Ślady, numer 1 / 2011 (styczeĹ / luty) Lektura miesiÄ
ca. ĹwiatĹoĹÄ Ĺwiata
Ĺwiadek, ktĂłry nas do siebie zbliĹźa KsiÄ
Ĺźka ta moĹźe rozbudziÄ w wielu osobach tÄ pojawiajÄ
cÄ
siÄ na poczÄ
tku uczciwoĹÄ, ktĂłra prawie niezauwaĹźalnie doprowadza do rozkochania siÄ w KoĹciele. Wystarczy przyjÄ
Ä PapieĹźa takiego, jakim jest, z tym, co mĂłwi i robi. ks. Javier Prades
Nigdy nie przypuszczaĹem, Ĺźe zostanÄ katolikiem, tak samo jak nigdy nie myĹlaĹem zostaÄ kanibalem. OgraniczaĹem siÄ tylko do zaĹoĹźenia, Ĺźe nawet w stosunku do kanibali trzeba postÄpowaÄ uczciwie (...). W stosunku do KoĹcioĹa katolickiego nie sposĂłb jednak byÄ tylko uczciwym. Z chwilÄ
gdy ludzie przestajÄ
krytykowaÄ KoĹciĂłĹ, zaczynajÄ
odczuwaÄ do niego pociÄ
g. Z chwilÄ
gdy przestajÄ
na niego wykrzykiwaÄ, zaczynajÄ
siÄ mu z przyjemnoĹciÄ
przysĹuchiwaÄ. Z chwilÄ
gdy prĂłbujÄ
byÄ w stosunku do KoĹcioĹa uczciwi, zaczynajÄ
siÄ w nim rozkochiwaÄâ (G. K. Chesterton, The Catholic Church and Conversion, w: The Collected Works of G. K. Chesterton, t. 3, Ignatius Press, San Francisco 1987, s. 91, tĹum. za: D. Alquist, ApostoĹ zdrowego rozsÄ
dku, tĹum. Z. Dunian, W. Paluchowski, Warszawa 2008, s. 73).
W tych sĹowach Chesterton opisuje swojÄ
postawÄ, w ktĂłrej trwaĹ, zanim jeszcze zostaĹ katolikiem. SĹowa te mogÄ
teĹź sugerowaÄ, skÄ
d tak wielki sukces wydawniczy ĹwiatĹoĹci Ĺwiata, ostatniej ksiÄ
Ĺźki Benedykta XVI, ktĂłrej sprzedaĹź przekroczyĹa juĹź milion egzemplarzy. OsÄ
d ten â choÄ pozbawiony ironii oraz przenikliwoĹci Chestertona â rozbrzmiewa rĂłwnieĹź w artykule opublikowanym na Ĺamach âThe Daily Telegraphâ na zakoĹczenie wizyty Ojca ĹwiÄtego w Anglii: âNiektĂłrzy mogli poczuÄ siÄ obraĹźeni... PomyĹlmy jednak o tym, Ĺźe o wiele wiÄcej byĹo takich, ktĂłrzy porzucili swoje uprzedzenia w stosunku do KoĹcioĹa i powiedzieli sobie: ÂŤMa racjÄÂťâ. Wystarczy okazaÄ Benedyktowi XVI odrobinÄ szacunku, by pojawiĹ siÄ pewien intelektualny i uczuciowy pociÄ
g.
Co zafascynowaĹo czytelnikĂłw? W pierwszej kolejnoĹci sama obecnoĹÄ PapieĹźa, jego czĹowieczeĹstwo, potem dopiero jego sĹowa. Ojciec ĹwiÄty pokazaĹ nam swoje Ĺźycie rodzinne, swoje pasje oraz upodobania. ZaprezentowaĹ siÄ w pierwszej osobie â poczÄ
wszy od ujawnienia swojego zaskoczenia decyzjÄ
konklawe, po pokorÄ, z ktĂłrÄ
przyjmuje fakt, Ĺźe w sprawie niektĂłrych bardzo delikatnych kwestii popeĹniono bĹÄ
d. Na dodatek pozwoliĹ nam uczestniczyÄ w swojej otwartoĹci na wszystkie problemy, a takĹźe w jasnoĹci, z ktĂłrÄ
uczy nas doktrynalnych oraz moralnych prawd chrzeĹcijaĹskiej wiary.
KsiÄ
Ĺźka pokazuje, Ĺźe ludzie naszych czasĂłw sĹuchajÄ
nauczycieli, o ile sÄ
oni Ĺwiadkami, jak mawiaĹ PaweĹ VI. Z wywiadu moĹźna wywnioskowaÄ, Ĺźe Benedykt XVI jest nadzwyczajnym Ĺwiadkiem chrzeĹcijaĹskiej wiary nie tylko dlatego, Ĺźe jego sĹowa znajdujÄ
potwierdzenie w jego Ĺźyciu albo dlatego, Ĺźe potrafi poĹÄ
czyÄ to, co âteoretyczneâ, z tym, co âegzystencjalneâ. Jest Ĺwiadkiem w najpeĹniejszym tego sĹowa znaczeniu, poniewaĹź âzobowiÄ
zaĹâ nas wszystkich do konfrontowania siÄ z prawdÄ
o czĹowieku i z prawdÄ
o Bogu, ktĂłre poznajemy w Chrystusie i w Jego KoĹciele.
Ojciec ĹwiÄty dochodzi praw rozlegĹoĹci umysĹu, o ktĂłrym mĂłwi z szacunkiem rĂłwnieĹź wtedy, gdy chodzi o ludzi innych kultur i tradycji. Podejmuje tym samym, moim zdaniem, znanÄ
tezÄ niemieckiego filozofa, socjologa i publicysty, JĂźrgena Habermasa o koniecznoĹci âprzekĹadaniaâ tajemnic wiary, po to by stawaĹy siÄ one przedmiotem toczÄ
cej siÄ w zachodnich spoĹeczeĹstwach publicznej debaty. Poza tym Ojciec ĹwiÄty ugruntowuje nas nieustannie w prawdzie, Ĺźe ludzki umysĹ osiÄ
ga swojÄ
peĹnÄ
godnoĹÄ wtedy, gdy otwiera siÄ na moĹźliwoĹÄ objawienia siÄ Boga w historii, ktĂłre wykracza poza miarÄ samego tylko rozumu. Dlatego domaga siÄ caĹoĹciowego ukazania chrzeĹcijaĹskiej wiary wspĂłĹczesnym ludziom.
KsiÄ
Ĺźka moĹźe rozbudziÄ w wielu osobach tÄ pojawiajÄ
cÄ
siÄ na poczÄ
tku uczciwoĹÄ, ktĂłra prawie niezauwaĹźalnie doprowadza do rozkochania siÄ w KoĹciele. Wystarczy przyjÄ
Ä PapieĹźa takiego, jakim jest, z tym, co mĂłwi i robi.
* Na stronie www.slady.pl dostÄpny jest artykuĹ Rozumienie wiary, bÄdÄ
cy krĂłtkÄ
prezentacjÄ
ksiÄ
Ĺźki |