Ślady
>
Archiwum
>
2014
>
marzec / kwiecieĹ
|
||
Ślady, numer 2 / 2014 (marzec / kwiecieĹ) KoĹciĂłĹ. Ziemia ĹwiÄta Jedno ĹwiÄto Paschy W tym roku katolicy, prawosĹawni i Ĺźydzi obchodzÄ je w tym samym czasie. W oczekiwaniu na przybycie papieĹźa Franciszka i BartĹomieja I ojciec PIERBATTISTA PIZZABALLA, kustosz Ziemi ĹwiÄtej, patrzy na ten zbieg terminĂłw z perspektywy wszystkich zawirowaĹ majÄ cych miejsce w Jerozolimie. Martino Cervo Rok 2014 bÄdzie tu rokiem dwĂłch papieĹźy oraz trzech ĹwiÄ t Paschy, wypadajÄ cych w tym samym czasie. W tym roku najwiÄksze chrzeĹcijaĹskie ĹwiÄto zbiega siÄ w czasie ze ĹwiÄtem prawosĹawnym (20 kwietnia), a obydwa przypadajÄ w tygodniu Ĺźydowskich obchodĂłw ĹwiÄta Paschy. MiesiÄ c później âdialogâ, ktĂłry prowadzÄ ze sobÄ trzy kalendarze, znajdzie kontynuacjÄ w historycznej podróşy papieĹźa Franciszka do Ziemi ĹwiÄtej, gdzie oczekiwaÄ go bÄdzie miÄdzy innymi ojciec Pierbattista Pizzaballa, ktĂłry od 10 lat jest âzarzÄ dcÄ â FranciszkaĹskiej Kustodii Ziemi ĹwiÄtej. 21 kwietnia skoĹczyĹ wĹaĹnie 49 lat. Rozmawia ze âĹladamiâ o znaczeniu, jakie majÄ âtrzy Paschyâ, w tym roku przypadajÄ ce w tym samym czasie. Jego spojrzenie na to wydarzenie jest szczegĂłlne i wyklucza jakiekolwiek abstrakcyjne dywagacje na temat dialogu miÄdzywyznaniowego, zaĹ pierwsza myĹl biegnie natychmiast ku delikatnym problemom praktycznym, z ktĂłrych utkane jest Ĺźycie w Jerozolimie: âWspĂłlna Pascha jest bardzo waĹźnym faktem religijnym, konkretnie jednak ukazuje bardzo skomplikowane aspekty, wymagajÄ ce dobrego przygotowania oraz duĹźej uwagiâ.
OprĂłcz treĹci dotyczÄ cych wiary, jakie oczekiwania i nadzieje budzi przypadajÄ ce w tym roku w jednym czasie ĹwiÄto Paschy? O ile znaczenie ĹwiÄtej Paschy jest zawsze takie samo, co roku jest jednak okazjÄ do przemyĹlenia swojego Ĺźycia w odniesieniu do Ĺmierci i zmartwychwstania Chrystusa. W tym roku chrzeĹcijaĹska nadzieja kaĹźe mi zadaÄ sobie pytanie, co znaczy dla mnie bycie tu, w Jerozolimie, znajdujÄ cej siÄ w tak trudnej sytuacji. W miejscu, w ktĂłrym relacje sÄ ranami, naznaczonymi przez historiÄ; gdzie trudno jest zaczynaÄ za kaĹźdym razem od nowa, poniewaĹź tragedie wszystko blokujÄ â nad tym wĹaĹnie kaĹźe mi siÄ zastanowiÄ ĹmierÄ Chrystusa. A zmartwychwstanie popycha mnie ku oczywistej moĹźliwoĹci rozpoczynania za kaĹźdym razem na nowo, odnalezienia czegoĹ nowego w Ĺźyciu oraz w rodzÄ cych siÄ relacjach.
Jak wierzÄ cy moĹźe âkomunikowaÄâ PaschÄ komuĹ, kto nie wierzy, albo komuĹ, kto wyznaje innÄ wiarÄ? Paradoksalnie w drugim przypadku jest Ĺatwiej. Pascha, o ile w ogĂłle jest to moĹźliwe, ma tu jeszcze wiÄksze znaczenie. WyjÄ tkowoĹÄ Ziemi ĹwiÄtej polega na tym, Ĺźe w sposĂłb namacalny wiara nie jest sprawÄ prywatnÄ â wszyscy w taki czy inny sposĂłb wierzÄ . BĂłg nie jest dla nikogo kimĹ obcym. Wyzwanie polega na przekazaniu twojego doĹwiadczenia, ale w tym sensie miÄdzy ludĹşmi religijnymi panuje wiÄksze zrozumienie. PomijajÄ c rozpalone gĹowy i fundamentalistĂłw, nie musisz mĂłwiÄ o tajemnicy, o Bogu, o modlitwie, zaczynajÄ c od zera. Istnieje wspĂłlny jÄzyk, ktĂłry wierzÄ cy wspĂłĹdzielÄ ponad róşnicami â to nie jest relatywizm, ale struktura czĹowieka. WĹaĹnie dlatego wierzÄ cy jest tu wystawiony na ciÄĹźkÄ prĂłbÄ w tej nieustannej wymianie, ktĂłra jednak zawiera pewnÄ ĹatwoĹÄ w porĂłwnaniu do dialogu z niewierzÄ cym. Rytm Ĺźycia w Jerozolimie wyznaczajÄ modlitwy wszystkich. I ten zbieg w czasie ĹwiÄta Paschy jest bardzo waĹźnym faktem religijnym, konkretnie jednak stawia wielkie wyzwania.
To znaczy? JuĹź samo goszczenie i koordynacja róşnych celebracji w tym samym miejscu i czasie nie jest Ĺatwe. Tutaj wszystko wydarza siÄ tego samego dnia, dlatego teĹź wyznaczone pory odbywania siÄ uroczystoĹci i zarezerwowane dla nich przestrzenie muszÄ byÄ przestrzegane z niezwykĹÄ ostroĹźnoĹciÄ i uwagÄ . Nie wspominajÄ c juĹź o tym, Ĺźe tak jak kaĹźdego roku, nie przyjadÄ tylko duchowni, ale wielu pielgrzymĂłw ze Wschodu i Zachodu. JuĹź miÄdzy samÄ RosjÄ a Zachodem wystÄpujÄ duĹźe róşnice kulturowe, co niestety pokazujÄ wydarzenia ostatnich tygodni. JeĹli do tego doda siÄ naĹoĹźenie siÄ Ĺźydowskiej Paschy⌠no cóş, wszystko jest bardzo skomplikowane z praktycznego punktu widzenia!
Ă propos tego zbiegu w czasie wszystkich wydarzeĹ, od lat jest Ojciec zaangaĹźowany w duszpasterstwo chrzeĹcijan pochodzenia Ĺźydowskiego oraz w relacje z Ĺźydami. Jak wyglÄ da dzisiaj sytuacja tego, kto wierzy w ĹmierÄ i zmartwychwstanie Chrystusa tam, gdzie Chrystus umarĹ i zmartwychwstaĹ? W kwestii wspĂłlnego Ĺźycia religijnego â mĂłwiÄ c o tym, nie roszczÄ sobie pretensji do reprezentowania tutaj stosunkĂłw caĹego KoĹcioĹa ze wszystkimi wyznawcami judaizmu â jestem Ĺwiadkiem rozkwitu wielu inicjatyw oraz Ĺrodowisk, w ktĂłrych odbywajÄ siÄ spotkania. Tym niemniej Izrael jest takĹźe paĹstwem i sytuacja polityczna moĹźe stwarzaÄ pewne trudnoĹci. Prawie wszyscy lokalni chrzeĹcijanie to PalestyĹczycy, Izraelczycy wyznajÄ zaĹ judaizm â to komplikuje relacje. JeĹli chodzi o bezpieczeĹstwo i wolnoĹÄ wyznawania swojej religii przez katolikĂłw, nie ma wiÄkszych problemĂłw, ktĂłre niestety istniejÄ w wielu krajach oĹciennych. Kwestia polityczna wchĹania wszystkie aspekty â róşne trudnoĹci w Ĺźyciu oraz wrogie stosunki nie wynikajÄ z bycia chrzeĹcijaninem, ale po prostu PalestyĹczykiem.
W niedawno udzielonym dla âCorriere della Seraâ wywiadzie papieĹź Franciszek oĹwiadczyĹ: âWszyscy z niecierpliwoĹciÄ oczekujemy koĹcowych rezultatĂłwâ. MĂłwiĹ o dialogu z prawosĹawiem, ale naturalnie odnosi siÄ to ogĂłlnie do dialogu z drugim. Czy znajduje Ojciec potwierdzenie tego stwierdzenia w swoim Ĺźyciu? Absolutnie tak. PozostajÄ c w Ĺrodowisku, o ktĂłrym mĂłwiĹ PapieĹź, nie sÄ dzÄ, Ĺźeby kiedykolwiek doszĹo do âzamkniÄciaâ porozumienia z prawosĹawiem. Dwa Ĺwiaty muszÄ siÄ zgodziÄ, ale dialog jako taki nigdy siÄ nie zakoĹczy. TakĹźe spotkanie PapieĹźa z patriarchÄ BartĹomiejem bÄdzie waĹźnym objÄciem, po to jednak, by wspĂłlna droga trwaĹa dalej, a nie dlatego, Ĺźeby siÄ zakoĹczyĹa.
W istocie, PapieĹź w maju odbÄdzie historycznÄ podróş do Ziemi ĹwiÄtej. Czego najbardziej oczekuje po tej wizycie Ojciec ĹwiÄty, franciszkanin z imienia, a jezuita poprzez swojÄ formacjÄ? Wszystkie wizyty sÄ waĹźne, ta oczywiĹcie wyróşnia siÄ w szczegĂłlny sposĂłb, siÄgajÄ c swymi korzeniami do czasĂłw sprzed póŠwieku, kiedy to w styczniu 1964 roku doszĹo do historycznego spotkania PawĹa VI z patriarchÄ Konstantynopola Atenagorasem. Wtedy rozpoczÄĹa siÄ bardzo dĹuga droga, ktĂłrej bilansu strat i zyskĂłw z pewnoĹciÄ nie mogli oni przewidzieÄ. Tutaj w pewnym sensie wydarzy siÄ to samo. WĂłwczas spotkanie odbyĹo siÄ na peryferiach, dzisiaj bÄdzie miaĹo miejsce przy ĹwiÄtym Grobie, symbolu podziaĹĂłw, ale takĹźe wspĂłlnych korzeni KoĹcioĹĂłw. To, Ĺźe wszystko wydarzy siÄ wĹaĹnie tam, jest bardzo znaczÄ ce dla wskazania perspektywy na najbliĹźsze 50 lat. Mam nadziejÄ, Ĺźe usĹyszÄ i zobaczÄ to, co zrodzi to objÄcie, ĹźyczÄ c sobie, by staĹo siÄ symbolem nieodzownej relacji na drodze naszej wiary.
ĹťYDZI ChrzeĹcijaĹskie ĹwiÄto wzbogaca takĹźe mnie
David Rosen Dyrektor do spraw miÄdzyreligijnych American Jewish Committee
Codziennie potrzebujÄ odnawiajÄ cego siÄ doĹwiadczenia, ktĂłre przeĹźyli Izraelici tuĹź po uwolnieniu z jarzma niewoli. TakĹźe wyzwalania siÄ z codziennych zniewoleĹ, ktĂłrych doĹwiadcza kaĹźdy. Pozwala na to jednak tylko obecnoĹÄ Boga. Pesah (dosĹownie: âwykraczaÄ pozaâ) jest kluczowym wydarzeniem w historii judaizmu â chodzi o pierwsze zbiorowe wydarzenie, w ktĂłrym objawiĹa siÄ obecnoĹÄ Boga. Nie jest to juĹź BĂłg mĂłwiÄ cy tylko do Abrahama, Noego czy do patriarchĂłw, ale BĂłg, ktĂłry przemawia do caĹego narodu Izraela i go uwalnia. Wszystkie prawa judaizmu wziÄĹy poczÄ tek w tym kluczowym dla caĹej naszej historii wydarzeniu: ludzka godnoĹÄ, miĹoĹÄ Boga do wszystkich stworzeĹ, sam sens obecnoĹci Boga. Chodzi o historyczne wydarzenie, majÄ ce miejsce w konkretnym momencie historii.
Kontynuacja.To, co wydarza siÄ w tym roku, nie jest tylko szczÄĹliwym zbiegiem dat. Jezus ĹwiÄtowaĹ ĹźydowskÄ PaschÄ ze swoimi uczniami przed swojÄ mÄkÄ , a fakt, Ĺźe Ostatnia Wieczerza jest jednym z najwaĹźniejszych wydarzeĹ dla chrzeĹcijan na caĹym Ĺwiecie, znajduje wyjÄ tkowÄ odpowiednioĹÄ w Ĺźydowskiej tradycji. Jezus zachowywaĹ w swoim Ĺźyciu Ĺźydowskie zwyczaje â moĹźemy to powiedzieÄ â z pewnÄ konsekwencjÄ . A chrzeĹcijaĹska Pascha â zwĹaszcza w tym roku â wzbogaca PaschÄ ĹźydowskÄ . Wzbogaca przede wszystkim mĂłj sposĂłb przeĹźywania Paschy i cieszÄ siÄ, Ĺźe bÄdziemy mogli ĹwiÄtowaÄ jÄ razem, Ĺťydzi i chrzeĹcijanie na caĹym Ĺwiecie. (ZebraĹ Andrea Avveduto)
PRAWOSĹAWNI WspĂłlne doĹwiadczenie przeĹźywania Ewangelii
O. Aleksiej UmiĹski Proboszcz cerkwi ĹwiÄtej TrĂłjcy w Moskwie
Bez zmartwychwstania Chrystusa brakuje istoty chrzeĹcijaĹstwa â wszystko upada, wiara jest pozbawiona sensu. Nie ma sensu zachowywanie postĂłw, dobre uczynki, przestrzeganie zasad i norm⌠Gdyby Chrystus nie zmartwychwstaĹ, wszystko byĹoby bez sensu. Z drugiej jednak strony rozmowa o zmartwychwstaniu z osobÄ wierzÄ cÄ jest moĹźliwa, poniewaĹź kaĹźdy czĹowiek poszukuje sensu Ĺźycia. JeĹli razem bÄdziemy go poszukiwaÄ, natkniemy siÄ na problem Ĺmierci, ktĂłra wszystkiemu przywraca wĹaĹciwe miejsce. Ale na miarÄ tego jak powaĹźnie traktujemy ĹmierÄ, siĹÄ rzeczy rozumiemy, Ĺźe ĹmierÄ musi zostaÄ pokonana.
Bez ustanku.W tym miejscu moĹźemy wytĹumaczyÄ, co takiego ĹwiÄtujemy. WĹaĹciwÄ rzeczÄ jest rozmowa o Ĺmierci, tymczasem ludzie nie lubiÄ o niej rozmawiaÄ, przede wszystkim we wspĂłĹczesnym Ĺwiecie. Pascha zaĹ zawsze jest spotkaniem ze ĹmierciÄ , nie moĹźe byÄ Paschy bez spotkania ze ĹmierciÄ . W swojej mÄ droĹci KoĹcióŠtak organizuje Wielki TydzieĹ, Ĺźe wierny musi przejĹÄ przez ĹmierÄ, by dotrzeÄ do Paschy. ĹmierÄ, niepowodzenia, nieszczÄĹcia, grzech okazujÄ siÄ w rzeczywistoĹci zasobem pozwalajÄ cym pojÄ Ä caĹÄ naszÄ potrzebÄ oraz otwierajÄ cym moĹźliwoĹÄ prawdziwego zrozumienia Paschy. WspĂłlne nam jest to, co najwaĹźniejsze, a o czym zapomina Ĺwiat: miĹoĹÄ, wolnoĹÄ, czĹowiek bÄdÄ cy stworzeniem Boga. WspĂłlna jest nam Ewangelia, kaĹźde jej sĹowo dla was i dla nas znaczy to samo; wspĂłlne jest nam doĹwiadczenie przeĹźywania Ewangelii. Musimy tego strzec i bez ustanku dawaÄ Ĺwiadectwo. (ZebraĹ Jean-François Thiery) |