Ślady
>
Archiwum
>
2014
>
styczeĹ / luty
|
||
Ślady, numer 1 / 2014 (styczeĹ / luty) Pierwszy Plan. Ojciec ĹwiÄty i ekonomia cz. 2 Teologia prawdziwego wyzwolenia Populista i pauperysta. Po ukazaniu siÄ adhortacji Evangelii gaudium powracajÄ oskarĹźenia skierowane przeciwko Ojcu ĹwiÄtemu. Arcybiskup Taranto FILIPPO SANTORO wyjaĹnia, skÄ d bierze siÄ upodobanie papieĹźa Franciszka do ubogich i dlaczego ta koĹcielna wraĹźliwoĹÄ, wywodzÄ ca siÄ z Ameryki PoĹudniowej, jest nie tylko sprawÄ dotyczÄ cÄ mieszkaĹcĂłw faweli. Stefano Filippi KoĹcióŠubogi dla ubogich. Egzystencjalne peryferie. NiebezpieczeĹstwo idolatrii oraz duchowej ĹwiatowoĹci. SĹowa, ktĂłrych nauczyliĹmy siÄ juĹź, poznajÄ c papieĹźa Franciszka, gĹowÄ KoĹcioĹa przybyĹÄ âz koĹca Ĺwiataâ. SÄ tacy, ktĂłrzy ĹÄ czÄ tÄ stronÄ Magisterium z teologiÄ wyzwolenia, ktĂłra w latach 80. i 90. rozwinÄĹa obecnÄ w ewangelicznym orÄdziu âopcjÄ preferencyjnÄ na rzecz ubogichâ, siÄgajÄ c po kategorie marksistowskie lub w kaĹźdym razie o charakterze socjo-analitycznym. Po publikacji adhortacji apostolskiej Evangelii gaudium amerykaĹscy teokonserwatyĹci przyczepili PapieĹźowi etykietkÄ marksisty. Inni znowu mĂłwiÄ o nim po prostu âpauperystaâ. Dlaczego Ojciec ĹwiÄty podkreĹla, Ĺźe pragnie KoĹcioĹa ubogiego i bliskiego ubogim? Jaki wpĹyw na styl tego pontyfikatu ma Ĺźycie w Ameryce ĹaciĹskiej? I czym naprawdÄ byĹa teologia wyzwolenia? Na te pytania odpowiada arcybiskup Taranto Filippo Santoro, ktĂłry od 1984 roku przebywaĹ na misjach w Brazylii, najpierw jako profesor, a potem biskup, gdzie wspĂłĹpracowaĹ z kardynaĹem Bergoglio, gdy ten, jako Ăłwczesny biskup Buenos Aires, byĹ jednym z bohaterĂłw Konferencji BiskupĂłw LatynoamerykaĹskich w Aparecidzie w 2007 roku.
Co oznacza owa preferencja na rzecz ubogich? W Evangelii gaudium papieĹź Franciszek mĂłwi: âDla KoĹcioĹa opcja na rzecz ubogich jest bardziej kategoriÄ teologicznÄ niĹź kulturowÄ , socjologicznÄ , politycznÄ czy filozoficznÄ â* (198). NastÄpnie cytuje bĹogosĹawionego Jana PawĹa II oraz Benedykta XVI, kiedy na rozpoczÄcie konferencji w Aparecidzie stwierdza, Ĺźe ta opcja âÂŤzawiera siÄ w chrystologicznej wierze w tego Boga, ktĂłry dla nas staĹ siÄ ubogim, aby nas ubĂłstwem swoim ubogaciÄÂťâ (198). NajwaĹźniejsze znaczenie tej opcji polega na ogoĹoceniu siÄ Boga po to, by staÄ siÄ nam bliskim, i przez to wiÄ Ĺźe siÄ z zasadniczym tematem adhortacji apostolskiej, ktĂłrym jest gĹoszenie radoĹci wypĹywajÄ cej z miĹosierdzia Chrystusa. âBez opcji preferencyjnej na rzecz ubogich ÂŤgĹoszenie Ewangelii â bÄdÄ ce przecieĹź pierwszym nakazem miĹosierdzia â moĹźe pozostaÄ niezrozumiane i utonÄ Ä w powodzi sĹĂłw, ktĂłrymi i tak jesteĹmy nieustannie zalewani we wspĂłĹczesnym spoĹeczeĹstwie przez Ĺrodki przekazuÂťâ (199).
SkÄ d wiÄc wywodzi siÄ ta opcja? Z serca Boga. Nie ma nic wspĂłlnego z politycznymi i pauperystycznymi ideologiami. W mojej osobistej historii ten aspekt ma rĂłwnieĹź inne znaczenie. Od samych poczÄ tkĂłw istnienia Comunione e Liberazione ksiÄ dz Giussani wskazywaĹ nam na miĹosierdzie, w znaczeniu darmowego wspĂłĹdzielenia potrzeby, jako na jeden z zasadniczych wymiarĂłw chrzeĹcijaĹskiego doĹwiadczenia. W Ĺwietle 28 lat, ktĂłre spÄdziĹem na misjach w Brazylii, spotkanie z ubogimi oraz konkretna wraĹźliwoĹÄ na ich sytuacjÄ byĹy dla mnie czynnikiem zasadniczym dla wzrastania w wierze oraz dla dawania Ĺwiadectwa o Chrystusie. Jest to znak nie tylko oddania siÄ ubogim, ale przede wszystkim naĹladowania Chrystusa, wyzwalajÄ cego nas z duchowej ĹwiatowoĹci, ktĂłra âpolega na szukaniu chwaĹy ludzkiej i osobistych korzyĹci zamiast chwaĹy Panaâ (93).
W minionych miesiÄ cach mĂłwiĹo siÄ, Ĺźe Ojciec ĹwiÄty rehabilitowaĹ teologiÄ wyzwolenia. Jak powstaĹ ten prÄ d teologiczny? Na jakie potrzeby staraĹ siÄ odpowiedzieÄ? ChrzeĹcijaĹstwo ze swej natury jest orÄdziem wyzwolenia, faktem ofiarujÄ cym ludziom bliskoĹÄ Boga w waĹźnych potrzebach Ĺźycia oraz w codziennych okolicznoĹciach, naznaczonych licznymi zranieniami: cierpieniem, gĹodem, ubĂłstwem, niesprawiedliwoĹciÄ , ĹmierciÄ . W ten dramat wchodzi orÄdzie â poprzez ludzkie spotkania Pan ofiarowuje siÄ jako towarzysz drogi i stopniowo objawia siÄ jako Mistrz i Zbawiciel. W Ameryce ĹaciĹskiej oraz w innych czÄĹciach Ĺwiata zderzenie ze skrajnym ubĂłstwem, wyzyskiem, opresjÄ jest bardzo bolesne. To wszystko jest duĹźym wyzwaniem dla wiary. Ten, kto spotkaĹ Pana i usĹyszaĹ Jego orÄdzie, czuje siÄ sprowokowany przez tÄ okolicznoĹÄ.
PojawiĹy siÄ tam jednak aspekty krytyczne, zakwestionowane przez KongregacjÄ do spraw Doktryny Wiary. Krytyczny aspekt, ktĂłry z czasem, a szczegĂłlnie przy okazji konferencji w Aparecidzie, zostaĹ rozjaĹniony, dotyczy formy odpowiadania na te potrzeby â metody. Chodzi o to, czy wiara wiedzie prym w stawianiu czoĹa rzeczywistoĹci, czy pozwala wchodziÄ w rzeczywistoĹÄ w sposĂłb oryginalny, z sercem, czy teĹź zostaje zredukowana do poczÄ tkowego, oczywistego zaĹoĹźenia, ktĂłre jednak nie wystarcza, by zmieniÄ sytuacjÄ. Wiele osĂłb bezpoĹrednio zaangaĹźowaĹo siÄ z zapaĹem w obronÄ najuboĹźszych, a refleksja teologiczna w caĹoĹci zostaĹa zorientowana na ubogich oraz na problem przezwyciÄĹźenia niesprawiedliwoĹci, traktujÄ c zaĹoĹźenia wiary jako coĹ z gĂłry pewnego i oczywistego. PilnÄ potrzebÄ bardzo czÄsto stawaĹa siÄ socjalna organizacja i akcja polityczna, majÄ ca na celu zmianÄ sytuacji.
Czy moĹźemy powiedzieÄ, Ĺźe byĹa to wiara abstrakcyjna, wyznawana, ale niemajÄ ca wpĹywu, ktĂłra nie stawaĹa siÄ czynnikiem obecnoĹci? Wiara w objawionego Boga jest pierwszÄ zasadÄ , w przeciwnym razie nie moĹźna by nawet mĂłwiÄ o teologii. StaĹo siÄ jednak tak, Ĺźe nie uwzglÄdniono dziaĹajÄ cej zasady, jak pisaĹ Clodvis Boff w znanym artykule. To doprowadziĹo do dwuznacznoĹci. To wĹaĹnie konferencja w Aparecidzie, bez zaniedbywania opcji preferencyjnej na rzecz ubogich, wypowiada jasne sĹowo odnoĹnie do tej dwuznacznej orientacji.
Jego Eminencja wspĂłĹpracowaĹ z kardynaĹem Bergolio, ktĂłry przewodniczyĹ komisji redagujÄ cej koĹcowy dokument konferencji. Aparecida wyszĹa od doĹwiadczenia wiary, hymnu pochwalnego na czeĹÄ TrĂłjcy PrzenajĹwiÄtszej, i byĹ to aspekt, ktĂłrego bezpoĹrednio zaĹźyczyĹ sobie kardynaĹ Bergoglio w swoim sĹynnym wystÄ pieniu. PodkreĹlanym przez niego punktem wyjĹcia byĹa i jest adoracja TrĂłjcy. To ona wĹaĹnie ukazuje nam rzeczywistoĹÄ, daje nam perspektywÄ, z jakiej trzeba na rzeczywistoĹÄ patrzeÄ. To jest to, co jako PapieĹź powtĂłrzyĹ podczas Ĺwiatowych Dni MĹodzieĹźy.
Tam poprosiĹ takĹźe mĹodych, by byli Ĺwiadkami obecnymi wszÄdzie tam, gdzie ĹźyjÄ ludzie. Czy to tak naprawdÄ jest przywoĹaniem PapieĹźa? Trzem milionom mĹodych ludzi obecnym w Capacabanie, dokĹadnie w tym miejscu, w ktĂłrym pracowaĹem jako kapĹan i biskup pomocniczy, powiedziaĹ: wyjdĹşcie bez lÄku, by sĹuĹźyÄ, by leczyÄ rany i ogrzewaÄ serca. PowtĂłrzyĹ to takĹźe w wywiadzie dla âCivilitĂ Cattolicaâ. Trzeba patrzeÄ na charyzmat prowadzÄ cy nas w tym momencie, poniewaĹź Duch ĹwiÄty posĹuguje siÄ ofiarowanymi nam punktami odniesienia. PapieĹź Franciszek jest wĹaĹnie nadzwyczajnym darem dla KoĹcioĹa, jest ĹaskÄ Piotra dla ludzi naszych czasĂłw.
* Polska wersja adhortacji Evangelii gaudium cyt. za: www.vatican.va.
OPCJA NA RZECZ BIEDNYCH A MARKSISTOWSKIE POWIÄZANIA SformuĹowanie âteologia wyzwoleniaâ zostaĹo zaproponowane po raz pierwszy w 1968 roku przez peruwiaĹskiego teologa Gustavo GutiĂŠrreza, ktĂłry potem wykorzystaĹ je w 1971 roku jako tytuĹ swojego eseju. Od tamtej pory bÄdzie okreĹlaĹo róşnorodny i aktywny ruch rozwijajÄ cy siÄ i obecny przede wszystkim w Ameryce PoĹudniowej. Teologia wyzwolenia ĹÄ czy w sobie uwagÄ skierowanÄ na ubogich oraz uciĹnionych z przekonaniem, Ĺźe ewangeliczne przesĹanie powinno zobowiÄ zywaÄ do publicznej dziaĹalnoĹci, dÄ ĹźÄ cej do wyeliminowania spoĹecznych nierĂłwnoĹci. Ten teologiczny prÄ d rozpowszechnia siÄ w czasie, gdy poĹudniowoamerykaĹski kontynent byĹ Ĺwiadkiem zadamawiania siÄ licznych prawicowych reĹźimĂłw, bardziej lub mniej autorytarnych.
POLITYKA I BROĹ. Bardzo czÄsto teolodzy wyzwolenia siÄgajÄ w swoich analizach do socjologii albo do lewicowych teorii gospodarczych, czasem bezpoĹrednio do marksizmu. W wielu przypadkach kapĹani, ktĂłrzy obierajÄ tÄ liniÄ myĹlowÄ , wĹÄ czajÄ siÄ w walki polityczne przeciwko dyktaturom, decydujÄ c siÄ czasem nawet na dziaĹania zbrojne.
WERYFIKACJE RATZINGERA. Za pontyfikatu Jana PawĹa II Ăłwczesny prefekt Kongregacji do spraw Doktryny Wiary Joseph Ratzinger ma za zadanie zweryfikowaÄ tezy teologii wyzwolenia oraz jej rozmaite interpretacje. Na celowniku znajdujÄ siÄ przede wszystkim autorzy, ktĂłrzy odwoĹujÄ siÄ do marksizmu. NajwaĹźniejszym przykĹadem jest Leonard Boff, ktĂłrego dzieĹa zostajÄ uznane za niezgodne z nauczaniem KoĹcioĹa. Inni autorzy, tacy jak GutiĂŠrreza, zostajÄ osÄ dzeni, ale nie potÄpieni.
MĂLLER I GUTIĂRREZ. We wrzeĹniu 2013 roku obecny prefekt Kongregacji do spraw Doktryny Wiary arcybiskup Gerhard Ludwig MĂźller, mianowany przez Benedykta XVI, na nowo wydaje wĹoskÄ wersjÄ tekstu z 2004 roku, napisanÄ na cztery rÄce z Gustawem GutiĂŠrrezem, zatytuĹowanÄ Dalla parte dei poveri. Teologia della liberazione, teologia della chiesa (âPo stronie ubogich. Teologia wyzwolenia, teologia KoĹcioĹaâ). NiektĂłre fragmenty tekstu pojawiajÄ siÄ na Ĺamach âLâOsservatore Romanoâ. Ten gest zostaje uznany za znak pojednania po latach niezrozumienia oraz wzajemnych uprzedzeĹ. |