Ślady
>
Archiwum
>
2005
>
Jan PaweĹ II
|
||
Ślady, numer specjalny / 2005 (Jan PaweĹ II)
Akt notarialny âRogitoâ Przed MszÄ pogrzebowÄ w trumnie PapieĹźa umieszczono zapieczÄtowany, podpisany przez uczestnikĂłw rytu zamkniÄcia trumny, akt notarialny, zwany âRogitoâ. Dokument zawiera opis przebiegu Ĺźycia Jana PawĹa II. W Ĺwietle Chrystusa zmartwychwstaĹego, 2 kwietnia roku PaĹskiego 2005, o godzinie 21.37 wieczorem, gdy sobota dobiegaĹa kresu i weszliĹmy juĹź w DzieĹ PaĹski w Oktawie Wielkanocy i NiedzielÄ BoĹźego MiĹosierdzia, umiĹowany Pasterz KoĹcioĹa Jan PaweĹ II przeszedĹ z tego Ĺwiata do Ojca. Jego odejĹciu towarzyszyĹ modlitwÄ caĹy KoĹciĂłĹ, zwĹaszcza mĹodzieĹź. Jan PaweĹ II byĹ 264. papieĹźem. PamiÄÄ o nim pozostaje w sercu KoĹcioĹa i caĹej ludzkoĹci. Karol WojtyĹa, wybrany na papieĹźa 16 paĹşdziernika 1978 roku, urodziĹ siÄ w Wadowicach, mieĹcie odlegĹym o 50 km od Krakowa 18 maja 1920 roku i zostaĹ ochrzczony w dwa dni później w koĹciele parafialnym przez ksiÄdza Franciszka Ĺťaka. W wieku lat 9 przyjÄ Ĺ PierwszÄ KomuniÄ ĹwiÄtÄ , a majÄ c lat 18 - Sakrament Bierzmowania. Przerwawszy studia z powodu zamkniÄcia przez nazistowskich okupantĂłw Uniwersytetu, pracowaĹ w kamienioĹomach, a nastÄpnie w fabryce chemicznej Solvay. Od 1942 roku, czujÄ c powoĹanie kapĹaĹskie, zaczÄ Ĺ uczÄszczaÄ na tajne kursy formacyjne krakowskiego seminarium duchownego. 1 listopada 1946 roku przyjÄ Ĺ ĹwiÄcenia kapĹaĹskie z rÄ k kardynaĹa Adama Sapiehy. ZostaĹ nastÄpnie wysĹany do Rzymu, gdzie zdobyĹ licencjat i doktorat z teologii, broniÄ c rozprawy zatytuĹowanej Doctrina de fide apud Sanctum Ioannem a Cruce. PowrĂłciĹ nastÄpnie do Polski, gdzie peĹniĹ róşne funkcje duszpasterskie, wykĹadajÄ c jednoczeĹnie teologiÄ. 4 lipca 1958 roku papieĹź Pius XII mianowaĹ go biskupem pomocniczym w Krakowie. Na tÄ wĹaĹnie stolicÄ arcybiskupiÄ zostaĹ wyniesiony w 1964 roku przez PawĹa VI. Jako arcybiskup braĹ udziaĹ w Soborze WatykaĹskim II. PaweĹ VI mianowaĹ go kardynaĹem 26 czerwca 1967 roku. Na konklawe 16 paĹşdziernika 1978 roku zostaĹ wybrany przez kardynaĹĂłw na PapieĹźa i przyjÄ Ĺ imiÄ Jan PaweĹ II. W niedzielÄ, 22 paĹşdziernika, uroczyĹcie zainaugurowaĹ swojÄ posĹugÄ PiotrowÄ . Pontyfikat Jana PawĹa II byĹ jednym z najdĹuĹźszych w dziejach KoĹcioĹa. W tym czasie doszĹo do wielu doniosĹych przemian. Warto wspomnieÄ o upadku niektĂłrych reĹźimĂłw, do czego on sam siÄ przyczyniĹ. Aby gĹosiÄ EwangeliÄ, podjÄ Ĺ wiele podróşy do róşnych krajĂłw Ĺwiata. Jan PaweĹ II peĹniĹ posĹugÄ PiotrowÄ z niestrudzonym duchem misyjnym, oddajÄ c wszelkie swe siĹy trosce o sollicitudo omnium ecclesiarum i miĹoĹci otwartej na caĹÄ ludzkoĹÄ. CzÄĹciej niĹź ktĂłrykolwiek z jego poprzednikĂłw spotykaĹ siÄ z Ludem BoĹźym i wĹadzami paĹstwowymi podczas uroczystoĹci, audiencji ogĂłlnych i prywatnych oraz wizyt duszpasterskich. Z miĹoĹci do mĹodych zainicjowaĹ Ĺwiatowe Dni MĹodych, ktĂłre gromadziĹy miliony mĹodych ludzi z róşnych czÄĹci Ĺwiata. Z powodzeniem podjÄ Ĺ dialog z Ĺťydami i przedstawicielami innych religii, zwoĹujÄ c kilkakrotnie spotkania modlitewne w intencji pokoju, zwĹaszcza w AsyĹźu. W znaczÄ cy sposĂłb rozszerzyĹ Kolegium Kardynalskie, mianujÄ c ich 231 (plus jednego in pectore). ZwoĹaĹ 15 zgromadzeĹ Synodu BiskupĂłw: 7 sesji ogĂłlnych i 8 specjalnych. UtworzyĹ wiele diecezji i koĹcielnych jednostek terytorialnych, szczegĂłlnie w Europie Wschodniej. DokonaĹ reformy KodeksĂłw Kanonicznego Prawa Zachodniego i Wschodniego, tworzyĹ nowe instytucje oraz zreorganizowaĹ KuriÄ RzymskÄ . Jako sacerdos magnus speĹniaĹ posĹugÄ liturgicznÄ w diecezji rzymskiej i na caĹym Ĺwiecie, w peĹnej wiernoĹci Soborowi WatykaĹskiemu II. We wzorcowy sposĂłb promowaĹ Ĺźycie i duchowoĹÄ liturgicznÄ oraz modlitwÄ kontemplacyjnÄ , szczegĂłlnie adoracjÄ eucharystycznÄ i Róşaniec (por. Rosarium Virginis Mariae). Pod jego przewodnictwem KoĹcióŠdotarĹ do trzeciego tysiÄ clecia i ĹwiÄtowaĹ Wielki Jubileusz Roku 2000, zgodnie z wytycznymi zawartymi w liĹcie apostolskim Tertio millennio adveniente. KoĹcióŠstanÄ Ĺ nastÄpnie wobec nowej epoki, co do ktĂłrej otrzymaĹ wskazania w liĹcie apostolskim Novo millennio ineunte, w ktĂłrym ukazywaĹ wiernym drogÄ ku przyszĹoĹci. Poprzez Rok Odkupienia, Rok Maryjny i Rok Eucharystii wniĂłsĹ odnowÄ duchowÄ w KoĹciele. NadaĹ niezwykĹy impuls kanonizacjom i beatyfikacjom, by ukazaÄ niezliczone przykĹady ĹwiÄtoĹci dzisiaj, by byĹy wzorem do naĹladowania ludziom naszych czasĂłw. OgĹosiĹ doktorem KoĹcioĹa ĹwiÄtÄ TeresÄ od DzieciÄ tka Jezus. Nauczanie Jana PawĹa II jest bardzo bogate. Jako straĹźnik depozytu wiary z mÄ droĹciÄ i odwagÄ zaangaĹźowaĹ siÄ w szerzenie nauki katolickiej dotyczÄ cej teologii, moralnoĹci i duchowoĹci, a takĹźe przez caĹy pontyfikat przeciwstawiaĹ siÄ tendencjom sprzecznym z pierwotnÄ tradycjÄ KoĹcioĹa. WĹrĂłd gĹĂłwnych dokumentĂłw naleĹźy odnotowaÄ 14 Encyklik, 15 Adhortacji apostolskich, 11 Konstytucji apostolskich, 45 ListĂłw apostolskich, nie liczÄ c katechez wygĹoszonych podczas audiencji ogĂłlnych i przemĂłwieĹ wygĹoszonych we wszystkich zakÄ tkach Ĺwiata. Swym nauczaniem Jan PaweĹ II utwierdzaĹ i oĹwiecaĹ Lud BoĹźy w dziedzinie nauki teologicznej (zwĹaszcza w pierwszych trzech wielkich encyklikach - Redemptor hominis, Dives in misericordia, Dominum et vivificantem), antropologicznej i spoĹecznej (encykliki Laborem exercens, Sollicitudo rei socialis, Centesimus annus), moralnej (encykliki Veritatis splendor, Evangelium vitae), ekumenicznej (encyklika Ut unum sint), misjologicznej (encyklika Redemptoris missio), mariologicznej (encyklika Redemptoris Mater). PromulgowaĹ Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego, opracowany w Ĺwietle Tradycji w autentycznej interpretacji Soboru WatykaĹskiego II. OpublikowaĹ teĹź kilka wĹasnych ksiÄ Ĺźek.Jego nauczanie osiÄ gnÄĹo szczyt w encyklice Ecclesia de Eucharistia i liĹcie apostolskim Mane nobiscum Domine podczas Roku Eucharystii. Jan PaweĹ II pozostawiĹ wszystkim niezwykĹe Ĺwiadectwo poboĹźnoĹci, ĹwiÄtoĹci i ojcowskiej postawy. Ĺwiadkowie celebracji i zamkniÄcia trumny. Semper in Christo vivas, Pater Sancte! |