Ślady
>
Archiwum
>
2007
>
lipiec / sierpieĹ
|
||
Ślady, numer 4 / 2007 (lipiec / sierpieĹ) KoĹcióŠCud Jana PawĹa II w BuĹgarii 21 maja 2006 roku zostaĹa konsekrowana nowa konkatedra Ĺw. JĂłzefa w Sofii. Zniszczona w czasie wojny zostaĹa odbudowana po wizycie Jana PawĹa II. Uzyskanie pozwolenia na budowÄ ĹwiÄ tyni katolicy sofijcy uznajÄ za ĹaskÄ wyproszonÄ przez PapieĹźa Polaka o. Krzysztof Kurzok Konsekracji dokonaĹ kardynaĹ Angelo Sodano w obecnoĹci przedstawicieli duchowieĹstwa prawie caĹej Europy i przedstawicieli rzÄ du BuĹgarii. Obecny byĹ wiceprezydent, a premier podarowaĹ kielich z patenÄ . Patriarcha KoĹcioĹa PrawosĹawnego w BuĹgarii Maksim, podarowaĹ ikonÄ Matki BoĹźej, ktĂłra obecnie znajduje siÄ w gĹĂłwnym oĹtarzu pod krzyĹźem, ĹwiadczÄ c o bliskoĹci obu KoĹcioĹĂłw.
âMaĹa Jerozolimaâ Tak nazywana jest Sofia, stolica BuĹgarii (1400 000 mieszkaĹcĂłw), gdyĹź ma jedno szczegĂłlne miejsce. W centrum miasta cztery wyznania tworzÄ specyficzny w skali Ĺwiatowej kwadrat. W odlegĹoĹci zaledwie kilkuset metrĂłw znajduje siÄ najwiÄksza w Europie Synagoga, meczet muzuĹmaĹski, katedra prawosĹawna i konkatedra katolicka. O ile pierwsze trzy wyznania chwalÄ siÄ piÄknem swoich ĹwiÄ tyĹ, katolicka wspĂłlnota parafii Ĺw. JĂłzefa, do niedawna mogĹa pochwaliÄ siÄ tylko skromnÄ salÄ teatralnÄ , nazywanÄ KonkatedrÄ Ĺw. JĂłzefa, koĹcioĹem siostrÄ katedry Ĺw. Ludwika w Plovdiv, gdzie mieĹci siÄ siedziba biskupa diecezji sofijsko-plovdivskiej. Ruiny wybudowanej w 1880 r., a zbombardowanej przez wojska amerykaĹskie 30marca 1944 r. konkatedry Ĺw. JĂłzefa, mieszaĹy siÄ z ruinami staroĹźytnej twierdzy bizantyjskiej Serdiuka przez blisko 58 lat, wyciskajÄ c Ĺzy kaĹźdemu kto spoglÄ daĹ na to opustoszaĹe miejsce. Tak byĹo do pamiÄtnej daty 23 kwietnia 2002 r., kiedy Jan PaweĹ II stanÄ Ĺ na ziemi staroĹźytnych TrakĂłw. W dniu, kiedy samolot papieski wylÄ dowaĹ na lotnisku w Sofii, kilkanaĹcie godzin wczeĹniej, na ul. KniaĹş Boris I/125 dotarĹa wiadomoĹÄ z UrzÄdu Miasta, Ĺźe jest pozwolenie na budowÄ nowej konkatedry. I nawet gdyby PapieĹź nie dojechaĹ na spotkanie ze wspĂłlnotÄ katolickÄ , ktĂłre miaĹo miejsce 25 kwietnia, to w dniu swego przylotu dokonaĹ juĹź cudu, bo otrzymanie pozwolenia na budowÄ graniczyĹo z cudem.
PoczÄ tki parafii Historia konkatedralnego koĹcioĹa w Sofii rozpoczyna siÄ w 1875 r. w Plovdiv kiedy biskup diecezji sofijsko-plovdivskiej Francesco Reinaudi, zleciĹ o. Tymoteuszowi z Biela (WĹochy) opiekÄ na katolikami w Sofii. Pierwszy proboszcz borykaĹ siÄ z wieloma problemami. Najpierw postaraĹ siÄ, aby nie dojeĹźdĹźaÄ z Plovdiv, ale na staĹe zamieszkaÄ w Sofii, co siÄ staĹo w 1878 r. od tamtej pory prace nad budowÄ koĹcioĹa zostaĹy przyĹpieszone i w 1880 r. ĹwiÄ tynia zostaĹa konsekrowana. Parafia rosĹa doĹÄ szybko i juz w pierwszych latach istnienia gromadziĹa ponad 1500 wiernych. Ojciec Tymoteusz oprĂłcz koĹcioĹa i klasztoru kapucyĹskiego, wybudowaĹ dwie szkoĹy: mÄskÄ i ĹźeĹskÄ i obie poĹwiÄciĹ Ĺw. JĂłzefowi. NastÄpnie wypraszajÄ c od miasta teren, wybudowaĹ MiÄdzynarodowy Szpital poĹwiÄcony ksiÄĹźnej Klementynie, nazywany do dzisiaj KlementyĹska bolnica (szpital klementyĹski). ChociaĹź powodem budowy szpitala byĹo umoĹźliwienie opieki lekarskiej i duchowej obcokrajowcom, sĹuĹźyĹ on wszystkim mieszkaĹcom Sofii i okolic. Ojciec Tymoteusz zmarĹ w 1984 r., ale jego poĹwiÄcenie przyniosĹo owoce, parafia rozwijaĹa siÄ bardzo szybko. Przede wszystkim powstaĹy grupy parafialne nadajÄ c jej charakter âwspĂłlnoty-wspĂłlnotâ, coĹ, co dopiero o wiele później podpowiedziaĹ SobĂłr WatykaĹski II. W latach 30-tych w sÄ siedztwie koĹcioĹa zostaĹo wybudowane centrum pastoralne i sala teatralna Ĺw. Franciszka. Tymi dzieĹami zajmowaĹy siÄ wspĂłlnoty wiernych.
Troska o wiarÄ W latach miÄdzywojennych w parafii w Sofii pracowaĹo 12 kapucynĂłw, ktĂłrzy swojÄ opiekÄ ogarnÄli caĹe miasto. ZostaĹo rĂłwnieĹź stworzone wydawnictwo âDobrija Pieczatâ (Dobry Druk), ktĂłre wydawaĹo gazetÄ âIstinaâ oraz kalendarz Ĺw. Cyryla i Metodego, ktĂłry zbieraĹ w sobie kalendarz rzymski i wschodni. DziÄki mÄ drej polityce cara Borysa III burze dziejowe omijaĹy SofiÄ, ale po Ĺmierci Cara w 1943 r., kiedy alianci wypychali wojska niemieckie z Grecji, rozpoczÄĹy siÄ bombardowania stolicy przez wojska amerykaĹskie. 30 marca 1944 r. w czasie jednego z pierwszych nalotĂłw, bomba amerykaĹska zburzyĹa koĹcióŠĹw. JĂłzefa. Katolicy sofijscy dosyÄ szybko otrzÄ snÄli siÄ z tego wydarzenia i od razu przystÄ pili do zbierania ĹrodkĂłw na odbudowÄ katedry. Niestety 9 wrzeĹnia 1944 r. nastÄ piĹ w BuĹgarii przewrĂłt komunistyczny. Katolickie Towarzystwo Ĺw. JĂłzefa, ktĂłrego celem byĹo odbudowanie zniszczonej katedry i klasztoru, miaĹo konto w banku z prawie zebranÄ sumÄ na rozpoczÄcie prac restauracyjnych. Nowa wĹadza ludowa od razu przejÄĹa âopiekÄâ nad wĹasnoĹciÄ innych. A poniewaĹź nowe paĹstwo ludowe potrzebowaĹo nieograniczonych funduszy, parafia musiaĹa poĹźegnaÄ siÄ z pieniÄdzmi. 5grudnia 1944 r. sala teatralna Ĺw. Franciszka, zostaĹa konsekrowana na tymczasowy koĹcióŠparafialny, przejmujÄ c rĂłwnoczeĹnie tytuĹ konkatedry. Tym sposobem âĹwiÄ tynia sztukiâ staĹa siÄ âĹwiÄ tyniÄ PaĹskÄ â. Ze zbombardowanej katedry pozostaĹy w stanie nienaruszonym dwie figury: Matki BoĹźej z Lourdes i Ĺw. JĂłzefa. Nowe paĹstwo ludowe, kiedy juz przejÄĹo âopiekÄâ nad wszystkimi Ĺrodkami materialnymi, postanowiĹo zatroszczyÄ siÄ i o stan duchowy swoich obywateli. W latach 1952 i 1954 urzÄ dzono pokazowe procesy sÄ dowe, w ktĂłrych oskarĹźano duchowieĹstwo katolickie o wspĂłĹpracÄ z imperializmem i szpiegowanie na rzecz Watykanu. Wielu duchownych poniosĹo ĹmierÄ mÄczeĹskÄ , a z nimi rĂłwnieĹź ich wierni. ChociaĹź nigdy nie zamkniÄto koĹcioĹa Ĺw. JĂłzefa, to ĹwieciĹ on pustkami. Jedynymi wiernymi, ktĂłrzy otwarcie mogli manifestowaÄ swojÄ wiarÄ byli dyplomaci obcych paĹstw i to w gĹĂłwnej mierze dziÄki nim przetrwaĹa trudne czasy Ĺźywa wspĂłlnota KoĹcioĹa. Zlikwidowano wszelkÄ dziaĹalnoĹÄ intelektualnÄ i kulturalnÄ KoĹcioĹa. Mimo to, o. Franc Nonov, niewysoki kapucyn, o wÄ tĹej budowie ciaĹa, w Ĺwieckim ubraniu, przemierzaĹ stolicÄ BuĹgarii odwiedzajÄ c wiernych w domach. Od Ĺwitu do nocy katechizowaĹ i udzielaĹ sakramentĂłw. PoniewaĹź oni nie mogli przyjĹÄ do koĹcioĹa, KoĹcióŠprzyszedĹ do nich.
WspĂłlnota wspĂłlnot DziÄki takiej pracy, mimo planowanej ateizacji, w wielu sercach udaĹo siÄ zachowaÄ wiarÄ, dlatego teĹź w roku 1989, kiedy system totalitarny upadĹ, liczni wierni szybko znaleĹşli drogÄ do koĹcioĹa parafialnego. DoszĹo do tego, Ĺźe w niedzielÄ nie mieĹcili siÄ wewnÄ trz, a ich liczba wciÄ Ĺź rosĹa, bo rosnÄ ce z drugiej strony ulicy mury nowego koĹcioĹa, wlaĹy nadziejÄ. ĹšrĂłdĹem tej nadziei byĹ jednak nie beton i ruch robotnikĂłw, lecz sĹowa Ojca ĹwiÄtego Jana PawĹa II, ktĂłry odwiedzajÄ c tutejszÄ wspĂłlnotÄ parafialnÄ , powiedziaĹ, Ĺźe waĹźniejszÄ od kamieni jest ĹwiÄ tynia, wznoszona z Ĺźywych ludzkich serc. W 1992 roku na autostradzie z Plovdiv do Sofii, zginÄĹo w wypadku samochodowym czterech kapucynĂłw, 50% duchowieĹstwa diecezji. Dlatego rok później, przyjechali do Sofii zakonnicy z Polski, z Krakowskiej Prowincji Braci Mniejszych KapucynĂłw. DziĹ jest ich tam siedmiu i dwĂłch klerykĂłw, mĹodych BuĹgarĂłw, ktĂłrzy pragnÄ zajÄ Ä miejsca swoich przodkĂłw przy oĹtarzu PaĹskim. ZostaĹa tu utworzona pierwsza w BuĹgarii âOazaâ (Ruch ĹwiatĹo-Ĺťycie), ktĂłra dziĹ rozprzestrzeniĹa siÄ na caĹÄ diecezjÄ. Istnieje Trzeci Zakon FranciszkaĹski i MĹodzieĹź FranciszkaĹska, tradycyjne pole duszpasterskie franciszkanĂłw-kapucynĂłw. DziaĹajÄ trzy wspĂłlnoty neokatechumenalne, duszpasterstwo studentĂłw âPelikanâ, KoĹcióŠDomowy, Communione e Liberazione, oraz odbywa siÄ regularna caĹoroczna katechizacja dzieci i mĹodzieĹźy. Tak dzisiaj wyglÄ da parafia Ĺw. JĂłzefa w Sofii. ĹwiÄ tynia Ĺźywych ludzkich serc. Liczy prawie 4,5 tysiÄ ca wiernych, z czego do koĹcioĹa w niedzielÄ przychodzi okoĹo 600 osĂłb. Od dwĂłch lat dziaĹa tu rĂłwnieĹź Polska Misja Katolicka i znalazĹ miejsce zarzÄ d gĹĂłwny Polskiego Towarzystwa Kulturalno OĹwiatowego âWarneĹczykâ. Wszyscy ĹźyjÄ radoĹciÄ budowy nowej katedry, ktĂłra wznosi siÄ juĹź na swoim starym miejscu przypominajÄ c mieszkaĹcom Sofii o obecnoĹci wspĂłlnoty katolickiej. |