Ślady
>
Archiwum
>
2004
>
listopad / grudzieĹ
|
||
Ślady, numer 6 / 2004 (listopad / grudzieĹ) DoĹwiadczenie NaprawdÄ uĹźyteczni dla ludzkiej spoĹecznoĹci ChrzeĹcijaĹstwo identyfikuje siÄ z doĹwiadczalnym Faktem, nie z ideologiÄ . Od 50 lat istnienia ruchu skĹadane sÄ Ĺwiadectwa osĂłb, ktĂłre nie wstydzÄ siÄ Chrystusa i mĂłwienia o tym, kim jest Chrystus. CzĹonkowie ruchu starajÄ siÄ o umacnianie zwiÄ zkĂłw przyjaĹşni i przekazywanie nadziei kaĹźdemu, gdziekolwiek przebywa. CzyniÄ to dziÄki ogromnemu zapaĹowi i dowartoĹciowaniu wszystkiego, co prawdziwe, piÄkne, dobre i sprawiedliwe â czyli dziÄki temu, co znajduje siÄ w kaĹźdym czĹowieku. Giorgio Vittadini NaprawdÄ uĹźyteczni dla ludzkiej spoĹecznoĹci, poniewaĹź dobra nowina chrzeĹcijaĹska od samego poczÄ tku pragnÄĹa przekazaÄ odmienny i bardziej ludzki sposĂłb traktowania czĹowieka. Pierwsi diakoni, jak Ĺw. Stefan, pozostawali otwarci na sĹuĹźbÄ dla wdĂłw, bÄdÄ cych w dawnych spoĹecznoĹciach osobami najbardziej bezbronnymi. KaĹźdy, kto spotkaĹ charyzmat przekazywany przez Ruch, potrafiĹ przystÄpniej przedstawiÄ problemy nÄkajÄ ce czĹowieka. GS doĹÄ wczeĹnie pojawiĹ siÄ w szkoĹach mediolaĹskich i zaczÄ Ĺ ĹźyÄ wĹasnym Ĺźyciem, organizujÄ c pierwsze akcje majÄ ce na celu przywrĂłcenie demokracji. CzĹonkowie ruchu czynili tak nie ze wzglÄdu na siebie, ale z powodu mniejszoĹci narodowych, ktĂłrym groziĹo wykluczenie z organizacji reprezentujÄ cych studentĂłw, co miaĹo juĹź miejsce wobec osĂłb pochodzenia Ĺźydowskiego. W latach zimnej wojny i antagonizmĂłw ideologicznych GS rozpoczÄ Ĺ w liceum Berchet propagowanie nowego sposobu rozumienia demokracji. ZachÄcano kaĹźdego by daĹ wyraz swoim najgĹÄbszym, czÄsto ukrytym wÄ tpliwoĹciom odnoszÄ cym siÄ do rzeczywistoĹci. Pierwsze walki na rzecz prawdziwej wolnoĹci sĹowa i demokracji zapowiadaĹy sposĂłb Ĺźycia ruchu w latach 50-tych. Dowodem mogÄ byÄ trzy nastÄpujÄ ce przykĹady. Liczne osoby podkreĹlaĹy wiele razy, Ĺźe prĂłba publicznej obecnoĹci ruchu na uniwersytetach w latach 70-tych, zjazdy uniwersyteckie, uczestnictwo w wyborach, a z drugiej strony brak reakcji na obelĹźywe kĹamstwa, czy wrÄcz ataki siedzib i oszczerstwa zamieszczane w prasie, byĹy posuniÄciami fundamentalnymi, zmierzajÄ cymi wprost do odzyskania demokracji we WĹoszech. MiÄdzy innymi twierdzili tak Andreotti i Cossiga.
Przeciwko nowym faryzeizmom TÄ samÄ naturÄ miaĹa, w latach nastÄpnych, walka przeciw nowym faĹszywym ideologiom, usiĹujÄ cym podzieliÄ ludzi na godnych i niegodnych (z jednej strony miaĹ byÄ Ĺwiat ludzi uczciwych, z drugiej zaĹ Ĺwiat uwikĹany w afery korupcyjne, Ĺwiat polityki). Ruch poprzez organizowane kongresy, publikowane artykuĹy, ksiÄ Ĺźki, plakaty przypominaĹ, podkreĹlaĹ prawdÄ, Ĺźe przemoc rodzi siÄ wĂłwczas, gdy zamiast uznania wĹasnego osobistego i spoĹecznego zĹa, czĹowiek stara siÄ o nim zapomnieÄ, tworzÄ c na wĹasny uĹźytek przeróşne ideologie religijne i polityczne. Ostatecznie dziaĹanie symbolizowane mottem âwiÄcej spoĹeczeĹstwa, mniej paĹstwaâ, zostaĹo skoncentrowane na niesienie wzajemnej pomocy (co doprowadziĹo w 2001 r. do wprowadzenia wspomnianej koncepcji do konstytucji). Nie byĹo to niczym innym jak przetworzeniem poczÄ tkowej walki na rzecz wolnoĹci w podstawÄ ekonomicznÄ i politycznÄ , propagujÄ cÄ spoĹecznÄ kreatywnoĹÄ. Tego wĹaĹnie broni wielu naleĹźÄ cych do ruchu dziaĹaczy politycznych, sĹuĹźÄ cych sprawie publicznej rĂłwnieĹź zajmujÄ c wysokie stanowiska (np. Formigoni). Wyrazem ciÄ gĹego zaangaĹźowania na rzecz pluralizmu i demokracji jest aktywnoĹÄ licznych oĹrodkĂłw kulturalnych i Meeting w Rimini, ktĂłry staĹ siÄ scenÄ miÄdzynarodowego dialogu, przykĹadem moĹźliwoĹci porĂłwnania siÄ z odmiennÄ ideologiÄ , prezentowanÄ przez programy typu talkshow.
Spojrzenie na Ĺwiat Sprawa wolnoĹci osobistej wszystkich ludzi jest celem nadrzÄdnym, pierwszÄ zasadÄ ruchu. W latach zimnej wojny setki osĂłb udaĹy siÄ do ZSRR, by spotkaÄ znane osobistoĹci i zwykĹych ludzi. Na organizowane publiczne spotkania zapraszani byli: Tarkowski, WaĹÄsa, dysydenci rosyjscy, przyjaciele Iriny Alberti. Wydawnictwa Russia Cristiana, Cseo i Jaca Book publikowaĹy ich teksty, miÄdzy innymi rĂłwnieĹź tak znane pozycje jak WĹadza tych, ktĂłrzy nie majÄ wĹadzy autorstwa przyszĹego prezydenta Czech Vaclava Havla. W latach gorÄ cych przemian na linii WschĂłd â ZachĂłd, podczas kryzysu SolidarnoĹci odbyĹy siÄ liczne manifestacje. Celem dziaĹaĹ byĹo zaangaĹźowanie identyczne z tym, ktĂłre potem doprowadziĹo do zajÄcia stanowiska ânie dla wojny, tak dla Amerykiâ. ZaangaĹźowanie skierowane przeciwko opozycyjnym ekstremizmom ideologicznym zwolennikĂłw wojny, a zarazem przeciwko pacyfistom, bÄdÄ cym relatywistami w interpretowaniu praw czĹowieka i narodĂłw. WĹaĹnie pragnienie wolnoĹci podtrzymywane przez wiarÄ, ksztaĹtowaĹo zwiÄ zek ruchu z caĹym Ĺwiatem. âĹťyÄ wymiarami Ĺwiataâ - to tytuĹ pierwszego kongresu GS zorganizowanego w poĹowie lat 50-tych. PosiadanÄ pewnoĹÄ potwierdzaĹ fakt stanowiÄ cy swego rodzaju novum dla Ĺwiata, a byĹo nim Ĺźycie we wspĂłlnotach chrzeĹcijaĹskich. ChodziĹo rĂłwnieĹź o to, aby proponowana droga staĹa siÄ wĹaĹciwÄ dla kaĹźdego chrzeĹcijanina.
W Brazylii na misjach Pierwsi misjonarze wyjechali do Brazylii na poczÄ tku lat 60-tych wraz z ojcem Pigi Bernareggi. Ci, ktĂłrzy pozostali w kraju po kryzysie roku 68, propagowali jedynie Ĺźycie we wspĂłlnocie chrzeĹcijaĹskiej, z jej zdolnoĹciÄ wspĂłĹdzielenia, tworzenia kultury i miĹoĹci. WĹaĹnie przez owÄ miĹoĹÄ przeĹźywanÄ w favelas Belo Horizonte, podobnie, jak w Kongo i w slums Ugandy, ludzie nieoczekiwanie otworzyli swe dusze na naukÄ pĹynÄ cÄ z prowadzonego dzieĹa, staĹo siÄ ono bowiem ĹźywÄ odpowiedziÄ na ich potrzeby, przeĹźywane wedĹug kryteriĂłw doĹwiadczenia wiary. âBadajcie kaĹźdÄ rzecz i pozostawiajcie to, co wartoĹcioweâ. Tak powstaĹo Avsi, organizacja ĹÄ czÄ ca wysiĹki podejmowane przez Obywateli Trzeciego Ĺwiata i EuropejczykĂłw na rzecz rozwoju, bÄdÄ cego wspĂłlnym owocem Ĺźycia chrzeĹcijaĹskiego. Oto kilka przykĹadĂłw, ĹwiadczÄ cych o staĹej wspĂłĹpracy. DzieĹa charytatywne dla chorych na AIDS w Kampali i szpital dla dzieci w Bukareszcie. Akcje oĹwiatowe: zakĹadanie duĹźych i maĹych szkóŠw Santiago, w Nairobi w Manaus, tworzenie niewielkich przedsiÄbiorstw praktycznie na caĹym Ĺwiecie, poczÄ wszy od warsztatu stolarskiego w Nairobi, zwanego Team Service, po firmÄ w Chile. IstniejÄ maĹe, lecz znaczÄ ce przykĹady ciÄ gĹego wdraĹźania w Ĺźycie motta PawĹa VI âPrawdziwym imieniem pokoju jest rozwĂłjâ, a takĹźe nowego wspĂłĹistnienia miÄdzy narodami, o ktĂłrym czÄsto mĂłwi Jan PaweĹ II. PrzykĹadem moĹźe byÄ tu nowe i szczÄĹliwe Ĺźycie mĹodzieĹźy w Kazachstanie, w Brazylii, w Nigerii. Podobne pragnienie prawdziwego rozwoju czĹowieka przekazywane jest za sprawÄ wielu dzieĹ powstajÄ cych we WĹoszech. DzieĹa charytatywne (jak SolidarnoĹÄ w Costa, Banco Alimentare, Famiglie per lâAccoglienza, Cusl) wskazujÄ , Ĺźe miĹoĹÄ chrzeĹcijaĹska skierowana do konkretnej osoby jest formÄ odpowiedzi zrodzonÄ z jej wewnÄtrznych potrzeb. Ponad trzysta szkóŠz setkami nauczycieli pracujÄ cych we wszystkich typach placĂłwek oĹwiatowych (zarĂłwno w wyĹźszych, jak i Ĺrednich, czy podstawowych), wzorujÄ c siÄ na szkole Sacro Cuore, prĂłbuje wdraĹźaÄ w Ĺźycie odmienny sposĂłb wychowania i nauczania. TrzydzieĹci tysiÄcy firm stowarzyszonych w CdO, tworzy tysiÄ ce miejsc pracy i stanowi przykĹad odmiennego sposobu rozumienia przedsiÄbiorczoĹci zwiÄ zanej ze zdolnoĹciÄ czĹowieka do wspĂłĹtworzenia i z jego umiejÄtnoĹciÄ wychowywania oraz dowartoĹciowania potencjaĹu ludzkiego.
Nowa kultura Nie jest wiÄc przypadkiem, Ĺźe caĹa ta aktywnoĹÄ, a przede wszystkim to, co jÄ poprzedza, czyli nieustajÄ cy dialog na temat Ĺźycia, trwanie we wspĂłlnocie, powoduje powstanie nowej kultury, rozumianej jako krytyczna i systematyczna ĹwiadomoĹÄ przeĹźywanego doĹwiadczenia. To zaledwie kilka przykĹadĂłw: pierwsze teksty zreformowanych programĂłw szkolnych, publiczne debaty kulturalne na temat Galileusza, dziaĹania podejmowane na Uniwersytecie Katolickim w latach 70-tych, tygodnik Il Sabato, koordynowanie akcji kulturalnych w szkoĹach, domach wydawniczych i wspominanych wczeĹniej centrach kulturalnych, Meeting w Rimini, Centrum StudiĂłw Ekumenicznych, Fundacja na Rzecz Wzajemnej Pomocy, aktywizacja dziaĹania wprowadzana do nauki i do stowarzyszeĹ, takich jak: Euresis, Medycyna i Osoba. Jest to niekonwencjonalny wkĹad w Ĺźycie wszystkich ludzi, wynikajÄ cy z doĹwiadczenia, nieustannego poszukiwania sensu Ĺźycia oraz z faktu bycia chrzeĹcijaninem. Nie jest, wiÄc przypadkiem, Ĺźe gĹoszona prawda jest prawdÄ powszechnÄ , odnoszÄ cÄ siÄ do wszelkich sfer ludzkiego Ĺźycia. Potwierdzenie tego moĹźna zaobserwowaÄ szczegĂłlnie w Stanach Zjednoczonych. Otwarte spojrzenie na nowoczesnoĹÄ, naukÄ, technologiÄ, na jednoĹÄ pragnienia poznania, wĹaĹciwe Ruchowi umoĹźliwiĹo wielu przyjacioĹom Ruchu dotarcie z DobrÄ NowinÄ do najbardziej rozwiniÄtych w Ĺwiecie centrĂłw kulturowych, takich jak Fermilab, Nasa, Bethesda. Sympatia wobec kaĹźdego, kto poszukuje Prawdy w czĹowieku doprowadziĹa do zorganizowania zjazdĂłw ekumenicznych. Podczas dyskusji nad ksiÄ Ĺźkami Giussaniego zawiÄ zaĹy siÄ przyjaĹşnie z protestantami, jak chociaĹźby Archie Spencer, wzrastaĹo braterstwo z Ĺťydami i przedstawicielami KoĹcioĹa PrawosĹawnego, rozpoczÄ Ĺ siÄ dialog z muzuĹmanami i buddystami. Wszystko to stanowi fundament, na ktĂłrym opiera siÄ prawdziwy wizerunek czĹowieka, zwiÄ zany z jego Ĺźyciem duchowym. NaprawdÄ uĹźyteczni dla spoĹecznoĹci ludzkiej. |