Menu strony Strona główna Śladów
   
Ślady > Archiwum > 2004 > listopad / grudzień

Ślady, numer 6 / 2004 (listopad / grudzień)

Ekumenizm

Jedność, jedność! Wołanie ludu

Istotny wymiar chrześcijańskiej wiary. Tym jest „ekumenizm” dla patriarchy Wenecji. Stąd właściwym podmiotem ekumenicznego działania jest święty Lud Boży. Prezentujemy wywiad z kard. Angelo Scola.

rozmowę przeprowadził Roberto Fontolan


Czymże jest ekumenizm. Jeśli nie spotkaniem międzyosobowym? Poza sprawami technicznymi, chociaż niewątpliwie ważnymi, oraz często abstrakcyjnymi regułami, dialog i możliwa profetyczna jedność religijnych wyznań - przewyższająca w swojej istocie również różnice między chrześćijanami i niechrześcijanami, ponieważ mająca swoje korzenie w „komunii” zmysłu religijnego - jest faktem opartym na doświadczeniu, przyjaźni, jest kwestią form, miejsc i okazji, a także historii. Z tego punktu widzenia miasto Wenecja to z pewnością stolica ekumenizmu. To tysiącletni pomost łączący ze sobą różne światy (Wschód z Zachodem, Północ z Południem), miasto graniczne. Wenecja to jedna z tych granic, które chętnie się przekracza i zamieszkuje. O ekumenizmie Ślady rozmawiały z Patriarchą Wenecji, kardynałem Angelo Scolą.

 

Co dzisiaj należy rozumieć przez słowo ekumenizm?

To termin wskazujący istotny, wewnętrzny wymiar chrześcijańskiej wiary. Dlatego można powiedzieć, że w słowie ekumenzim w pewnym sensie zawiera się  dialog z Kościołami i wyznaniami chrześcijańskimi., jak też tzw. dialog międzyreligijny. Jeśli mówimy o ekumenizmie jako wymiarze wiary, to jasne jest, że każdy gest wykonany przez człowieka wierzącego może być uznany za „ekumeniczny”: spotkanie z Chrystusem, który jest rzeczywistością żyjącą i osobową, szeroko otwiera rozum i wolność człowieka, uzdalniając je do uznania i docenienia każdego przejawu tej rzeczywistości.

 

Czy zatem ekumenzim nie jest sprawą specjalistów?

Ojciec Święty, spotykając się w Rzymie z partiarchą Tektystem, słusznie przywołał doświadczenie z Bukaresztu, kiedy to zgromadzony lud zaczął głośno wołać: „Unitate, unitate!...” (Jedność, jedność! - wyj. red.) To doświadczenie wyraźnie ukazało, że właściwym podmiotem ekumenicznego działania jest święty Lud Boży.

Doktrynalne dialogi, wspólne momenty i wymiana poglądów pomiędzy wpsónotami chrześcijańskiemi, a także wspólne działania w obronie sprawiedliwości, pokoju i środowiska naturalnego nabierają odpowiedniego znaczenia tylko wtedy, gdy ostatecznie ich głównymi aktorami i adresatami są ludowe podmioty religijne.

 

Co to oznacza dla chrześcijan?

Jeśli chodzi o chrześcijan jest to jedyne stwierdzenie, które może nam uświadomić duszpasterską, to znaczy codzienną i zwyczajną naturę ekumenizmu. Ekumenicznym jest każdy akt chrześcijańskiej wspólnoty, jak chociażby sprawowanie Eucharystii, katecheza, działalność charytatywna, jesli jest on podjęty w spsób pełny, całościowy.

W tej perspektywie będzie ponadto możliwe, aby odpowiednia działalność duszpasterską wskazywała miarę i dostarczała kryteriów również przy wybieraniu właściwego czasu i momentów do podejmowania działań wspólnych dla różnych Kościołów i wyznań chrześcijańskich, jak też dla aktywnych na różnych frontach rodzin zakonnych.

 

Jak ten wymiar urzeczywistnia się w życiu codziennym Patriarchatu Weneckiego?

Ekumeniczne powołanie Kościoła weneckiego wyraźnie ukazują liczne, konkretne okoliczności i relacje. Przez całe wieki chrześcijanie z różnych Kościołów i wyznań oraz przedstawiciele innych religii przybywali do Wenecji. Zakochiwali się w tym wyjątkowym mieście i uderzeni fantazją oraz przedsiębiorczością jego mieszkańców, którzy tworzyli jego imponującą historię, tutaj się osiedlali. Jednak nie tylko historia, ale również teraźniejszość tych braci chrześcijan przynagla Kościół wenecki, a wraz z nim całą ziemię wenecką i tereny nadmorskie, w kierunku budowania braterskich relacji.

Nasze powołanie ekumeniczne to także wkład w ten dialog międzywyznaniowy, do którego przynagla nas obecność i historia naszych starszych braci żydów, wyznawców innej semickiej religii, islamu, a także pozostałych rzeczywistości religijnych.
Całość tego obrazu dopełnia ponadto misja, jednocześnie historyczna i aktualna, jaką ma do spełnienia Wenecja w dzisiejszym zsekularyzowanym społeczeństwie, wobec tych wszystkich, którzy uważają się za ateistów i za ludzi niereligijnych albo postępują jak ludzie nie wyznający żadnej religii.

Aby odpowiedzieć na to powołanie Patriarchat jest wezwany, przede wszystkim, do głębszego przemyślenia ekumenicznego wymiaru swojej codziennej propozycji chrześcijańskiego życia.

 

 


Polska strona Ruchu CL   |   Kontakt z redakcją