Ślady
>
Archiwum
>
2020
>
wrzesieĹ / paĹşdziernik
|
||
Ślady, numer 5 / 2020 (wrzesieĹ / paĹşdziernik) ĹcieĹźki Poza ekranem W trakcie ciÄ gĹego rozwoju technologii uczymy siÄ krytycznego korzystania z narzÄdzi, ktĂłre oferuje. Poznajemy jej mocne i sĹabe strony - mĂłwi Marco Gui specjalizujÄ cy siÄ w socjologii mediĂłw [dziedzinie nauki zajmujÄ cej siÄ badaniem zachowaĹ ludzkich w Internecie - przyp. tĹum] Paolo Perego Nauczanie na odlegĹoĹÄ? WĹaĹciwe wyjĹcie w sytuacji zagroĹźenia, kiedy trzeba zrezygnowaÄ z tradycyjnego nauczania dzieci i mĹodzieĹźy obecnej fizycznie na lekcjach. Jest to wybĂłr posiadajÄ cy zarĂłwno pozytywne, jak i negatywne aspekty, ktĂłre jednak mogÄ staÄ siÄ wskazĂłwkami na przyszĹoĹÄ. Marco Gui, urodzony w 1977 roku, jest profesorem na Wydziale Socjologii i BadaĹ SpoĹecznych Uniwersytetu w Mediolanie-Bicocca i od lat, pomiÄdzy studiami i publikacjami, prowadzi badania nad âcyfrowoĹciÄ w szkoleâ. Jedna z jego najnowszych ksiÄ Ĺźek opublikowana przez wydawnictwo Il Mulino nosi tytuĹ A dieta di media. Comunicazione e qualitĂ della vita [Dieta mediĂłw. Komunikacja i jakoĹÄ Ĺźycia]. Dzisiaj, z kierowanego przez siebie Centrum BadaĹ nad zdrowym trybem Ĺźycia w multimediach [il Centro di Ricerca Benessere Digitale], prĂłbuje przyjrzeÄ siÄ temu, co wydarzyĹo siÄ w ostatnich miesiÄ cach i jakie ma to konsekwencje dla ponownego uruchomienia szkoĹy.
Co siÄ wydarzyĹo? Co Pan zauwaĹźyĹ? WidziaĹem godny pochwaĹy wysiĹek znalezienia awaryjnych sposobĂłw utrzymania ciÄ gĹoĹci nauczania i relacji. ZauwaĹźyĹem rĂłwnieĹź wiele problemĂłw. NiektĂłre badania wskazujÄ wzrost nierĂłwnoĹci cyfrowej. Nie chodzi tylko o brak narzÄdzi, ale takĹźe o to, Ĺźe wiele rodzin uczniĂłw nie posiada umiejÄtnoĹci medialnych zwiÄ zanych z obsĹugÄ komputera i znajomoĹciÄ róşnych programĂłw oraz innych dostÄpnych sposobĂłw, aby ĹledziÄ i motywowaÄ ich pracÄ. Przy okazji wyszĹo na jaw nieprzygotowanie rodzin, czÄsto borykajÄ cych siÄ z trudnoĹciami rĂłwnieĹź w nadzorowaniu smartworkingu [elastycznych i inteligentnych modeli pracy â przypis tĹum.] i lekcji wideo dla swoich dzieci. Inne badania zwracajÄ uwagÄ na znaczny wzrost dostÄpu dzieci do treĹci dla nich nieodpowiednich, przy czym bardzo niewiele rodzin siÄ tym przejmuje i korzysta z mechanizmĂłw zapewniajÄ cych ich dzieciom bezpieczne przeglÄ danie Internetu. DochodzÄ jeszcze problemy zwiÄ zane z hiperstymulacjÄ i fragmentacjÄ treĹci: nauczanie na odlegĹoĹÄ pokazaĹo nam, Ĺźe bycie produktywnym w domu przed ekranem wymaga specyficznych umiejÄtnoĹci w zakresie organizacji pracy.
A pozytywne aspekty? Po pierwsze, zagwarantowana zostaĹa ciÄ gĹoĹÄ nauczania i relacji. Po drugie, zakoĹczono wyĹÄ cznoĹÄ smartfonĂłw na dostÄp multimedialny, ktĂłry wczeĹniej byĹ zwiÄ zany z celami rekreacyjnymi i dla budowania relacji. Uczniowie uczestniczyli w wideokonferencjach, przygotowywali pokazy filmowe, pisali teksty na komputerze i wypeĹniali arkusze kalkulacyjne, nabywajÄ c tym sposobem umiejÄtnoĹci radzenia sobie z zadaniami o wyĹźszym stopniu zĹoĹźonoĹci dziÄki zdobyczom techniki takim jak komputer lub tablet. Wszystko to powinno byÄ w jakiĹ sposĂłb wznowione. Teraz chodzi o to, by pĂłjĹÄ o krok dalej i zastanowiÄ siÄ, jak w Ĺwietle tego doĹwiadczenia moĹźna na nowo zaprojektowaÄ rĂłwnowagÄ miÄdzy korzystaniem z technologii cyfrowej a tradycyjnym modelem nauczania.
I co siÄ ujawniĹo? Okazuje siÄ, Ĺźe nauczanie na odlegĹoĹÄ straci z czasem na wartoĹci z punktu widzenia bogactwa komunikacyjnego, w stosunku do nauczania tradycyjnego opierajÄ cego siÄ na obecnoĹci uczniĂłw w klasie. Faktem jest, Ĺźe to nie oznacza tego samego dla wszystkich. Zatem jest róşnica miÄdzy wysyĹaniem materiaĹĂłw i zadaĹ domowych raz w tygodniu, w porĂłwnaniu z grupowymi wideo lekcjami, interaktywnymi propozycjami, a bezpoĹredniÄ komunikacjÄ miÄdzy uczniami i nauczycielami. MoĹźe to ubogaciÄ relacjÄ i pomĂłc w jej utrzymaniu. Ale to nie jest rĂłwnoznaczne z âobecnoĹciÄ â.
Czego, Pana zdaniem, brakuje w odniesieniu do obecnoĹci? Bogactwo komunikacji twarzÄ w twarz jest nieosiÄ galne w formie poĹredniej. Kontakt fizyczny jest niezastÄ piony. IstniejÄ badania neurobiologiczne, ktĂłre pokazujÄ , Ĺźe przebywanie razem w klasie powoduje silniejsze zaangaĹźowanie i motywowanie uczniĂłw do dÄ Ĺźenia do wspĂłlnego celu. A fakt bycia razem poprzez peĹnienie okreĹlonych funkcji i budowanie relacji uĹatwia koncentracjÄ, uwagÄ i naukÄ.
Tak wiÄc nauczanie na odlegĹoĹÄ jest w porzÄ dku, ale tylko w nagĹych wypadkach... Co nie znaczy, Ĺźe nie powinno siÄ w nie inwestowaÄ. To nie jest poĹźÄ dana forma sama w sobie, ale moĹźe byÄ pomocÄ dla uczniĂłw, studentĂłw, naukowcĂłw. Aby posiadaÄ krytyczne spojrzenie na narzÄdzia multimedialne, warto na przykĹad wiedzieÄ, Ĺźe jeĹli proponuje siÄ oglÄ danie filmu na YouTube, zaprasza siÄ do wejĹcia w hiperstymulujÄ ce Ĺrodowisko komercyjne z mnĂłstwem atrakcyjnych propozycji treĹci, ktĂłre rozpraszajÄ uwagÄ, a sÄ sugerowane zgodnie z preferencjami i przyzwyczajeniami uĹźytkownikĂłw. Trzeba pamiÄtaÄ rĂłwnieĹź o tym, Ĺźe wiele platform wykorzystywanych do nauki szkolnej, naleĹźÄ cych do duĹźych firm amerykaĹskich, posiada ogromnÄ iloĹÄ danych na temat swoich uĹźytkownikĂłw. Otwiera siÄ tutaj pole do popisu dla rzÄ dzÄ cych paĹstwem, ktĂłrzy byÄ moĹźe powinni stworzyÄ system niezaleĹźny od wielkich miÄdzynarodowych grup internetowych...
PowiedziaĹ Pan, Ĺźe âpowinniĹmy znaÄ narzÄdziaâ. Ma Pan na myĹli umiejÄtnoĹÄ posĹugiwania siÄ nimi? To naprawdÄ pilna sprawa, ktĂłrÄ naleĹźy siÄ zajÄ Ä, zanim otworzy siÄ drogÄ do pozyskania i korzystania z najnowszych technologii. Z pewnoĹciÄ niektĂłre czynnoĹci i umiejÄtnoĹci nabyte podczas lockdownu z uĹźyciem tabletĂłw i komputerĂłw muszÄ zostaÄ utrzymane. Jednak jeszcze pilniejsze jest omĂłwienie w klasie tego, czym jest Instagram: co siÄ za nim kryje, kto na nim zarabia, jak dziaĹa albo jak krÄ ĹźÄ wiadomoĹci i fake newsy. DaĹbym temu pierwszeĹstwo, myĹlÄ c o uczniach w klasie. SzkoĹa powinna to zrobiÄ, wĹÄ czajÄ c w to takĹźe rodzicĂłw. CyfrowoĹÄ jest mile widziana jako narzÄdzie dydaktyczne, ale poprzedzone edukacjÄ w zakresie korzystania z niego. Nauka krytycznego spojrzenia, nawet przy ograniczonej technologii, moĹźe przynieĹÄ naszym dzieciom o wiele wiÄcej korzyĹci niĹź tablice interaktywne i szerokopasmowy dostÄp do Internetu. |