Ślady
>
Archiwum
>
2020
>
styczeĹ / luty
|
||
Ślady, numer 1 / 2020 (styczeĹ / luty) Kultura. Muzyka Waltera Muto Kiedy wydarza siÄ muzyka. MaĹe kobietki WspomnieliĹmy juĹź na powyĹźszych stronach o miejscu, gdzie w kaĹźdym tygodniu wydarza siÄ muzyka: Live from here jest transmisjÄ radiowÄ , zarejestrowanÄ w Town Hall w Nowym Jorku, propagowanÄ przez róşnych emitentĂłw amerykaĹskich i dostÄpnÄ na YouTube. Dyrektorem muzycznym i prezenterem jest wirtuoz mandoliny Chris Thile, wspierany przez zespóŠrezydentĂłw gotowych na kaĹźdÄ przygodÄ muzycznÄ . Podczas kaĹźdego spotkania (odcinka) jedna czÄĹÄ jest poĹwiÄcona urodzinom artystĂłw ĹźyjÄ cych lub zmarĹych i przedstawia ich utwory, poczynajÄ c od jazzu, przez pop, po rock. Poziom jest zawsze najwyĹźszy. JeĹli odnajdziecie odcinek z 14 grudnia ubiegĹego roku, zobaczycie naprzemiennie na scenie â w sposĂłb bezpoĹredni, zawsze idealny z technicznego punktu widzenia â gitarzystÄ funky Coryâego Wonga (z grupÄ muzycznÄ Vulfpeck), stare sĹawy Los Lobos i dwie Ĺwietne kompozytorki SarÄ Jarosz i SarÄ Bareilles, a wszystkich mierzÄ cych siÄ z repertuarem ĹwiÄ tecznym. Na poczÄ tek wybuchowe piÄtnaĹcie minut z kilkoma fantasmagorycznymi kawaĹkami ludowymi (skrzypek grupy Alex Hargreaves jest kolejnym mĹodym, absolutnym wirtuozem), nastÄpnie kalejdoskop artystĂłw i gatunkĂłw, i na koĹcu piÄtnaĹcie minut encore (bisĂłw). Po zaimprowizowanej piosence BeatlesĂłw caĹa publicznoĹÄ Ĺpiewa na stojÄ co Silent Night i Ĺwiadomie czy nie gĹosi, Ĺźe Christ the Savior is Born.
Film Luisy Cotta Ramosino
MaĹe kobietki
ReĹźyseria Greta Gerwig z Saorise Ronan, EmmÄ Watson, Meryl Streep, TimothĂŠe Chalamet
Joe, Meg, Beth i Amy, siostry March z powieĹci Louisy May Alcott, wracajÄ na wielki ekran dziÄki Grecie Gerwig, wraĹźliwej portrecistce mĹodzieĹczych burz i rodzin z problemami, jednak pozytywnych, co widaÄ byĹo juĹź w poprzednim obrazie reĹźyserki Lady Bird. Nowa adaptacja jest obsadzona aktorskimi gwiazdami i w Ĺźywy sposĂłb pokazuje przygody czterech dziewczÄ t poszukujÄ cych swojego przeznaczenia poĹrĂłd wojennych niedostatkĂłw, marzeĹ, cierpieĹ i wyzwaĹ, ktĂłre mĂłwiÄ gĹoĹno to, co myĹlÄ , bez uderzania w feministyczne tony. FabuĹa filmu koncentruje siÄ na postaci Jo, poczÄ tkujÄ cej pisarki w chaotycznym, lecz nie groĹşnym Nowym Jorku, jej dorastaniu peĹnym spotkaĹ, przygĂłd, zalotĂłw, kĹĂłtni i problemĂłw dziewczyny poszukujÄ cej swego miejsca na Ĺwiecie. Relacja z matkÄ , umiejÄ cÄ wychowywaÄ najpierw przez swĂłj przykĹad, a później przez dyskretne badanie niespokojnego serca Jo, zostaĹa przedstawiona przez Gerwig z prostotÄ i skutecznoĹciÄ . Saoirse Ronan jako gĹĂłwna bohaterka jest Ĺwietna w oddaniu impulsywnoĹci i niepewnoĹci swojej postaci, choÄ pozostaĹe mĹode odtwĂłrczynie siĂłstr w niczym jej nie ustÄpujÄ , tworzÄ c w ten sposĂłb autentyczny i ponadczasowy obraz tej niezapomnianej rodziny. |