Ślady
>
Archiwum
>
2020
>
styczeĹ / luty
|
||
Ślady, numer 1 / 2020 (styczeĹ / luty) ĹcieĹźki WrocĹaw. Powab Bezbronnego PiÄkna Kolejna prezentacja Bezbronnego PiÄkna miaĹa miejsce na Uniwersytecie Ekonomicznym we WrocĹawiu. Tym razem na temat treĹci tej ksiÄ Ĺźki rozmawiali bp Andrzej Siemieniewski, Krzysztof Zanussi i BogusĹaw Fiedor UczestnikĂłw wrocĹawskiej prezentacji ksiÄ Ĺźki JuliĂĄna CarrĂłna Bezbronne PiÄkno powitaĹ w na Uniwersytecie Ekonomicznym, w imieniu rektora uczelni Andrzeja Kalety â Marek Biernacki â wspominajÄ c przy okazji o historycznym wydarzeniu na tejĹźe uczelni, jakim byĹo sympozjum na temat encykliki Fides et ratio, ktĂłrego uczestnikami byli rĂłwnieĹź wtedy zaproszeni i dzisiaj prelegenci: ks. bp prof. dr hab. Andrzej Siemieniewski â biskup pomocniczy wrocĹawski, wikariusz generalny, profesor nauk teologicznych; prof. dr hab. Krzysztof Zanussi reĹźyser, producent i scenarzysta filmowy, publicysta, pedagog i filozof oraz prof. dr hab. BogusĹaw Fiedor ekonomista, specjalizujÄ cy siÄ w ekonomii Ĺrodowiska, historii myĹli ekonomicznej oraz mikroekonomii; nauczyciel akademicki zwiÄ zany z Uniwersytetem Ekonomicznym we WrocĹawiu oraz w latach 2005â2012 rektor tejĹźe uczelni. Prezentacja rozpoczÄĹa siÄ od momentu muzycznego. Obecni na prezentacji usĹyszeli PassacagliÄ g-moll na skrzypce barokowe solo z cyklu Sonat RóşaĹcowych Heinricha Ignaza Franza von Bibera w wykonaniu Joanny Walczak. Aby wprowadziÄ publicznoĹÄ do podjÄcia wspĂłlnej refleksji nad ksiÄ
ĹźkÄ
Bezbronne piÄkno prowadzÄ
cy spotkanie MiĹosz Greszta posĹuĹźyĹ siÄ cytatem z komunikatu prasowego, ktĂłry powstaĹ po jej opublikowaniu we WĹoszech, we wrzeĹniu 2015 roku. âCzy my, chrzeĹcijanie, wciÄ
ĹźĚ wierzymy, zĚe dana nam wiara potrafi pociÄ
gnÄ
Ä tych, ktoĚrych spotykamy fascynującą siĹą, powabem, swojego bezbronnego piękna?â Jednym z pytaĹ skierowanych do ksiÄdza biskupa oraz panĂłw profesorĂłw byĹo zapytanie o to, co byĹo najbardziej istotnym odkryciem tej ksiÄ
Ĺźki lub jej takÄ
cechÄ
, ktĂłra zostawiĹa w jej odbiorze najwyraĹşniejszy Ĺlad? Czy postawiona przez ks. CarrĂłna diagnoza dotyczÄ
ca wspĂłĹczesnego Europejczyka i sugestie jak podjÄ
Ä dalszÄ
drogÄ wnoszÄ
jakÄ
Ĺ nowoĹÄ, czy mogÄ
byÄ pomocne dla âzwykĹego czĹowiekaâ dzisiaj, teraz? Prof. Fiedor podzieliĹ siÄ refleksjÄ
pĹynÄ
cÄ
z lektury ksiÄ
Ĺźki polskiej noblistki Olgi Tokarczuk Biegun. PoruszyĹ go fragment mĂłwiÄ
cy o tym, Ĺźe ânoc jest to czas, w ktĂłrym Penelopa pruje mozolnie utkany za dnia dywan sensuâ. NawiÄ
zujÄ
c do prezentowanej lektury stwierdziĹ, Ĺźe nie âmusimy pruÄ tego dywanu sensuâ poniewaĹź wiara zgodnie z tym, o czym pisze ks. CarrĂłn w swojej ksiÄ
Ĺźce, powinna byÄ radosna. ÂŤKiedy Jego obecnoĹÄ przenika do gĹÄbi nasze istnienie, napeĹnia Ĺźycie pogodÄ
ducha. I to jest papierek lakmusowy: ile znamy osĂłb naprawdÄ pogodnych? PoniewaĹź bez pogody ducha nie ma rodzenia, nie ma obecnoĹci i nie ma nowoĹci. RadoĹÄ ducha wiÄc jest tym, co ĹÄ
czy obydwa pytania, âJak ĹźyÄ?â i âPo co jesteĹmy na Ĺwiecie?âÂť. InnÄ
kwestiÄ
, na ktĂłrÄ
zwrĂłciĹ uwagÄ prof. Fiedor podczas lektury Bezbronnego PiÄkna byĹa alternatywa przedstawiona przez cytowanego tam ksiÄdza Giussaniego: âalternatywa, wobec ktĂłrej staje kaĹźdy: byÄ zaleĹźnym tylko od Boga, a przez to wolnym od caĹego uniwersum albo teĹź byÄ wolnym od Boga, a wiÄc byÄ niewolnikiem kaĹźdej okolicznoĹci, zaszantaĹźowanym przez kaĹźdy rezultatâ. Cytowany przez autora Bezbronnego PiÄkna papieĹź Benedykt XVI, stwierdza, Ĺźe problem ze znalezieniem toĹźsamoĹci Europy, moĹźe wynikaÄ z faktu, Ĺźe w Europie mamy dzisiaj dwie dusze â jednÄ duszÄ jest abstrakcyjny rozum, antyhistoryczny, dÄ ĹźÄ cy do zapanowania nad wszystkim, poniewaĹź czuje siÄ wyĹźszy niĹź wszystkie kultury. Rozum, ktĂłry w koĹcu odnalazĹ siebie i ktĂłry pragnie wyzwoliÄ siÄ od wszystkich tradycji i wartoĹci kulturalnych do abstrakcyjnej racjonalnoĹci. Natomiast jaka jest ta inna dusza Europy? To ta, ktĂłrÄ moĹźna nazwaÄ chrzeĹcijaĹskÄ , ktĂłra otwiera siÄ na wszystko co rozumne, ale pozostaje zakorzeniona u korzeni, ktĂłre takiej Europie daĹy poczÄ tek, ktĂłre zbudowaĹy jÄ na wielkich wartoĹciach, na wielkich intuicjach, w optyce wiary chrzeĹcijaĹskiej. Te wĹaĹnie kwestie, tzn. dzisiejszego pojÄcia rozumu i przekraczania jego granic (pojÄcie transgresji, ktĂłre pojawia siÄ takĹźe u wspomnianej juĹź Olgi Tokarczuk), a takĹźe pojÄcie wolnoĹci czĹowieka we wspĂłĹczesnym nam Ĺwiecie poruszyĹ Krzysztof Zanussi w filmie Obce ciaĹo. Dlatego wiÄc to pytanie skierowane zostaĹo bezpoĹrednio do niego. ProwadzÄ cy spotkanie pytaĹ: Czy Pana zdaniem diagnoza co do czĹowieka we wspĂłĹczesnej Europie, ktĂłrÄ stawia ks. CarrĂłn pomaga nam zrozumieÄ dzisiejszy kontekst i wyzwania? Prof. Zanussi nieco humorystycznie odpowiedziaĹ, Ĺźe wspĂłĹczesna humanistyka postrzega Ĺwiat jak budowlÄ z klockĂłw lego, w ktĂłrej wszystkie elementy do siebie pasujÄ
. Ĺwiat wiÄc obywa siÄ bez Tajemnicy. Albert Einstein twierdziĹ zaĹ, Ĺźe kto nie czuje tajemnicy ten jest Ĺlepy i gĹuchy â stwierdziĹ prelegent. PapieĹź Franciszek naucza Ĺźe: âMusimy wiÄc znaleĹşÄ nowÄ
rĂłwnowagÄ, inaczej konstrukcja nauki moralnej KoĹcioĹa moĹźe runÄ
Ä jak domek z kart, moĹźe utraciÄ swÄ
ĹwieĹźoĹÄ i zapach Ewangeliiâ. KsiÄ
dz Giussani rĂłwnieĹź âpostawiĹ w centrum pilnÄ
potrzebÄ odkrywania i komunikowania chrzeĹcijaĹstwa, z jego oryginalnymi elementami, jako wydarzenie peĹne fascynacji, ktĂłre przyciÄ
ga czĹowieka dziÄki swemu piÄknu, dziÄki odpowiednioĹci z wymogami sercaâ. |