Ślady
>
Archiwum
>
2019
>
listopad / grudzieĹ
|
||
Ślady, numer 6 / 2019 (listopad / grudzieĹ) ĹcieĹźki. PLAKAT CaĹkowicie ludzki Obraz z plakatu zaproponowanego przez CL na BoĹźe Narodzenie (sygnowany przez Caravaggia) jest arcydzieĹem prostoty. W ktĂłrym spojrzenia pasterzy, âprzyciÄ gniÄte przez to, co majÄ przed sobÄ â, docierajÄ do istoty tego wydarzenia czyniÄ cego z Boga âbliskÄ siĹÄâ. Giuseppe Frangi PrzekÄ tna. ZwykĹa przekÄ tna. Znaczenie Adoracji pasterzy, arcydzieĹa powstaĹego u schyĹku Ĺźycia Caravaggia, streszcza siÄ w tej linii bÄdÄ cej kompozycyjnym i poetyckim architrawem obrazu. Linia wychodzi z gĂłry, od pasterza opartego o laskÄ, i schodzi bardzo wyraĹşnie, przechodzÄ c przez ĹysÄ gĹowÄ pasterza, by dotrzeÄ do Maryi, trzymajÄ cej w ramionach owiniÄte w pieluszki DzieciÄ tko. W trĂłjkÄ cie znajdujÄ cym siÄ poniĹźej przekÄ tnej Caravaggio umieszcza wszystkich protagonistĂłw, natomiast w tym powyĹźej maluje dopeĹnienie: wielkÄ przestrzeĹ nicoĹci, takie jest wyróşniajÄ ce go ubĂłstwo (âzrujnowana i zniszczona szopa z desek i belekâ â opisaĹ jÄ w 1672 roku Giovanni Pietro Bellori). SiĹa linii nakreĹlonej przez artystÄ polega przede wszystkim na oczywistym jej ukierunkowaniu â zwraca siÄ ona zdecydowanie ku doĹowi. Tu wĹaĹnie znajduje siÄ decydujÄ cy element arcydzieĹa Caravaggia. Pasterze, ktĂłrzy przybyli zobaczyÄ DzieciÄ tko, wydajÄ siÄ kierowaÄ wzrok ku temu punktowi znajdujÄ cemu siÄ u ich stĂłp. Albo, mĂłwiÄ c ĹciĹlej, ku temu punktowi umieszczonemu na goĹej ziemi. Zasadniczo adoruje siÄ coĹ, co znajduje siÄ w gĂłrze i co jest spowite ĹwiatĹem z niebios. Tutaj natomiast parametr jest odwrĂłcony, poniewaĹź obraz Caravaggia jest obrazem, ktĂłry uczuciowo i kompozycyjnie kieruje siÄ ku ziemi, szorstkiej i nagiej. W naturalny sposĂłb ukĹad geometryczny, wymyĹlony przez wielkiego artystÄ, zapeĹnia siÄ nadzwyczajnÄ ludzkÄ obecnoĹciÄ . Jest to obecnoĹÄ pasterzy, popychanych powstrzymanym z trudem impetem, by pochyliÄ siÄ w stronÄ DzieciÄ tka. DoĹÄ cza do nich takĹźe stary JĂłzef, znajdujÄ cy siÄ po lewej stronie, rozpoznawalny po delikatnie nakreĹlonej aureoli. W spojrzeniach wszystkich postaci widaÄ prostotÄ; ich wzrok przyciÄ ga to, co majÄ przed sobÄ : pierwsze spojrzenie z lewej jest spojrzeniem peĹnym zdumienia, drugie poruszonym, a spojrzenie JĂłzefa jest po prostu poboĹźne. Na ziemi leĹźy Maryja z Ĺokciem opartym o ĹźĹobek oraz z zacienionÄ twarzÄ skupiona w caĹoĹci na Synku wyciÄ gajÄ cym do Niej swoje ramiona. Jest to Matka BoĹźa pokorna, zwĹaszcza Ĺźe rdzeĹ sĹowa âpokoraâ (wĹ. umiltĂ ) wiÄ Ĺźe siÄ ze sĹowem humus â ziemia; ma szatÄ w kolorze jaskrawego cynobru, ktĂłra wydaje siÄ metaforÄ albo ekspansjÄ serca rozpalonego nieskoĹczonÄ miĹoĹciÄ .
Ikonografia mogĹa zostaÄ zasugerowana Caravaggio przez nabywcĂłw obrazu, wywodzÄ cych siÄ z franciszkaĹskich krÄgĂłw. Obraz, dzisiaj przechowywany w przepiÄknym odnowionym Muzeum Regionalnym w Mesynie, byĹ przeznaczony do gĹĂłwnego oĹtarza koĹcioĹa kapucynĂłw pod wezwaniem Santa Maria della Concezione, zniszczonego przez trzÄsienie ziemi w 1908 roku. ZresztÄ w tych latach w mieĹcie poĹoĹźonym nad ZatokÄ MesyĹskÄ , jak pisze Antonio Spadaro â jezuita z Mesyny, dzisiaj redaktor naczelny czasopisma âLa CiviltĂ Cattolicaâ â arcybiskupem byĹa osoba cieszÄ ca siÄ niezwykĹym prestiĹźem, ojciec Bonaventura Secusio z zakonu braci mniejszych. Jednym sĹowem: ponury Caravaggio, âczĹowiek o bardzo niespokojnym umyĹle, sprzecznym i mÄtnymâ, jak opisaĹ go mesyĹczyk Francesco Susinno, przyjÄ Ĺ posĹusznie wskazĂłwki franciszkaĹskich zleceniodawcĂłw, ale potem zdecydowanie wykroczyĹ poza nie, z tÄ genialnÄ prostotÄ , ktĂłra zawsze sprawiaĹa, Ĺźe dotykaĹ istoty rzeczywistoĹci oraz ogaĹacaĹ ludzkie oczekiwania.
Jak napisaĹ wielki badacz lombardzkiego artysty Ferdinando Bologna, Caravaggio w obrazach takich jak ten âdostosowywaĹ ĹwiÄtoĹÄ do materialnej rzeczywistoĹci, by uczyniÄ jÄ realnie osiÄ galnÄ dla ludzi⌠Ukazanie jej jako dostÄpnej poprzez ÂŤpodobieĹstwoÂť oznacza dla niego wyzwolenie jej z abstrakcyjnej i wykluczajÄ cej kontemplacyjnoĹci oraz ukazanie ludziom w gĹÄboko konstruktywnym aspekcie bliskiej siĹyâ. Tak wĹaĹnie jest: BoĹźe Narodzenie wedĹug Caravaggia jest naprawdÄ âbliskÄ siĹÄ â.
Dziennikarz, byĹy redaktor naczelny miesiÄcznika âVitaâ, wspĂłĹpracuje z licznymi wĹoskimi czasopismami. PrzewodniczÄ cy Stowarzyszenia im. Giovanniego Testoriego, autor bloga Robe da chiodi. |