Ślady
>
Archiwum
>
2019
>
lipiec / sierpieĹ
|
||
Ślady, numer 4 / 2019 (lipiec / sierpieĹ) Pierwszy Plan. Meeting 2019 Wygrzebywanie Boga WiÄĹş z Bogiem, odkrycie gĹÄbi siebie jest ĹşrĂłdĹem wolnoĹci w kaĹźdej sytuacji. Nawet w wiÄzieniu. Ĺťycie Etty Hillesum na jednej z wystaw w Rimini. Paolo Perego Milczenie Esther Hillesum trwaĹo 40 lat. âEttyâ dla przyjaciĂłĹ. TakĹźe dla tych, ktĂłrzy zaczÄli jÄ poznawaÄ, kiedy w 1981 roku jej PamiÄtniki zostaĹy opublikowane i rozpowszechniĹy siÄ na caĹym Ĺwiecie. âW tych dwĂłch latach Ĺźycia, zawierajÄ cych siÄ w 10 zeszytach, zapisanych miÄdzy marcem 1941 roku a paĹşdziernikiem 1942 roku, oraz w listach do przyjaciĂłĹ, jest caĹa onaâ â mĂłwi JosĂŠ ClaverĂa, jeden z kuratorĂłw jednej z kluczowych wystaw Meetingu 2019. Pod wieloma wzglÄdami jej historia dotyka takĹźe tematu relacji miÄdzy wolnoĹciÄ , wiarÄ i wĹadzÄ . Holenderska ĹťydĂłwka przychodzi na Ĺwiat w 1914 roku i umiera w OĹwiÄcimiu 30 listopada 1943 roku, najpierw âdaleka od Boga, krucha i niezadowolonaâ, potem âprzemienionaâ przez odkrycie Boga, gdy patrzyĹa âw gĹÄ b samej siebieâ, jak opisaĹ jÄ Benedykt XVI podczas jednej ze swoich ostatnich audiencji. âNieprzewidziany wzrost wolnoĹci â tak ClaverĂa definiuje wÄ tek przewodni Ĺźycia Etty, w rozmowie z grupÄ roboczÄ , ktĂłra przygotowaĹa wystawÄ w Rimini. â I w niej dokonuje siÄ w czasie, w ktĂłrym dzieĹ po dniu, od okupacji niemieckiej aĹź po obĂłz koncentracyjny, warunki ÂŤwolnoĹciÂť pogarszaĹy siÄ wciÄ Ĺź coraz bardziejâ. O ile na zewnÄ trz jest wciÄ Ĺź coraz bardziej zniewolona, wewnÄ trz, w relacji z kaĹźdÄ przydarzajÄ cÄ siÄ rzeczÄ , odkrywa, Ĺźe jest coraz bardziej wolna. âWiele elementĂłw historii Etty w pewien sposĂłb pokazuje ante litteram cechy wspĂłĹczesnego Ĺwiata â kontynuuje ClaverĂa. â Jest ĹťydĂłwkÄ , ale nie jest szczegĂłlnie zwiÄ zana z religiÄ , dorasta i Ĺźyje w zsekularyzowanym Ĺwiecieâ. I stanowi jego czÄĹÄ: jej relacja z wdowcem, u ktĂłrego pracuje, potem relacja z Juliusem Spierem, psychochirologiem, uczniem Junga, aborcja â âwe wszystkim tym rozwija siÄ u niej odkrycie Boga. Nie z niczego. A spotkanie ze Spierem, ktĂłre naznacza poczÄ tek pisania PamiÄtnikĂłw, jest punktem decydujÄ cymâ. Etty zaczyna patrzeÄ na swoje uczucia, swoje pragnienia, swoje niepewnoĹci, balansujÄ c miÄdzy krytykÄ a czuĹoĹciÄ : âNachodzi mnie niemal ochota pogĹaskania siÄ po gĹowie matczynym gestem i powiedzenia sobie: ÂŤAleĹź tak, maleĹka, zobaczysz, Ĺźe wszystko bÄdzie dobrzeâŚÂťâ (8 marca 1941). W tej dynamice, wyjaĹnia ClaverĂa, âEtty dosĹownie zderza siÄ z Bogiemâ. Relacja, ktĂłrÄ ona sama opisuje: âJest we mnie gĹÄboka studnia, ktĂłrÄ zajmuje BĂłg. Czasem mogÄ siÄ do niej dostaÄ, ale czÄĹciej przed studniÄ leĹźÄ kamienie i gruz, wtedy BĂłg leĹźy zakopany i muszÄ go na nowo wygrzebywaÄâ (E. Hillesum, Przerwane Ĺźycie. PamiÄtniki 1941-1943, KrakĂłw 2002, s. 56). WygrzebywaÄ Boga. Nawet w warunkach, w ktĂłrych wielu z âjej naroduâ Ĺźydowskiego â za ktĂłrymi ona sama z wĹasnej woli postanowi podÄ ĹźyÄ w OĹwiÄcimiu, mimo Ĺźe mogĹa z niego uciec â utraci wiarÄ: wszystko dokonuje siÄ poĹrĂłd okolicznoĹci. AĹź po staĹe stwierdzenie, âĹźe Ĺźycie jest piÄkneâ, nawet wobec oprawcĂłw, ktĂłrych nie jest w stanie nienawidziÄ. âOna sama pozostaje tym zaskoczona â wyjaĹnia inna kuratorka, Claudia Munarin. â Pierwsze zderzenie siÄ z odkryciem Boga odczuwa w sobie jako zdumienie. W PamiÄtnikach nie opowiada o faktach, by je opisaÄ, ale przejmuje siÄ tym, co w niej rodzÄ â. Kluczowym punktem jest osÄ d o rzeczywistoĹci: âMĂłwi, Ĺźe ÂŤto nie fakty liczÄ siÄ w Ĺźyciu, liczy siÄ jedynie to, czym dziÄki faktom czĹowiek siÄ stajeÂťâ. Etty nie pomniejsza tego, co siÄ wydarza, dodaje jeszcze Munarin: âCo wiÄcej, kiedy znajduje siÄ w trudnoĹciach, w udrÄczeniu, kiedy zauwaĹźa, Ĺźe nie ÂŤĹźyje na miarÄ pragnieniaÂť, wĂłwczas powraca wĹaĹnie tam, do rzeczywistoĹci: kuchni, cerowania skarpetek, poszukuje przyjacielaâŚâ.
To nie intymizm, mĂłwi ClaverĂa: âW Etty jest ĹwiadomoĹÄ bycia czÄĹciÄ budowania historii, w niewoli. WokóŠniej tworzy siÄ maĹa wspĂłlnota. ZarĂłwno wczeĹniej, w krÄgu przyjacióŠSpiera, jak i w obozie w Westerbork, w Holandii, gdzie wielu ĹťydĂłw czekaĹo na wysĹanie na ĹmierÄâ. Jej wolnoĹÄ, jej ĹwiadomoĹÄ, jej wiara⌠âEtty jest kwiatem wyrosĹym na pustyni â dodaje ClaverĂa. â Jest w pewnym sensie wyĹomem w ÂŤprogresywnychÂť teoriach, ktĂłre stwierdzaĹy, Ĺźe religia, wraz z postÄpem techniczno-naukowym i kulturowym, zniknie. Tymczasem, a udokumentowaĹo to wielu badaczy, religia jest Ĺźywa we wspĂłĹczesnym Ĺwiecieâ. NiebezpieczeĹstwa i odĹamy istniejÄ : fundamentalizm, roszczenie ideologicznej neutralnoĹci, ktĂłra dusi, pokusa zredukowania przestrzeni wiary w budowli spoĹecznej i kulturowej. AĹź po przeĹladowania w ĹcisĹym tego sĹowa znaczeniu. âAle wolnoĹÄ religijna wyraĹźa siÄ takĹźe poprzez Ĺwiadectwo wielu narodĂłw i osĂłb, ktĂłre ĹźyjÄ wiarÄ jako ĹşrĂłdĹem pokoju. I tym, wciÄ Ĺź jeszcze dzisiaj, jest Ĺźycie Ettyâ. |