Ślady
>
Archiwum
>
2018
>
wrzesieĹ / paĹşdziernik
|
||
Ślady, numer 5 / 2018 (wrzesieĹ / paĹşdziernik) Pierwszy Plan Gdzie moĹźe narodziÄ siÄ âjaâ WspĂłĹczesna kruchoĹÄ, ktĂłra prowadzi do pragnienia âbycia bezpiecznymâ. Jak rodzÄ siÄ osoby wolne i otwarte, potrafiÄ ce ĹźyÄ rzeczywistoĹciÄ ? Miejsca, nie schronienia
WolnoĹÄ jest wspĂłĹczeĹnie najwiÄkszÄ wartoĹciÄ . A jednak to wĹaĹnie ta wartoĹÄ znajduje siÄ w najwiÄkszym kryzysie. Poszukuje siÄ przestrzeni bezpiecznych, chronionych, takĹźe wĹrĂłd mĹodych. A stan wyjÄ tkowy w wychowaniu staje siÄ coraz bardziej zaostrzony. Jak ârodzÄ siÄâ ludzie wolni?
MoĹźe siÄ wydawaÄ czymĹ dziwnym rozpoczynanie podróşy poĹwiÄconej wychowaniu od osadnikĂłw i Dzikiego Zachodu. A jednak, jak zobaczycie, jest to dobry punkt wyjĹcia. PoniewaĹź pozwala uchwyciÄ decydujÄ cy aspekt kryzysu, w ktĂłrym jesteĹmy pogrÄ Ĺźeni i ktĂłry nie dotyczy tylko mĹodych: dramat wolnoĹci. CaĹe pokolenia walczyĹy w jej imiÄ. Stany Zjednoczone â ktĂłre na dobre i na zĹe pozostajÄ punktem odniesienia dla naszej historii â wrÄcz uczyniĹy z wolnoĹci kamieĹ wÄgielny. A przecieĹź wĹaĹnie teraz, gdy nauka, technologie i teorie tzw. ânowych prawâ dajÄ nam do dyspozycji nieskoĹczonÄ gamÄ chance â teoretycznie moĹźna wybieraÄ wszystko albo prawie wszystko â wydaje siÄ, Ĺźe siÄ ich boimy. Okazuje siÄ, Ĺźe nie potrafimy wybieraÄ, czujemy siÄ atakowani przez tego, kto ma inne przekonania. Jednym sĹowem, odkrywamy, Ĺźe jesteĹmy sĹabi i pogrÄ Ĺźeni w zamÄcie jak nigdy, potrzebujÄ cy chroniÄ siÄ w bezpiecznych miejscach, z dala od ciosĂłw rzeczywistoĹci, jak to widaÄ wyraĹşnie w opowiadaniu âz wnÄtrzaâ amerykaĹskich kampusĂłw oraz w wywiadzie z Gregiem Lukianoffem, intelektualistÄ , ktĂłry niedawno napisaĹ ksiÄ ĹźkÄ wĹaĹnie o tym, jak Ameryka ârozpieszczaâ umysĹy swoich dzieci. To, Ĺźe wszystko to dzieje siÄ tam, pozwala lepiej zrozumieÄ, jak bardzo problem ten jest ponaglajÄ cy wszÄdzie. Oraz jak Ăłw wychowawczy stan wyjÄ tkowy, o ktĂłrym jako jeden z pierwszych mĂłwiĹ ksiÄ dz Giussani ponad 20 lat temu, jest prawdziwym problemem dzisiaj. WidaÄ to dobrze w obliczu usiĹowaĹ tego, kto prĂłbuje wytyczyÄ innÄ drogÄ: zamiast chroniÄ wolnoĹci, prowokowaÄ jÄ , pobudzaÄ, wytaczaÄ jej proces. TworzÄ c miejsca, ktĂłre by rodziĹy, zamiast schronieĹ. Rozmowa ksiÄdza JuliĂĄna CarrĂłna z grupÄ studentĂłw jest idealnÄ kontynuacjÄ tego, co zaproponowaliĹmy w maju, zmierza w tym kierunku. Ale takĹźe opowiadanie nauczycielki, ktĂłra od 40 lat stawia czoĹa wĹaĹnie temu wyzwaniu: rodziÄ ludzi. OczywiĹcie stawiajÄ c na ich wolnoĹÄ. (dp) |