Ślady
>
Archiwum
>
2017
>
wrzesieĹ / paĹşdziernik
|
||
Ślady, numer 5 / 2017 (wrzesieĹ / paĹşdziernik) Pierwszy Plan. WystÄ pienie Odwaga bycia wolnymi, poniewaĹź jesteĹmy dzieÄmi Ostatniego dnia Meetingu gĹos zabraĹ Sekretarz Stanu. Kilka fragmentĂłw jego wystÄ pienia. kard. Pietro Parolin TytuĹ, jaki nadaliĹcie tej edycji, jest mocno przywoĹujÄ cy: âTo, coĹ po ojcach odziedziczyĹ w spadku, jeĹli chcesz posiÄ ĹÄ, zdobÄ dĹş jeszcze razâ. Cytat pochodzi z dzieĹa, ktĂłre byÄ moĹźe bardziej niĹź inne odzwierciedla dramatycznÄ syntezÄ Ĺźycia jego autora: z Fausta Goethego. Goethe rozpoczÄ Ĺ je w 1772 roku i ukoĹczyĹ (jeĹli tak moĹźna powiedzieÄ) w 1831 roku. Rok przed ĹmierciÄ . Jest to dzieĹo Ĺźycia: Faustem jest Goethe; jest to jego czas i byÄ moĹźe, ze wzglÄdu na pewne aspekty, takĹźe nasz. Natura jest dla Goethego autentycznym miejscem chwaĹy, âczystoĹciÄ i piÄknem, w ktĂłrych objawia siÄ boskoĹÄâ, âuformowanÄ formÄ , ktĂłra ukazuje w sobie / nieskoĹczenie tajemniczÄ ideÄ Bogaâ, jak podkreĹla von Balthasar. Wysuwanie kwestii Boga-natury oznacza wysuwanie kwestii czĹowieka. Jego wolnoĹci, jego decyzji. (âŚ) Tak jak Faust, czĹowiek jest stawiany wciÄ Ĺź na nowo w obliczu wyboru: tytanizmu czystego dziaĹania, absolutnego dziaĹania, ktĂłre w swoich moĹźliwoĹciach staje siÄ niekontrolowane, albo kontemplacji tajemnicy, pojmowania wolnoĹci jako odpowiedzialnoĹci, a nie tylko moĹźliwoĹci. PokusÄ nadczĹowieka albo ludzkim niepokojem. SÄ dzÄ, Ĺźe wtedy tak samo jak dzisiaj nie moĹźna obejĹÄ siÄ bez kategorii âtajemnicyâ, definiujÄ cej gĹÄboki wymiar czĹowieczeĹstwa, w ktĂłrym BĂłg ma udziaĹ. Tajemnica nie jest tym, co blokuje myĹl, ale zakresem historyczno-egzystencjalnego horyzontu miÄdzy transcendencjÄ a wnÄtrzem. âTy byĹeĹ bardziej wewnÄ trz niĹź to, co we mnie byĹo najbardziej osobiste, a zarazem wyĹźej nade mnÄ , niĹź mogĹem myĹlÄ siÄgnÄ Ä kiedykolwiekâ â mĂłwi ĹwiÄty Augustyn o tajemnicy Boga i tajemnicy czĹowieka w swoich Wyznaniach (III 6, 11, tĹum. Z. Kubiak). (âŚ) W czasie takim jak ten miĹoĹÄ do bliĹşniego nie moĹźe siÄ ograniczaÄ do relacji, Ĺźe tak powiem, prywatnych, miÄdzy pojedynczymi osobami. Trzeba, by miĹoĹÄ urzeczywistniaĹa siÄ w publicznej odpowiedzialnoĹci kaĹźdego z nas, w róşnych sektorach spoĹecznych, politycznych i instytucjonalnych. Cud bezinteresownej miĹoĹci, ktĂłra wydaje siÄ tak absurdalna dla mentalnoĹci wielu naszych wspĂłĹczesnych, musi mnoĹźyÄ siÄ w naszych spoĹeczeĹstwach, w naszej konkretnej historii. Trzeba uznaÄ i zaproponowaÄ na nowo spoĹeczne i polityczne zadanie takĹźe na pĹaszczyĹşnie wychowawczej zarĂłwno pojedynczemu chrzeĹcijaninowi, jak i poszczegĂłlnym chrzeĹcijaĹskim grupom, kaĹźdemu zgodnie z róşnymi sytuacjami i kompetencjami. Dzisiaj jest to na nowo potrzebne. Trzeba prosiÄ KoĹciĂłĹ, by uwiarygodniĹ swojÄ miĹoĹÄ do wspĂłĹczesnych mÄĹźczyzn i kobiet poprzez gĹoszenie Ewangelii, swĂłj styl Ĺźycia oraz swoje krytyczne dziaĹanie wobec kaĹźdego aspektu spoĹecznego i politycznego. (âŚ)
KoĹcióŠnie jest spoĹecznym zwiÄ zkiem. Gdyby tak byĹo, zdradziĹby swojÄ naturÄ i swojÄ misjÄ. Rodzi siÄ on z otwartego boku Chrystusa i jest wezwany do dawania Ĺwiadectwa o boskiej godnoĹci tej miĹoĹci, jakÄ BĂłg ma do czĹowieka. ChrzeĹcijaĹska innoĹÄ rodzi siÄ z wiernoĹci Chrystusowi i Jego Ewangelii zgodnie ze stylem miĹoĹci. Ale nic nie jest bardziej wymagajÄ ce i ryzykowne od miĹoĹci. O tym wĹaĹnie daje Ĺwiadectwo znany List do Diogeneta: âPrzebywajÄ na ziemi, lecz sÄ obywatelami nieba. SĹuchajÄ ustalonych praw, a wĹasnym Ĺźyciem zwyciÄĹźajÄ prawa. KochajÄ wszystkich ludzi, a wszyscy ich przeĹladujÄ â (9-11). Z tego powodu, ze wzglÄdu na miĹoĹÄ KoĹcióŠi chrzeĹcijanie nie mogÄ nie reagowaÄ krytycznie w obliczu kaĹźdej rzeczywistoĹci. Dzisiaj papieĹź Franciszek mĂłwi, Ĺźe preferuje KoĹcióŠâzraniony i brudnyâ, poniewaĹź wychodzi na ulicÄ, aniĹźeli KoĹcióŠnarcystycznie zamkniÄty w sobie. Jest to wezwanie do wyjĹcia na drogi Ĺwiata. Drodzy przyjaciele! JesteĹmy w przededniu nowego synodu, ktĂłry z woli PapieĹźa zostaĹ poĹwiÄcony zagadnieniu: âMĹodzi, wiara, rozeznanieâ. TytuĹ waszego Meetingu wzywa takĹźe do przekazywania wiary miÄdzy pokoleniami. Do podjÄcia przez nowe pokolenie zagadnienia wiary we wspĂłĹczesnym Ĺwiecie. Jako KoĹcióŠmamy przed sobÄ wielkie wyzwanie wychowawcze w najbliĹźszych latach. Ale my w pierwszej kolejnoĹci musimy daÄ siÄ wychowywaÄ Bogu. Musimy zostawiÄ drzwi naszego serca otwarte przed Duchem ĹwiÄtym. To On jest wewnÄtrznym mistrzem. Musimy zadawaÄ sobie pytanie o to, jakie dziedzictwo stylĂłw, dziaĹaĹ, myĹli, Ĺwiadectw pozostawiamy nowym pokoleniom. NastÄpnie po tym, jak sprĂłbujemy tworzyÄ wspĂłlnoty bardziej goĹcinne, wierniejsze i bardziej autentyczne, musimy ponosiÄ ryzyko wolnoĹci. Musimy posiadaÄ odwagÄ wolnoĹci Dzieci. WiedzÄ c, Ĺźe BĂłg zawsze i nieustannie rozbrzmiewa w sumieniach. I nasi mĹodzi Go znajdÄ . ZobaczÄ Go w oczach tych, ktĂłrych bÄdÄ kochaÄ; bÄdÄ Go sĹyszeÄ w ciszy, ktĂłra zakĹĂłca spokĂłj w obliczu choroby; odczujÄ Go w gĹodzie i w pragnieniu sprawiedliwoĹci; usĹyszÄ Go jako niepodwaĹźalne ânieâ w obliczu skandalu przemocy i nienawiĹci; poznajÄ Go jako ogieĹ, ktĂłry pĹonie, nie gasnÄ c.
(CaĹy tekst w jÄzyku wĹoskim dostÄpny na stronie clonline.org) MEETING 2018 OD 19 DO 25 SIERPNIA SiĹy poruszajÄ ce historiÄ to te same siĹy, ktĂłre czyniÄ czĹowieka szczÄĹliwym. |