Ślady
>
Archiwum
>
2004
>
listopad / grudzieĹ
|
||
Ślady, numer 6 / 2004 (listopad / grudzieĹ) Charyzmat. Bractwo kapĹaĹskie misjonarzy Ĺw. Karola Boromeusza W sĹuĹźbie KoĹcioĹowi Ponad trzydzieĹci lat temu, ks. Massimo Camisasca rozpoczÄ Ĺ drogÄ swojego powoĹania w seminarium w Bergamo. Dzisiaj Bractwo kapĹaĹskie misjonarzy Ĺw. Karola Boromeusza, za sprawÄ swoich ksiÄĹźy, obecne jest w czternastu krajach Ĺwiata. Przedstawiamy rozmowÄ z ks. Paolo Sottopietra rozmowÄ przeprowadziĹ Luca Doninelli W jakich okolicznoĹciach narodziĹa siÄ idea Bractwa Ĺw. Karola? Wszystko zaczÄĹo siÄ dawno i wiÄ Ĺźe siÄ z osobistymi doĹwadczeniami powoĹaniowymi ks. Massimo Camisasca. Dialog z ks. Giussanim w okresie studiĂłw uniwersyteckich pomĂłgĹ mu w podjÄciu decyzji o wstÄ pieniu do jednej ze wspĂłlnot kapĹaĹskich. PoczÄ tkowo zwrĂłciĹ siÄ ku dominikanom, ktĂłrzy go jednak rozczarowali. PoprosiĹ zatem w 1972 r. o przyjÄcie do seminarium w Venegono, otrzymawszy jednak odmowÄ. To pozwala nam zrozumieÄ napiÄcia, jakie wĂłwczas towarzyszyĹy utwierdzaniu siÄ Ruchu w diecezji mediolaĹskiej. ZostaĹ w koĹcu przyjÄty do jednej ze wspĂłlnot misyjnych, kierowanej przez biskupa z Bergamo, ktĂłrej celem byĹo sĹuĹźenie pomocÄ diecezjom wĹoskim posiadajÄ cym zbyt maĹo ksiÄĹźy. W tej wspĂłlnocie, zwanej od nawzy ulicy, przy ktĂłrej miaĹa ona swojÄ siedzibÄ, âdel Paradisoâ, czyli âRajskÄ â, Massimo Camisasca zostaĹ w 1975 r. wyĹwiÄcony na kapĹana. MoĹźna powiedzieÄ, Ĺźe Bractwo Ĺw. Karola narodziĹo siÄ tutaj, Ĺźe powstaĹo z przyjaĹşni zawartej przez ks. Massimo z niektĂłrymi kolegami i wspĂłĹbraÄmi w kapĹaĹstwie posĹanymi przez ks. Giussaniego do Bergamo razem z nim i po nim. W tej grupce przyjacióŠzrodziĹ siÄ zamysĹ stworzenia nowej wspĂłlnoty, ktĂłra mogĹaby sĹuĹźyÄ Ruchowi i KoĹcioĹowi jako instytut misyjny.
Czy kierunek tej sĹuĹźby, byĹ jasny od samego poczÄ tku? Pragnienie Ĺźycia razem, aby wspieraÄ siÄ wzajemnie na drodze wspĂłlnego powoĹania, wyraĹźenie gotowoĹci misyjnej pracy na caĹym Ĺwiecie oraz pragnienie kapĹaĹstwa ufromowanego i przezywanego w oparciu o charyzmat ks. Giussaniego. Oto wartoĹci, ktĂłre staĹy u podstaw przyszĹego Bractwa Ĺw. Karola. Do dzisiaj sÄ one trzema filarami naszej wspĂłlnoty, o czym zresztÄ mĂłwi sama obrana przez nas nazwa: Bractwo kapĹaĹskie misjonarzy.
Potem powstaĹo seminarium... W roku 1984 ks. Giussani i ks. Massimo stwierdzili, Ĺźe nadszedĹ juĹź wĹaĹciwy czas. Wraz z trzema kolegami, ktĂłrzy szli za nim od czasĂłw Bergamo, ks. Massimo zaĹoĹźyĹ w Rzymie stowarzyszenie kapĹaĹskie. OtworzyĹo ono natychmiast swoje seminarium, przy via Liberiana 21. ByĹo to 14 wrzeĹnia 1985 r., prawie dwadzieĹcia lat temu. Cztery lata później, stowarzyszenie to zostaĹo oficjalnie zatwierdzone przez kard. Ugo Polettiego jako Instytut na prawie diecezjalnym, a w roku 1999, papieĹź Jan PaweĹ II zatwierdziĹ je jako Instytut na prawie papieskim.
Jak opisaĹby ksiÄ dz charyzmat, ktĂłry oĹźwywia Bractwo Ĺw. Karola? Innymi sĹowy: jak okreĹliĹby ksiÄ dz zwiÄ zek miÄdzy doĹwiadczeniem Bractwa Comunione e Liberazione i waszym dzieĹem? Naszym charyzmatem jest charyzmat Ruchu CL. Wszyscy czĹonkowie Bractwa kapĹaĹskiego spotkali Ruch, naleĹźÄ do niego, w nim teĹź dojrzewaĹo ich powoĹanie. ChĹopak, ktĂłry prosi o przyjÄcie do naszego seminarium pragnie przede wszystkim propozycji wychowawczej i formacyjnej, przygotowujÄ cej do kapĹaĹstwa, bÄdÄ cej kontynuacjÄ jego doĹwiadczenia z rodzimej wspĂłlnoty. NajczÄĹciej jest to wspĂłlnota studencka. Po ĹwiÄceniach kapĹaĹskich i podjÄciu pracy misyjnej, tak jak wszyscy, uczestniczymy w Ĺźyciu lokalnych wspĂłlnot Ruchu, do ktĂłrych chcemy przynaleĹźeÄ i gdzie chcemy nadal karmiÄ siÄ naszym charyzmatem. KaĹźdy z nas pragnie sĹuĹźyÄ KoĹcioĹowi w tym stylu obecnoĹci miÄdzy ludxmi ( w oparciu o ten âtemperamnetâ, jak powiedziaĹby ks. Giussani), ktĂłry nas pociÄ gnÄ Ĺ i zagranÄ Ĺ. Ks. Massimo powtarza nam czÄsto, Ĺźe jesteĹmy posĹani, by mĂłwiÄ do wszystkich z tym akcentem, ktĂłrego nauczyliĹmy siÄ od ks. Giussaniego. RzeczywiĹcie, poprzez zadania powierzane nam przez biskupĂłw w ich diecezjach, charyzmat, jaki niesiemy moĹźe dojrzewaÄ, zapĹadniaÄ i odnawiaÄ najbardziej zróşnicowane Ĺrodowiska. Charyzmat ma coĹ do powiedzenia wszystkim, caĹemu KoĹcioĹowi i caĹemu Ĺwiatu. My pracujemy, aby to siÄ urzeczywistniaĹo. JeĹźeli chodzi o relacje na pĹaszczyĹşnie prawnej z Bractwem CL, to wedĹug statutĂłw, powstaĹych z woli ks. Giussaniego, uczestniczymy jako czĹonkowie na mocy pracwa w miÄdzynarodowej diakonii Bractwa CL, bo za sprawÄ naszych domĂłw misyjnych jesteĹmy obecni na wszystkich kontynentach.
Jakie znaczenie ma odwoĹanie siÄ Bractwa do osoby Ĺw. Karola Boromeusza? Ci, ktĂłrzy nas znajÄ wiedzÄ , Ĺźe gĹĂłwnym patronem Bractwa jest Ĺw. JĂłzef, pod ktĂłrego opiekÄ w szczegĂłlny sposĂłb zostaĹ oddany kaĹźdy nasz dom. Nasze Bractwo po prostu nosi imiÄ Ĺw. Karola Boromeusza. RĂłwnieĹź odwoĹanie siÄ do wielkiego mediolaĹskiego biskupa z XVI w. jest w rzeczywistoĹci zawiÄ zane przede wszystkim z osobistymi przeĹźyciami ks. Massimo, ktĂłre poprzedziĹy powstanie Bractwa. Chodzi o czÄste pobyty nad Lago Maggiore, dokÄ d jego rodzina przenisoĹa siÄ w czasie wojny, a wiÄc bliskie obcowanie z miejscami zwiÄ zanymi z rodzina BoromeuszĂłw, a nastÄpnie fakt, Ĺźe zostaĹ on wyĹwiÄcony na kapĹana 4 listopada, w wiÄc w dniu Ĺw. Karola. W Bractwie Ĺw. Karola nauczyliĹmy siÄ zatem kontemplowaÄ tÄ miĹoĹÄ do Chrystusa ktĂłra sprawiĹa, Ĺźe Ĺw. Karol zostaĹ wielkim reformatorem katolicyzmu lombardzkiego, i nie tylko lombardzkiego, w trudnych latach, jakie nastÄ piĹy po zakoĹÄzeniu Soboru Trydenckiego. Ĺw. KArol postanowiĹ zreformowaÄ przede wszystkim swoje Ĺźycie. Z radykalizmu jego nawrĂłcenia zrodziĹo siÄ jego niezwykĹe, gorÄ ce umiĹowanie ludzi, jego realizm, umiejÄtnoĹÄ kierowania ludĹşmi i bycia punktem odniesienia dla ludu chrzeĹcijaĹskiego. WybĂłr tego ĹwiÄtego na patrona oznacza zatem rĂłwnieĹź nasze pragnienie, aby on wyprosiĹ nam u Boga dar caĹkowitego powierzenia siÄ Jemu.
Bractwo kapĹaĹskie misjonarzy Ĺw. Karola Boromeusza powstaĹo w 1985 r. w Ĺonie ruchu Comunione e Liberazione, jako Stowarzyszenie kapĹaĹskie. ZachÄcni przez ks. Giussaniego, mĹodzi ksiÄĹźa, ktĂłrzy je zaĹoĹźyli, pragnÄli wspieraÄ siÄ wzajemnie w powoĹaniu i wielkodusznie odpowiedzieÄ na apel Jana PawĹa II, aby iĹÄ na caĹy Ĺwiat, wypowiedziany do czĹonkĂłw Ruchu podczas audiencji z okazji trzydziestolecia Ruchu CL (29 wrzeĹnia 1984 r.). StÄ d narodziĹo siÄ Bractwa misyjne, ktĂłre zostaĹo oficjalnie uznane w 1989 r. przez kard. Ugo Polettiego jako Stowarzyszenie Ĺťycia Apostolskiego. âBractwoâ i âmisjaâ to programowe hasĹa tej mĹodej wspĂłlnoty: sĹuĹźyÄ ludziom z gotowoĹciÄ
udania siÄ wszÄdzie tam, gdzie potrzeby KoĹcioĹa i Ĺźycie Ruchu wymagaÄ bÄdÄ
obecnoĹci kapĹanĂłw, niosÄ
c na caĹy swiat doĹwiadczenie Ruchu CL. Czynia to âz kapĹaĹskim zapaĹem misyjnymâ, jak napisaĹ zaĹoĹźyciel Bractwa ks. Massimo Camisasca. Bractwo Ĺw. Karola obecne jest oprĂłcz WĹoch w 14 krajach. GĹĂłwne obszary dziaĹania jego kapĹanĂłw to Ĺźycie powierzonych im parafii i nauczanie, zarĂłwno na poziomie szkolnym, jak i uniwersyteckim. |