Ślady
>
Archiwum
>
2017
>
styczeĹ / luty
|
||
Ślady, numer 1 / 2017 (styczeĹ / luty) Spotkania. Estonia W domu Arvo Pärta Jak to siÄ staĹo, Ĺźe Franco Nembrini, nauczyciel zakochany w Dantem, spotkaĹ siÄ na herbacie z najsĹawniejszym na Ĺwiecie wspĂłĹczesnym kompozytorem? Kronika poruszajÄ cego spotkania âbraciâ, sporzÄ dzona przez naocznego Ĺwiadka, ktĂłry w pewien sposĂłb stoi u jego poczÄ tkĂłw⌠Francesco Fadigati IrinÄ poznaĹem dwa lata temu. Jest nauczycielkÄ w Tallinie w Estonii. PrzeczytaĹa rosyjskie tĹumaczenie ksiÄ Ĺźki Franco Nembriniego MiÄdzy ojcem a synem, ktĂłra nawiÄ zuje do ksiÄ Ĺźki ksiÄdza Giussaniego Ryzyko wychowawcze w konkretnym doĹwiadczeniu nauczania. ByĹa niÄ poruszona i szukaĹa sposobu skontaktowania siÄ z autorem, zapraszajÄ c go na konferencjÄ odbywajÄ cÄ siÄ w jej mieĹcie. Franco nie mĂłgĹ jednak w niej uczestniczyÄ, dlatego pojechaĹem ja. ByĹ to poczÄ tek zdumiewajÄ cej przyjaĹşni, dziÄki ktĂłrej stanÄ Ĺem miÄdzy innymi twarzÄ w twarz z jednym z gigantĂłw kultury naszych czasĂłw: Arvo Pärtem, najsĹawniejszym wspĂłĹczesnym kompozytorem na Ĺwiecie. Zacznijmy jednak od poczÄ tku. Drugie spotkanie z IrinÄ miaĹo miejsce w kwietniu ubiegĹego roku w Wilnie, gdzie zaprosiliĹmy jÄ na publicznÄ konferencjÄ ksiÄdza JuliĂĄna CarrĂłna, odbywajÄ cÄ siÄ na uniwersytecie w Wilnie. Tam poznaĹa osobiĹcie Nembriniego. NastÄpnie, wreszcie, w listopadzie, razem z Franco udaĹo nam siÄ odwiedziÄ IrinÄ w Tallinie, gdzie zorganizowaĹa seriÄ spotkaĹ ze âswoimi ludĹşmiâ, ze swoimi przyjaciĂłĹmi. Kilka lat temu z grupÄ nauczycieli i rodzicĂłw braĹa udziaĹ w zakĹadaniu szkoĹy w oparciu o religijne wartoĹci w jednym z ânajbardziej ateistycznychâ krajĂłw Europy. âChcieliĹmy wychowywaÄ nasze dzieci zgodnie z zasadami wiary prawosĹawnejâ â opowiada. W ten sposĂłb powstaĹa szkoĹa podstawowa pod wezwaniem Ĺw. Jana Chrzciciela. Irina zapoznaĹa nas ze swoimi kolegami, z ktĂłrymi zrodziĹ siÄ intensywny dialog i nieoczekiwana zaĹźyĹoĹÄ. Irina zaprowadziĹa nas takĹźe do swoich âkatolickich przyjaciĂłĹâ: ekipy nauczycieli zarzÄ dzajÄ cych szkoĹÄ paĹstwowÄ . Tam odkryliĹmy, Ĺźe chrzeĹcijanie róşnych wyznaĹ spotykajÄ siÄ, by stawiÄ czoĹa pilnym wychowawczym potrzebom. Zwyczajem staje siÄ, Ĺźe rok szkolny rozpoczyna siÄ od pielgrzymki, w ktĂłrej uczestniczÄ protestanci, prawosĹawni i katolicy. W ubiegĹym roku wziÄ Ĺ w niej takĹźe udziaĹ katolicki biskup Philippe Jourdan. A potem wydarzyĹo siÄ coĹ nieprzewidywalnego. Irina zorganizowaĹa w samym centrum Tallina publiczne spotkanie o Dantem, prowadzone przez Nembriniego. W lokalu urzÄ dzonym w stylu Ĺredniowiecznym, czymĹ pomiÄdzy pubem a bibliotekÄ , znaleĹşliĹmy siÄ w otoczeniu uczniĂłw, nauczycieli i przyjacióŠIriny. ByĹ Ylar Ploom, ktĂłry zajmuje siÄ przekĹadem Boskiej Komedii na jÄzyk estoĹski (w czasach sowieckich wydano tylko PiekĹo). ByĹ takĹźe mĹody i serdeczny biskup Phillipe. Oraz â Arvo Pärt, teĹÄ Iriny. Pärt, jak powiedzieliĹmy, jest osobowoĹciÄ znanÄ na caĹym Ĺwiecie. Jest najczÄĹciej wykonywanym kompozytorem muzyki wspĂłĹczesnej. Przedstawicielem awangardy minimalizmu oraz eksperymentalnej techniki kolaĹźu. Od swojego nawrĂłcenia na prawosĹawie w 1972 roku jest wynalazcÄ nowego jÄzyka muzycznego, tintinnabuli (Ĺac. tintinnabulum â dzwonek), metody komponowania, ktĂłra ogranicza siÄ do bardzo niewielu elementĂłw, jednego lub dwĂłch gĹosĂłw. Jest to styl bÄdÄ cy czymĹ miÄdzy monodiÄ a polifoniÄ , nie bÄdÄ c jednak ani jednym, ani drugim.
Zdania na kartonie. Kompozytor, liczÄ cy juĹź ponad 80 lat, znajdowaĹ siÄ poĹrĂłd sĹuchaczy, nadstawiajÄ c uszu i potakujÄ c gĹowÄ . Nembrini opowiadaĹ o swoim spotkaniu z Dantem, o swoim dialogu z czĹowiekiem, ktĂłry przemawia do jego pragnienia, do jego serca. Pod koniec spotkania Arvo Pärt wstaĹ, podszedĹ do niego, objÄ Ĺ go z pĹaczem, po czym powiedziaĹ: âYou are my brotherâ (JesteĹ moim bratem). Nembriniemu odebraĹo mowÄ. Potem, niespodziewanie, Pärt zaprosiĹ nas obydwu do swojego domu. NastÄpnego dnia Irina odwiozĹa nas do mieszkania swojego teĹcia. Droga byĹa okazjÄ do zadania nowych pytaĹ o nasze doĹwiadczenie nauczycieli. Ale nie tylko: mĂłwiliĹmy o powoĹaniu, o Memores Domini. ByĹa poruszona, chciaĹa zrozumieÄ wiÄcej. Kiedy dotarliĹmy na miejsce, stanÄliĹmy przed drewnianym domkiem poĹoĹźonym poĹrĂłd lasĂłw otaczajÄ cych Tallin. Tutaj przyjÄli nas Arvo Pärt i jego Ĺźona Nora. ZaleĹźaĹo im, by nam pokazaÄ, gdzie mieszkajÄ : dom jest maĹy, na Ĺcianach wiszÄ ikony. Tutaj maĹĹźonkowie ĹźyjÄ jak mnisi, przestrzegajÄ c momentĂłw ciszy i modlitwy. Wprowadzili nas do maĹego pokoiku, w ktĂłrym mistrz komponuje. Trzy metry na dwa, na fortepianie karton i ikony. Na kartonie zdania po rosyjsku i estoĹsku, zapisane rÄcznie, pÄdzelkiem. ZapytaĹem go, co to za zdania, a mistrz spojrzaĹ na nas oczami dziecka: âTo sÄ sĹowa, ktĂłre ocaliĹy mi Ĺźycie. Zdania, dziÄki ktĂłrym wracam do Ĺźycia, kiedy tracÄ wolÄ Ĺźycia. SÄ to zdania ĹwiÄtych i OjcĂłw KoĹcioĹaâ. Pärt komponuje przed tymi ikonami, przed tymi zdaniami. Jedno z nich mĂłwi: âPokĹadaĹem nadziejÄ w Panu, a On siÄ nade mnÄ pochyliĹ, usĹyszaĹ moje woĹanieâ. SpÄdziliĹmy razem dwie cudowne godziny. Franco zapytaĹ go, co siÄ wydarzyĹo poprzedniego dnia, Ĺźe siÄ rozpĹakaĹ. Mistrz poprosiĹ NorÄ, by odpowiedziaĹa, jÄ , ktĂłra nie byĹa na spotkaniu. Nora uĹmiechnÄĹa siÄ: âPo powrocie do domu Arvo byĹ rozpromieniony. Od lat nie widziaĹam go tak poruszonym. NawrĂłciliĹmy siÄ 40 lat temu, czytajÄ c OjcĂłw KoĹcioĹa. Wczoraj Arvo, sĹuchajÄ c tych sĹĂłw, doznaĹ takiego samego wzruszenia. WciÄ Ĺź powtarzaĹ: ÂŤRaj zostaĹ dla mnie zrehabilitowanyÂťâ. Pärt dodaĹ: âTo, co usĹyszaĹem wczoraj o Dantem, jest muzykÄ : rozpoznaĹem siÄ w tym, czego sĹuchaĹemâ.
Jeden plus jeden rĂłwna siÄ trzy. Rozmowa wrĂłciĹa do Boskiej Komedii. Mistrz powiedziaĹ, Ĺźe w mĹodoĹci przeczytaĹ tylko PiekĹo: âMĂłwiono mi, Ĺźe jest to najwaĹźniejsza czÄĹÄ⌠A moĹźe byĹa to czÄĹÄ, ktĂłrÄ mogĹem zrozumieÄ najlepiej, poniewaĹź doĹwiadczaĹem piekĹa przez piÄÄ latâ. Na co Nembrini odpowiedziaĹ: âJeĹli zna siÄ Raj, lepiej rozumie siÄ to, co przeczytaĹo siÄ wczeĹniejâŚâ. Po czym mĂłwiĹ dalej: âPiekĹo jest miejscem peĹnym straszliwych odgĹosĂłw. CzyĹciec jest miejscem sĹowa. Raj natomiast jest peĹen muzyki. Jest to nieprzerwany dialog gĹosĂłw i chĂłrĂłw, ktĂłre sobie odpowiadajÄ . CzÄsto sÄ dwa chĂłry, ktĂłre siÄ spotykajÄ â. Mistrz sĹuchaĹ, opowiadaĹa jego Ĺźona: âDla Arvo ÂŤ2Âť jest zasadniczÄ cyfrÄ . NapisaĹ, Ĺźe najmniejszÄ liczbÄ istnienia jest ÂŤ2Âť: dla niego 1+1=1â. Matematyka nie ma tu nic do gadania. Nembrini nie zgadza siÄ jednak z tym. âDla Dantego Raj jest ĹwiatĹem, muzykÄ i ruchem. W ten sposĂłb tĹumaczy TrĂłjcÄ: dla niego 1+1=3. PoniewaĹź miĹoĹÄ rodzi, nie jest bezpĹodnaâ. Potem zaczÄli dopytywaÄ o nas, o nasze doĹwiadczenie. OpowiedziaĹem o tym, w jaki sposĂłb droga wiary jest moim wielkim zasobem, kiedy wchodzÄ do klasy i prowadzÄ lekcjÄ. Tak jak wtedy, gdy przyprowadzono do mnie ucznia, ktĂłry uderzyĹ piÄĹciÄ kolegÄ. ZapytaĹem go: âCzy w ten sposĂłb rozwiÄ zaĹeĹ swoje problemy?â. Na co on: âNie, proszÄ pana, czujÄ siÄ jak szmataâ. Wtedy, powiedziaĹem, zrozumiaĹem, Ĺźe istnieje szczelina, przez ktĂłrÄ moĹźna wejĹÄ w relacjÄ z nim. ZauwaĹźyĹem, Ĺźe Pärt znĂłw siÄ wzruszyĹ: âTe rzeczy przyprawiajÄ mnie o dreszczeâŚâ. W chwili poĹźegnania mistrz wstaĹ, objÄ Ĺ nas i ĹciskajÄ c, pobĹogosĹawiĹ: âJesteĹmy braÄmiâ. A potem jeszcze raz: âJesteĹmy braÄmiâ. SpojrzaĹem na IrinÄ, ktĂłra obserwowaĹa nas w milczeniu, i pomyĹlaĹem: âChrystus daje nam Ĺwiadectwo o sobie w kaĹźdym z nasâ. W drodze powrotnej do Tallina ona znĂłw nastawaĹa na mnie, zadajÄ c pytania: âJak czÄsto widujecie ksiÄdza CarrĂłna? Co to jest SzkoĹa WspĂłlnoty?â. Na lotnisku poĹźegnaĹa siÄ z nami, pĹaczÄ c: âTe dni byĹy dla mnie decydujÄ ce. MuszÄ przyjrzeÄ siÄ ponownie caĹemu mojemu Ĺźyciu, jest wiele spraw do przemyĹlenia, do rozpoczÄcia na nowoâ. Ja mogÄ powiedzieÄ to samo.
KIM JEST Arvo Pärt urodziĹ siÄ w Paide w 1935 r. Po doĹwiadczeniach z awangardÄ oddaĹ siÄ przede wszystkim muzyce sakralnej. FĂźr Alina(1976), potem Tabula rasa i Fratres (1977) wraz z innymi kompozycjami przyniosĹy mu miÄdzynarodowÄ sĹawÄ. Niedaleko Tallina znajduje siÄ Arvo Pärt Center, zaĹoĹźone przez mistrza i jego rodzinÄ, bÄdÄ ce archiwum jego twĂłrczego dorobku oraz centrum badaĹ i rozwoju nowej muzyki.
Kilka znanych fragmentów kompozycji Arvo Pärta (http://www.tracce.it/default.asp?id=266&id2=376&id_n=57561). |