Ślady
>
Archiwum
>
2016
>
lipiec / sierpieĹ
|
||
Ślady, numer 4 / 2016 (lipiec / sierpieĹ) Pierwszy plan. Meeting Inne dobro Dzisiaj drugi jest odpierany jako zagroĹźenie.Widzimy to w obliczu dramatu imigracji, ale takĹźe w codzinnym Ĺźyciu. Tegoroczny Meeting w Rimini (19-25 sierpnia) bÄdzie poĹwiÄcony nadziei, jakÄ niesie "spotkanie". Rozpoczynamy tÄ podróş wraz z tymi, ktĂłrzy zaryzykowali podjÄcie tego wyzwania osobiĹcie. Paola Bergamini 10 wrzeĹnia 1946 roku. Siostra Teresa jedzie pociÄ giem, ktĂłry pnie siÄ na gĂłrÄ Darjeeling, poĹoĹźonÄ u stĂłp HimalajĂłw. Udaje siÄ na coroczne dni skupienia misyjnego Zgromadzenia SiĂłstr Misjonarek Naszej Pani z Loreto. Ma 36 lat. Jest szczÄĹliwa. Jej Ĺźycie jest speĹnione. Wszyscy jÄ kochajÄ , od uczennic z collegeâu, w ktĂłrym uczy w Kalkucie, po wspĂłĹsiostry. NastÄpnie niespodziewanie pojawia siÄ gĹos w jej sercu, ktĂłry mĂłwi: âPragnÄ ciebie, twojej miĹoĹciâ. Jest to gĹos Jezusa. Nie ma wÄ tpliwoĹci. W tym pociÄ gu Jezus prosi jÄ , by pozostawiĹa wszystko, nawet swoje zgromadzenie, by sĹuĹźyĹa najuboĹźszym z ubogich, zanoszÄ c Go do nich, do âmrocznych zakÄ tkĂłwâ najbardziej zdegradowanego ludzkiego Ĺźycia. Tego dnia powstaĹo zgromadzenie Misjonarek MiĹoĹci, zaĹoĹźone przez MatkÄ TeresÄ z Kalkuty, ktĂłra 4 wrzeĹnia tego roku zostanie wyniesiona na oĹtarze. Podczas tego mistycznego spotkania Jezus, dla ktĂłrego w wieku 18 lat pozostawiĹa rodzinne Skopje w Macedonii, wstÄpujÄ c do Zgromadzenia SiĂłstr Misjonarek Naszej Pani z Loreto (najpierw w Irlandii, a potem w Indiach), staje siÄ ĹźywÄ obecnoĹciÄ . âByĹo to powoĹanie w powoĹaniu. Matka Teresa nazywaĹa ten dzieĹ ÂŤdniem inspiracjiÂťâ â wyjaĹnia ojciec Brian Kolodiejchuk, postulator procesu kanonizacyjnego, kapĹan ze Zgromadzenia OjcĂłw Misjonarzy MiĹoĹci, mÄskiej gaĹÄzi zaĹoĹźonej przez MatkÄ TeresÄ w 1984 roku w ramach zgromadzenia. PrzybliĹźy on nam Ĺźycie, ale przede wszystkim duchowÄ gĹÄbiÄ tej ĹwiÄtej naszych czasĂłw. BÄdzie takĹźe jednym z goĹci spotkania poĹwiÄconego Matce Teresie podczas najbliĹźszego Meetingu. W nastÄpnych miesiÄ cach od tej daty, rozmowy miÄdzy âOblubieĹcemâ a TeresÄ trwajÄ nadal, takĹźe poprzez seriÄ wewnÄtrznych wizji. Jezus wyjawia jej, w jaki sposĂłb ma zaspokoiÄ Jego pragnienie: powoĹaÄ do istnienia zgromadzenie, by Go zanosiÄ, by gĹosiÄ Jego miĹoĹÄ poĹrĂłd chorych, dzieci ulicy, najuboĹźszych umierajÄ cych. Tylko tyle. I dodaje, Ĺźe wszystko to przysporzy jej ofiar, trudĂłw i cierpienia. Teresa jest pewna, Ĺźe to mĂłwi Jezus. Wiele lat później powie: âJestem bardziej pewna tego wezwania niĹź tego, Ĺźe jestem Ĺźywaâ, boi siÄ jednak, Ĺźe nie da sobie rady. A GĹos, jak go potem nazwie, pyta jÄ : âOdmĂłwisz?â. âW 1942 roku, majÄ c pozwolenie swojego spowiednika, zĹoĹźyĹa prywatny Ĺlub: oddaÄ Bogu wszystko, o cokolwiek jÄ poprosi, niczego Mu nie odmawiaÄâ â wyjaĹnia ojciec Brian. I teraz On, kochajÄ c jÄ , prosi jÄ o wszystko. O tych mistycznych doĹwiadczeniach Matka Teresa mĂłwi tylko swojemu przewodnikowi duchowemu, jezuicie, ojcu Celeste Van Exemowi, a potem arcybiskupowi Kalkuty Ferdinandowi PĂŠrierowi. âDopiero po jej Ĺmierci, w zwiÄ zku z gromadzeniem dokumentacji do procesu beatyfikacyjnego, wyszĹy na jaw jej rozmowy z Jezusem. StaĹo siÄ tak, poniewaĹź nie chciaĹa ona zwracaÄ na siebie uwagi. ChciaĹa, by w centrum znajdowaĹ siÄ Chrystus: dzieĹo byĹo Jego, ona byĹa ÂŤoĹĂłwkiem w Jego rÄkuÂťâ. Siostra Teresa prosi o pozwolenie na rozpoczÄcie nowego dzieĹa, opuszczajÄ c Zgromadzenie SiĂłstr Misjonarek Naszej Pani z Loreto. Niewzruszona w swojej decyzji, jest takĹźe gotowa okazaÄ caĹkowite posĹuszeĹstwo. Modli siÄ i wytrwale prosi o uznanie nowej wspĂłlnoty w listach i podczas rozmĂłw. W 1948 roku nadchodzi pozwolenie ze Stolicy Apostolskiej. Arcybiskup Kalkuty napisaĹ do niej: âJestem gĹÄboko przekonany, Ĺźe gdybym nie udzieliĹ swojego zezwolenia, przeszkodziĹbym Siostrze w realizacji BoĹźej woliâ.
PiÄÄ palcĂłw. W grudniu tego samego roku, owiniÄta biaĹym sari z bĹÄkitnÄ lamĂłwkÄ , z piÄcioma rupiami w kieszeni oraz róşaĹcem, rozpoczyna swojÄ pracÄ w przestÄpczych dzielnicach Kalkuty. W krĂłtkim czasie doĹÄ cza do niej kilka mĹodych dziewczÄ t, wĹrĂłd ktĂłrych sÄ takĹźe jej byĹe uczennice. BoĹźy plan zaczyna siÄ wypeĹniaÄ. 7 paĹşdziernika 1950 roku powstaje Zgromadzenie Misjonarek MiĹoĹci. Siostrom, ktĂłre stopniowo siÄ przyĹÄ czajÄ , powtarza, Ĺźe by byÄ z ubogimi, muszÄ pamiÄtaÄ piÄÄ sĹĂłw Jezusa: âYou did it to Meâ (ZrobiĹaĹ to dla Mnie) i pokazujÄ c dĹoĹ, mĂłwi: âJedno sĹowo na kaĹźdy palecâ. Tylko tyle. Ale âmroczne zakÄ tkiâ sÄ nie tylko w Kalkucie. WkrĂłtce dzieĹo Matki Teresy wychodzi poza granice Indii i obejmuje caĹy Ĺwiat. Otwiera domy poĹrĂłd chorych na AIDS w Nowym Jorku, bezdomnych w Rzymie, ubogich w Afryce i Ameryce PoĹudniowej, osieroconych podczas wojen na Bliskim Wschodzie, a nawet w krajach pozostajÄ cych jeszcze pod dyktaturÄ komunistĂłw. PotÄĹźni tej ziemi kĹaniajÄ siÄ tej maĹej siostrze o pokrytej zmarszczkami twarzy, aĹź wreszcie w 1979 roku Do dnia swojej Ĺmierci, 5 wrzeĹnia 1997 roku, otworzyĹa 594 domy w 120 krajach. âKaĹźda fundacja za kaĹźdym razem jest kolejnym 10 wrzeĹnia, poniewaĹź to Jego dzieĹoâ â mĂłwiĹa.
Te szeĹÄ miesiÄcy. GĹos mĂłwiĹ jej jednak o ofiarach, cierpieniu, trudzie. I to nie tylko materialnych, ktĂłrym OpatrznoĹÄ zawsze zaradzaĹa. Jest coĹ gĹÄbszego, jej relacja z Chrystusem. Jest ciemnoĹÄ, ujawniona po jej Ĺmierci, po opublikowaniu jej zapiskĂłw, w ktĂłrych ukazuje swoje doĹwiadczenie duchowej posuchy. Ojciec Brian wyjaĹnia: âPo ÂŤdniu inspiracjiÂť przez szeĹÄ miesiÄcy przeĹźywa okres bardzo mocnej jednoĹci z Jezusem. Potem â pustynia. Przez 50 lat, z maĹymi wyjÄ tkami w 1958 roku, On, jej pierwsza i jedyna MiĹoĹÄ, nie przemawia juĹź do niej. Matka Teresa czuje siÄ niekochana, odrzucona, opuszczona przez Boga, a nawet doĹwiadcza zwÄ tpienia. I nie pojmuje racji tego cierpienia. Nie pojmuje od razu, Ĺźe BĂłg prosi jÄ o wiÄcejâ. WiÄcej od tego, co juĹź zrobiĹa? âTak, uderzyĹo jÄ wezwanie Jezusa: ÂŤPragnÄÂť, co dla niej oznaczaĹo: ÂŤPragnÄ miĹoĹci i duszÂť. To jest paradoks chrzeĹcijaĹskiego Boga, ktĂłry potrzebuje miĹoĹci ludzi, ktĂłry wciela siÄ, by ich spotkaÄ i ocaliÄ, i ktĂłry w zamian otrzymuje krzyĹź. Matka Teresa zaspokajaĹa to pragnienie Jezusa, kochajÄ c Go i sĹuĹźÄ c Mu w znieksztaĹconych ciaĹach najuboĹźszych. KochajÄ c ich, kochaĹa Jegoâ. Czy to nie wystarczaĹo? âNie. JesteĹmy przyzwyczajeni myĹleÄ o fizycznych cierpieniach Jezusa, ale nie o duchowych, o Jego poczuciu opuszczenia, odrzucenia, strachu przed tym, czemu musiaĹ stawiÄ czoĹa. PociĹ siÄ krwawo i woĹaĹ: ÂŤBoĹźe, mĂłj BoĹźe, czemuĹ mnie opuĹciĹ?!Âťâ. TakĹźe dziÄki pomocy spowiednika Matka Teresa zaczyna rozumieÄ, Ĺźe Jezus prosi jÄ o wspĂłĹdzielenie swojego cierpienia w Ogrodzie Oliwnym i na KrzyĹźu. Czy takie jest znaczenie ciemnoĹci? âTak jak wielu ĹwiÄtych otrzymaĹo na swoim ciele znaki mÄki Chrystusa, tak Matka Teresa otrzymaĹa Jego duchowe cierpienie. Kiedy to zrozumiaĹa, napisaĹa: ÂŤUdaĹo mi siÄ pokochaÄ ciemnoĹÄ, poniewaĹź teraz wierzÄ, Ĺźe jest ona czÄĹciÄ , maleĹkÄ czÄĹciÄ ciemnoĹci i cierpienia Jezusa na ziemi. Dzisiaj naprawdÄ doznaĹam gĹÄbokiej radoĹci: Jezus, ktĂłry nie moĹźe juĹź po ludzku przeĹźywaÄ swojego konania, pragnie uczyniÄ to we mnie. Oddam Mu siÄ bardziej niĹź kiedykolwiek wczeĹniej. Tak, bardziej niĹź kiedykolwiek wczeĹniej bÄdÄ do Jego dyspozycjiÂťâ.
Epoki i ĹwiÄci. To wĹaĹnie ona â dopĂłki fizycznie byĹa w stanie â jako pierwsza wchodziĹa o 4.40 rano do kaplicy. Modlitwa, czasem niemal âmechanicznaâ, adoracja i Eucharystia sÄ jej kotwicÄ , tym, co trzyma jÄ przy Bogu i pozwala jej ĹźyÄ radoĹnie pomimo wewnÄtrznych cierpieĹ. NastÄpnie jest teĹź cierpienie ubogich. âJestem spragniony ciebie i duszâ â powiedziaĹ GĹos. âTo oznaczaĹo dla niej ÂŤwyniszczanie siÄ dla zbawienia i uĹwiÄcenia najuboĹźszych z ubogichÂť. I w tym doĹwiadczyĹa ciemnoĹci, ktĂłrÄ nazwaĹbym ÂŤapostolskÄ Âť. ĹwiÄta z Kalkuty dostrzega w zachodnim Ĺwiecie ubĂłstwo duchowe. To znaczy brak poczucia bycia kochanymi, chcianymi i upragnionymi. To jest nowy ÂŤmroczny zakÄ tekÂť. PoĹrĂłd ciemnoĹci Matka Teresa doĹwiadcza tej pustki. I moĹźe wspĂłĹdzieliÄ z Jezusem to gĹÄbokie cierpienieâ. MĂłwi siÄ, Ĺźe kaĹźdej epoce BĂłg daje swoich ĹwiÄtych. âMoĹźe lepiej powiedzieÄ, Ĺźe ĹwiÄci doĹwiadczajÄ cierpienia Boga w epoce, w ktĂłrej ĹźyjÄ . NiosÄ je za nas. Jest to doĹwiadczenie mistykĂłwâ.
ĹťYCIE POWOĹANIE W POWOĹANIU Pod red. Paoli Bergamini
1910. 26 sierpnia Agnes Gonxha Bojaxhiu, przyszĹa Matka Teresa, przychodzi na Ĺwiat w Skopje w Macedonii. 1922. 15 sierpnia podczas modlitwy w sanktuarium w Letnicy w Kosowie Agnes po raz pierwszy sĹyszy wezwanie Pana. 1928. Jako postulantka wstÄpuje do Zgromadzenia SiĂłstr Misjonarek Naszej Pani z Loreto, do gĹĂłwnego domu zgromadzenia w Rathfarnham w Irlandii. 1929. 6 stycznia przybywa do Kalkuty, skÄ d dociera do klasztoru SiĂłstr Misjonarek Naszej Pani z Loreto w Darjeeling. 1931. SkĹada czasowe Ĺluby. 1937. Ĺluby wieczyste: od tej pory bÄdzie nazywana MatkÄ TeresÄ ; imiÄ to wybraĹa na czeĹÄ ĹwiÄtej z Lisieux. 1946. 10 wrzeĹnia po raz pierwszy sĹyszy gĹos Chrystusa, ktĂłry odkrywa przed niÄ powoĹanie w powoĹaniu. Ojciec Van Exem, jej kierownik duchowy, zachÄca jÄ , by zapisaĹa, kiedy siÄ to staĹo, by mogĹa o tym zakomunikowaÄ arcybiskupowi Ferdinandowi PĂŠrierowi. 1948. 7 lutego wysyĹa list, w ktĂłrym oficjalnie pyta StolicÄ ApostolskÄ o moĹźliwoĹÄ opuszczenia Zgromadzenia SiĂłstr Misjonarek Naszej Pani z Loreto, by zaĹoĹźyÄ Zgromadzenie Misjonarek MiĹoĹci. 16 sierpnia Matka Teresa wyjeĹźdĹźa z Loreto House i udaje siÄ pociÄ giem do Patny, do SiĂłstr Misji Medycznej, by zdobyÄ nieco doĹwiadczenia jako pielÄgniarka. 27 grudnia udaje siÄ do Motijhil, gdzie wynajmuje dwa pokoje, by utworzyÄ klasÄ szkolnÄ i przychodniÄ. 1949. 24 stycznia zaczyna dziaĹaÄ szkoĹa w dzielnicy Tiljala, a kilka dni później otwiera przychodniÄ przy parafii Ĺw. Teresy. 19 marca doĹÄ cza do niej jedna z jej uczennic z collegeâu SiĂłstr Misjonarek Naszej Pani z Loreto w Kalkucie, ktĂłra staje siÄ pierwszÄ misjonarkÄ miĹoĹci, przybierajÄ c imiÄ Agnes. 1950. 1 czerwca wspĂłlnota liczy 12 osĂłb; jest to liczba konieczna do zatwierdzenia zgromadzenia na szczeblu diecezjalnym. 1952. 22 sierpnia zaczyna dziaĹaÄ dom dla umierajÄ cych w Kalkucie nazwany Kalighat â Dom Czystego Serca. 1955. 24 listopada zostaje otwarty dom dla sierot i dzieci bezdomnych. 1959. 14 stycznia zaczyna dziaĹaÄ centrum dla trÄdowatych, poĹoĹźone 35 kilometrĂłw na pĂłĹnoc od Kalkuty. 15 czerwca zostaje otwarty dom zgromadzenia w stolicy Delhi. 1965. 1 lutego PaweĹ VI podpisuje papieskie uznanie zgromadzenia. 26 lipca zostaje otwarta pierwsza placĂłwka za granicÄ , w Wenezueli. 1971. W paĹşdzierniku w Nowym Jorku zaczyna dziaĹaÄ pierwsza placĂłwka w Ameryce PĂłĹnocnej. 1979. 10 grudnia w Oslo Matka Teresa zostaje odznaczona PokojowÄ NagrodÄ Nobla. 1985. 20 stycznia po raz pierwszy jedzie do Chin, nie udaje jej siÄ jednak utworzyÄ tam upragnionej wspĂłlnoty. 26 paĹşdziernika przemawia wobec Generalnego Zgromadzenia NarodĂłw Zjednoczonych. 24 grudnia w Nowym Jorku zostaje otwarty pierwszy dom dla chorych na AIDS. 1986. W lutym Jan PaweĹ II odbywa wizytÄ duszpasterskÄ w Indiach i udaje siÄ wraz z MatkÄ TeresÄ do domu umierajÄ cych w Kalighat. 1989. 5 wrzeĹnia Matka Teresa trafia do szpitala. Lekarze stwierdzajÄ ostrÄ niewydolnoĹÄ serca. 1991. W jednej z klinik w Kalifornii przechodzi operacjÄ angioplastycznÄ . 1992. W lipcu otrzymuje NagrodÄ UNESCO za wychowywanie do pokoju. 1994. 3 lutego wystÄpuje w Waszyngtonie podczas National Prayer Breakfast i zdecydowanie przemawia przeciwko aborcji w obecnoĹci prezydenta Clintona. 1996. W szpitalu BM Birla Heart Research Centre w Kalkucie przechodzi kolejnÄ operacjÄ angioplastycznÄ . 1997. 5 wrzeĹnia o 21.30 Matka Teresa umiera w Kalkucie. Pogrzeb odbywa siÄ 13 wrzeĹnia, biorÄ w nim udziaĹ ogromne rzesze ludzi. 2003. 19 paĹşdziernika Jan PaweĹ II ogĹasza jÄ bĹogosĹawionÄ . 2016. 4 wrzeĹnia zostanie ogĹoszona ĹwiÄtÄ przez papieĹźa Franciszka.
Podczas Meetingu w Rimini zostanie przedstawiona wystawa zatytuĹowana âMatka Teresa z Kalkutyâ, ktĂłrej kuratorem jest postulator procesu kanonizacyjnego. Publikujemy fragment rozmowy Matki Teresy z Jezusem, pochodzÄ cy z jej zapiskĂłw. Jezus: âPragnÄ indyjskich siĂłstr, ofiar mojej miĹoĹci⌠ktĂłre sÄ ze MnÄ tak zjednoczone, Ĺźe opromieniajÄ dusze mojÄ miĹoĹciÄ . PragnÄ siĂłstr wolnych, obleczonych w moje ubĂłstwo na KrzyĹźu. PragnÄ siĂłstr posĹusznych, obleczonych w moje posĹuszeĹstwo na KrzyĹźu. PragnÄ siĂłstr peĹnych miĹoĹci, obleczonych w mojÄ miĹoĹÄ KrzyĹźaâ. Matka Teresa: âJezu, to, o co prosisz, przekracza moje moĹźliwoĹci⌠Nie jestem godna â jestem grzesznicÄ â jestem sĹaba. Jezu, idĹş i znajdĹş duszÄ godniejszÄ , hojniejszÄ â. Jezus: âTwoje dotychczasowe pragnienie dusz zaprowadziĹo ciÄ tak daleko. Boisz siÄ uczyniÄ kolejny krok dla twojego OblubieĹca, dla Mnie, dla dusz? Czy twoja hojnoĹÄ oziÄbĹa?â Matka Teresa: âDaj mi ĹwiatĹo, zeĹlij na mnie Twojego Ducha, ktĂłry nauczy mnie Twojej woli, ktĂłry da mi siĹÄ do czynienia tego, co Tobie siÄ podoba. Jezu, mĂłj Jezu, nie pozwĂłl, bym zostaĹa oszukana⌠Bardzo siÄ bojÄ. Straszliwie siÄ bojÄâ. Jezus: âNie bĂłj siÄ. Zawsze bÄdÄ z tobÄ â. SĹowa Matki Teresy Š Missionaries of Charity c/o Mother Teresa Center |