Ślady
>
Archiwum
>
2016
>
styczeĹ / luty
|
||
Ślady, numer 1 / 2016 (styczeĹ / luty) KoĹciĂłĹ. Caravaggio Siedem uczynkĂłw na jednym obrazie Odczytanie arcydzieĹa Caravaggia, przedstawiajÄ cego uczynki miĹosierdzia wzglÄdem ciaĹa. Na ktĂłrym chaos prawdziwego Ĺźycia zaburza wszelki ustalony wczeĹniej porzÄ dek. A artysta przyjmuje wyzwanie, wprawiajÄ c nas w osĹupienie. Giuseppe Frangi Jest taki obraz, ktĂłry bÄdziemy mieli okazjÄ czÄsto widywaÄ w tych miesiÄ cach. MoĹźna siÄ o to zaĹoĹźyÄ. Chodzi o Siedem uczynkĂłw miĹosierdzia, poruszajÄ ce arcydzieĹo, na ktĂłrym ciaĹa i historie krzyĹźujÄ siÄ ze sobÄ w wirze wolnym od jakiejkolwiek hierarchii. Caravaggio namalowaĹ go w 1606 roku dla Pia Monte della Misericordia (gdzie wciÄ Ĺź siÄ znajduje), dobroczynnej instytucji powstaĹej w celu zahamowania niewyobraĹźalnej eksplozji biedy w Neapolu. Chaos prawdziwego Ĺźycia burzy wszelki wczeĹniej ustalony formalny porzÄ dek, a Caravaggio przyjmuje wyzwanie jako reĹźyser, ktĂłry pozwala swoim aktorom swobodnie poruszaÄ siÄ na planie. Na tej zatĹoczonej przestrzeni zostaĹo przedstawionych siedem uczynkĂłw miĹosierdzia, ĹÄ cznie z uczynkiem âzmarĹych pogrzebaÄâ, ktĂłry obrazuje przepiÄkna scena pogrzebu, rozgrywajÄ ca siÄ za rogiem domu (widaÄ tylko stopy zmarĹego). Na obrazie zostaĹa nastÄpnie przedstawiona nieco szokujÄ ca scena. Ukazuje ona w jednym geĹcie dwa uczynki miĹosierdzia: gĹodnych nakarmiÄ i wiÄĹşniĂłw pocieszaÄ. WidaÄ mĹodÄ kobietÄ, podajÄ cÄ pierĹ mÄĹźczyĹşnie, ktĂłrego oblicze wyĹania siÄ zza krat. Jest to nawiÄ zanie do opowiedzianej przez Valeria Massima przygody niejakiego Simone, ktĂłry skazany na ĹmierÄ gĹodowÄ w wiÄzieniu zostaje ocalony przez cĂłrkÄ Pero, ktĂłra karmiĹa go potajemnie (Caravaggio maluje kobietÄ bacznie rozglÄ dajÄ cÄ siÄ wokĂłĹ, by sprawdziÄ, czy nikt jej nie widzi: miĹosierdzie wymaga takĹźe sprytuâŚ).
AnioĹ. Wszystkie pozostaĹe uczynki miĹosierdzia sÄ skoncentrowane w bloku figur usytuowanym w lewej czÄĹci pĹĂłtna. âNagich przyodziaÄâ i âchorych nawiedziÄâ â te dwa uczynki zostaĹy przedstawione w jednej scenie obrazujÄ cej postaÄ, ktĂłra tak jak ĹwiÄty Marcin, odcina swĂłj pĹaszcz i okrywa nagiego mÄĹźczyznÄ znajdujÄ cego siÄ na pierwszym planie; uczynek âspragnionych napoiÄâ ilustruje mÄĹźczyzna pijÄ cy ze szczÄki osĹa â jest to Samson pijÄ cy na pustyni wodÄ, ktĂłra wytrysnÄĹa za sprawÄ Pana. âPodróşnych w dom przyjÄ Äâ symbolizuje mÄĹźczyzna, ktĂłry wskazuje dom pielgrzymowi trzymajÄ cemu muszlÄ. Ostatecznie jednak Caravaggio zrzeka siÄ reĹźyserii i powierza jÄ NajĹwiÄtszej Maryi Pannie i DzieciÄ tku, ktĂłrzy w gĂłrnej czÄĹci pĹĂłtna uczestniczÄ w odbywajÄ cym siÄ spektaklu miĹosierdzia. ZachwycajÄ cy anioĹ wyĹania siÄ z ciemnoĹci i gestykulujÄ c, jakby wydaje stojÄ cym poniĹźej ludziom polecenia â albo przekazuje sugestie â Maryi i Syna. |