Ślady
>
Archiwum
>
2015
>
wrzesieĹ / paĹşdziernik
|
||
Ślady, numer 5 / 2015 (wrzesieĹ / paĹşdziernik) AktualnoĹci. KsiÄ dz JuliĂĄn CarrĂłn âPapieĹź Franciszek stawia czoĹa epokowym wyzwaniomâ Wywiad z przewodniczÄ cym Bractwa Comunione e Liberazione, opublikowany na Ĺamach âCorriere della Seraâ 16 wrzeĹnia 2015 r. Aldo Cazzullo KsiÄ dz JuliĂĄn CarrĂłn, 65 lat, syn sadownikĂłw z Estremadury, dorastaĹ wĹrĂłd plantacji czereĹni, ĹwiÄcenia kapĹaĹskie przyjÄ Ĺ w roku Ĺmierci generaĹa Franca, nastÄpca ksiÄdza Giussaniego, przewodniczÄ cy ruchu Comunione e Liberazione.
Co znaczy tytuĹ nowej KsiÄdza ksiÄ Ĺźki La bellezza disarmata (âBezbronne piÄknoâ)? PiÄkno jest blaskiem prawdy, mĂłwi ĹwiÄty Tomasz; dlatego nie potrzebuje Ĺźadnej pomocy z zewnÄ trz, by siÄ zakomunikowaÄ; wystarcza atrakcyjnoĹÄ, ktĂłrÄ oddziaĹuje, wĹaĹnie ze wzglÄdu na swoje piÄkno. TytuĹ ten wydawaĹ mi siÄ odpowiedni ze wzglÄdu na treĹÄ, ktĂłra ma siÄ kierowaÄ do rozumu i do wolnoĹci, bez naduĹźywania jednego czy drugiego. Czas, jaki przeĹźywamy, zmusza nas do uznania, Ĺźe jedynym sposobem dojĹcia do prawdy jest ten, ktĂłry przechodzi przez wolnoĹÄ.
NapisaĹ KsiÄ dz, Ĺźe jest moĹźliwy ânowy poczÄ tekâ dla Europy. Trzy miesiÄ ce temu Europa zdawaĹa siÄ skoĹczona. Teraz, zaczynajÄ c od Grecji po imigrantĂłw, coĹ zaczyna siÄ dziaÄ. Czy Europa stanie siÄ âprzestrzeniÄ wolnoĹciâ, o ktĂłrej KsiÄ dz mĂłwi? Czy teĹź przewaĹźÄ egoizmy narodowe i materialne? WĹaĹnie to jest wyzwaniem. Nie ma zaĹoĹźonej z gĂłry odpowiedzi. Jest okazja do tego, aby przemyĹleÄ styl Ĺźycia, przezwyciÄĹźajÄ c pokusÄ usztywnienia siÄ w formach z przeszĹoĹci. Hannah Arendt mĂłwiĹa, Ĺźe kaĹźdy kryzys âzmusza do powrotu do pytaĹâ i âdomaga siÄ nowych odpowiedziâ. Pozostaje nam skorzystaÄ z okazji.
PiszÄ c o potrzebie wychowania, utrzymuje KsiÄ dz, Ĺźe ârodzice chcieli za wszelkÄ cenÄ oszczÄdziÄ swoim dzieciom trudu Ĺźyciaâ. Czy nasza mĹodzieĹź jest zanadto rozpieszczana? Problemem nie jest mĹodzieĹź, ale doroĹli. Czy mamy do zaproponowania coĹ, co stanie siÄ wyzwaniem dla ich rozumu i wolnoĹci? MĹodzieĹź jest osÄ dem o dorosĹych, pĹaci za sceptycyzm dorosĹych; jest bardziej krucha niĹź poprzednie pokolenia z powodu sĹaboĹci ĹwiadomoĹci, ktĂłra staje siÄ sĹaboĹciÄ afektywnÄ .
KĹadzie KsiÄ dz nacisk na ciÄ gĹoĹÄ miÄdzy papieĹźem Benedyktem XVI a Franciszkiem, na przykĹad w kwestii stosunku wiary do rozumu. Nie wydaje siÄ KsiÄdzu, Ĺźe z drugiej strony Franciszek narzuca KoĹcioĹowi zmiany, nie przez wszystkich akceptowane? Bez wÄ tpienia. PapieĹź Franciszek ze ĹmiaĹoĹciÄ olbrzyma stawia czoĹa wielkim wyzwaniom teraĹşniejszoĹci, zachowujÄ c jednoĹÄ z Benedyktem XVI. Zadziwia mnie, Ĺźe moĹźe nie byÄ rozumiany w swoim nieustannym przywoĹywaniu do rzeczy najwaĹźniejszej. Jestem przekonany, Ĺźe wynika to z trudnoĹci rozpoznania epokowej zmiany, ktĂłrej dokonywania siÄ papieĹź jest doskonale Ĺwiadomy.
Jakie jest nastawienie papieĹźa Franciszka do was? Czy byĹ surowy podczas spotkania z CL? Wie KsiÄ dz, Ĺźe niektĂłrzy przedstawiciele CL sÄ wobec niego bardzo krytyczni. Podobnie jak w stosunku do wszystkich, tak teĹź wobec nas papieĹź nie powstrzymaĹ siÄ przed przywoĹaniem nas do bycia wiernymi otrzymanemu charyzmatowi. Ten, kto jest przyzwyczajony do przywoĹaĹ czynionych przez ksiÄdza Giussaniego, kiedy oddalaliĹmy siÄ od prawdy chrzeĹcijaĹskiego doĹwiadczenia, przyzna, Ĺźe Franciszek byĹ aĹź nazbyt delikatny. Nie moĹźemy zatem nie dziÄkowaÄ mu za takie ojcostwo, ktĂłre posuwa siÄ do udzielania tak trafnych wskazĂłwek. KaĹźdy czĹonek CL jest wezwany do tego, by uczyniÄ je skarbem: od autoreferencyjnoĹci po niemylenie wiernoĹci charyzmatowi z jego âskamienieniemâ, po zachowanie wolnoĹci.
Jest to papieĹź pochodzÄ cy z Ameryki PoĹudniowej. NiektĂłrzy widzÄ w nim nutÄ populistycznÄ . Czy siÄ mylÄ ? Tak! Jedna rzecz to bycie wraĹźliwym na problemy, ktĂłre dotyczÄ sprawiedliwoĹci wobec ubogich, ich potrzeb i praw, a inna bycie populistÄ . PapieĹźowi za bardzo leĹźy na sercu godnoĹÄ i los kaĹźdej pojedynczej osoby, aĹźeby zostaĹa przekreĹlona w tĹumie, ktĂłremu siÄ schlebia.
Czy nowe zasady dotyczÄ ce stwierdzenia niewaĹźnoĹci maĹĹźeĹstwa nie wprowadzajÄ swojego rodzaju âkatolickiego rozwoduâ? Czy nie boi siÄ KsiÄ dz, Ĺźe dojdzie do osĹabienia zwiÄ zku, rozluĹşnienia sakramentu? To nie nowe zasady osĹabiÄ zwiÄ zek, tak samo jak stare nie hamowaĹy tego osĹabiania. Tym, co bÄdzie czyniÄ wiÄĹş maĹĹźeĹskÄ coraz silniejszÄ , jest tylko doĹwiadczenie odpowiedniej, adekwatnej wiary, bez ktĂłrej nierozerwalnoĹÄ pozostaje utopiÄ . Nie ustÄpujÄ c na gruncie doktryny, papieĹź przyjmuje do wiadomoĹci gĹÄboko zmieniony dziĹ ludzki kontekst, w ktĂłrym mÄĹźczyzna i kobieta decydujÄ siÄ na zawarcie sakramentu ze ĹwiadomoĹciÄ , w wielu przypadkach, coraz bardziej powierzchownÄ .
Europa wzywa WĹochy do uznania zwiÄ zkĂłw homoseksualnych. W Hiszpanii juĹź to siÄ staĹo. Czy jest to zjawisko nieodwracalne? Czy raczej powinno byÄ zwalczane? Rozpowszechnianie siÄ zwiÄ zkĂłw homoseksualnych jest faktem oczywistym dla wszystkich w pluralistycznym spoĹeczeĹstwie. Powstaje pytanie, jakiego rodzaju formuĹÄ uznania przyjÄ Ä dla nich i ich relacji z rodzinÄ opartÄ na zwiÄ zku mÄĹźczyznaâkobieta, dzieci, adopcji. Wszyscy rozumiemy, Ĺźe sÄ to kwestie o wielkim znaczeniu osobistym i spoĹecznym. TakĹźe pary homoseksualne nie mogÄ unikaÄ pewnych pytaĹ. KiedyĹ ktoĹ z nich zapytaĹ mnie, mĂłwiÄ c o adopcji dzieci: jakie konsekwencje bÄdzie mieÄ dla nich brak kobiecego wzorca? I jaki scenariusz otwiera to dla godnoĹci kobiet, matek zastÄpczych? Potrzeba przestrzeni wolnoĹci, pozwalajÄ cej na dialog, ktĂłry nie zbuduje murĂłw, ale rozpocznie proces, jak powtarza papieĹź, takĹźe na poziomie kulturalnym i politycznym.
Czy sĹusznÄ rzeczÄ jest przyjmowanie wszystkich imigrantĂłw, czy tylko tych, ktĂłrzy uciekajÄ z powodu wojen? Czy rĂłwnieĹź CL zmobilizuje siÄ w celu ich przyjÄcia? Dramat tylu ludzi w sytuacji skrajnego niedostatku porusza ĹwiadomoĹÄ wszystkich. Nikt nie pozostaje obojÄtnym wobec obrazĂłw pokazywanych w TV: myĹlÄ o ostatnich inicjatywach niektĂłrych europejskich liderĂłw i samej UE albo o wezwaniu papieĹźa do otwarcia parafii. Nie ma wÄ tpliwoĹci, Ĺźe uchodĹşcy majÄ pierwszeĹstwo, ale nie bÄdziemy mogli zatrzymaÄ przybycia innych imigrantĂłw. Ludzie z CL, od dawna zaangaĹźowani w wiele inicjatyw zwiÄ zanych z goĹcinnoĹciÄ , znajdÄ sposĂłb, by okazaÄ dyspozycyjnoĹÄ wobec prĂłĹb napĹywajÄ cych z diecezji.
ProszÄ zauwaĹźyÄ, Ĺźe we WĹoszech wielu ludzi KoĹcioĹa, kapĹanĂłw i kardynaĹĂłw, bÄdzie te dziaĹania hamowaÄ. To nie jest tylko nagĹa potrzeba. To jest epokowa przemiana. I nasza odpowiedĹş nie moĹźe byÄ tylko praktyczna, organizacyjna. Potrzeba przemiany kulturowej, przemiany mentalnoĹci. JesteĹmy wezwani do wspĂłĹistnienia z bĂłlem innych. JesteĹmy wezwani do nawrĂłcenia.
W wywiadzie dla âCorriereâ trzy i póŠroku temu powiedziaĹ KsiÄ dz, Ĺźe nie istniejÄ âpolitycy z Comunione e Liberazioneâ i Ĺźe CL musi byÄ czujne, aby nie zostaÄ wykorzystanym. Czy myĹli KsiÄ dz, Ĺźe to siÄ udaĹo? MyĹlÄ Ĺźe tak, pomimo ciÄ gĹego stosowania, siĹÄ bezwĹadu, pewnych wyraĹźeĹ odziedziczonych z przeszĹoĹci. DziĹ wszyscy odróşniajÄ Ruch od politykĂłw naleĹźÄ cych do CL, ktĂłrzy dziaĹajÄ â i nie moĹźe byÄ inaczej â na swojÄ osobistÄ odpowiedzialnoĹÄ. Rozróşnienie takie jest zasadnicze i moĹźe to wyjĹÄ tylko na dobre zarĂłwno CL, jak i politykom.
A jednak Comunione e Liberazione jest wciÄ Ĺź oskarĹźane o budowanie systemu wĹadzy poprzez Towarzystwo DzieĹ [CDO â Compagnia delle Opere â przyp. red.]. Co KsiÄ dz na to odpowie? MyĹlÄ, Ĺźe jest to rzecz absolutnie faĹszywa. RozprzestrzeniĹa siÄ, czasami nie bez wyrachowania, idea CDO jako pewnego lobby dziaĹajÄ cego pod ukrytÄ reĹźyseriÄ CL. Towarzystwo DzieĹ rodzi siÄ z wolnej inicjatywy osĂłb, aby wspieraÄ siÄ w prowadzeniu dzieĹ i firm. Jak kaĹźda dziaĹalnoĹÄ, jest to zawsze âironiczna prĂłbaâ, jak mawiaĹ ksiÄ dz Giussani: podatna na bĹÄdy. Niech kaĹźdy osÄ dzi, czy wobec obecnego kryzysu usiĹowania stworzenia miejsc pracy i odpowiedzenia na potrzeby jest czymĹ, na co moĹźna utyskiwaÄ.
Jakie jest KsiÄdza wspomnienie o ksiÄdzu Giussanim? Jest to wspomnienie osoby peĹnej pasji do Chrystusa i ludzi. Z tego powodu poĹwiÄciĹ caĹe swoje istnienie, aby pokazaÄ, Ĺźe w obecnym kontekĹcie, gdzie nie jest Ĺatwo znaleĹşÄ punkty odniesienia, aby siÄ orientowaÄ, wiara chrzeĹcijaĹska moĹźe ofiarowaÄ znaczÄ cy wkĹad w Ĺźycie wszystkich. CzujÄ bezgranicznÄ wdziÄcznoĹÄ, Ĺźe otrzymaĹem ĹaskÄ spotkania go; to doprowadziĹo do niedajÄ cego siÄ porĂłwnaÄ z niczym przeĹomu w moim Ĺźyciu.
Jakie jest jego dziedzictwo? ĹwiadomoĹÄ chrzeĹcijaĹstwa jako wydarzenia Ĺźycia, ktĂłre uczyniĹo je na nowo interesujÄ cym dla tysiÄcy osĂłb na caĹym Ĺwiecie; idea wychowania jako wprowadzenia w rzeczywistoĹÄ aĹź po jej znaczenie, na poziomie pilnej potrzeby wychowawczej; nacisk na Ĺwiadectwo, aby pokazaÄ przystawalnoĹÄ wiary do wymogĂłw Ĺźycia; otwartoĹÄ na wszystko, co prawdziwe, piÄkne i dobre w kimkolwiek; szacunek i docenianie wolnoĹci osoby. Mam nadziejÄ, Ĺźe nie zmarnujÄ otrzymanej Ĺaski. |