Ślady
>
Archiwum
>
2015
>
marzec / kwiecieĹ
|
||
Ślady, numer 2 / 2015 (marzec / kwiecieĹ) Ruchy w KoĹciele Jak stawaÄ siÄ apostoĹem w Ĺwiecie OgĂłlnopolska Rada RuchĂłw Katolickich powstaĹa w czerwcu 1990 roku jako owoc trwajÄ cej od 1978 roku wspĂłĹpracy liderĂłw ruchĂłw i stowarzyszeĹ katolickich. W pracach rady bierze udziaĹ 79 dziaĹajÄ cych w Polsce zrzeszeĹ reprezentujÄ cych 750 tysiÄcy czĹonkĂłw oraz 30 diecezjalnych rad ruchĂłw katolickich. Ostatnie ze spotkaĹ plenarnych ORRK odbyĹo siÄ 22 listopada 2014 roku w Warszawie. MaĹgorzata Czapska Celem spotkania byĹo poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: jak pomĂłc Ĺwieckim stawaÄ siÄ apostoĹem w Ĺwiecie? RefleksjÄ czerpano z IV OgĂłlnopolskiego Kongresu RuchĂłw i StowarzyszeĹ Katolickich âPosĹani, aby odnowiÄ Ĺwiatâ (zob. âĹladyâ 3/2014), adhortacji Evangelii gaudium, wypowiedzi papieĹźa Franciszka i wydarzeĹ w KoĹciele, zwĹaszcza Nadzwyczajnego Synodu BiskupĂłw poĹwiÄconego rodzinie. Ojciec Adam Schulz SJ, przewodniczÄ cy ORRK, inspirowaĹ do odkrywania przesĹania pĹynÄ cego dla nas z powyĹźszych ĹşrĂłdeĹ. ZwrĂłciĹ uwagÄ na fakt, iĹź w dzisiejszym Ĺwiecie obserwuje siÄ duĹźe oĹźywienie ruchĂłw, ktĂłre toczÄ walkÄ o takie wartoĹci jest wiara, moralnoĹÄ i tradycje narodowe. PomocÄ w realizacji tego celu mogĹyby byÄ tak zwane maĹe grupy. W tym celu zaproponowaĹ przeĹledzenie adhortacji apostolskiej Evangelii gaudium papieĹźa Franciszka, w ktĂłrej czytamy: âWzrosĹa ĹwiadomoĹÄ toĹźsamoĹci oraz misji osoby Ĺwieckiej w KoĹciele. Dysponujemy licznym laikatem, choÄ niewystarczajÄ cym, z gĹÄbokim poczuciem wspĂłlnoty, wiernie angaĹźujÄ cym siÄ w dzieĹa miĹosierdzia, katechezÄ, celebrowanie wiary. Ale uĹwiadomienie sobie tej odpowiedzialnoĹci laikatu, wypĹywajÄ cej z chrztu i bierzmowania, nie przejawia siÄ wszÄdzie w ten sam sposĂłb. (âŚ) Nawet jeĹli zauwaĹźa siÄ wiÄksze uczestnictwo wielu w posĹugach Ĺwieckich, zaangaĹźowanie to nie znajduje odzwierciedlenia w przenikaniu wartoĹci chrzeĹcijaĹskich do Ĺźycia spoĹecznego, politycznego i ekonomicznego. (âŚ) Formacja Ĺwieckich oraz ewangelizacja róşnych Ĺrodowisk zawodowych i intelektualnych stanowiÄ waĹźne wyzwanie duszpasterskieâ (Evangelii gaudium 102, cyt. za: www.vatican.va). KontynuujÄ c swojÄ wypowiedĹş, prelegent zauwaĹźyĹ, Ĺźe za maĹo jesteĹmy aktywni w Ĺwiecie, w ktĂłrym jest tyle zĹa. PowinniĹmy ten Ĺwiat przemieniaÄ na wszystkich pĹaszczyznach Ĺźycia, ktĂłre sÄ fundamentem zaangaĹźowania czĹowieka Ĺwieckiego. MoĹźna to zrobiÄ na piÄÄ sposobĂłw, ktĂłre mogÄ dopomĂłc w dojrzewaniu ĹwiadomoĹci i przyjÄcia postawy bycia Ĺwieckim apostoĹem: 1. SwojÄ misjÄ odkrywam na modlitwie. NiektĂłrzy sĹyszÄ zaproszenie Pana Boga w swoim sercu â dla nich modlitwa jest czasem, w ktĂłrym odkrywajÄ i dojrzewajÄ do decyzji, by zaangaĹźowaÄ siÄ apostolsko w Ĺwiecie. 2. PrzykĹad i Ĺwiadectwo innych ludzi pobudza do apostolstwa. Dla niektĂłrych inspiracjÄ mogÄ byÄ inni ludzie â âskoro oni potrafiÄ to robiÄ z takim oddaniem, to moĹźe i ja sprĂłbujÄ siÄ zaangaĹźowaÄ w dzieĹo apostolstwa i ewangelizowaniaâ. 3. ZĹo w Ĺwiecie, niesprawiedliwoĹÄ inspirujÄ do walki z nim. DostrzeĹźenie nÄdzy, biedy, zĹa, niesprawiedliwoĹci wokóŠnas moĹźe byÄ gĹosem sumienia, by zostaÄ apostoĹem. BĂłg mocno dziaĹa przez czĹowieka biednego, On siÄ z nim utoĹźsamia. Dla niektĂłrych moĹźe to byÄ droga do szukania odpowiedzi na pytanie: czy ja mĂłgĹbym temu zaradziÄ? 4. ZostaĹem poproszony, aby podjÄ Ä nowe dziaĹania apostolskie. Inni takĹźe mogÄ staÄ siÄ apostoĹami, dlatego Ĺźe ktoĹ ich zaprosiĹ do wspĂłĹpracy. Wbrew pozorom jest wielu ludzi, ktĂłrzy stojÄ i czekajÄ , przyglÄ dajÄ c siÄ, âbo nikt ich nie najÄ Ĺâ. 5. PragnÄ pracowaÄ, ale w jednoĹci z Bogiem. Ludzie pracujÄ , angaĹźujÄ siÄ w ten Ĺwiat, ale bez Pana Boga, i wypalajÄ siÄ, bo nie wystarczajÄ im juĹź pieniÄ dze i ucieczka w pracÄ. Ci, ktĂłrzy zacznÄ pracowaÄ w jednoĹci z Bogiem, bÄdÄ stawali siÄ powoli jego apostoĹami w Ĺwiecie. NastÄpnie ojciec Adam zwrĂłciĹ uwagÄ, Ĺźe apostolstwo w ruchu zaczyna siÄ zawsze od indywidualnego powoĹania konkretnej osoby, a jeden czĹowiek we wspĂłlnocie inspiruje kolejnych. MĂłwi o tym SobĂłr WatykaĹski II w Dekrecie o apostolstwie Ĺwieckich: âSzczegĂłlnÄ formÄ apostolstwa indywidualnego (âŚ) jest Ĺwiadectwo caĹego Ĺźycia czĹowieka Ĺwieckiego wypĹywajÄ ce z wiary, nadziei i miĹoĹciâ (Dekret o apostolstwie Ĺwieckich âApostolicam actuositatemâ, IV, cyt. za: www.kns.gower.pl). Aby byÄ twĂłrczym w dziaĹaniu, trzeba odkrywaÄ i ksztaĹtowaÄ sumienie â trzeba kierowaÄ siÄ swoim sumieniem. PodstawÄ powinny byÄ Pismo ĹwiÄte, Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego i Kompendium Nauki SpoĹecznej KoĹcioĹa. Formacja w ruchach winna zmierzaÄ do tego, aby kaĹźde nasze dziaĹanie stawaĹo siÄ apostolskie i byĹo peĹnieniem woli Ojca. Uczymy siÄ przechodzenia od zwykĹego zaangaĹźowania, podejmowania róşnych prac i dziaĹaĹ, do apostolstwa. W tej przemianie waĹźne jest nie tylko otwarcie siÄ na Boga, ale rĂłwnieĹź na wspĂłlnotÄ KoĹcioĹa, tak by nasze dziaĹanie nie byĹo tylko jednostkowÄ aktywnoĹciÄ , ale zaangaĹźowaniem podejmowanym indywidualnie we wspĂłlnocie i ze wspĂłlnotÄ . âZadaniem ludzi Ĺwieckich jest uĹwiÄcanie Ĺwiata â mĂłwiĹ dalej ojciec Adam â poniewaĹź Ĺwieccy ĹźyjÄ w zwyczajnych warunkach Ĺźycia rodzinnego i spoĹecznego, z ktĂłrych utkana jest ich codzienna egzystencja i do ktĂłrej powoĹaĹ ich BĂłg. Dzisiaj wielu chrzeĹcijan przestaĹo wierzyÄ, Ĺźe BĂłg jest obecny i dziaĹa. Spotkanie z Bogiem w Ĺwiecie jest trudne, bo nie pozostawia tyle miejsca na iluzjÄ zjednoczenia z Nim, ile na przykĹad spotkanie na modlitwie, ale nieustannie wymusza autentycznoĹÄ tego zjednoczenia. W Ĺwiecie BĂłg uwalnia nas od schematĂłw na temat tego, jak dziaĹa i w jaki sposĂłb go przemieniaâ. Dlaczego jest to tak waĹźne, abyĹmy zrozumieli i uszanowali Ĺwiecki charakter powoĹania laikatu? PoniewaĹź istnieje wielka pokusa uciekania od Ĺwiata przez Ĺwieckich w sferÄ ducha. SobĂłr, a potem Jan PaweĹ II wyraĹşnie mĂłwiÄ : âW Ĺźyciu nie moĹźe byÄ dwĂłch rĂłwnolegĹych nurtĂłw: z jednej strony tak zwanego Ĺźycia ÂŤduchowegoÂť z jego wĹasnymi wartoĹciami i wymogami, a z drugiej tak zwanego Ĺźycia ÂŤĹwieckiegoÂť, obejmujÄ cego rodzinÄ, pracÄ, relacje spoĹeczne, zaangaĹźowanie polityczne i kulturalne. (âŚ) Wszystkie bowiem dziedziny Ĺwieckiego Ĺźycia sÄ objÄte BoĹźym planem, wedĹug ktĂłrego sÄ one ÂŤhistorycznym miejscemÂť objawienia siÄ i urzeczywistnienia miĹoĹci Jezusa Chrystusa na chwaĹÄ Ojca i w sĹuĹźbie braciom. KaĹźde dziaĹanie, kaĹźda sytuacja, kaĹźda konkretna forma zaangaĹźowania â na przykĹad kompetencje zawodowe i solidarnoĹÄ w miejscu pracy; miĹoĹÄ, oddanie, udziaĹ w wychowaniu dzieci w rodzinie; sĹuĹźba spoĹeczna i polityczna; obrona prawdy w kulturze â to wszystko jest opatrznoĹciowÄ okazjÄ do ustawicznego Äwiczenia siÄ w wierze, nadziei i miĹoĹciâ. âApostolstwo Ĺwieckich to wydobywanie w sprawach Ĺwieckich utajonych energii, siĹ i Ĺaski Boga w Ĺwiecie. To bardziej wydobywanie dobra, ktĂłre juĹź jest dane przez Boga w danej sytuacji, jako zarodek KrĂłlestwa BoĹźego, niĹź narzucanie z zewnÄ trz dobraâ â mĂłwiĹ na zakoĹczenie ojciec Adam. Inspiracje do dalszej pracy w ruchach, pĹynÄ ce z IV OgĂłlnopolskiego Kongresu RuchĂłw i StowarzyszeĹ Katolickich oraz wspomnianych wyĹźej dokumentĂłw, Regina PruszyĹska i Barbara Jaworowska â prelegentki z ZespoĹu KoordynujÄ cego ORRK â ukierunkowaĹy na formacjÄ, apostolstwo i szczegĂłlne wyzwania, podejmujÄ c refleksjÄ dotyczÄ cÄ przede wszystkim rodziny, zaangaĹźowaĹ na rzecz potrzebujÄ cych oraz pracy zawodowej jako miejsca apostolstwa. ZwrĂłciĹy uwagÄ na fakt, Ĺźe obecnie obserwuje siÄ wielki rozĹam miÄdzy Ĺźyciem duchowym a Ĺźyciem Ĺwieckim wierzÄ cego. âFormacja w ruchach winna sĹuĹźyÄ pomocÄ w rozeznawaniu, a potem w realizacji apostolstwa. Dobra formacja dba o Ĺwiadectwo, komuniÄ i misjÄ. JeĹźeli tego nie ma w ruchu, to w Ĺwiecie nie ma przeĹoĹźenia Ewangelii na konkret codziennego Ĺźycia. Ĺatwiej jest gĹosiÄ Jezusa niĹź pozwoliÄ, by stawaĹ siÄ On we mnie KimĹ realnym i mnie przemieniaĹâ â mĂłwiĹy prelegentki. Pierwsza czÄĹÄ spotkania zakoĹczyĹa siÄ wyborami nowego zespoĹu koordynujÄ cego ORRK. W drugiej czÄĹci w zwiÄ zku z Rokiem Ĺťycia Konsekrowanego, ogĹoszonego przez papieĹźa Franciszka, wysĹuchaliĹmy trzech Ĺwiadectw osĂłb konsekrowanych z ruchĂłw ĹwiatĹo-Ĺťycie, Focolari i WspĂłlnoty Chemin Neuf. Do grona czĹonkĂłw ORRK przyjÄto WspĂłlnotÄ Trudnych MaĹĹźeĹstw SYCHAR. W spotkaniu uczestniczyĹa rĂłwnieĹź Dorota Abdelmoula z Komitetu Organizacyjnego Ĺwiatowych Dni MĹodzieĹźy, ktĂłre odbÄdÄ siÄ w Krakowie w 2016 roku, przedstawiajÄ c poszczegĂłlne etapy przygotowaĹ. Spotkanie zakoĹczyĹo siÄ EucharystiÄ w koĹciele Ĺw. StanisĹawa Kostki, ktĂłrej przewodniczyĹ biskup BronisĹaw Dembowski. |