Ślady
>
Archiwum
>
1991
>
Biuletyn - lipiec
|
||
Ślady, numer 3 / 1991 (Biuletyn - lipiec) KoĹcióŠKryteria charakteru koĹcielnego zrzeszeĹ laikatu Posynodalna Adhortacja Apostolska Christifideles Laici Ojca ĹwiÄtego Jana PawĹa II o powoĹaniu i misji Ĺwieckich w KoĹciele i w Ĺwiecie - fragmenty 30. KoniecznoĹÄ istnienia wyraĹşnych i ĹcisĹych kryteriĂłw oceny i uznania zrzeszeĹ laikatu, okreĹlanych takĹźe jako ÂŤkryteria charakteru koĹcielnegoÂť, rozumiana jest zawsze w perspektywie dobra komunii i misji KoĹcioĹa, a wiÄc nie naleĹźy w niej widzieÄ ograniczenia wolnoĹci zrzeszania siÄ. NaleĹźy przyjÄ Ä nastÄpujÄ ce podstawowe kryteria okreĹlenia charakteru kaĹźdego bez wyjÄ tku zrzeszenia osĂłb Ĺwieckich w KoĹciele: - stawianie na pierwszym miejscu powoĹania kaĹźdego chrzeĹcijanina do ĹwiÄtoĹci, ktĂłre objawia siÄ ÂŤw owocach Ĺaski, ktĂłre Duch rodzi w wiernychÂť[1] i polega na dÄ Ĺźeniu do osiÄ gniÄcia peĹni chrzeĹcijaĹskiego Ĺźycia i doskonaĹoĹci miĹoĹci[2]. W myĹl tej zasady wszystkie bez wyjÄ tku zrzeszenia laikatu starajÄ siÄ coraz bardziej speĹniaÄ w KoĹciele role narzÄdzia ĹwiÄtoĹci oraz ÂŤakcentujÄ i wysuwajÄ na pierwsze miejsce u swych czĹonkĂłw ĹciĹlejszÄ ĹÄ cznoĹÄ miÄdzy Ĺźyciem praktycznym a wiarÄ Âť[3]. - odpowiedzialnoĹÄ w wyznawaniu wiary katolickiej, wyraĹźajÄ ca siÄ w tym, Ĺźe przyjÄcie i przepowiadanie prawdy o Chrystusie, KoĹciele i czĹowieku odbywa siÄ zgodnie z jej autentycznÄ interpretacjÄ Nauczycielskiego UrzÄdu KoĹcioĹa. KaĹźde wiÄc stowarzyszenie skupiajÄ ce ludzi Ĺwieckich winno byÄ miejscem gĹoszenia wiary, przybliĹźania do wiary i wychowywania w wierze, zawsze z zachowaniem jej peĹnej treĹci. - Ĺwiadectwo trwaĹej i autentycznej komunii znajdujÄ ce wyraz w synowskim odniesieniu do papieĹźa, ktĂłry jest trwaĹym i widzialnym ĹşrĂłdĹem jednoĹci KoĹcioĹa powszechnego[4] i do biskupa, bÄdÄ cego ÂŤwidzialnym ĹşrĂłdĹem i fundamentem jednoĹci KoĹcioĹa partykularnegoÂť[5], przy zachowaniu ÂŤwzajemnego szacunku i sprawnej koordynacji wszystkich form apostolstwa w KoĹcieleÂť[6]. ĹÄ cznoĹÄ z papieĹźem i z biskupem winna siÄ wyraĹźaÄ w lojalnej gotowoĹci do przyjmowania ich nauki i pasterskich zaleceĹ. Ponadto, w myĹl zasad koĹcielnej komunii naleĹźy uznaÄ w KoĹciele sĹuszna wieloĹÄ form stowarzyszeĹ laikatu, troszczÄ c siÄ rĂłwnoczeĹnie o to, by oĹźywiaĹa je zawsze gotowoĹÄ do wzajemnej wspĂłĹpracy. - zgodnoĹÄ z apostolskim celem KoĹcioĹa i udziaĹ w jego realizacji, czyli w ÂŤewangelizacji i uĹwiÄcaniu ludzi oraz urabianiu na modlÄ chrzeĹcijaĹska ich sumienia, by w ten sposĂłb przepoiÄ duchem ewangelicznym róşne spoĹecznoĹci i ĹrodowiskaÂť[7]. Wymaga to, by zrzeszenia laikatu, wszystkie razem i kaĹźde z osobna, pogĹÄbiaĹy swoje zaangaĹźowanie misyjne stajÄ c siÄ w coraz wiÄkszym stopniu podmiotem nowej ewangelizacji. - zaangaĹźowana obecnoĹÄ w ludzkiej spoĹecznoĹci, bÄdÄ ca zawsze â w Ĺwietle spoĹecznej nauki KoĹcioĹa â sĹuĹźba na rzecz peĹnej godnoĹci czĹowieka. Znaczy to, Ĺźe zrzeszenia Ĺwieckich wnoszÄ c do spoĹeczeĹstwa Ĺźywe Ĺwiadectwo uczestnictwa i solidarnoĹci, sprzyjajÄ umacnianiu w nim zasad sprawiedliwoĹci i braterstwa. Przedstawione tu podstawowe kryteria weryfikujÄ siÄ przez konkretne rezultaty towarzyszÄ ce Ĺźyciu i dziaĹalnoĹci rozmaitych stowarzyszeĹ ludzi Ĺwieckich, jak na przykĹad oĹźywienie umiĹowania modlitwy, kontemplacji, Ĺźycia liturgicznego i sakramentalnego; dziaĹalnoĹÄ na rzecz wzrostu powoĹaĹ do chrzeĹcijaĹskiego maĹĹźeĹstwa, do sakramentalnego kapĹaĹstwa i do Ĺźycia konsekrowanego; gotowoĹÄ uczestniczenia w przedsiÄwziÄciach i dziaĹaniach KoĹcioĹa zarĂłwno na szczeblu lokalnym, jak krajowym i miÄdzynarodowym, zaangaĹźowanie w dziedzinie katechezy i pedagogiczne umiejÄtnoĹci w wychowywaniu chrzeĹcijan; pobudzenie do chrzeĹcijaĹskiej obecnoĹci w róşnych Ĺrodowiskach spoĹecznych i udziaĹ w organizowaniu i animacji dziel charytatywnych, kulturalnych i duchowych; duch wyrzeczenia i powrĂłt do ewangelicznego ubĂłstwa jako do ĹşrĂłdĹa wspaniaĹomyĹlnej miĹoĹci wszystkich ludzi; nawrĂłcenie na drogÄ chrzeĹcijaĹskiego Ĺźycia lub powrĂłt do wspĂłlnoty ochrzczonych tych, ktĂłrzy niegdyĹ ÂŤodeszliÂť.
[1] TamĹźe, 19; por. tamĹźe, 15; SobĂłr WatykaĹski II, Konstytucja dogmatyczna o KoĹciele Lumen gentium, 37. [2] Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 215. [3] SobĂłr WatykaĹski II, Konstytucja dogmatyczna o KoĹciele Lumen gentium, 39. [4] Por, tamĹźe, 40. [5] SobĂłr WatykaĹski II, Dekret o apostolstwie Ĺwieckich Apostolicam actuositatem, 19. [6] Por. SobĂłr WatykaĹski II, Konstytucja dogmatyczna o KoĹciele Lumen gentum, 23. [7] TamĹźe. |