Ślady
>
Archiwum
>
1991
>
Biuletyn - lipiec
|
||
Ślady, numer 3 / 1991 (Biuletyn - lipiec) KoĹcióŠAĹź do ostatniego tchu Ĺźycia Rozmowa z ks. Francesco Riccim ZdzisĹaw Bradel 1. ProszÄ KsiÄdza, ludzie z Comunione e Liberazione przyjeĹźdĹźali do Polski juĹź wtedy, gdy obecny PapieĹź byĹ kardynaĹem w Krakowie. KsiÄ dz Luigi Giussani powiedziaĹ mi kiedyĹ, Ĺźe CL interesuje siÄ PolskÄ od dawna, poniewaĹź ma intuicjÄ, Ĺźe lud polski jest jednym spoĹrĂłd mu znanych, ktĂłry ma jeszcze wiarÄ na poziomie fizjologicznym. Dla mnie Ruch jest wyzwoleniem z tego poziomu⌠Ta wiara âfizjologicznaâ musi przyjÄ Ä dzisiaj zdolnoĹÄ krytycznÄ . SkoĹczyĹ siÄ czas przynaleĹźnoĹci instynktownej. Racje wiary muszÄ staÄ siÄ bardziej Ĺwiadome. Z tego punktu widzenia bardzo waĹźna jest tradycja kulturowa Polski, dlatego, Ĺźe kultura jest krytycznÄ koncepcjÄ rzeczywistoĹci. Trzeba wszystko zrobiÄ, by utrzymaÄ jednoĹÄ miÄdzy wiarÄ i kulturÄ . Ruch moĹźe tu daÄ swĂłj wkĹad. MoĹźe pomĂłc swojÄ propozycja wiary caĹkowicie integralnie ludzkiej, ktĂłra obejmuje i zmienia wszystkie aspekty Ĺźycia. 2. PosÄ dza siÄ w tym momencie Comunione e Liberazione o integryzm. Nasza koncepcja Ĺźycia ludzkiego i potrzeby ludzkiej oraz znaczenia Chrystusa, to znaczy znaczenia Wcielenia i Odkupienia â jest koncepcjÄ wiernÄ nauczaniu KoĹcioĹa. A jeszcze wczeĹniej nauczaniu Ewangelii. Jan PaweĹ II mĂłwi w tym miejscu, Ĺźe Chrystus przyszedĹ, by ocaliÄ caĹego czĹowieka. âRedemptor hominisâ musi byÄ dokumentem fundamentalnym odnowy KoĹcioĹa w Polsce, Europie i na Ĺwiecie. 3. Ojciec ĹwiÄty juĹź wielokrotnie mĂłwiĹ, Ĺźe Europa potrzebuje nowej ewangelizacji. NiektĂłrzy sÄ przekonani, Ĺźe odrodzenie religijne przyjdzie przez maĹe wspĂłlnoty⌠Chcemy byÄ czynnikiem aktywnym tej nowej ewangelizacji. Ale naszym pragnieniem i celem jest, aby z chrzeĹcijaĹstwa uczyniÄ znĂłw fakt ludowy; tak jak uczy SobĂłr WatykaĹski II w konstytucji âLumen gentiumâ, w ktĂłrej mĂłwi o KoĹciele jako o ludzie BoĹźym. Chrystus nie przyszedĹ tylko dla maĹych wspĂłlnot, lecz dla wszystkich ludzi â dla wszystkich! Dla wszystkich czasĂłw i dla wszystkich ludĂłw. Duch ĹwiÄty bÄdzie wiedziaĹ, kto przyjmie tajemnicÄ Chrystusa, ale musimy tak postÄpowaÄ, jakby to wĹaĹnie nam powierzono zadanie, aby wszyscy ludzie mogli spotkaÄ Chrystusa. zaczynajÄ c od najbliĹźszych, od tych ktĂłrych spotykamy w pracy, na uczelni i tak dalej. 4. Mamy wiÄc byÄ krzakiem gorejÄ cym⌠Albo jak mĂłwi Ewangelia, malutkim ziarnem, z jakiego wyrasta drzewo, na ktĂłrym ptaki wija swoje gniazda. 5. KsiÄ dz zna PolskÄ. Z wieloma Polakami ĹÄ czÄ KsiÄdza wiÄzi przyjaĹşni. ProszÄ powiedzieÄ, co wedĹug KsiÄdza jest dla nas dzisiaj bardzo waĹźne. Moim zdaniem to, Ĺźeby chrzeĹcijanie nigdy nie zrezygnowali z bycia siĹÄ spoĹecznÄ . Ĺťeby nigdy nie zgodzili siÄ na dyktat wspĂłlny dla komunizmu i kapitalizmu, a mianowicie na uczynienie z wiary kwestii prywatnej, czysto spirytualistycznej. Chrystus przyszedĹ bowiem odkupiÄ caĹego czĹowieka, a wiÄc takĹźe gospodarkÄ, politykÄ, miĹoĹÄ kobiety i mÄĹźczyzny â wszystkie aspekty naszego Ĺźycia! Wszystko wiÄc powinno zostaÄ objÄte nowoĹciÄ naszej wiary. 6. W Polsce pojawia siÄ jednak tendencja, by odizolowaÄ kwestie spoĹeczno-polityczne od wiary⌠AĹź do ostatniego tchu Ĺźycia, jako osoby i jako Ruch bÄdziemy siÄ przeciwstawiaÄ prĂłbom oddzielenia Ĺźycia wiary od Ĺźycia osoby w spoĹeczeĹstwie! 7. ProszÄ opowiedzieÄ, jak KsiÄ dz spotkaĹ siÄ z Comunione e Liberazione? MiaĹem te same problemy, jakie wy macie dzisiaj w Polsce. We WĹoszech lat 60-tych ĹwiÄ tynie byĹy peĹne. Wielu myĹlaĹo, Ĺźe KoĹcióŠuczestniczy juĹź we wĹadzy. MaĹo kto widziaĹ, Ĺźe wĹaĹciwie wszystko siÄ wali. Puste ĹwiÄ tynie juĹź na poczÄ tku lat 70-tych byĹy wielkim zaskoczeniem. ZnaleĹşli siÄ na szczÄĹcie ludzie poszukujÄ cy nowej drogi. Moje spotkanie z Ruchem byĹo wĹaĹnie spotkaniem drogi, na ktĂłrej znalazĹem odpowiedĹş na moje niepokoje. Jestem wdziÄczny Bogu za to, Ĺźe posĹuĹźyĹ siÄ Comunione e Liberazione, by pozwoliÄ mi przeĹźyÄ doĹwiadczenie wiary na mojej ziemi. I cieszÄ siÄ, Ĺźe rĂłwnieĹź w Polsce istnieje dzisiaj grono ludzi, ktĂłrzy majÄ c ten sam niepokĂłj, spotkali naszÄ historiÄ i chcÄ ĹźyÄ tak samo w Polskich warunkach. 8. PowiedziaĹ KsiÄ dz, Ĺźe naszym wielkim zadaniem jest uczyniÄ wszystko, aby kaĹźdy mĂłgĹ spotkaÄ Chrystusa⌠Dlatego ze tylko On jest odpowiedziÄ na prawdziwÄ potrzebÄ czĹowieka. 9. Czyli Ĺźe my, kaĹźdy z nas, mamy byÄ miejscem spotkania z Chrystusem? Tak. 10. I to jest ta jedyna sprawa, ktĂłra nadaje sens naszemu Ĺźyciu? Tak. Ale w tej jedynej sprawie, jak mĂłwiliĹmy, mieĹci siÄ wszystko â wszystkie potrzeby czĹowieka. MieszczÄ siÄ potrzeba chleba, zdrowia, pracy i miĹoĹci, potrzeba rodziny i wychowania dzieci â potrzeba spoĹeczeĹstwa bardziej ludzkiego i bardziej sprawiedliwego. Wszystko w Chrystusie! BĂłg zapĹaÄ za rozmowÄ.
KrakĂłw 1989
|