Ślady
>
Archiwum
>
1991
>
Biuletyn - maj
|
||
Ślady, numer 2 / 1991 (Biuletyn - maj) KoĹcióŠTrzeci miÄdzynarodowy Kongres RuchĂłw KoĹcielnych W Kongresie wziÄĹo udziaĹ okoĹo 150 przedstawicieli 30 ruchĂłw koĹcielnych. Dni Kongresu poĹwiÄcone byĹy refleksji, wspĂłlnemu przeĹźywaniu, poznaniu oraz wspĂłlnej modlitwie. CaĹy KoĹcióŠnaszego kontynentu przygotowuje siÄ do Synodu Europejskiego, ktĂłry odbÄdzie siÄ jesieniÄ bieĹźÄ cego roku. Spotkaniu temu, nie bez przyczyny ogĹoszonemu przez Jana PawĹa II w Welehradzie nad grobem ĹwiÄtego Metodego, ktĂłry wraz ze swym bratem Cyrylem i ĹwiÄtym Benedyktem jest patronem Europy. Ojciec ĹwiÄty powierzyĹ konkretne zadanie. WyraziÄ je moĹźna w dwĂłch nastÄpujÄ cych pytaniach. Jakie dziedzictwo KoĹcióŠ|Europy Zachodniej (w ostatnich dziesiÄcioleciach zalewany przez falÄ sekularyzacji) oraz KoĹcióŠEuropy Wschodniej (nÄkany ale nie zniszczony przeĹladowaniami systemĂłw ateistycznych) mogÄ sobie wzajemnie przekazaÄ. JakÄ drogÄ na przyszĹoĹÄ powinny sobie wyznaczyÄ te dwa âpĹucaâ |Europy aĹźeby nie tylko odpowiedzieÄ na wyzwanie nowej sytuacji powstaĹej w wyniku istotnych przemian spoĹeczno-politycznych ale rĂłwnieĹź aby umocniÄ zapal gĹoszenia Dobrej Nowiny. W takiej sytuacji nie mogĹo zabraknÄ Ä rĂłwnieĹź nowych bodĹşcĂłw dla wiary, ktĂłre za sprawÄ Pana zrodziĹy siÄ w róşnych formach we wspĂłĹczesnym KoĹciele Europy Wschodniej i Zachodniej. Kulminacyjnym momentem speĹnienia pragnienia takich grup by wĹÄ czyÄ siÄ w tÄ pasterskÄ i misyjna troskÄ Jana PawĹa II byĹ miÄdzynarodowy Kongres RuchĂłw KoĹcielnych. OdbyĹ siÄ on w dniach 1-4.04 bieĹźÄ cego roku. Czterej inicjatorzy Kongresu: WspĂłlnotÄ Emmanuel, Comunione e liberazione, Movimento dei Focolari, Opera di Schoenstatt zaprosili do BratysĹawy przedstawicieli ruchĂłw koĹcielnych, niekiedy bardzo maĹych, poznanych i wspieranych w latach komunistycznych przeĹladowaĹ. W Kongresie wziÄĹo udziaĹ okoĹo 150 przedstawicieli 30 ruchĂłw koĹcielnych. Dni Kongresu poĹwiÄcone byĹy refleksji, wspĂłlnemu przeĹźywaniu, poznaniu oraz wspĂłlnej modlitwie. ZostaĹy wygĹoszone dwa wspĂłlne referaty. Pierwszy z nich kardynaĹa Adrianusa Simionisa: âTajemnica Wcielenia i jego staĹe obecnoĹci w KoĹcieleâ, drugi zatytuĹowany âOdrodzenie prawdziwej ĹwiadomoĹci i dziaĹalnoĹÄ misyjna KoĹcioĹa w Europieâ historyka religii Juliena Riesa. Podsumowania Kongresu dokonaĹ biskup Paul Joseph Cordes, wiceprzewodniczÄ cy Pontificio Consilium pro Laicis. Przedtem juĹź dwa razy najbardziej znaczÄ ce miÄdzynarodowe ruchy koĹcielne spotkaĹy siÄ na Kongresach, by lepiej okreĹliÄ wĹasnÄ toĹźsamoĹÄ oraz wĹasnÄ rolÄ w jednoĹci KoĹcioĹa (I w Rzymie w 1981 roku, II w Rocca di Papa w 19856 roku). W obu Kongresach wziÄ Ĺ udziaĹ Jan PaweĹ II oceniajÄ c, wskazujÄ c drogÄ, proponujÄ c kierunki dziaĹania. Ale co sprawia, Ĺźe rodzÄ siÄ ciÄ gle nowe bodĹşce wzmacniajÄ ce misjÄ KoĹcioĹa? Nie jest to osobliwe pytanie szczegĂłlnie w odniesieniu do sytuacji w Europie Wschodniej. Istotnie w krajach Europy Wschodniej, KoĹcióŠkatolicki zachowaĹ zdolnoĹÄ wpĹywania na spoĹeczeĹstwo oraz swÄ rolÄ obroĹcy wolnoĹci wĹaĹnie dziÄki zachowanej jednoĹci, w pewnym pozytywnym sensie â monolitycznoĹci.
MogĹoby zatem zrodziÄ siÄ podejrzenie iĹź nowe formy jednoczÄ ce katolikĂłw spowodujÄ zaprzepaszczenie tego cennego dziedzictwa. Nic bardziej bĹÄdnego. Przede wszystkim dlatego, Ĺźe doĹwiadczenie wielu katolikĂłw z krajĂłw Europy Wschodniej dowodzi, iĹź wĹaĹnie powstawanie i rozwĂłj maĹych bÄ dĹş duĹźych, spontanicznych grup dodawaĹo wierze chrzeĹcijaĹskiej ĹźywotnoĹci i atrakcyjnoĹci. Ponadto nie naleĹźy zapominaÄ gĹÄbokiej myĹli teologicznej, ktĂłra znalazĹa speĹnieni, a dotyczyĹa wolnoĹci zrzeszania siÄ wiernych Ĺwieckich. Refleksja ta w szczegĂłlny sposĂłb zostaĹa wyraĹźona w Adhortacji Christifideles Laici, w ktĂłrej Jan PaweĹ II przedstawiĹ caĹemu KoĹcioĹowi wyniki dyskusji jaka odbyĹa siÄ podczas Synodu poĹwiÄconego powoĹaniu i misji osĂłb Ĺwieckich w KoĹciele oraz w Ĺwiecie. âW czasach najnowszych zjawisko zrzeszania siÄ katolikĂłw Ĺwieckich oĹźywiĹo siÄ i przybraĹo charakter szczegĂłlnie zróşnicowany. JeĹli bowiem zrzeszanie siÄ wiernych zawsze byĹo zjawiskiem w jakiĹ sposĂłb obecnym w historii KoĹcioĹa o czym ĹwiadczÄ po dziĹ dzieĹ rozmaite bractwa, trzecie zakony i stowarzyszenia, to niezwykĹe oĹźywienie w tej dziedzinie nastÄ piĹo w czasach najnowszych, kiedy to powstaĹy i rozszerzyĹy siÄ liczne i bardzo zróşnicowane formy zrzeszeĹ: stowarzyszenia, grupy, wspĂłlnoty i ruchy moĹźemy wrÄcz mĂłwiÄ o nowej epoce zrzeszeĹ katolikĂłw Ĺwieckichâ (nr 29). Warto zauwaĹźyÄ iĹź Jan PaweĹ II podkreĹlajÄ c przyczyny tego zjawiska wymienia oczywiĹcie przyczyny socjologiczne i psychologiczne ale motywuje to zjawisko rĂłwnieĹź racjami o charakterze teologicznym. âZasadnicza racja, ktĂłra tĹumaczy i wymaga jednoczenia siÄ wiernych Ĺwieckich ma charakter teologiczny â to przyczyna eklezjologiczna co otwarcie stwierdza II SobĂłr WatykaĹski widzÄ c w zjednoczonym apostolstwie znak komunii i jednoĹci KoĹcioĹa w Chrystusieâ. Te nowe bodĹşce nie sÄ niczym innym jak formÄ samorealizacji KoĹcioĹa , odbiciem wspĂłlnoty koĹcielnej (to rĂłwnieĹź zdanie z wypowiedzi Jana PawĹa II wyraĹźonej podczas poprzednich KongresĂłw ruchĂłw koĹcielnych). Ruchy koĹcielne nie zamierzajÄ c peĹniÄ szczegĂłlnej sĹuĹźby w âĹźadnej dziedzinieâ Ĺźycia koĹcielnego, ani tym bardziej byÄ pojmowane jako jednostki autonomiczne i samowystarczalne. SÄ po prostu drogÄ wychowania do dojrzaĹej wiary â w celu budowania komunii KoĹcielnej, ktĂłra bÄdzie tym bogatsza i twĂłrcza im bardziej kaĹźdy jej czĹonek, zrzeszony bÄ dĹş nie, bÄdzie wyraĹźaĹ szczegĂłlny charyzmat, ktĂłrym Duch ĹwiÄty go obdarzyĹ. Kongres w BratysĹawie byĹ, dla KoĹcioĹĂłw Europy propozycja pokornej sĹuĹźby na rzecz tego bogactwa. |