Ślady
>
Archiwum
>
2000
>
Biuletyn nr 3
|
||
Ślady, numer 3 / 2000 (Biuletyn nr 3) Wydarzenia Wychowanie czĹowieka w Ĺwietle ZmysĹu religijnego ks. L. Giussaniego 16 listopada 2000 r. Katedra Pedagogiki OgĂłlnej w Instytucie Pedagogiki. Katolicki Uniwersytet Lubelski DoniosĹym wydarzeniem naukowym w najstarszym uniwersytecie katolickim w Polsce staĹa siÄ sesja, ktĂłra swÄ treĹciÄ obdarzyĹa europejski Ĺwiat nauki humanistycznej propozycjÄ nowgo spojrzenia na ksztaĹtowanie czĹowieka, obdarzonego przez StwĂłrcÄ âzmysĹem religijnymâ. Zofia PaĹubska, Lublin
SesjÄ przygotowaĹ zespóŠpracownikĂłw naukowych Instytutu Pedagogiki OgĂłlnej KUL pod inspirujÄ cym kierownictwem adiunkta dr Aliny Rynio, wspieranej troskliwÄ pomocÄ przez wieloletniego dziekana WydziaĹu Teologicznego tej Uczelni, ks. prof. Anzelma Weissa, a takĹźe intelektualnym i duchowym wsparciem profesora historii filozofii Ĺredniowiecznej, Iwo ZieliĹskiego OFMConv. Wydarzenie byĹo przygotowywane wyjÄ tkowo starannie; na okoĹo 8 miesiÄcy przed wyznaczonym terminem zostaĹy rozesĹane zaproszenia, opatrzone egzemplarzem najnowszego wydania polskiego ZmysĹu religijnego ks. Luigi Giussaniego, do potencjalnych referentĂłw, reprezentujÄ cych róşne dyscypliny nauk humanistycznych w wielu oĹrodkach naukowych w Polsce, Italii i Austrii; osoby te otrzymaĹy propozycje zapoznania siÄ z ksiÄ ĹźkÄ i zreferowania jej pod kÄ tem wĹasnych zainteresowaĹ profesjonalnych. Ponad 50 osĂłb przyjÄĹo zaproszenie i wszelkie, dziÄki uporczywemu naleganiu oraz talentowi organizacyjnemu A. Rynio, zostaĹy wysĹuchane. Ostatnim etapem, poprzedzajÄ cym sesjÄ, byĹo przygotowanie bogatej wystawy poĹwiÄconej dziaĹalnoĹci CL w Polsce i na Ĺwiecie; otwarcia jej dokonaĹ prodziekan WydziaĹu Nauk SpoĹecznych KUL, ks. prof. JĂłzef Wilk SDB w obecnoĹci licznie zgromadzonych pracownikĂłw nauki i studentĂłw (ponad 100 osĂłb). Znakiem rozpoznawczym sesji byĹ rozpiÄty miedzy niebem a ziemiÄ matissowski Ikar, symbol ludzkiej tÄsknoty do wzlotu. Nad oprawÄ plastycznÄ czuwaĹ Ĺwiatowej sĹawy twĂłrca Sceny Plastycznej KUL â Leszek MÄ dzik i pracownicy Biura Wystaw Artystycznych miasta Lublina. KonferencjÄ otworzyĹ Jego Magnificencja Rektor KUL, a sĹowo wstÄpne wygĹosiĹ Arcybiskup KoĹcioĹa lokalnego BolesĹaw Pylak i pobĹogosĹawiĹ licznie zebrane gremium; obaj mĂłwcy wyrazili potrzebÄ poszukiwania modelu wychowania integralnego. Sesja dzieliĹa siÄ na trzy czÄĹci, a spinaĹa jÄ uroczysta koncelebra Mszy ĹwiÄtej, odprawionej w samo poĹudnie w koĹciele akademickim; przewodniczyĹ jej ks. Andrzej Szostek MIC, rektor KUL, homiliÄ wygĹosiĹ ĹźyjÄ cy doĹwiadczeniem ruchu CL ks. A. Weiss; poĹwiÄciĹ jÄ refleksji nad wydarzeniem Wcielenia, ktĂłre zdumiewa. Pierwsza czÄĹÄ plenarna poĹwiÄcona zostaĹa informacyjnym komunikatom odnoĹnie do osoby ks. L. Giussaniego, jego dzieĹa i myĹli pedagogicznej. Ks. JĂłzef Adamowicz, misjonarz z Uzbekistanu, do niedawna odpowiedzialny krajowy ruch CL w Polsce (pokonaĹ odlegĹoĹÄ 5000 kilometrĂłw, by uczestniczyÄ w lubelskim wydarzeniu), zaprezentowaĹ osobÄ ks. L. Giussaniego; podkreĹliĹ jego nieustanne zdumienie w zderzeniu z ĹaskÄ i pokorne, ale teĹź ochocze przyjmowanie tej Ĺaski, by pozwoliÄ jej rozwinÄ Ä siÄ jak ziarnu. Ks. Stefano Alberto, profesor z Mediolanu, zwrĂłciĹ uwagÄ na ontologiczny aspekt ZmysĹu religijnego; podajÄ c w skrĂłcie treĹÄ ksiÄ Ĺźki, uzyskaĹ u ks. Giussaniego proces dojrzewania pojÄcia âZmysĹ religijnyâ. WartoĹci tego wystÄ pienia nie da siÄ przeceniÄ, zwĹaszcza w odniesieniu do mĹodzieĹźy akademickiej, ktĂłra w duĹźej liczbie po raz pierwszy spotkaĹa siÄ z ontologicznÄ myĹlÄ Filozofa. Ks. Alfred Wierzbicki, adiunkt przy katedrze Etyki na Wydziale Filozoficznym KUL, omĂłwiĹ aspekt etyczny ZmysĹu religijnego; swĂłj referat ubogaciĹ Ĺwiadectwem osobistego spotkania ksiÄdza L. Giussaniego; zaznaczyĹ, Ĺźe choÄ formalnie nie naleĹźy do CL, to nieobce jest mu doĹwiadczenie blasku Osoby ZaĹoĹźyciela; Ăłw blask porĂłwnuje z emanacjÄ osoby papieĹźa Jana PawĹa II i siostry Marii Teresy z Kalkuty. Michael Waldstein, profesor z Gaming w Austrii, odsĹoniĹ przed sĹuchaczami szerszy horyzont myĹli Mistrza Giussaniego. ZmysĹ religijny omĂłwiĹ w kontekĹcie trylogii Per Corso, by podkreĹliÄ rolÄ spojrzenia otwartego na zdumienie dla rozwoju religijnoĹci, ktĂłra dla chrzeĹcijan realizuje siÄ w rzeczywistym spotkaniu z Chrystusem i KoĹcioĹem. Alina Rynio, adiunkt przy katedrze Pedagogiki OgĂłlnej w Instytucie Pedagogiki KUL, komunikatem na temat wychowawczych treĹci ZmysĹu religijnego zakoĹczyĹa plenarnÄ czÄĹÄ informacyjnÄ konferencji. Fenomenalna czÄĹÄ popoĹudniowa sesji, polegajÄ ca na pracy w grupach tematycznych, w ktĂłrych zaprezentowano 34 referaty i 20 plakatĂłw, pozwoliĹa pokonaÄ czasowÄ ramÄ jednego dnia, rozciÄ gajÄ c go na rzeczywistoĹÄ ponadczasowÄ â sekretarze poszczegĂłlnych grup omĂłwili wyniki dyskusji w zespoĹach na popoĹudniowej sesji plenarnej, ktĂłrej przewodniczyĹ ks. Weiss. W ten sposĂłb stworzono moĹźliwoĹÄ wieloaspektowego ukazania ZmysĹu religijnego, unikajÄ c jednoczeĹnie zmÄczenia uczestnikĂłw. Sesja od poczÄ tku do koĹca byĹa atrakcyjna i dynamiczna. Grupa I pracowaĹa nad Aspektami antropologiczno-pedagogicznymi zawartymi w ZmyĹle religijnym. PrzewodniczyĹa w niej s. Prof. dr hab. Zofia Zdybicka, gĹoszÄ ca swĂłj referat, innymi referentami byli profesorowie: Waldstein, Iwo ZieliĹski (historyk filozofii KUL) i ks. dr Adam Skreczko; w plakatowej wersji swoje wystÄ pienia przedstawili dr Rynio, dr B. Parysiewicz i mgr B. Stecka. W dyskusji padĹa ocena geniuszu wychowawczego Luigi Giussaniego; S. Zdybicka umieĹciĹa jego osobÄ na tej samej pĹaszczyĹşnie, co Ĺw. Jana Bosko i papieĹźa Jana PawĹa II; I. ZieliĹski doceniĹ bliskÄ mu ĹźebraczÄ strukturÄ osoby i pedagogiÄ otwarcia na âzdumiewajÄ cÄ â rzeczywistoĹÄ poddawanÄ ocenie rozumu. PedagogiÄ Wcielenia i przylgniÄcia do Prawdy w metodzie Giussaniego dostrzegĹa A. Rynio. Grupa II zajÄĹa siÄ Psychologicznym wymiarem ZmysĹu religijnego ks. L. Giussaniego. Dyskusji przewodniczyĹ o. Prof. Dr hab. Antoni Jozafat Nowak OFM (psycholog i teolog Ĺźycia duchowego, KUL; wygĹosiĹ teĹź wĹasny referat); ponadto referujÄ cymi uczestnikami byli: ks. prof. Stefano Alberto, ks. prof. dr hab. Zenon Uchnast (psycholog KUL), ks. dr R. Jaworski (Warszawa). W plakatowej wersji swoje wystÄ pienia zaprezentowali: dr Marianna Jaszczuk (logik, UMCS Lublin), dr Danuta Opozda (pedagog, KUL), dr Tomasz Oşóg (psycholog, KUL), ks. dr Jerzy SzymoĹon (psycholog), mgr Barbara KiereĹ, mgr Aldona KrĂłl, mgr Anna Lendzion. ZespóŠdopracowaĹ siÄ wnioskĂłw, iĹź metoda Giussaniego domaga siÄ zawieszenia wszystkich dotychczasowych teorii lub innych metod; tÄ metodÄ ksztaĹtuje sam przedmiot â rzeczywistoĹÄ, ktĂłrej naleĹźy doĹwiadczyÄ (M. Jaszczuk). Grupa III przedyskutowaĹa temat â TreĹci religijne w teorii i praktyce pedagogicznej (rodzina, szkoĹa, organizacja mĹodzieĹźowa, KoĹciĂłĹ). W dyskusji przewodniczyli â prof. dr hab. Teresa KukoĹowicz (wieloletnia prodziekan Nauk SpoĹecznych i kierownik Instytutu Pedagogiki KUL), nastÄpnie ks. dr Andrzej PerzyĹski (krajowy odpowiedzialny ruchu CL, ĹĂłdĹş â Warszawa); referujÄ cymi byli ks. prof. dr hab. Roman Dzwonkowski SAC (socjolog KUL), ks. prof. dr hab. M. Rusiecki (katechetyk, WyĹźsza SzkoĹa Pedagogiczna, Kielce), prof. dr hab. GraĹźyna Karolewicz (historyk KUL), ks. prof. dr hab. Edward Walewander. PlakatowÄ wersjÄ dyskusji przygotowali â ks. dr StanisĹaw Chrobak SDB, mgr Ĺucja BadeĹska (socjolog KUL), mgr Dorota Bis (pedagog, KUL) i mgr Ewa SĹomka. Dyskutanci docenili w wychowawczej metodzie Giussaniego obecnoĹÄ religii, modlitwy i pracy nad sobÄ (mgr A. Petkowicz odnalazĹa w niej analogiÄ do metody harcerskiej); esencjÄ dyskusji na temat metody wychowawczej staĹo siÄ stwierdzenie: âwaĹźne jest, by wiara szĹa w parze z Ĺźyciemâ (A. PerzyĹski). Grupa IV za przedmiot dyskusji przyjÄĹa ObecnoĹÄ ZmysĹu religijnego na pĹaszczyĹşnie kultury. PrzewodniczyĹ jej ks. dr Joachim Waloszek, a do dyskusji zostali zaproszeni â reĹźyser Leszek MÄ dzik (KUL), prof. dr JĂłzef Fert (historyk literatury, znawca twĂłrczoĹci C. K. Norwida, KUL), mgr Jacek Olbrycht (Warszawa), mgr Krzysztof Prokop (Warszawa). W plakatowej wersji dyskusji uczestniczyli â ks. dr Joachim Waloszek (Opole), mgr Arkadiusz Gudaniec (KUL), mgr Irena Hlubek (Borucin), mgr Wojciech Kruszewski (KUL), mgr Urszula PiÄtka (Gliwice). Na podstawie ZmysĹu religijnego, utkanego cytatami poezji, dyskutanci poszerzyli przedmiot oddziaĹywania wychowawczego o muzykÄ (J. Waloszek) i teatr (I. Hlubek) jako Ĺrodki wychowawcze, dyscyplinujÄ ce i tworzÄ ce wspĂłlnotÄ. Grupa V przedyskutowaĹa ZmysĹ religijny na pĹaszczyĹşnie pracy i dziaĹalnoĹci charytatywnej. PrzewodniczyĹ jej ks. prof. dr hab. Anzelm Weiss (historyk KoĹcioĹa i odpowiedzialny lokalny CL). Do dyskusji zostali zaproszeni â ks. JĂłzef Adamowicz, ks. mgr Wojciech Murdzek (Ĺwidnica). DyskusjÄ w wersji plakatowej przygotowali mgr Danuta Capek (Ĺwidnica), mgr ElĹźbieta Lipska i mgr JarosĹaw Lipski (Ryki), lekarz medycyny Barbara Ĺabiak (Opole), mgr Ewa ĹťyczyĹska i mgr Marcin ĹťyczyĹski (RzeszĂłw). Dyskusja dotyczyĹa praktycznej realizacji zadaĹ wypĹywajÄ cych z wymogu religii chrzeĹcijaĹskiej â miĹoĹci Boga i bliĹşniego; zrodziĹo siÄ z niego dzieĹo polskiej wspĂłlnoty ruchu CL â oratorium, speĹniajÄ ce opiekÄ duchowÄ i wychowawczÄ nad dzieÄmi zaniedbanymi w Ĺwidnicy, afiliowane do Fundacji Ut unum sint. InspiracjÄ ZmysĹu religijnego poruszane jest teĹź Ĺźycie rodzinne, wzbogacane nowym Ĺźyciem i zadaniami wychowawczymi, o czym mĂłwili: mgr Piotr Cepielik (Kolbuszowa), E. i J. Lipscy, E. i M. ĹťyczyĹscy; ZmysĹ religijny powoduje teĹź refleksjÄ nad odpowiedzialnoĹciÄ spoĹecznÄ w pracy samorzÄ dowej (W. Murdzek) oraz naukowej i kapĹaĹskiej (T. Czernik); zreflektowany ZmysĹ religijny pozwala dostrzec cel wszelkiej dziaĹalnoĹci (Jarek, student z WaĹbrzycha). UbogacajÄ ca uczestnikĂłw praca w grupach zostaĹa przedstawiona w popoĹudniowej dyskusji panelowej, ubogacajÄ c w ten sposĂłb caĹe gremium; przewodniczyĹ jej ks. prof. dr hab. A. Weiss, a wyniki dyskusji zespoĹĂłw przedstawili ich sekretarze. DziÄki wszechstronnej oraz wszechobecnej informacji w postaci plakatĂłw, komunikatĂłw radiowych, telewizyjnych i prasowych (lokalnych i ogĂłlnopolskich), a takĹźe w Radio WatykaĹskim, wiele osĂłb mogĹo w tym wydarzeniu uczestniczyÄ. Ponadto osoby profesjonalnie zwiÄ zane z procesem wychowywania â dyrektorzy szkĂłĹ, zwĹaszcza lokalnych, wychowawcy internatĂłw, pedagodzy szkoli, duchowieĹstwo, przedstawiciele wszystkich ruchĂłw koĹcielnych â otrzymaĹy zaproszenia imienne (blisko 1000 zaproszeĹ zostaĹo rozesĹanych lub wrÄczonych osobiĹcie przez organizatorĂłw). Przybyli przedstawiciele lokalnej wĹadzy administracyjnej i oĹwiatowej, a ponadto liczni uczestnicy Ĺźyciowego doĹwiadczenia CL, takĹźe z rodzinami, z caĹego kraju. UwaĹźny udziaĹ w sesji umoĹźliwiaĹy przygotowane materiaĹy pomocnicze; kaĹźdy z uczestnikĂłw mĂłgĹ otrzymaÄ teczkÄ zawierajÄ cÄ : program sesji, teksty referatĂłw wygĹoszonych po angielsku i wĹosku w polskiej wersji jÄzykowej oraz adresy grup tematycznych wraz z nazwiskami przewodniczÄ cych tych zespoĹĂłw i ich uczestnikĂłw. Ewenementem konferencji byĹa sesja plakatowa przygotowana przez okoĹo 20 osĂłb; plakaty autorstwa mĹodszych pracownikĂłw naukowych byĹy prezentowane i interpretowane w zespoĹach dyskusyjnych; spoĹrĂłd nich wyróşniĹa siÄ Asceza (dr Beaty Parysiewicz, KUL) zobrazowana za pomocÄ róşy, ktĂłrej pielÄgnacja zakĹada dbaĹoĹÄ i koniecznoĹÄ odrzucenia tego, co odrzuciÄ naleĹźy. Plastyczna ekspresja zagadnieĹ wychowawczych zastosowana w dyskusji, Ĺwietnie korespondowaĹa z praktykÄ oddziaĹywania wychowawczego w CL, gdzie plakat jest popularnym narzÄdziem pedagogicznym. Wartym podkreĹlenia jest klimat wzniosĹoĹci i realnego przeĹźycia religijnego, wspomaganego oprawÄ plastycznÄ i akustycznÄ (sĹuchajÄ c Povera voce nie sposĂłb nie przeĹźywaÄ duchowej wspĂłlnoty i wdziÄcznoĹci pod adresem Boga za dar uczestnictwa w doĹwiadczeniu ruchu CL, aktualizujÄ cym siÄ w misterium naukowego spotkania). Trudno wyobraziÄ sobie bardziej skutecznÄ promocjÄ ZmysĹu religijnego, choÄ byĹa ona niezamierzona, a dokonaĹa siÄ na kanwie dyskusji naukowej na temat myĹli pedagogicznej Autora. Wyrazem ĹÄ cznoĹci uczestnikĂłw naukowego wydarzenia â âWychowanie czĹowieka w Ĺwietle ZmysĹu religijnego ks. Luigi Giussaniegoâ â z Autorem dyskutowanego dzieĹa byĹ skierowany do Niego telegram:
Drogi i Czcigodny KsiÄĹźe PraĹacie Zgromadzeni w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w Wielkiej Auli im. Stefana KardynaĹa WyszyĹskiego na sympozjum âWychowanie czĹowieka w Ĺwietle ZmysĹu religijnego ks. L. Giussaniegoâ w duchu wdziÄcznoĹci i przyjaĹşni ĹÄ czymy siÄ z OsobÄ Autora tej wielce inspirujÄ cej ksiÄ Ĺźki.
WyraĹźamy naszÄ radoĹÄ, Ĺźe refleksja nad tajemnicÄ czĹowieka odkrywajÄ cego swÄ godnoĹÄ w wydarzeniu Jezusa Chrystusa, pozwala nam wspĂłlnie poznawaÄ podstawy pedagogiki chrzeĹcijaĹskiej, ktĂłre sÄ tak gĹÄbokie, jak sam czĹowiek, poniewaĹź majÄ swoje ĹşrĂłdĹo w Bogu.
Za wstawiennictwem Maryi, ktĂłra poprzez âfiatâ przyczyniĹa siÄ do wejĹcia Boga w naszÄ historiÄ, Jemu â Jedynemu Panu â Jezusowi Chrystusowi polecamy drogiego i bliskiego nam KsiÄdza.
Katolicki Uniwersytet Lubelski. Katedra Pedagogiki OgĂłlnej, organizatorzy i uczestnicy sesji.
Lublin, dnia 16 XI 2000 roku |