Ślady
>
Archiwum
>
2000
>
Biuletyn nr 3
|
||
Ślady, numer 3 / 2000 (Biuletyn nr 3) Kultura Ikona BoĹźego Narodzenia Ikona nie jest po to przede wszystkim, aby jÄ zanalizowaÄ intelektualnie, ale po to, aby jÄ kontemplowaÄ. Dlatego poniĹźsze rozwaĹźania majÄ nas poprowadziÄ do spotkania: Boga wychodzÄ cego ku czĹowiekowi przez wcielenie i czĹowieka, stajÄ cego przed ikonÄ . KaĹźde spotkanie Boga i czĹowieka jest ĹşrĂłdĹem Ĺaski, dlatego ikona jest miejscem, z ktĂłrego promienieje Ĺaska. ks. Dariusz S. Klejnowski-Róşycki BoĹźe Narodzenie uĹwiadamia nam, Ĺźe âSĹowo staĹo siÄ ciaĹemâ. Jezus jest wcielonym SĹowem Ojca (J 1), ale jednoczeĹnie âobrazem Boga niewidzialnegoâ (Kol 1,15). SĹowo i obraz sÄ postawione obok siebie, wzajemnie siÄ dopeĹniajÄ . Dlatego ikona jest namalowanym SĹowem Ewangelii, i ma moc takÄ jak SĹowo BoĹźe. Do IV wieku Narodzenie Chrystusa wpisane byĹo w ĹwiÄto Epifanii, dlatego misteria owych ĹwiÄ t (BoĹźe Narodzenie, PokĹon Trzech KrĂłlĂłw, Chrzest w Jordanie, Przemienienie wody w wino w Kanie Galilejskiej) wzajemnie siÄ przenikajÄ . Dla ikonografii waĹźnym pojÄciem jest prefiguracja: zapowiedĹş przyszĹoĹci w pewnych scenach, zdarzeniach, ukĹadach, uczestniczenie w gĹÄbszym sensie tych zdarzeĹ, ktĂłre tworzÄ wewnÄtrznÄ spĂłjnoĹÄ z tym, co juĹź byĹo i co nadejdzie, aĹź po paruzjÄ i Gody Baranka. Ikona BoĹźego Narodzenia w gĹÄbszym sensie jest ikonÄ pasyjnÄ . Na Zachodzie, pod wpĹywem franciszkaĹskim, przyzwyczailiĹmy siÄ do scenerii sielankowej szopki: DzieciÄ tko Jezus adorowane przez Jego MatkÄ MaryjÄ i JĂłzefa, strzecha, baranki, pasterze, anioĹowie, Trzej KrĂłlowie. Przedstawienie BoĹźego Narodzenia na Wschodzie jest wczeĹniejsze i odbiega od schematu zachodniego: leĹźÄ ca pozycja Maryi, jaskinia w miejsce szopy, specyficzny ĹźĹĂłbek, gwiazda, Zwiastowanie Pasterzom, Podróş Trzech KrĂłlĂłw, Prorok Izajasz, KÄ piel DzieciÄ tka, kuszenie ĹwiÄtego JĂłzefa⌠Przyjrzyjmy siÄ dokĹadniej wszystkim wystÄpujÄ cym tu scenom i motywom. Ewangelie nie wspominajÄ c nic ani o grocie, ani o szopie. To Tradycja mĂłwi o tajemniczych gĹÄbinach ziemi. Ikona jest wierna tekstom liturgicznym i przedstawia ich szczegĂłlnie wstrzÄ sajÄ cÄ interpretacjÄ: trĂłjkÄ t groty, ten ciemny otwĂłr do jej wnÄtrza, to piekĹo. Aby dotknÄ Ä otchĹani i staÄ siÄ âsercem stworzeniaâ, Chrystus mistycznie umieszcza swoje narodzenie w gĹÄbi otchĹani, w szeolu, w centrum samotnoĹci stworzenia. Chrystus rodzi siÄ w cieniu Ĺmierci, pochyla niebiosa aĹź po piekĹo. Jaskinia w ikonie jest teĹź prefiguracjÄ groty, do ktĂłrej po Ĺmierci zĹoĹźono ciaĹo Chrystusa. Takich poĹÄ czeĹ jest w ikonach BoĹźego Narodzenia wiÄcej; moĹźna wrÄcz powiedzieÄ, Ĺźe wschodni typ Narodzenia Chrystusa jest jakby prefiguracjÄ Jego Ĺmierci i Ofiary. Podobnie sposĂłb poĹoĹźenia DzieciÄ tka jest prefiguracjÄ Grobu Chrystusa. Widzimy ciasno zwiniÄte pieluszki przypominajÄ ce bardziej caĹun, a ĹźĹĂłbek przypomina bardziej grĂłb. Czasem ĹźĹĂłbek ma formÄ zbliĹźonÄ do mensy oĹtarzowej, na ktĂłrej dokonuje siÄ ofiara Eucharystyczna, bÄdÄ ca niejako powtĂłrzeniem tajemnicy wcielenia. Aramejska nazwa Betâlehem oznacza: dom chleba. CentralnÄ postaciÄ , najwiÄkszÄ i najbardziej eksponowanÄ jest Maryja, ktĂłra spoczywa obok ĹźĹĂłbka na ĹoĹźu (najczÄĹciej jest to purpurowy materac przypominajÄ cy purpurowÄ mandrolÄ). Purpura szaty jest symbolicznym ukazaniem Przybytku NajwyĹźszego, ĹwiÄtego ĹwiÄtych, ktĂłre w ĹwiÄ tyni Izraela byĹo zasĹoniÄte szkarĹatnym pĹĂłtnem. Takim przybytkiem staĹa siÄ Maryja. Jej potrĂłjne dziewictwo (przed, w czasie i po Narodzeniu Chrystusa) podkreĹlone jest przez trzy gwiazdy umieszczone na ramionach i czole. Gwiazda jest tu najczÄĹciej potrĂłjnym promieniem. Ukazuje, Ĺźe w misterium BoĹźego Narodzenia objawia siÄ BĂłg TrĂłjjedyny, Ĺźe to Wydarzenie ma wymiar trynitarny. Ăw promieĹ wychodzi u gĂłry z trĂłjkÄ ta lub okrÄgu, w Ĺrodku promienia ukazany jest czÄsto symbolicznie Duch ĹwiÄty w postaci goĹÄbicy, aĹź dotyka DzieciÄ tka. ZarĂłwno na Wschodzie, jak i na Zachodzie koĹo ĹźĹĂłbka znajduje siÄ wóŠi osioĹ. Tylko w niektĂłrych ikonach ruskich osioĹ - zwierzÄ nieznane na starej Rusi - byĹ zastÄ piony przez konia. O zwierzÄtach przy ĹźĹĂłbku mĂłwiÄ niektĂłre teksty apokryficzne (np. Ewangelia wg Pseudo-Mateusza). Jednak bezpoĹrednim ĹşrĂłdĹem ikonograficznym jest przepowiednia Izajasza, ktĂłry mĂłwiĹ: âWóŠrozpoznaje swego pana i osioĹ ĹźĹĂłb swego wĹaĹciciela, Izrael na niczym siÄ nie zna, lud mĂłj niczego nie rozumieâ (Iz 1,3). Później powstaĹa takĹźe interpretacja symboliczna obu zwierzÄ t. WĂłĹ, jako zwierzÄ ofiarne, miaĹ przypominaÄ ofiarÄ Chrystusa, zaĹ osioĹ - osĹa, na ktĂłrym Jezus uciekaĹ do Egiptu lub wjeĹźdĹźaĹ do Jerozolimy. Jako bydlÄta, miaĹy byÄ teĹź prefiguracjÄ ĹotrĂłw, miÄdzy ktĂłrymi ukrzyĹźowano niewinnego Chrystusa. WóŠsymbolizowaĹ narĂłd Ĺźydowski spÄtany przez prawo; osioĹ, bÄdÄ c symbolem grzechu, rozpusty i baĹwochwalstwa, oznaczaĹ narody pogaĹskie. AnioĹowie sÄ nieodĹÄ cznym elementem sceny nocy betlejemskiej. Jednak sposĂłb ich przedstawienia na ikonie nie byĹ jednoznacznie ustalony. PoczÄ tkowo byĹ to jeden anioĹ - AnioĹ prowadzÄ cy Trzech KrĂłlĂłw do Betlejem, później przedstawiano trzech ArchanioĹĂłw zwrĂłconych w stronÄ nieba lub adorujÄ cych Nowonarodzonego. Trzem AnioĹom towarzyszy czwarty, ktĂłry pasterzom zwiastuje DobrÄ NowinÄ. Czasem anioĹĂłw jest wiÄcej. Ikona ukazuje podwĂłjnÄ posĹugÄ AnioĹĂłw: bezustanne wielbienie Boga w niebieskiej liturgii (AnioĹowie sÄ skierowani ku niebu) i pochylenie siÄ ku czĹowiekowi, posĹannictwo wyraĹźone w Zwiastowaniu Pasterzom. Kolejnymi postaciami na ikonie sÄ trzej KrĂłlowie ukazani w czasie podróşy, pieszo lub na koniach. Trzej MÄdrcy, bÄdÄ cy w tradycji KoĹcioĹa symbolem przyjÄcia chrzeĹcijaĹstwa przez narody pogaĹskie, peĹniÄ w ikonie rĂłwnieĹź innÄ rolÄ. ZdÄ ĹźajÄ c ze swymi darami w kierunku groty - otchĹani, prefigurujÄ tu trzy Marie idÄ ce do grobu namaĹciÄ Chrystusa. Jest to jeszcze jedno nawiÄ zanie do wÄ tku pasyjnego. MÄdrcy symbolizujÄ pogan, pasterze ĹťydĂłw, owce wiernych uczniĂłw Chrystusa. WĹrĂłd postaci moĹźemy wyróşniÄ czÄsto pewnÄ szczegĂłlnÄ osobÄ. JeĹli jeden z pasterzy ubrany jest w futro podobne do skĂłry okrywajÄ cej Jana Chrzciciela i jeĹźeli dodatkowo ma dĹugÄ , siwÄ brodÄ - znaczy, Ĺźe nie jest to pasterz, ale prorok Izajasz, ktĂłry najwyraĹşniej przepowiadaĹ Narodziny Chrystusa, a wiÄc prorok jakby duchowo obecny przy tym wydarzeniu. Czasem jest on mylony z postaciÄ innÄ , przeciwnÄ ; chodzi o diabĹa, ktĂłry kusi ĹwiÄtego Opiekuna. ĹwiÄty JĂłzef w scenie BoĹźego Narodzenia nie bierze aktywnego udziaĹu. Siedzi zwykle na uboczu, czasem trzyma w rÄku ĹwiecÄ lub otwartÄ KsiÄgÄ Izajasz, czÄĹciej jednak Ĺpi opierajÄ c gĹowÄ na rÄce lub lasce pasterskiej. NiektĂłre apokryfy mĂłwiÄ , opowiadajÄ o kuszeniu JĂłzefa: W noc Narodzenia Chrystusa JĂłzef siedziaĹ pogrÄ Ĺźony w medytacji. ZjawiĹ siÄ przed nim diabeĹ przebrany za pasterza, trzymajÄ cy suchÄ gaĹÄ Ĺş. ChciaĹ przekonaÄ JĂłzefa, Ĺźe tak, jak jest niemoĹźliwe zakwitniecie suchej gaĹÄzi, tak nieprawdÄ jest, by dziewica mogĹa poczÄ Ä i porodziÄ syna. Zaraz po wypowiedzeniu tych sĹĂłw laska trzymana przez diabĹa rozkwitĹa bujnymi liĹÄmi. Pasterz - kusiciel twierdzi, Ĺźe nie ma innego Ĺwiata, jak tylko widzialny, a wiÄc nie istnieje inny sposĂłb rodzenia, jak tylko naturalny. Ikona opowiada dramat niewiary, powtarzajÄ cy siÄ przez wszystkie wieki. Scena kÄ pieli towarzyszyĹa prawie zawsze wschodniej wersji przedstawiania BoĹźego Narodzenia. Znowu znajdziemy w niej echa apokryfĂłw, wedĹug ktĂłrych JĂłzef sprowadziĹ do porodu dwie kobiety (Salome i Zelami). Po porodzie wykÄ paĹy one DzieciÄ tko. Scena kÄ pieli jest przykĹadem pewnego archaizmu formalnego, czÄsto spotykanego w ikonach: dwukrotnego ukazywania DzieciÄ tka na jednym obrazie. BoĹźe Narodzenie jest âĹwiÄtem ĹwiatĹoĹciâ. KsiÄgi liturgiczne nadajÄ mu rĂłwnieĹź tytuĹ âPaschyâ. âTak wiÄc rok liturgiczny postÄpuje naprzĂłd miÄdzy dwoma biegunami o jednakowym znaczeniu: PaschÄ Narodzenia i PaschÄ Zmartwychwstania, a kaĹźda z nich juĹź mĂłwi o tej drugiej.â (Evdokimov). |