Ślady
>
Archiwum
>
2014
>
maj / czerwiec
|
||
Ślady, numer 3 / 2014 (maj / czerwiec) Lektura na lato. KardynaĹ WyszyĹski Oczami wiary i inne... ObjÄtoĹÄ tej ksiÄ Ĺźki â 725 stron â moĹźe przeraĹźaÄ, czyta siÄ jÄ jednak jednym tchem. Zaciekawia postaÄ ksiÄdza prymasa WyszyĹskiego, to, jak ĹźyĹ, jak patrzyĹ na rzeczywistoĹÄ, jak decydowaĹ w obliczu trudnoĹci, z ktĂłrymi przyszĹo mu siÄ mierzyÄ. InteresujÄ cy jest opis czasĂłw mu wspĂłĹczesnych. Autorka stara siÄ wszystko udokumentowaÄ, siÄgajÄ c do ĹşrĂłdeĹ, aby wiernie odtworzyÄ caĹy kontekst historyczny. To pomaga zrozumieÄ wagÄ decyzji podejmowanych przez Prymasa. Widzimy, jak BoĹźa OpatrznoĹÄ prowadziĹa go i przygotowaĹa do wypeĹnienia powierzonej mu misji. Nie jest to typowa hagiografia, czyli opis drogi duchowego wzrostu, ani âsĹodka opowieĹÄâ o Ĺźyciu ĹwiÄtego, ale peĹna realizmu historia o BoĹźym czĹowieku, twardo stÄ pajÄ cym po ziemi, zapatrzonym w Niebo, ktĂłry stale zadawaĹ dobie pytania, jak prowadziÄ KoĹcióŠpoĹrĂłd wszystkich burz, tak aby Piotrowa ĹĂłdĹş nie zatonÄĹa w odmÄtach polskiej historii, aby KoĹcióŠw Polsce przetrwaĹ i ĹźyĹ wiarÄ . ĹwiÄty Jan PaweĹ II, klÄkajÄ c przed Prymasem juĹź jako papieĹź, daĹ Ĺwiadectwo o tym, Ĺźe nie zasiadĹby na Stolicy Piotrowej, gdyby nie kardynaĹ WyszyĹski. TakĹźe i my, bez jego walki, nie ĹźylibyĹmy dzisiaj w kraju wiary. Prymas TysiÄ clecia czÄsto doĹwiadczaĹ samotnoĹci i nierozumienia ze strony Watykanu, biskupĂłw i ludu. Nie miaĹ Ĺatwej drogi. Jego siĹÄ byĹ jasny osÄ d, ktĂłry dawaĹ mu ĹwiatĹo do kroczenia poĹrĂłd ciemnoĹci, jego jasne spojrzenie. Ten niezĹomny Pasterz, Ojciec, przemawia do nas takĹźe dzisiaj. ZwracajÄ c do nas z ojcowskÄ czuĹoĹciÄ sĹowami: âDzieci mojeâ, uczy nas patrzeÄ na wszystkie okolicznoĹci oczami wiary. Warto przeczytaÄ tÄ ksiÄ ĹźkÄ, aby wychowywaÄ siÄ do takiego patrzenia dzisiaj na rzeczywistoĹÄ. Ks. Jerzy Krawczyk
E. Czaczkowska KardynaĹ WyszyĹski. Biografia Znak, KrakĂłw 2013
Eliot. Obcy, ktĂłry âwie, o co pytaÄâ WielkÄ poezjÄ cechuje zawsze paradoks: jej metafory nie potrzebujÄ wyjaĹnieĹ i potrafiÄ dotykaÄ sedna mniej wiÄcej kaĹźdego konceptualnego przedstawienia. Kiedy Eliot pisze, Ĺźe âpustynia nie jest daleko na PoĹudniu, w tropikach, / Pustynia nie jest dopiero za rogiem, / Z tunelu metra wypeĹza tuĹź obok, / Pustynia w sercu waszego bliĹşniegoâ (s. 183), dobrze wiemy, o czym mĂłwi â ta kruchoĹÄ, to zagubienie jest odbiciem naszych czasĂłw, naszych miejsc. ChĂłry z âOpokiâ stawiajÄ takĹźe pytania o jeszcze bardziej kluczowy moment â o moment wolnoĹci. HistoriÄ czĹowieka â mĂłwiÄ nam â nie rzÄ dzÄ mechaniczne prawa; historia czĹowieka jest zawsze historiÄ wyboru: âĹwiat siÄ obraca i Ĺwiat siÄ zmienia, / Lecz jedna rzecz siÄ nie zmienia. / OdkÄ d pamiÄtam jedna rzecz siÄ nie zmienia. / (âŚ) / Wieczna walka Dobra ze ZĹemâ (s. 183). Wielka poezja zawsze jest âteatralnaâ; wprowadza figury. Eliot pozwala, by w ChĂłry wtargnÄ Ĺ ten niezapomniany protagonista, âOpoka. (âŚ) / Ten GĹaz. Ten Stróş. Ten Obcyâ (s. 182). KoĹcióŠâ obcy, poniewaĹź zawsze nowy i zawsze nieredukowalnie inny, obcy, poniewaĹź âwie, o co pytaÄâ (s. 191). On jest paradoksem i ocaleniem historii â poniewaĹź tylko on zawsze przypomina ten âmoment w czasieâ: âLecz wĹaĹnie czas powstaĹ z tego momentu: bez znaczenia nie ma bowiem czasu, a ten moment doczesny tworzyĹ znaczenieâ (s. 196). Obcy jest miejscem pamiÄci, Obcy jest przewodnikiem âod ĹwiatĹa ku ĹwiatĹu, w ĹwiatĹo SĹowaâ (s. 196), âĹwiatĹo / ĹwiatĹo / Widzialne przypomnienie ĹwiatĹoĹci Niewidzialnejâ (s. 201). Ludzka historia od tego momentu caĹa zawiera siÄ w odpowiedzi na Jego wezwanie. Claudio Lamanna
T.S. Eliot ChĂłry z âOpokiâ, w: W moim poczÄ tku jest mĂłj kres tĹum. A. Pomorski, Ĺwiat KsiÄ Ĺźki, Warszawa 2007
Hillesum. âĹťycie jest piÄkneâ ZdumiewajÄ ca historia mĹodej holenderskiej ĹťydĂłwki, przechodzÄ cej swoistÄ metamorfozÄ. Z lekkomyĹlnej dziewczyny Etty przemienia siÄ w dojrzaĹÄ kobietÄ, ktĂłra odkryĹa sens Ĺźycia i ofiarowaĹa siÄ za drugich. PrzebywajÄ c w piekle obozowej codziennoĹci w Auschwitz, deklaruje: âĹťycie jest piÄkneâ, a takĹźe: âWierzÄ w Boga. ChcÄ wylÄ dowaÄ w samym Ĺrodku tego, co ludzie zwÄ ÂŤmakabrÄ Âťâ. Im bardziej Ĺwiat wkoĹo niej siÄ kurczy pod naciskiem zĹa, tym bardziej ona rozwija siÄ duchowo. To swoista lekcja tego, jak ĹźyÄ, aby nie daÄ siÄ pokonaÄ przez trudne okolicznoĹci. Ks. Jerzy Krawczyk
E. Hillesum Przerwane Ĺźycie. PamiÄtnik 1941-1943 tĹum. I. Piotrowska, WAM, KrakĂłw 2012
Y. BĂŠriualt Etty Hillesum. Ĺwiadek Boga w otchĹani zĹa tĹum. A. Frej, Promic, Warszawa 2011
Lewis. Dla wszystkich Narnia to peĹna uroku i niezwykĹych tajemnic kraina, ktĂłrÄ czwĂłrka mĹodych ludzi prĂłbuje uratowaÄ przed siĹami wĹadcĂłw zĹa. StworzyĹ jÄ i opisaĹ w siedmiotomowym cyklu pod tytuĹem OpowieĹci z Narnii C.S. Lewis (1898â1963), profesor uniwersytetu w Cambridge, zainspirowany zapamiÄtanym z dzieciĹstwa obrazem fauna idÄ cego przez zaĹnieĹźony las z parasolem i paczkami. Z okĹadki
C.S. Lewis OpowieĹci z Narnii tĹum. A. Polkowski, Media Rodzina, Warszawa 2002
PoĹrĂłd lektur wskazanych na wakacje znajduje siÄ rĂłwnieĹź zamieszczona w niniejszym numerze Strona Pierwsza.
|