Ślady
>
Archiwum
>
2011
>
listopad / grudzieĹ
|
||
Ślady, numer 6 / 2011 (listopad / grudzieĹ) AVSI Tende 2011â2012. Egipska rewolucja Paola Ronconi UpadĹ reĹźim, pojawiĹa siÄ trudna droga prowadzÄ ca do demokracji oraz wiele niewiadomych. ZnajdujÄ siÄ jednak osoby, ktĂłre w tym czasie coĹ budujÄ w spoĹeczeĹstwie. W Egipcie (podobnie jak w Kenii, na Haiti i w Kongo) coroczna zbiĂłrka przeznaczona bÄdzie na centra edukacyjne, kursy dla nauczycieli, uĹatwienie dostÄpu do edukacji. Po to, by nauczyÄ siÄ byÄ ludĹşmi.
Co pozwala zmieniÄ siÄ osobie niezaleĹźnie od szerokoĹci geograficznej i warunkĂłw, w jakich siÄ znajduje? Na jakim czynniku opiera siÄ rozwĂłj? To jest wyzwanie prowadzonej przez AVSI kampanii Tende* 2011â2012. âTrzeba pomĂłc sobie odkrywaÄ pragnienie budowania oraz poprawiania wĹasnej kondycjiâ â mĂłwi Giorgio Vittadini â aby pozwoliÄ wyĹoniÄ siÄ moĹźliwoĹciom i wĹasnej wartoĹci. Fundamentem czterech tegorocznych projektĂłw jest âwspieranie rodzenia siÄ podmiotuâ.
âChrzeĹcijaĹskie szkoĹy w Egipcie odgrywajÄ zasadniczÄ rolÄ na polu edukacyjnym â stwierdziĹ ostatnio aleksandryjski patriarcha koptyjskich katolikĂłw kardynaĹ Antonios Naguib w wywiadzie udzielonym szwajcarskiej edycji dziennika âBuone Notizieâ [Dobre Nowiny], wydawanego przez AVAID (szwajcarskiego kuzyna AVSI). â TworzÄ pokojowÄ kulturÄ wspĂłĹistnienia róşnych grup spoĹecznych, wspĂłĹpracujÄ c rĂłwnieĹź na rzecz integracji kategorii czÄsto znajdujÄ cych siÄ na marginesie, jak ludzie ubodzy i niepeĹnosprawniâ.
Arabska wiosna, ktĂłra w styczniu zapaliĹa Kair, w krĂłtkim czasie doprowadziĹa do upadku reĹźimu Hosniego Mubaraka. âĹatwo jednak byĹo zmieniÄ reĹźim â powiedziaĹ w swoim wystÄ pieniu podczas ostatniego Meetingu w Rimini patriarcha Naguib. â Teraz musimy zmieniÄ samych siebieâ. Ostatnie tragiczne wydarzenia sprawiĹy, Ĺźe plac Tahrir znĂłw znalazĹ siÄ na pierwszym planie wydarzeĹ, a sĹowa patriarchy ukazujÄ siÄ w caĹej swojej prawdzie.
SzkoĹy dla wszystkich. W Egipcie jest 168 chrzeĹcijaĹskich szkĂłĹ, z ktĂłrych wiÄkszoĹÄ przynaleĹźy do KoĹcioĹa katolickiego. Katolicki Patriarchat KoptĂłw zarzÄ dza 10 instytutami, w ktĂłrych uczy siÄ w sumie ponad 8000 uczniĂłw, a zatrudnionych jest ponad 600 nauczycieli. Nie chodzi o szkoĹy wyznaniowe, nie stosuje siÄ tam podziaĹĂłw rasowych, pĹciowych czy religijnych. PrzykĹad? 70 procent uczniĂłw to muzuĹmanie. Celem tychĹźe szkóŠjest przygotowanie profesjonalistĂłw oraz osĂłb po ludzku kompetentnych do tego, by przyczyniaÄ siÄ do rozwoju egipskiego spoĹeczeĹstwa.
To wĹaĹnie szkoĹy z Katolickiego Patriarchatu KoptĂłw w Aleksandrii i Minii ma zamiar wesprzeÄ AVSI w tegorocznej akcji Tende. âSzkoĹy te borykajÄ siÄ z seriÄ problemĂłw â wyjaĹnia patriarcha Naguib. â Brakuje wykwalifikowanych nauczycieli, rzadko organizowane sÄ kursy przygotowawcze oraz doskonalÄ ce. Rodzinom coraz trudniej jest pĹaciÄ za szkoĹÄ, a powaĹźna obecnie sytuacja polityczna pogarsza tylko poĹoĹźenieâ. DziaĹania AVSI skierowane sÄ zarĂłwno do uczniĂłw, jak i ich rodzicĂłw oraz nauczycieli w celu wsparcia osobistego wzrostu i integracji spoĹecznej tych ĹźyjÄ cych w trudnych warunkach osĂłb.
* âPierwsza Tenda [Namiot]â byĹa zwykĹym stoiskiem ustawionym przed jednym z supermarketĂłw w Lombardii. Akcja nawiÄ zywaĹa do gestu z koĹca lat 50., kiedy to mĹodzi uczniowie prowadzeni przez ksiÄdza Giussaniego udawali siÄ do Bassy, na peryferie Mediolanu, by bezinteresownie zajmowaÄ siÄ i towarzyszyÄ ubogim rodzinom. Czynili to bez roszczenia zaspokojenia ich potrzeb czy teĹź przeprowadzania filantropijnych dziaĹaĹ, ale po to, by poprzez przykĹadowy gest nauczyÄ siÄ, Ĺźe ostatecznym prawem istnienia jest darmowoĹÄ, miĹoĹÄ, a nie egoistyczne posiadanie.
Od tamtego czasu organizowana przez AVSI akcja âTendeâ staĹa siÄ kampaniÄ majÄ cÄ na celu uwraĹźliwianie spoĹeczeĹstwa oraz pozyskiwanie ĹrodkĂłw. Organizowana jest we WĹoszech i za granicÄ dziÄki zaangaĹźowaniu ponad 12 tysiÄcy wolontariuszy, tworzÄ cych AVSI Point. KaĹźdego roku zostaje przedstawiony specyficzny temat wraz z hasĹem skĹaniajÄ cym do refleksji nad kondycjÄ ludzkiego istnienia w Ĺwiecie oraz dyktujÄ cym wybĂłr projektĂłw, ktĂłrych wsparcie jest szczegĂłlnie potrzebne [oprac. na podstawie: www.avsi.org]. |