Ślady
>
Archiwum
>
2008
>
marzec / kwiecieĹ
|
||
Ślady, numer 2 / 2008 (marzec / kwiecieĹ) KoĹciĂłĹ. My i islam DĹugi marsz w kierunku moĹźliwego zrozumienia Riccardo Piol Pierwszy sygnaĹ Stolicy Apostolskiej o zamiarze szczegĂłlnego zwrĂłcenia uwagi na relacje z innymi religiami pojawiĹ siÄ w NiedzielÄ ZesĹania Ducha ĹwiÄtego w 1964 r., kiedy to PaweĹ VI ustanowiĹ urzÄ d Sekretarza dla niechrzeĹcijan. W roku 1988 przybraĹ on nazwÄ Papieskiej Rady ds. Dialogu MiÄdzyreligijnego.
W XX w. najbardziej znaczÄ cym dokumentem podejmujÄ cym kwestie dialogu miÄdzy religiami byĹa Deklaracja soborowa Nostra Aetate. Dokument ten, opracowany przez SobĂłr WatykaĹski II, zostaĹ przedstawiony w 1965 r., jako âdeklaracja na temat stosunku KoĹcioĹa do religii niechrzeĹcijaĹskichâ. W szczegĂłlny sposĂłb podejmuje temat relacji z judaizmem i islamem. We wprowadzeniu czytamy: âW swym zadaniu popierania jednoĹci i miĹoĹci wĹrĂłd ludzi, a nawet wĹrĂłd narodĂłw, gĹĂłwnÄ uwagÄ poĹwiÄca temu, co jest ludziom wspĂłlne i co prowadzi ich do dzielenia wspĂłlnego losu.
W 1978 r. kardynaĹ Pignedoli podpisuje pierwsze przesĹanie na koniec Ramadanu, skierowane przez StolicÄ ApostolskÄ do muzuĹmanĂłw.
19 sierpnia 1985 r. Jan PaweĹ II, w czasie podróşy do Afryki, odwiedziĹ Maroko. OdpowiadajÄ c na zaproszenie krĂłla Zassana II, wygĹosiĹ przemĂłwienie do mĹodzieĹźy muzuĹmaĹskiej zgromadzonej na stadionie w Casablance. PowiedziaĹ do nich w jÄzyku arabskim: âĹťyczÄ wam, drodzy mĹodzi, abyĹcie mogli przyczyniÄ siÄ do budowania Ĺwiata, w ktĂłrym BĂłg jest na pierwszym miejscu w niesieniu pomocy czĹowiekowi. Na tej drodze, moĹźecie byÄ pewni poparcia i wspĂłĹpracy waszych braci i siĂłstr katolickich, ktĂłrych ja reprezentujÄ przed wami dzisiejszego wieczoruâ.
7 grudnia 1990 r. zostaje opublikowana encyklika Redemtoris Missio, w ktĂłrej Jan PaweĹ II podjÄ Ĺ tematy âstaĹej aktualnoĹci posĹania misyjnegoâ oraz relacji chrzeĹcijaĹstwa z innymi religiami.
Podczas jubileuszowej pielgrzymki, ktĂłra zawiodĹa go do Grecji, Syrii i na MaltÄ, Jan PaweĹ II odwiedziĹ rĂłwnieĹź wielki meczet OmayyadĂłw w Damaszku. 6 maja 2001 r. po raz pierwszy prĂłg tej budowli przekroczyĹ PapieĹź. Meczet wchĹonÄ Ĺ antyczny koĹcióŠwzniesiony przez cesarza Konstantyna ku czci Ĺw. Jana Chrzciciela, ktĂłry kiedyĹ przechowywaĹ relikwie gĹowy kuzyna Jezusa.
W czasie podróşy do Niemiec na XX Ĺwiatowy DzieĹ MĹodzieĹźy, Benedykt XVI spotkaĹ siÄ w Kolonii z przedstawicielami niektĂłrych Ĺrodowisk muzuĹmaĹskich. PrzypomniaĹ im: âĹťyjecie wielkÄ odpowiedzialnoĹciÄ za formacjÄ nastÄpnych pokoleĹâ. I potwierdziĹ, Ĺźe âtylko odkrywajÄ c centralne miejsce osoby, moĹźna znaleĹşÄ wspĂłlne podĹoĹźe porozumienia, przezwyciÄĹźajÄ c ewentualne przeciwieĹstwa kulturalne i neutralizujÄ c niszczÄ cÄ siĹÄ ideologiiâ. 12 wrzeĹnia 2006 r., w Regensburgu, Benedykt XVI wygĹasza wykĹad Wiara, rozum i uniwersytet, ktĂłry zawiera znany cytat dialogu dotyczÄ cego chrzeĹcijaĹstwa i islamu, miÄdzy cesarzem bizantyjskim Manuelem II Paleologiem i zamoĹźnym Persem. Fakt ten wywoĹuje gwaĹtowne reakcje w Ĺwiecie muzuĹmaĹskim, co sprawia, ze 26 wrzeĹnia PapieĹź spotkaĹ siÄ z ambasadorami krajĂłw wiÄkszoĹci muzuĹmaĹskiej przy Stolicy Apostolskiej oraz z niektĂłrymi przedstawicielami wspĂłlnot muzuĹmaĹskich we WĹoszech. 15 paĹşdziernika 2006 r., niedĹugo po spotkaniu w Regensburgu, KsiÄ Ĺźe Ghazi, specjalny doradca krĂłla Jordanii, Abdullah II, przekazuje nuncjaturze watykaĹskiej w Ammanie List otwarty podpisany przez 38 intelektualistĂłw muzuĹmaĹskich, zaadresowany do Benedykta XVI. List nawiÄ zuje do osÄ du na temat islamu, zawartego we wspomnianym wykĹadzie PapieĹźa i zawiera, miÄdzy innymi, ostre potÄpienie zabĂłjstwa siostry Leonelli Sgorbati, ktĂłre miaĹo miejsce w Mogadiszu (Somalia) 17 wrzeĹnia.
7 maja 2007 r. w Rzymie rozpoczÄ Ĺ siÄ zainspirowany przez Stolice ApostolskÄ kurs dla dyplomatĂłw KrajĂłw ĹrĂłdziemnomorskich i Bliskiego Wschodu, umoĹźliwiajÄ cy poznanie znaczenia Stolicy Apostolskiej i KoĹcioĹa katolickiego w jego dziaĹalnoĹci miÄdzynarodowej. W kursie uczestniczyĹo takĹźe 20 ambasadorĂłw krajĂłw muzuĹmaĹskich.
31 maja 2007 r. Stolica Apostolska i Emiraty Arabskie ogĹosiĹy komunikat o nawiÄ zaniu oficjalnych relacji dyplomatycznych oraz okreĹliĹy, Ĺźe przedstawicielami bÄdÄ odpowiednio: nuncjusz apostolski i ambasador. Utrzymuje siÄ, Ĺźe w Emiratach, gdzie islam jest religiÄ paĹstwowÄ , Ĺźyje ponad milion chrzeĹcijan. W wiÄkszoĹci sÄ to katolicy pochodzÄ cy gĹĂłwnie z krajĂłw azjatyckich.
W rok po wykĹadzie w Regensburgu i przy okazji koĹczÄ cego siÄ Ramadanu, 138 intelektualistĂłw muzuĹmaĹskich skierowaĹo otwarty list do PapieĹźa i przywĂłdcĂłw chrzeĹcijaĹskich zatytuĹowany WspĂłlne sĹowo miÄdzy Wami i Nami. ZostaĹ on podpisany przez muzuĹmanĂłw naleĹźÄ cych do róşnych nurtĂłw i szkóŠmyĹli islamu: sunnitĂłw, szyitĂłw, ismaillitĂłw, jaafarytĂłw, ibadytĂłw.
Bendeykt XVI przyjmuje krĂłla Arabii Saudyjskiej, Abdallaha bin Abdulaziza Al. Saud. Spotkanie z 6 listopada naleĹźy do pierwszych miÄdzy PapieĹźem a straĹźnikiem ĹwiÄtych miejsc islamu. PoĹrĂłd poruszonych tematĂłw podjÄto, jak donosi komunikat prasowy Stolicy Apostolskiej, âznaczenie wspĂłĹpracy miÄdzy chrzeĹcijanami, muzuĹmanami i Ĺźydami promujÄ cej pokĂłj, sprawiedliwoĹÄ i wartoĹci duchowe oraz moralne, szczegĂłlnie wspierajÄ ce rodzinÄ.
19 listopada 2007 r. listem podpisanym przez Sekretarza Stanu, PapieĹź odpowiada ksiÄciu Ghaziemu, inspiratorowi âListu 138â. W liĹcie tym zostaje wraĹźona gotowoĹÄ Ojca ĹwiÄtego do przyjÄcia ksiÄcia wraz z delegacjÄ sygnatariuszy listu, oraz proĹba wyznaczenia miejsca spotkania majÄ cego na celu ustalenie roboczego spotkania z RadÄ PapieskÄ ds. Dialogu MiÄdzyreligijnego, oraz z niektĂłrymi wyspecjalizowanymi Instytutami Papieskimi. |