Ślady
>
Archiwum
>
2008
>
styczeĹ / luty
|
||
Ślady, numer 1 / 2008 (styczeĹ / luty) Pierwszy plan. Spe salvi Zadatek zbawienia Jon Juaristi, profesor literatury hiszpaĹskiej na Uniwersytecie AlcalĂĄ de Henares Jon Juaristi PrzeczytaĹem drugÄ encyklikÄ Ojca ĹwiÄtego Benedykta XVI w pewnej optyce judaistycznej, poniewaĹź jest to list adresowany nie tylko do katolikĂłw. Zawiera wezwanie kierowane w sposĂłb bezpoĹredni do KoĹcioĹĂłw ewangelickich â zauwaĹźalne w niecodziennym i otwartym przywoĹaniu Lutra â i oczywiĹcie, pewne bardzo szczegĂłlne odniesienie do narodu izraelskiego, ktĂłry od swojego poczÄ tku jest okreĹlany przez nadziejÄ mesjaĹskÄ . Gwiazda nadziei, o ktĂłrej mĂłwi PapieĹź w swoim liĹcie, ma hebrajski odpowiednik w GwieĹşdzie Odkupienia. Wydaje mi siÄ, Ĺźe PapieĹźowi chodziĹo o ustalenie pewnego wspĂłlnego mianownika, ktĂłry ĹÄ czyĹby nadziejÄ hebrajskÄ z chrzeĹcijaĹskÄ , jeszcze przed rozwiniÄciem tego, co jest charakterystyczne i szczegĂłlne, dla tej ostatniej. UwaĹźam, Ĺźe nieprzypadkowo w tekĹcie tej piÄknej encykliki (piÄknej pod wieloma wzglÄdami, z caĹÄ pewnoĹciÄ rĂłwnieĹź pod wzglÄdem literackim) pojawia siÄ nieustannie, bardzo precyzyjnie uĹźywany, List do HebrajczykĂłw. Jego myĹl przewodnia, zakorzeniona w nauczaniu Ĺw. PawĹa, wedĹug ktĂłrej nadzieja jest juĹź przedsmakiem odkupienia, w gĹÄbi przypomina hebrajskie doĹwiadczenie szabatu, przeĹźywanego jako zadatek KrĂłlestwa Mesjasza. Spe Salvi, zbawieni w nadziei, bardzo dobrze oddaje hebrajskÄ nadziejÄ, o ile nie jest samym jej sercem, jak rĂłwnieĹź szabasowÄ radoĹÄ zawierzenia Obietnicy. Benedykt XVI, wybitny znawca dzieĹ Bubera, identyfikujÄ c wiarÄ z nadziejÄ , chciaĹ przybliĹźyÄ âdwa sposoby wiaryâ, do ktĂłrych nawiÄ zuje filozof. UwaĹźam, Ĺźe z punktu widzenia judaistycznego, nie jest moĹźliwe, aby dostrzegajÄ c ten gest, nie odczuwaÄ gĹÄbokiej wdziÄcznoĹci. WĹrĂłd powodĂłw tej wdziÄcznoĹci, naleĹźy umieĹciÄ na pierwszym miejscu wyraĹşnÄ wolÄ oddania judaizmowi postaci historycznej Jezusa, jak tego ĹźÄ daĹ jakiĹ czas temu w pasjonujÄ cym szkicu, Agnes Heller. Jezus encykliki jest ujÄty w kontekĹcie dawnego judaizmu, z ktĂłrego wypĹywa nie tylko znaczenie ustnego nauczania Nauczyciela z Galilei â czego przykĹadem moĹźe byÄ przypowieĹÄ o bogaczu i biednym Ĺazarzu â ale takĹźe solidarnoĹciowy wymiar nadziei, ktĂłrej formÄ przybraĹo u swoich poczÄ tkĂłw chrzeĹcijaĹstwo (faktycznie judaizm nigdy nie okreĹlaĹ i nie okreĹla, zabawienia jako faktu indywidualnego). Postawa przyjÄta przez Benedykta XVI ukazuje nie tylko jego zdolnoĹÄ rozumienia, mÄ droĹÄ zawierajÄ cÄ w sobie gĹÄbokÄ wiedzÄ, ale rĂłwnieĹź dojrzaĹe poczucie sprawiedliwoĹci, ktĂłra przejawia siÄ we wzajemnoĹci bez rezygnacji, w gotowoĹci wspĂłĹdzielenia tego, co siÄ najbardziej kocha. |