Ślady
>
Archiwum
>
2007
>
maj / czerwiec
|
||
Ślady, numer 3 / 2007 (maj / czerwiec) Pierwszy plan. Debata Czy chrześcijan wyeliminowano z życia obywatelskiego? Kard. Audrys Juozas Backis Zbyt mało uwagi poświęca się w Wilnie i Brukseli pewnemu ewidentnemu paradoksowi, a mianowicie ogromnej dysproporcji pomiędzy ważnymi sektorami życia wspólnego. W sektorach przemysłu, usług, transportu, czy infrastruktury, w sektorach życia materialnego, również w krajach bardzo słabo rozwiniętych ekonomicznie, nałożone są bardzo wysokie standardy. Przeciwnie dzieje się natomiast w dziedzinie wzrostu i wychowania moralnego, w sektorze etycznym i moralnym, w sektorze wspólnego społecznego dobra. Są rozpowszechniane, a często nawet narzucane, zasady, których realizowanie wspierane jest przez fundusze ze wspólnego budżetu europejskiego, i które z różnych powodów zostały zalegalizowane w krajach, gdzie poprzeczka powinności moralnych ustawiona jest najniżej. Z tego powodu oczywiste przypadki krachu moralnego są usprawiedliwiane przez coraz bardziej nadętą koncepcję wolności, uzasadniane rozwojem lub wzrostem wolności i praw. Benedykt XVI zaznaczył, że kiedy do pragmatyzmu wprowadzi się tendencje niereligijne i relatywistyczne, a zakwestionuje fakt, jakim jest nierozerwalny związek wartości i ideałów z naturą ludzką, chrześcijanie będą de facto wyeliminowani z życia obywatelskiego. Pragmatyzm taki odmawia chrześcijanom samego prawa do udziału w debacie politycznej, to znaczy wypowiadania się z pozycji chrześcijańskiej, uzasadniania własnego stanowiska i argumentów dotyczących wartości. W krajach starej Europy mówi się w tej sytuacji o pewnej tendencji, o zjawisku względnie nowym, natomiast ludność Litwy i innych krajów okupowanych przez Sowietów doświadczała już tego w bardzo radykalny sposób. Chrześcijanie naszych krajów nie mogli wypowiadać się jako chrześcijanie przez okres pięćdziesięciu lat. Czy jednak to żywe i bolesne doświadczenie stanie się przekonującym ostrzeżeniem, że szerzący się relatywizm i pragmatyzm prowadzi Unię Europejską nie ku większej wolności, ale w stronę dyktatury laicyzmu? Jest to pytanie dla nas i dla was, o ile współczesna Europa stanowi nasze wspólne dobro, wspólne przeznaczenie i wspólną odpowiedzialność. (Fragment przemówienia wygłoszonego podczas Międzynarodowej Konferencji „Values&Politics”. Wilno, 11 maja 2007 r.)
Kard. Audrys Juozas Backis - arcybiskup metropolita Wilna |