Ślady
>
Archiwum
>
2006
>
listopad / grudzieĹ
|
||
Ślady, numer 6 / 2006 (listopad / grudzieĹ) KoĹciĂłĹ. PrzeĹladowania. ByÄ Ĺwiadkiem aĹź do przelewu krwi MÄczeĹstwo i przebaczenie. ZwyciÄstwo nad zĹem Dwie historie z Somalii i Indonezji. ĹÄ czy je krew, wiara i przypomnienie, Ĺźe mÄczeĹstwo wcale nie jest sprawÄ przeszĹoĹci, ale wydarza siÄ nadal w dzisiejszym chrzeĹcijaĹstwie. Giorgio Paolucci 17 wrzeĹnia w Mogadiszu zamordowano siostrÄ zakonnÄ Leonelle Sgorbati. WĹoska misjonarka, od wielu lat pracujÄ ca w Afryce, zostaĹa Ĺmiertelnie zraniona trzeba strzaĹami w plecy podczas gdy wychodziĹa ze szpitala pediatrycznego, gdzie pracowaĹa. Wraz z niÄ postrzelono ochraniajÄ cÄ jÄ osobÄ, ktĂłrej zgĹosiĹa otrzymywane juĹź wczeĹniej pogróşki. Ostatnim jej sĹowem wypowiedzianym przed ĹmierciÄ byĹo: âPrzebaczamâ. ChoÄ sÄ dy islamskie â ktĂłre faktycznie sprawujÄ wĹadzÄ w Somalii, po tym jak rzÄ d utraciĹ autorytet â pospieszyĹy z potÄpieniem epizodu, sytuacja niewielkiego grona pozostajÄ cych w tym kraju chrzeĹcijan wciÄ Ĺź siÄ pogarsza. Warto zaznaczyÄ, Ĺźe Somalia od wielu lat ogarniÄta jest nieustannymi walkami klasowymi. DokĹadnie dzieĹ przed zabĂłjstwem siostry Leonelli, jeden z przywĂłdcĂłw religijnych nawoĹywaĹ do zemsty, odnoszÄ c siÄ do lectio magistralis Benedykta XVI z Ratyzbony: âKtokolwiek dopuĹci siÄ obrazy naszego proroka Mahometa, winien zostaÄ zabity przez muzuĹmanĂłw, ktĂłrzy majÄ moĹźliwoĹÄ, aby to uczyniÄâ. W ten sposĂłb lont zostaĹ zaĹoĹźony i ktoĹ chwyciĹ przynÄtÄ... Zamach jest kolejnym tragicznym ogniwem dĹugiego ĹaĹcucha zdarzeĹ, majÄ cych na celu ogĂłlnÄ destabilizacjÄ kraju, ktĂłry jest juĹź kandydatem na kolejne âsanktuarium narodowe dĹźihaduâ. W tym wĹaĹnie kontekĹcie naleĹźy spojrzeÄ na osoby Ĺwiadome ryzyka, a mimo to decydujÄ ce tam pozostaÄ (tak jak siostra Sgorbati i trzy inne misjonarki). Dlaczego to robiÄ ? OdpowiedĹş Ĺatwo znaleĹşÄ w wypowiedzi siostry Leonelli, zaczerpniÄtej z wywiadu udzielonego przez niÄ dal telewizji austriackiej na kilka tygodni przed ĹmierciÄ : âJestem chrzeĹcijankÄ i moim zadaniem jest dawanie Ĺwiadectwa aĹź do koĹca. ChcÄ byÄ osobÄ posĹanÄ przez Chrystusa, aby kochaÄ i pomagaÄâ. PapieĹź Benedykt XVI podczas modlitwy AnioĹ PaĹski, w niedzielÄ 23 wrzeĹnia przypomniaĹ o âĹwiadectwie wielu chrzeĹcijan, ktĂłrzy z pokorÄ i w ciszy poĹwiÄcajÄ swe Ĺźycie sĹuĹźbie innym dla Jezusa Chrystusa, konkretnie dziaĹajÄ c jako sĹudzy miĹoĹci, a wiÄc rzemieĹlnicy pokoju. Od niektĂłrych z nich czasem wymagane jest to najwiÄksze Ĺwiadectwo krwi, jak staĹo siÄ kilka dni temu wobec naszej siostry zakonnej Leonelli Sgorbati, ktĂłra padĹa ofiarÄ przemocyâ.
ChwiejÄ cy siÄ olbrzym Kolejnymi ofiarami domagajÄ cymi siÄ sprawiedliwoĹci sÄ : Fabianus Tibo, Dominggus Da Silva i Marinus Riwu, rozstrzelani 22 wrzeĹnia w Palu, w Indonezji, po piÄciu latach gehenny. W 2000 roku oskarĹźono ich o masakrÄ dziesiÄciu muzuĹmanĂłw podczas zamieszek religijnych na wyspie Sulawesi. Ich proces okazaĹ siÄ farsÄ rozgrywajÄ cÄ siÄ na oczach opinii publicznej, ktĂłra wielokrotnie protestowaĹa przeciwko nieprawidĹowoĹciom procedur i domagaĹa siÄ zawieszenia kary. W sierpniu, po interwencji Watykanu, faktycznie doszĹo do takiego zawieszenia, jednak nacisk fundamentalistĂłw, dochodzÄ cych do coraz wiÄkszego znaczenia w Indonezji, zadziaĹaĹ skuteczniej. NiektĂłrzy analitycy podkreĹlajÄ , Ĺźe egzekucja trzech chrzeĹcijan jest cenÄ politycznÄ , jakÄ rzÄ d musi zapĹaciÄ, aby bez wzniecania niekontrolowanych reakcji mogĹo dojĹÄ do wymierzenia sprawiedliwoĹci terrorystom islamskim skazanym na karÄ Ĺmierci za zamachy na Bali w 2002 roku, w ktĂłrych zginÄĹy 202 osoby. TakĹźe w tym wypadku na szali znalazĹa siÄ stabilizacja polityczna tego waĹźnego paĹstwa. Indonezja jest bowiem najwiÄkszym krajem islamskim na Ĺwiecie (212 milionĂłw mieszkaĹcĂłw, wĹrĂłd ktĂłrych trzy czwarte to muzuĹmanie), pozostajÄ cym pod wypĹywem doktryny Pancasila, uznajÄ cej godnoĹÄ wiernych wszystkich religii, ale teĹź liczÄ cej siÄ ze wzrastajÄ cÄ siĹÄ fundamentalizmu islamskiego. Ostatnie badania wskazujÄ , Ĺźe 70% muzuĹmanĂłw opowiada siÄ za modelem paĹstwa laickiego, ktĂłry od 60 lat jest uznawany za lepszy wzglÄdem modelu wyznaniowego (islamskiego), ale 27% z nich woli paĹstwo wyznaniowe i popiera stosowanie kar okaleczenia i kamienowania. Podobnie, jak w wielu innych wspĂłĹczesnych krajach islamskich, tak samo w Indonezji przewaĹźa duch radykalizmu i nietolerancji, czego ofiarami padajÄ najczÄĹciej chrzeĹcijanie. Wszystkim, ktĂłrzy dobywajÄ miecza, prĂłbujÄ c pociÄ gnÄ Ä za sobÄ opiniÄ publicznÄ swoich krajĂłw, PapieĹź odpowiada zaproszeniem do odpowiedzialnego i stawiajÄ cego wymagania dialogu. Tak, jak sam daĹ tego przykĹad, spotykajÄ c siÄ 25 wrzeĹnia w Castel Gandolfo, z ambasadorami krajĂłw islamskich, zachÄcajÄ c chrzeĹcijan i muzuĹmanĂłw do wspĂłlnej pracy âaby uniknÄ Ä wszelkich form nietolerancji i przeciwstawiÄ siÄ kaĹźdej prĂłbie przemocyâ. Benedykt XVI ponowiĹ wezwanie skierowane przez Jana PawĹa II do mĹodych (Casablanka, 1985 r.): âSzacunek i dialog wymagajÄ wzajemnoĹci na wszystkich pĹaszczyznach, zwĹaszcza wtedy, gdy dotyka siÄ fundamentalnych wolnoĹci, a przede wszystkim wolnoĹci religijnejâ. |