Ślady
>
Archiwum
>
2006
>
listopad / grudzieĹ
|
||
Ślady, numer 6 / 2006 (listopad / grudzieĹ) Pierwszy plan Rozum i rzeczywistoĹÄ spotykajÄ siÄ w doĹwiadczeniu PoprosiliĹmy lekarza (Giancarlo Cesana) i jÄzykoznawcÄ (Eddo Rigotti), aby skonfrontowali siÄ z tematem "doĹwiadczenie", bez ktĂłrego rozum pozostaĹby abstrakcyjny, a rzeczywistoĹÄ czymĹ nieznanym. Proponujemy dwa przykĹady ukazujÄ ce, na czym polega stosowanie metody proponowanej przez PapieĹźa. Metoda ta (obrona rozumu, jako wymogu caĹkowitego znaczenia, ktĂłry nas tworzy) jest treĹciÄ wychowania w ruchu CL. "To nie abstrakcyjne myĹlenie powoduje wzrost i poszerzenie umysĹu, ale odnalezienie w ludzkoĹci momentu osiÄ gniÄtej i wypowiedzianej prawdy" (L. Giussani) WykĹad benedykta XVI w Ratyzbonie byĹ momentem osiÄ gniÄtej i wypowiedzianej prawdy, udokumentowaniem wĹaĹciwego uĹźycia rozumu. ZachÄceni tym Ĺwiadectwem poprosiliĹmy lekarza (Giancarlo Cesana) i jÄzykoznawcÄ (Eddo Rigotti), aby skonfrontowali siÄ z tematem "doĹwiadczenie", bez ktĂłrego rozum pozostaĹby abstrakcyjny, a rzeczywistoĹÄ czymĹ nieznanym. Proponujemy dwa przykĹady ukazujÄ ce, na czym polega stosowanie metody proponowanej przez PapieĹźa. Metoda ta (obrona rozumu, jako wymogu caĹkowitego znaczenia, ktĂłry nas tworzy) jest treĹciÄ wychowania w ruchu CL.
MyĹlamy powracam przy tym do lat, kiedy po pieknym okresie na wyĹźszej uczelni we Fryzyndze podjÄ Ĺem pracÄ nauczyciela akademickiego na uniwersytecie w bonn. ByĹ 1959 rok - czasy jeszcze dawnej profesury na uniwersytecie. PoszczegĂłlne katedry nie miaĹy ani asystentĂłw, ani sekretarzy, ale za to byĹ szeroki, bezpoĹredni kontakt ze studentami. |