Ślady
>
Archiwum
>
2003
>
wrzesieĹ / paĹşdziernik
|
||
Ślady, numer 5 / 2003 (wrzesieĹ / paĹşdziernik) SpoĹeczeĹstwo Wydarzenia Roberto Fontolan Pakistan. Prawo Koranu. Policja religijna Skomplikowana i dwuznaczna sytuacja w Pakistanie jest interesujÄ co i mÄ drze zarazem przedstawiona przez stronÄ z Le Monde. Z jednej strony prezydent Musharraf ĹźÄ da wiÄkszego wsparcia od swoich zagranicznych sprzymierzeĹcĂłw z Zachodu, aby mĂłc przeciwstawiÄ siÄ rosnÄ cej opozycji. Z drugiej strony, wysĹany do Peshawaru autor artykuĹu, przedstawia Ĺźycie w prowincji pĂłĹnocno-zachodniej poddane dominacji prawa koranicznego â szariatu â zaaprobowanego na poczÄ tku czerwca tego roku. PĂłĹnocny zachĂłd Pakistanu, na granicy z Afganistanem, jest jedynÄ z czterech wielkich prowincji, gdzie jednogĹoĹnie przyjÄto prawo szariatu. Nie muzuĹmanie mogÄ mieÄ jedynie nadziejÄ, Ĺźe ta ustawa bÄdzie zmieniona. W prowincji zostaĹy naĹoĹźone bardzo surowe normy, ograniczajÄ ce np. organizowanie przedstawieĹ muzycznych lub zabraniajÄ ce kobietom chodziÄ do lekarzy mÄĹźczyzn. WĹrĂłd projektĂłw rady prowincji jest rĂłwnieĹź ustanowienie policji religijnej, ktĂłra miaĹaby za zadanie czuwaÄ nad postÄpowaniem moralnym obywateli.
Rimini MĹody â 77-letni przedsiÄbiorca Uczestnicy Mityngu w Rimini poznali Francois Michelina, honorowego prezydenta Grupy Michelin. Spotkanie pozwoliĹo odkryÄ niezwykĹÄ osobowoĹÄ znanego przedsiÄbiorcy, mimo swoich siedemdziesiÄciu siedmiu lat wykazujÄ cego nadzwyczajnÄ pasjÄ Ĺźycia i dziaĹania, ktĂłremu caĹkowicie siÄ oddaĹ. WyjÄ tkowo cenne byĹy jego stwierdzenia na temat pracy. W myĹleniu o pracy trzeba pamiÄtaÄ, Ĺźe kaĹźdy zaleĹźy od drugiego. Wtedy robotnicy nigdy nie bÄdÄ w posiadaniu przedsiÄbiorcy, ale stanÄ siÄ towarzyszami wspĂłlnego dzieĹa. PrzewodniczÄ cy francuskiego kolosa wspominaĹ, Ĺźe pierwszÄ zaleĹźnoĹciÄ , ktĂłrej trzeba siÄ poddaÄ jest zaleĹźnoĹÄ od rzeczywistoĹci. Nieufny wobec jakiejkolwiek ideologii: ÂŤrĂłwnieĹź ja porĂłwnywaĹem siÄ z Marksem i RousseauÂť. Michelin rozliczyĹ siÄ nie tylko z rzeczywistoĹciÄ , ale w Ewangelii i w KoĹciele znalazĹ dla siebie moĹźliwoĹÄ drogi Ĺźycia.
Rio de Janeiro DzieĹa w Ameryce PoĹudniowej W Rio de Janeiro odbyĹ siÄ pierwszy mityng dzieĹ w Ameryce ĹaciĹskiej pod tytuĹem ÂŤdziaĹaÄ zÂť bez granic (19-21 wrzeĹnia). Nie chciano powoĹywaÄ do Ĺźycia Ĺźadnej nowej staĹej struktury, ale zorganizowaÄ seriÄ corocznych spotkaĹ, ktĂłrych celem byĹoby propagowanie wspĂłĹpracy z osobami zwiÄ zanymi z dzieĹami w Ameryce ĹaciĹskiej. KaĹźdego roku spotkanie odbywa siÄ w innym kraju tego kontynentu. Kraje latynoamerykaĹskie, zwiÄ zane z ta inicjatywÄ to: Argentyna, Brazylia, Chile, Ekwador, Meksyk, Panama, Paragwaj, Peru, Urugwaj i Wenezuela. Podczas mityngu, w ktĂłrym uczestniczyĹ Giorgio Vitadini, byĹy przewidziane spotkania z osobistoĹciami Ĺwiata polityki, kultury i przemysĹu dziaĹajÄ ce na terenie Ameryki PoĹudniowej. Podejmowane tematy dotyczyĹy szczegĂłlnie kwestii wychowania i rozwoju wymagajÄ cego wsparcia.
USA. Biznes religijny Telefon chrzeĹcijaĹski Przez osiem lat dobrze prosperowaĹa inicjatywa âTelefon chrzeĹcijaĹskiâ, obecnie weszĹa ona w stan kryzysu, czego rezultatem jest doĹÄ trudna sytuacja LifeLine Communications, przynoszÄ ca zaskakujÄ ce efekty. Tak dziennik Wall Street Jurnal opowiada o typowym amerykaĹskim biznesie religijnym. Idea inicjatywy LifeLine byĹa nastÄpujÄ ca: najpierw od wielkiej narodowej sieci telefonicznej trzeba kupiÄ za niskÄ cenÄ odpowiednio duĹźÄ iloĹÄ minut w telefonii miÄdzymiastowej, nastÄpnie sprzedawaÄ je poszczegĂłlnym abonentom za cenÄ bardziej lub mniej rynkowÄ , w ktĂłrej zawarte jest 10% przeznaczone na pomoc dla chrzeĹcijaĹskich instytucji charytatywnych. CaĹemu przedsiÄwziÄciu towarzyszy hasĹo: âSĹuĹźyÄ Bogu, jednoczyÄ ludzi, zmieniÄ Ĺźycieâ. W 1998 roku LifeLine zarobiĹa 124 miliony dolarĂłw, rozdajÄ c dziesiÄ tki milionĂłw dolarĂłw kongregacjom ewangelickim, wewnÄ trz ktĂłrych firma powstaĹa. Generalny kryzys na rynku telefonii dotknÄ Ĺ rĂłwnieĹź LifeLine, a w rezultacie caĹe przedsiÄwziÄcie. Nowy administrator jest praktykujÄ cym chrzeĹcijaninem, ale zamierza zsekularyzowaÄ firmÄ, eliminujÄ c z reklamy dla kompani kierowanej do odbiorcĂłw odniesienia do wiary oraz rozszerzajÄ c darowizny rĂłwnieĹź na struktury niechrzeĹcijaĹskie, zwĹaszcza na dziaĹajÄ ce na rzecz rodziny. Strategia wywoĹaĹa protesty wielu abonentĂłw, przede wszystkim zaĹoĹźycieli LifeLine. Stworzyli oni drugÄ konkurencyjnÄ firmÄ, stojÄ cÄ w otwartej konfrontacji duchowej i rynkowej z ich niewierna poprzedniczkÄ . |