Ślady
>
Archiwum
>
2003
>
wrzesieĹ / paĹşdziernik
|
||
Ślady, numer 5 / 2003 (wrzesieĹ / paĹşdziernik) CL. La Thuile Aby czĹowiek siÄ speĹniĹ Giancarlo Cesana WspĂłlne doĹwiadczenie mĂłwi, Ĺźe trzeba pracowaÄ poniewaĹź my nie uczyniliĹmy Ĺwiata, ani Ĺźycia. Historia jest znana: nasi prarodzice mogli cieszyÄ siÄ wspaniaĹoĹciÄ dzieĹa stworzenia jednakĹźe chcieli postawiÄ na swoim: pozostaĹ im Ĺwiat ale oni zagubili siebie. Aby byÄ szczÄĹliwymi, uczestniczyÄ w tworzeniu Ĺwiata, stawaÄ siÄ jego bohaterami, trzeba ofiarowywaÄ Ĺźycie, aby odkrywaÄ sens, ktĂłry zostaĹ odrzucony. Znaczy to, Ĺźe naleĹźy przyjÄ Ä trud i podjÄ Ä wysiĹek. W czym faktycznie zawarte jest szczÄĹcie, uczestnictwo w stworzeniu, w wywyĹźszeniu ludzkiego âjaâ wobec rzeczywistoĹci, o ktĂłrym nieustannie mĂłwi Giussani? Kiedy czujemy siÄ bohaterami? Kiedy odkrywamy znaczenie? Wtedy, gdy jest przed nami odkryte czyli kiedy rozumiemy, Ĺźe istniejemy wewnÄ trz pewnej wiÄzi (relacji), poniewaĹź znaczenie rzeczy oparte jest na wiÄzi, istniejÄ cej miÄdzy rzeczami a Bytem. Ks. Giussani uczy, ze Byt stanowi o pozytywnoĹci wiÄzi: BĂłg jest TrĂłjcÄ . Byt jest MiĹoĹciÄ . Czujemy siÄ szczÄĹliwi, czujemy siÄ bohaterami, kiedy zostajemy zaskoczeni odpowiednioĹciÄ , wtedy doĹwiadczamy, Ĺźe jesteĹmy kochani. Aby odpowiednioĹÄ mogĹa ukazaÄ siÄ w Ĺźyciu, by mogĹa siÄ ona wyĹoniÄ, trzeba pracowaÄ, przemieniaÄ nas samych i rzeczywistoĹÄ, trzeba angaĹźowaÄ siÄ w Ĺźycie. Najbardziej banalnym aspektem odpowiednioĹci, na ktĂłrÄ otwiera nas praca jest zapĹata, poniewaĹź ona podnosi poziom Ĺźycia. ZapĹata jednak nie pokrywa poszukiwania znaczenia, stanowiÄ cego prawdziwÄ treĹÄ pracy; jest praca nad pracÄ , ktĂłrÄ ktoĹ podejmuje na miejscu pracy; poniewaĹź trud poszukiwania znaczenia dotyczy mnie, naleĹźy caĹkowicie do mnie. Praca, ktĂłrÄ wykonujemy gratis jest prawdziwÄ pracÄ Ĺźycia i dlatego nikt nam za niÄ nie zapĹaci. Co wiÄcej, jeĹli nam duĹźo pĹacÄ , przede wszystkim kiedy jesteĹmy wysoko opĹacani, trzeba byÄ uwaĹźnym i czujnym. WynagradzajÄ nas bowiem w ten sposĂłb, abyĹmy zapomnieli jaka jest prawdziwa praca naszego Ĺźycia i abyĹmy stali siÄ ich niewolnikami. I tak ten, kto uwaĹźa, Ĺźe posiada wĹadze poprzez pracÄ w rzeczywistoĹci jest najbardziej podporzÄ dkowany innym, poniewaĹź wolnoĹÄ zdobywana jest w odkrywaniu znaczenia, w odkrywaniu sensu. Sens jest wiÄziÄ i Byt jest wiÄziÄ . PozytywnoĹÄ jest wiÄziÄ poniewaĹź pozytywnoĹÄ oznacza, Ĺźe ja jestem uczyniony dla ciebie, a ty dla mnie. StÄ d okazuje siÄ , ze prawdziwym wspĂłlnym doĹwiadczeniem jest praca dobrze wykonywana, z precyzjÄ i oddaniem to znaczy praca zrobiona dla kogoĹ kogo siÄ kocha. Aby odnaleĹşÄ sens rzeczy praca stanowi warunek konieczny, co prawda nie wystarczajÄ cy, ale konieczny. Nie moĹźe byÄ nazwana warunkiem wystarczajÄ cym, poniewaĹź nie my stworzyliĹmy sens podobnie jak nie stworzyliĹmy Ĺwiata. Sens Ĺwiata i pracy za kaĹźdym razem odkrywa siÄ przed nami. Praca, zaangaĹźowanie Ĺźycia sĹuĹźy po to, by znaleĹşÄ NieskoĹczonoĹÄ, Byt istniejÄ cy wewnÄ trz konkretnej formy, ktĂłrÄ posiadajÄ rzeczy. Praca jest konieczna, poniewaĹź BĂłg odpowiada tylko temu, kto Go szuka. Zrozumienie osiÄ ga siÄ przede wszystkim wtedy, kiedy zauwaĹźa siÄ, Ĺźe wiÄksza czÄĹÄ pracy wykonywana jest ze swego rodzaju rutynÄ , polegajÄ cÄ na ciÄ gĹym konstruowaniu i rekonstruowaniu. Podobnie jak mycie naczyĹ, ktĂłre nieustannie siÄ brudzÄ i sÄ na nowo myte. Tym co siÄ zmienia jest uznanie przez Ĺwiat. Z pewnoĹciÄ my nie ustÄpujemy Ĺwiatu, poniewaĹź liczymy na jego uznanie; jednakĹźe problem pracy leĹźy gdzie indziej. Wystarczy pomyĹleÄ o kobiecie, ktĂłra zmywa naczynia i czyni to z miĹoĹci do mÄĹźa i rodziny. Gest ten zmienia historiÄ, napeĹnia Ĺwiat, jest wyrazem afirmacji Bytu, to znaczy afirmuje wiÄĹş. RzeczywiĹcie to, czego siÄ najbardziej pragnie przez pracÄ, co podtrzymuje pracÄ i czego siÄ poszukuje poprzez pracÄ to jest przyjaĹşĹ. PozwolÄ sobie powiedzieÄ o pewnym aspekcie mojej pracy. Jest to dziaĹalnoĹÄ w siedzibie CL. Z tej pracy rozumiem dwie sprawy. Pierwsza, Ĺźe jest tam przyjaźŠpoczynajÄ c siÄ od wiÄzi z mojÄ sekretarkÄ . RamiÄ w ramiÄ kaĹźdego dnia i dlatego rozumiem, ze pracujÄ dla ciebie. Nie w znaczeniu, jakobym ciebie czyniĹ, ale dlatego, ze praca ta rozwija moje i twoje Ĺźycie i zarazem ty pracujesz dla mnie. NastÄpnie przyjaźŠz Martinellim, z SavoranÄ , ze wszystkimi tymi, ktĂłrzy tam pracujÄ . Wykonuje siÄ codzienne czynnoĹci i obowiÄ zki, polegajÄ ce na mĂłwieniu, pisaniu, itd., ciÄ gle, zawsze, aby szukaÄ szczÄĹcia, aby szczÄĹcie przeniknÄĹo do Ĺrodka Ĺźycia. ZrozumiaĹe jest, Ĺźe trzeba ciÄ gle coĹ zmieniaÄ, ale wiadomo, Ĺźe nie jesteĹmy do tego zdolni. Trzeba prosiÄ o przemianÄ. Pewnego razu powiedziaĹem do ks. Giussaniego. ÂŤKsiÄĹźe robiÄ to, co mogÄÂť. Na co odpowiedziaĹ: ÂŤTak, lecz ty wiesz bardzo dobrze, Ĺźe czynienie tego, co moĹźna zrobiÄ, oznacza robienie wszystkiego, co moĹźna, wszystkiegoÂť. Praca jest jedynym sposobem w jaki czĹowiek ofiaruje siebie Bogu. Czym jest ofiara? W siedzibie CL faktycznie rozumie siÄ, Ĺźe jeĹli nie ma przyjaĹşni koĹczy siÄ zarĂłwno CL jak i smak pracy. WĹaĹnie w pracy, wszystko czego siÄ szuka to odpowiednioĹÄ i przyjaĹşĹ, gdyĹź Byt jest przyjaĹşniÄ . MocÄ chrzeĹcijaĹstwa jest fakt, Ĺźe Byt jest przyjaĹşniÄ , jest dla ciebie, ktoĹ ciÄ obejmuje i ty obejmujesz kogoĹ. To nie jakiĹ nieruchomy motor, istniejÄ cy w niebie, poruszajÄ cy wszystko, ktĂłrego ty nie obchodzisz, ale wprost przeciwnie, on jest dla ciebie. W pracy szukamy, aby to trwaĹo. Praca Ĺźycia polega wĹaĹnie na tym, jakikolwiek zawĂłd wykonujemy. W tym musimy siÄ podtrzymywaÄ, bo jest to sposĂłb realizowania prawdziwego doĹwiadczenia wzajemnego wychowania. Wychowanie rzeczywiĹcie jest obecnoĹciÄ . Co oznacza obecnoĹÄ? Jest ona odkrywaniem przed tobÄ tego, co ciebie speĹnia, realizuje twoje oczekiwanie .Praca jest Ĺźyciem poĹwiÄconym temu, aby to siÄ ujawniĹo. Ks. Giussani powiedziaĹ ktĂłrego dnia podczas obiadu: ÂŤPowoĹanie chrzeĹcijaĹskie jest powoĹaniem czĹowieka, aby on siÄ speĹniĹ i odnalazĹ szczÄĹcie do ktĂłrego zdÄ ĹźaÂť. To jest cel pracy. |