Ślady
>
Archiwum
>
2021
>
wrzesieĹ / paĹşdziernik
|
||
Ślady, numer 5 / 2021 (wrzesieĹ / paĹşdziernik) ĹcieĹźki. Meeting Zanurzeni w Ĺwiecie âĹťycie bez strachu w dobie niepewnoĹciâ. Walka wrÄcz ze wspĂłĹczesnoĹciÄ , rozjaĹniona Ĺwiadectwami Rowana Williamsa, JuliĂĄna CarrĂłna i Charlesa Taylora. Przedstawiona podczas Meetingu wystawa poĹwiÄcona sekularyzacji zrodziĹa siÄ z przyjaĹşni, ktĂłra patrzy na nasze czasy bez cenzurowania czegokolwiek Paola Bergamini Meeting w Rimini. Pawilon B3. DuĹźy ekran trzeciej âsaliâ wygasa, pozostaje tylko zdanie ksiÄdza Giussaniego: âNie jestem w stanie znaleĹşÄ innego wskaĹşnika nadziei, jeĹli nie pomnaĹźanie siÄ liczby tych osĂłb, ktĂłre sÄ obecnoĹciÄ . PomnaĹźanie siÄ liczby tych osĂłb; oraz nieuniknionÄ sympatiÄ miÄdzy nimiâ. Wystawa audiowizualna âĹťyÄ bez strachu w dobie niepewnoĹciâ zakoĹczyĹa siÄ. Przy wyjĹciu Alessandra Gerolin, Pia De Simone, Alessandro Rovati i Samuele Busetto â mĹodzi wykĹadowcy filozofii i kuratorzy wystawy â czekajÄ na zwiedzajÄ cych. Podchodzi jakiĹ pan. âOstatnio mĂłj syn powiedziaĹ mi o sobie coĹ, co jest dla mnie skandalem. WychowawczÄ poraĹźkÄ . Wystawa pokazaĹa mi, Ĺźe mogÄ patrzeÄ na tÄ sytuacjÄ nie jak na wyrok. PragnÄ stawaÄ wobec niego i jego potrzeby peĹnej czĹowieczeĹstwa. DziĹ rozpoczyna siÄ pewna drogaâ. Kilka tygodni później znajoma, ktĂłra oglÄ daĹa wystawÄ zdalnie, zadzwoniĹa do Samuele, wykĹadowcy filozofii w Treviso: âDziÄkujÄ za wykonanÄ pracÄ. PoczuĹam tÄ samÄ ÂŤniewypowiedzianÄ i wszechogarniajÄ cÄ wibracjÄÂť, ktĂłra pochwyciĹa mnie w spotkaniu z Ruchem i ktĂłra jako jedyna jest w stanie mnie podnieĹÄâ. SMS-y, rozmowy tego typu pojawiaĹy siÄ nawet po zakoĹczeniu tygodnia w Rimini. âPrawie niewytĹumaczalny nadmiar czĹowieczeĹstwa. Coraz bardziej rozumiaĹem, Ĺźe to nie byĹo coĹ naszego. Pan dziaĹaĹ w tajemniczy sposĂłb. ByĹo to bardziej dzieĹo naszych rÄ kâ â mĂłwi Alessandro, dziekan wydziaĹu teologii w Belmont Abbey College w PĂłĹnocnej Karolinie. Ale co znajduje siÄ u poczÄ tkĂłw tej pracy, ktĂłra poruszyĹa i wciÄ Ĺź porusza czĹowieczeĹstwo tak wielu osĂłb? Pewna przyjaĹşĹ, ânieunikniona sympatia miÄdzy nimiâ. Od samego poczÄ tku. W paĹşdzierniku 2019 roku Charles Taylor, emerytowany profesor filozofii na Uniwersytecie McGill w Montrealu, przyjechaĹ do Rzymu w zwiÄ zku z przyznaniem mu Nagrody Ratzingera. Dla Alessandry, wykĹadajÄ cej filozofiÄ moralnÄ na Uniwersytecie Katolickim w Mediolanie, byĹa to okazja, by ponownie zobaczyÄ siÄ z kanadyjskim filozofem. Pierwszy raz spotkali siÄ w 2015 roku, rĂłwnieĹź w stolicy, podczas konferencji i wtedy zaciekawiony chciaĹ uczestniczyÄ w audiencji papieskiej dla Ruchu. SiedzÄ c na stopniach placu Ĺw. Piotra, powiedziaĹ: âJeĹli dobrze zrozumiaĹem, wszystko to zrodziĹo siÄ z przyjaĹşni miÄdzy pewnym ksiÄdzem a kilkoma mĹodymi ludĹşmiâ. Razem z PiÄ , przyjaciĂłĹkÄ a teraz wykĹadowczyniÄ filozofii staroĹźytnej w Trewirze w Niemczech, Alessandra zaprosiĹa Taylora i CarrĂłna na kolacjÄ. Obydwaj prowadzili bardzo bogaty dialog, zbieĹźny w dwĂłch kwestiach: chrzeĹcijaĹstwo nie jest zbiorem zasad, ale sĹuĹźy do tego, by ĹźyÄ, a sekularyzacja jest wielkÄ szansÄ , by zweryfikowaÄ naturÄ swojej potrzeby oraz by odkryÄ naturÄ wiary. âZ tego, co mi opowiadacie, Ĺźyjecie tym, o czym ja mĂłwiÄ jako wykĹadowca. Wspaniale byĹoby zakomunikowaÄ to ludziomâ â powiedziaĹ w pewnym momencie Taylor. âByĹoby wspaniale, gdyby podczas Meetingu zostaĹa zorganizowana wystawa poĹwiÄcona tym zagadnieniomâ â rzuciĹa wĂłwczas Alessandra. âTak, sprĂłbujmy wykonaÄ tÄ pracÄâ â brzmi odpowiedĹş CarrĂłna. Wymiana zdaĹ przy stole trwaĹa maksymalnie 40 sekund. Pia i Alessandra skĹadajÄ propozycjÄ Samuelowi i Alessandro. ĹÄ czy ich przyjaźŠzawiÄ zana na Uniwersytecie Katolickim w ramach doĹwiadczenia Ruchu, ktĂłra doprowadziĹa ich do spotkania â w Oksfordzie i Cambridge â z wielkimi intelektualistami ze Ĺwiata anglikaĹskiego; intrygowaĹo ich to, jak oni Ĺźyli chrzeĹcijaĹstwem. ByĹ wĹrĂłd nich Rowan Williams, byĹy arcybiskup Canterbury. Nazwisko to pojawiĹo siÄ podczas tamtej kolacji âze wzglÄdu na jego fascynujÄ ce stanowisko wobec rzeczywistoĹciâ â opowiada Alessandra. KrÄ g pracy poszerza siÄ o dwĂłjkÄ kanadyjskich przyjaciĂłĹ: Kirsten Gfroerer i Aarona Richesa. Wybucha pandemia i odbywajÄ siÄ kolejne spotkania na Zoomie: miÄdzy nimi, a takĹźe z CarrĂłnem, Taylorem i Williamsem. SÄ to intensywne dialogi. âZe wzglÄdu na percepcjÄ rzeczywistoĹci, jakÄ majÄ . Ze wzglÄdu na ich spojrzenie peĹne ÂŤsympatiiÂť do czĹowiekaâ â wyjaĹnia Pia. Prace postÄpujÄ naprzĂłd wraz ze wskazaniem sĹĂłwâkluczy, dla ktĂłrych punktem wyjĹcia jest sekularyzacja: wolnoĹÄ, czĹowieczeĹstwo, peĹnia, nadzieja, pragnienie⌠StajÄ siÄ one osiÄ wywiadĂłw z trzema rozmĂłwcami oraz budowy struktury wystawy. Pia wspomina: âMyĹleliĹmy o klasycznych panelach z cytatami poetĂłw, pisarzy, moĹźe o refrenie jakichĹ piosenek, aby udokumentowaÄ to, co nam powiedzieli. A tymczasemâŚâ. ZaczynajÄ wypytywaÄ o opiniÄ niektĂłrych badaczy. Wreszcie ich przyjaciel teolog prowokuje ich: âAle kto teraz czyta panele? Trzeba stworzyÄ wystawÄ zanurzajÄ cÄ . Nagranie. PosĹuchajcie piosenek, przy ktĂłrych bawiÄ siÄ nastolatkowie, to sÄ nowe psalmy XXI wieku. SprĂłbujcieâ. To jest caĹkowity przewrĂłt. Nie szukajÄ juĹź potwierdzeĹ, ale podejmujÄ wyzwanie: opowiedzieÄ o spojrzeniu, ktĂłre dzisiaj jest w stanie objÄ Ä pytania wszystkich. A odpowiedĹş znajduje siÄ w rzeczywistoĹci. âOdkrywaliĹmy, Ĺźe w kaĹźdej ekspresji, nawet najbardziej ekstremalnej, znajduje siÄ ten element nieredukowalnoĹci czĹowieczeĹstwa, ktĂłrego nic nie jest w stanie zarysowaÄ, istnieje pragnienie peĹni, ktĂłrego Ĺźadna instytucja ani reguĹa nie jest w stanie wyczerpaÄâ â kontynuuje Pia. Stopniowo wystawa nabiera ksztaĹtĂłw. PomysĹ paneli jest wiÄcej niĹź przestarzaĹy, w miejsce tego pojawiajÄ siÄ trzy nagrania, w ktĂłrych CarrĂłn, Taylor i Williams opowiadajÄ o sobie i o swoim spotkaniu z chrzeĹcijaĹstwem, prowadzÄ dialog z rzeczywistoĹciÄ widzianÄ za poĹrednictwem obrazĂłw, klipĂłw filmowych, seriali telewizyjnych i piosenek. Nic nie zostaje wykluczone. SĹowa wolnoĹÄ, nadzieja, czĹowieczeĹstwo stajÄ siÄ twarzami, ktĂłre przemawiajÄ , krzyczÄ , poszukujÄ . Kiedy Samuel oglÄ da na komputerze nagranie z opowiadajÄ cym o sobie transseksualistÄ , myĹli: âMa on w sobie tÄ samÄ potrzeba peĹni, co jaâ. Zaledwie kilka miesiÄcy wczeĹniej moralistycznie ostemplowaĹby tÄ egzystencjÄ jako owoc bĹÄdnego wychowania, spoĹeczeĹstwa znajdujÄ cego siÄ na krawÄdzi. âZ takim spojrzeniem sekularyzacja zostaĹa juĹź pokonanaâ â mĂłwi Alessandra. Albo raczej staje siÄ âpowoĹaniem, wezwaniem Boga, ktĂłry zaprasza nas, byĹmy weszli w nowÄ gĹÄbiÄ relacji z Nim i ze Ĺwiatemâ â jak powiedziaĹ Williams podczas spotkania w czasie Meetingu. W kwestii realizacji pomysĹu proszÄ o pomoc swojego przyjaciela Massimo Bernardiniego, autora programĂłw telewizyjnych i prezentera, oraz jego syna Matteo, ktĂłrzy proponujÄ , by caĹoĹÄ wyreĹźyserowaĹa Giulia Sodi (zob. s. x). âSpotkanie z nimi byĹo fundamentalne â kontynuuje Samuele. â Przede wszystkim Giulia prosiĹa o wyjaĹnienia we wszystkich kwestiach. Nie przepuĹciĹa ani jednejâ. PĂłĹtora roku pracy poĹrĂłd osobistych historii kaĹźdego z nich. Trzy miesiÄ ce poprzedzajÄ ce Meeting sÄ dla Alessandry najtrudniejsze. W ciÄ gu dnia pracuje i opiekuje siÄ chorym ojcem, wieczorem koordynuje przygotowania do wystawy. âKiedy czytaĹam tytuĹ, otwierajÄ c plik, zastanawiaĹam siÄ: czy dla mnie jest to prawdziwe? Co pozwala mi ĹźyÄ bez strachu, z nadziejÄ ?â. Tata zmarĹ w niedzielÄ podczas Meetingu. âPomyĹlaĹam: szczÄĹliwy on, patrzÄ cy na Tego, ktĂłrego my poszukujemy takĹźe w tym tygodniu. PoczuĹam siÄ przepeĹniona nieoczekiwanÄ radoĹciÄ i wdziÄcznoĹciÄ â. Kiedy Ĺźydowskie wspĂłlnoty z Gastonii i Charlotte proszÄ Alessandro o zorganizowanie spotkania na temat dialogu miÄdzyreligijnego, proponuje widywaÄ siÄ co dwa tygodnie, aby czytaÄ wspĂłlnie teksty obydwu religii na konkretny temat. âSpojrzenie peĹne zaciekawienia, ktĂłrego doĹwiadczaĹem podczas przygotowaĹ do wystawy, sprawiaĹo, Ĺźe byĹem peĹen pytaĹâ. Konferencja siÄ odbyĹa. âAle najdroĹźszÄ rzeczÄ , ktĂłrÄ zabieram do domu, jest trwajÄ ca wciÄ Ĺź przyjaĹşĹâ. WiadomoĹÄ o wystawie wykracza poza granice WĹoch i przyjaciele ze wspĂłlnoty moskiewskiej postanawiajÄ przygotowaÄ do niej podpisy po rosyjsku. Kilka tygodni później pewien prawosĹawny ksiÄ dz z obwodu donieckiego, obszaru spornego dla Rosji i Ukrainy, pyta: âCzy mogÄ rozpowszechniÄ to nagranie miÄdzy ludĹşmi? To pomogĹoby zmierzyÄ siÄ z tragicznÄ sytuacjÄ , ktĂłrÄ przeĹźywamyâ. Ostatniego dnia Meetingu jakiĹ chĹopiec, przyklejony do swojego telefonu komĂłrkowego, podÄ Ĺźa za rodzicami zwiedzajÄ cymi wystawÄ. Kiedy docierajÄ do drugiego âpokojuâ, podnosi wzrok na duĹźy ekran i widzi ich â to sÄ jego ulubieni raperzy. Zwraca siÄ do starszego brata i prosi o sĹuchawki. Obraz siÄ zmienia, ale nie oddaje juĹź sĹuchawek, aĹź do ostatniego âpokojuâ, ĹÄ cznie z koĹcowymi napisami. Forget your perfect offering (âZapomnij o swojej idealnej ofierzeâ), Ĺpiewa Leonard Cohen w ostatnim nagraniu. âZapomnij, Ĺźe twoja rzeczywistoĹÄ musi byÄ ÂŤwĹaĹciwaÂť. Nie muszÄ jej naprawiaÄ, Ĺźeby zaoferowaÄ jÄ innym. MogÄ patrzeÄ na niÄ w caĹoĹciâ â mĂłwi Samuel. To jest wyzwanie tej wystawy. |