Ślady
>
Archiwum
>
2021
>
maj / czerwiec
|
||
Ślady, numer 3 / 2021 (maj / czerwiec) Kultura Film Recenzje Nomaland (2020) i Minari (2020) Nomadland (2020) reĹź. ChloĂŠ Zhao wyk. Frances McDormand, Linda May, David Strathairn Bardzo delikatna historia bĂłlu i pamiÄci, zagrana przez Frances McDormand. W Nomadland (ZĹote Lwy na Festiwalu Filmowym w Wenecji oraz trzy Oscary) reĹźyserka ChloĂŠ Zhao zabiera nas w podróş wraz z Fern, kobietÄ w Ĺrednim wieku, ktĂłra po Ĺmierci mÄĹźa postanawia opuĹciÄ swĂłj dom, by podróşowaÄ po bezkresnym amerykaĹskim pustkowiu swojÄ furgonetkÄ . Ekstremalna decyzja doprowadzi jÄ do spotkania z niezwykĹymi osobowoĹciami oraz do zmierzenia siÄ z wpĹywem, jaki samotnoĹÄ i poszukiwanie sensu wywierajÄ na jej postrzeganie Ĺwiata. Niewiele sĹĂłw tej kobiety, ktĂłrej emocje skupiajÄ siÄ w niezwykĹej twarzy amerykaĹskiej aktorki, potrafiÄ cej swoim sĹodkim i melancholijnym spojrzeniem podtrzymywaÄ narracjÄ skĹadajÄ cÄ siÄ z gestĂłw, ciszy i bolesnej eksploracji po najbardziej intymnych miejsca swojej historii. Porusza wiÄĹş z drugoplanowymi postaciami: mÄĹźczyznami i kobietami, w ktĂłrych Fern dostrzega okruchy pokrewieĹstwa, obietnicÄ wciÄ Ĺź Ĺźebranej odpowiedzi, ktĂłra staje siÄ moĹźliwa tylko w wyniku zrewolucjonizowania perspektywy na wĹasnÄ przeszĹoĹÄ. Spokojna i bardzo intensywna podróş po stromych ĹcieĹźkach wewnÄtrznego Ĺwiata, nieustannie zmagajÄ cego siÄ z prowokacyjnÄ teraĹşniejszoĹciÄ . Nomadland ujmuje ze wzglÄdu na wyrafinowanÄ realizacjÄ, gĹÄbiÄ, przy pomocy ktĂłrej podejmuje bardzo aktualne zagadnienia, oraz z powodu kunsztu gry aktorskiej.
Minari (2020) reĹź. Lee Isaac Chung wyk. Steven Yeun, Youn Yuh-Jung Jacob jest koreaĹskim imigrantem, ktĂłry przeprowadziĹ siÄ z ĹźonÄ i dwĂłjkÄ dzieci do Arkansas, by uprawiaÄ tam ziemiÄ i sprzedawaÄ plony swoim parajÄ cym siÄ handlem pobratymcom. Swoimi planami nie podzieliĹ siÄ jednak z nikim, dlatego ĹźonÄ MonikÄ ogarnia zdumienie na widok prowizorycznej drewnianej chaty na koĹach, stojÄ cej poĹrĂłd wielkiego pustkowia, ktĂłra ma staÄ siÄ ich domem. OdrzucajÄ cy na poczÄ tku jakÄ kolwiek pomoc Jacob wreszcie zgadza siÄ, by pomĂłgĹ mu w pracy na polu Paul, miejscowy ewangelik, ekscentryczny i poboĹźny. Aby zaĹagodziÄ smutek swojej Ĺźony, Jacob zgadza siÄ teĹź na przyjazd teĹciowej Soonji (Youn Yuh-Jung, Oscar dla najlepszej aktorki drugoplanowej). W oczach mĹodszego syna Davida Soonja nie jest âprawdziwÄ â babciÄ : nie umie gotowaÄ, pali, wulgarnie i czÄsto zĹoĹliwie komentuje. Ale zabiera teĹź ze sobÄ wnuka na poszukiwanie wilgotnego terenu, na ktĂłrym moĹźna by uprawiaÄ minari, koreaĹskie zioĹo o wielorakim zastosowaniu. Minari daje nam moĹźliwoĹÄ porĂłwnania naszych wĹasnych historii z korzeniami i gaĹÄziami rodzinnego dramatu. Ĺatwo byĹoby zaklasyfikowaÄ film jako jednÄ z historii o imigrantach albo dorastaniu czy teĹź o relacji rodzice-dzieci lub jako historiÄ o rolnictwie, poniewaĹź wszystkie te wÄ tki wystÄpujÄ w nim jednoczeĹnie. UnikajÄ c wielkich emocjonalnych momentĂłw, Chung nigdy nie popada w szantaĹźujÄ cy melodramat, czyni ââwidza kolejnym czĹonkiem rodziny. Minari pokazuje miejsce, w ktĂłrym chce siÄ wiÄcej i rezygnuje siÄ ze wszystkiego, gdzie mieszajÄ siÄ nadzieja, pragmatyzm i desperacja, gdzie najlepsze i najgorsze wiadomoĹci przychodzÄ tego samego dnia; i jak dobrze wie ten, kto uprawia ziemiÄ, czasem zbiory sÄ dobre, a czasem moĹźna straciÄ wszystko, ale wciÄ Ĺź idzie siÄ do przodu. |