Ślady
>
Archiwum
>
2021
>
marzec / kwiecieĹ
|
||
Ślady, numer 2 / 2021 (marzec / kwiecieĹ) Pierwszy Plan. Irak Jest historia, ktĂłra wydarza siÄ teraz Odrzucamy to, co siÄ dzieje. ChcielibyĹmy to wymazaÄ. RzucajÄ c wyzwanie tej mentalnoĹci w czasie pandemii, papieĹź udaĹ siÄ do Iraku, aby pokazaÄ nam ĹwiadkĂłw. PoniewaĹź Ĺźycie nie jest problemem dostosowywania siÄ. Jest to âodpowiedĹş na wezwanieâ poprzez nastÄpujÄ ce po sobie kolejno wydarzenia Fernado de Haro Przyznajmy to. Wszyscy utoĹźsamiamy siÄ w jakiĹ sposĂłb z jednÄ z grudniowych okĹadek czasopisma âTimeâ. Na biaĹym tle rok pandemii 2020, przekreĹlony czerwonym iksem. Wszyscy w jakiĹ sposĂłb chcieliĹmy, Ĺźeby te miesiÄ ce nie istniaĹy, ĹźebyĹmy nie musieli pozostawaÄ zamkniÄci w domu, Ĺźeby choroba nie byĹa tak blisko, Ĺźeby ĹmierÄ znĂłw staĹa siÄ czymĹ ukrytym i odlegĹym, Ĺźeby fale udrÄki nie byĹy takie natarczywe. A kiedy to pragnienie siÄ nie speĹniĹo, poczuliĹmy siÄ pokonani, niezdolni do Ĺźycia w trudnym, nigdy wczeĹniej niewyobraĹźalnym czasie, w czasie, kiedy okolicznoĹci nie zgadzajÄ siÄ z ideÄ , jakÄ mieliĹmy na temat tego, jak powinno byÄ. Nasza normalnoĹÄ nie byĹa przygotowana na tego rodzaju sytuacjÄ. Dlatego nasza normalnoĹÄ juĹź byĹa kryzysem.
OdkryliĹmy to teraz. My, mÄĹźczyĹşni i kobiety poczÄ tku XXI wieku, negujemy historiÄ, wydarzenia i okolicznoĹci, ktĂłre nie mieszczÄ siÄ w naszych z gĂłry ustalonych planach. TrzydzieĹci lat temu powiedziano nam, Ĺźe triumf liberalnej demokracji, globalizacja, umiÄdzynarodowienie ĹaĹcuchĂłw dostaw oraz stworzenie duĹźego, Ĺwiatowego rynku speĹni prawie kaĹźde nasze pragnienie. MusieliĹmy kochaÄ historiÄ, poniewaĹź miaĹa nam daÄ wszystko. Teraz musimy jÄ wymazaÄ, usunÄ Ä. Jake Angeli obudziĹ siÄ 6 stycznia, przebraĹ siÄ za bawoĹa i poszedĹ szturmowaÄ Kapitol, poniewaĹź nie mĂłgĹ zaakceptowaÄ historii, w ktĂłrej prezydentem jego kraju nie byĹ Donald Trump. Konieczne byĹo anulowanie zwyciÄstwa Bidena. Kilka miesiÄcy wczeĹniej, w czerwcu, siedmioro mĹodych ludzi obudziĹo siÄ w Miami z zamiarem usuniÄcia nie teraĹşniejszoĹci, ale przeszĹoĹci. Uzbrojeni w czerwonÄ farbÄ skierowali siÄ w stronÄ pomnika Krzysztofa Kolumba. Czuli siÄ czÄĹciÄ ruchu anulowania.
W rzeczywistoĹci cancel culture â kultura anulowania â nie jest tylko formÄ protestu, ktĂłry przeskoczyĹ z sieci spoĹecznoĹciowych do Ĺźycia publicznego, by zbojkotowaÄ napastnikĂłw, by zaatakowaÄ posÄ gi domniemanych lub rzeczywistych rasistĂłw lub kolonizatorĂłw z innych wiekĂłw. Kultura anulowania jest wyrazem sĹabego âjaâ, ktĂłre nie wie, jak odnosiÄ siÄ do historii i okolicznoĹci, w ktĂłrych Ĺźyje. Historii i okolicznoĹci, ktĂłre uparcie odmawiajÄ poddania siÄ filtrom naszych najczÄĹciej uĹźywanych aplikacji. Nie jest to problem odpornoĹci â modne dzisiaj sĹowo. Nie chodzi o to, Ĺźe nie potrafimy znieĹÄ ze stoicyzmem tego, co siÄ nam przydarza. GdybyĹmy potrzebowali tylko wytrenowania charakteru, byĹoby Ĺatwo. Ale sĹaboĹÄ âjaâ nie jest jedynie i zasadniczo psychologiczna. Jest to sĹaboĹÄ wynikajÄ ca z braku zrozumienia, Ĺźe âjaâ jest powoĹaniem, odpowiedziÄ na wezwanie, ktĂłre posĹuguje siÄ gramatykÄ i skĹadniÄ historii, nastÄpujÄ cych po sobie wydarzeĹ. Najbardziej wyjÄ tkowa, najbardziej osobista rzecz, jakÄ posiadamy, nasze âjaâ, moĹźe rozwijaÄ siÄ i wzrastaÄ jedynie poprzez dobrowolne i ufne odpowiadanie Tajemnicy, ktĂłra przywoĹuje nas za poĹrednictwem okreĹlonych uwarunkowaĹ i sytuacji. Ale my pojmujemy historiÄ jako cĂłrkÄ bez ojca, poniewaĹź nie moĹźemy zredukowaÄ jej do naszej analizy. I dlatego jawi siÄ nam jako enigmatyczne nastÄpstwo niekorzystnych, pozbawionych sensu wydarzeĹ. W takim wĹaĹnie kontekĹcie odbyĹa siÄ podróş papieĹźa do Iraku. StaĹa siÄ najbardziej wĹaĹciwÄ odpowiedziÄ na cancel culture. Podczas gdy pandemia jeszcze siÄ nie zakoĹczyĹa, Franciszek zapragnÄ Ĺ udaÄ siÄ do miejsca, w ktĂłrym BĂłg wezwaĹ Abrahama, gdzie âjaâ wyĹoniĹo siÄ w odpowiedzi na powoĹanie, ktĂłre miaĹo formÄ historii, a nie wybranych okolicznoĹci. âTutaj usĹyszaĹ on BoĹźe wezwanie, stÄ d wyruszyĹ w podróş, ktĂłra miaĹa zmieniÄ historiÄ. JesteĹmy owocem tego wezwania i tej podróşyâ â powiedziaĹ w Ur. ZaprosiĹ nas, byĹmy spojrzeli na patriarchÄ Abrahama. âBĂłg obiecuje mu wspaniaĹych potomkĂłw, ale jest on stary i bezdzietny. To wĹaĹnie w jego cierpliwej i ufnej staroĹci BĂłg czyni cuda i daje mu synaâ. Franciszek chciaĹ spotkaÄ siÄ z Ali al-Sistanim, muzuĹmaĹskim przywĂłdcÄ , synem patriarchy, przewodnikiem spoĹecznoĹci szyickiej, ktĂłry w przeciwieĹstwie do dominujÄ cego w Iraku szyizmu nie poddaĹ wezwania, ktĂłre Tajemnica dokonuje poprzez okolicznoĹci, ideologicznej interpretacji teologii politycznej.
PapieĹź udaĹ siÄ do miejsca, ktĂłre na poczÄ tku tego wieku stanowiĹo epicentrum dĹźihadyzmu, tam, gdzie pragnienie wymazania historii przeksztaĹciĹo siÄ w brutalny nihilizm ze wstrzÄ sajÄ cymi konsekwencjami. Do miejsca, gdzie iraccy chrzeĹcijanie, chrzeĹcijanie z Bliskiego Wschodu, ofiarowali caĹemu Ĺwiatu Ĺwiadectwo tego, jak tak negatywna okolicznoĹÄ jak przeĹladowania moĹźe byÄ okazjÄ do potwierdzenia pozytywnoĹci, zwyciÄskiej miĹoĹci â do Mosulu. Tutaj âw naszych czasach powstaĹo wielu ĹwiadkĂłw: ĹwiadkĂłw czÄsto pomijanych w serwisach informacyjnych, ale cennych w oczach Boga; ĹwiadkĂłw, ktĂłrzy ĹźyjÄ c BĹogosĹawieĹstwami, pomagajÄ Bogu wypeĹniÄ Jego obietnice pokojuâ â powiedziaĹ papieĹź. W Mosulu, gdzie jeszcze niedawno czarne flagi kalifatu Ĺmierci powiewaĹy poĹrĂłd gruzĂłw, Franciszek przypomniaĹ âtak nieludzkÄ burzÄ, w ktĂłrej zniszczono staroĹźytne miejsca kultu, a tysiÄ ce ludzi â muzuĹmanĂłw, chrzeĹcijan, jazydĂłw, ktĂłrzy zostali unicestwieni przez terroryzm, i innych â przymusowo wysiedlono lub zabito!â. I chciaĹ wskazaÄ na tych, ktĂłrzy w takich warunkach dziÄkowali âPanu, ktĂłry zawsze was wspieraĹ w dobrych i zĹych czasach, w zdrowiu i w chorobieâ. PapieĹź dalej cytowaĹ poszczegĂłlne historie, przekonany Ĺźe âdawanie Ĺwiadectwa jest sposobem urzeczywistniania mÄ droĹci Jezusa. W ten sposĂłb zmienia siÄ Ĺwiat: nie za pomocÄ wĹadzy czy siĹy, ale poprzez BĹogosĹawieĹstwaâ. ZaprosiĹ nas, byĹmy na nowo odczytali odpowiedzi ĹwiadkĂłw, dla ktĂłrych âterroryzm i ĹmierÄ nigdy nie majÄ ostatniego sĹowaâ.
Ĺwiadectwo i okolicznoĹci. Tak oto wyĹania siÄ âjaâ, âjaâ ugruntowane, Ĺwiadome dziedzictwa, przynaleĹźnoĹci, w ktĂłrej tkwi jego siĹa. Kiedy Ĺźyciowe wyzwania ponaglajÄ , a w Iraku bardzo ponaglaĹy, trzeba, Ĺźeby byli Ĺwiadkowie. Jak powiedziaĹ Franciszek w Bagdadzie: âJak reagujÄ na sytuacje, ktĂłre nie ukĹadajÄ siÄ po mojej myĹli? W obliczu przeciwnoĹci losu zawsze pojawiajÄ siÄ dwie pokusy. PierwszÄ z nich jest ucieczka: uciec, odwrĂłciÄ siÄ, nie chcieÄ juĹź wiÄcej wiedzieÄ. Druga to reakcja w gniewie, z uĹźyciem siĹyâ. To wĹaĹnie w tych momentach staje siÄ jasne, co jest potrzebne, Ĺźeby ĹźyÄ. Franciszek wyznaĹ, Ĺźe wzruszyĹ siÄ w Karakosz, kiedy spotkaĹ DohÄ Sabah, mĹodÄ kobietÄ, ktĂłra straciĹa syna podczas pierwszych atakĂłw, wierzÄ cÄ , Ĺźe âprzebaczenie jest konieczne, aby trwaÄ w miĹoĹciâ. PowiedziaĹ teĹź, Ĺźe uderzyĹo go âĹwiadectwo Dawooda i Hasana, chrzeĹcijanina i muzuĹmanina, ktĂłrzy pomimo róşnic razem studiowali i pracowaliâ. Albo jeszcze âNajy, ze wspĂłlnoty sabejczykĂłw i mandejczykĂłw, ktĂłry straciĹ Ĺźycie, prĂłbujÄ c uratowaÄ rodzinÄ swojego muzuĹmaĹskiego sÄ siadaâ. Zdaniem Franciszka metoda jest nastÄpujÄ ca: tylko Ĺźycie moĹźe poruszyÄ Ĺźycie. âNigdy nie zapominajmy, Ĺźe Chrystus jest gĹoszony przede wszystkim przez Ĺwiadectwo Ĺźycia przemienionego radoĹciÄ Ewangelii â podkreĹliĹ. â Jak widzimy na podstawie staroĹźytnej historii KoĹcioĹa na tych ziemiach, Ĺźywa wiara w Jezusa jest ÂŤzaraĹşliwaÂť, moĹźe zmieniÄ Ĺwiatâ.
* Fernando De Haro jest wspĂłĹredaktorem radia âLa Tardeâ (Cope) |