Ślady
>
Archiwum
>
2019
>
wrzesieĹ / paĹşdziernik
|
||
Ślady, numer 5 / 2019 (wrzesieĹ / paĹşdziernik) ĹcieĹźki. Newman Ĺťywa idea Newmana 13 paĹşdziernika zostaĹ kanonizowany pierwszy angielski ĹwiÄty czasĂłw wspĂłĹczesnych. KsiÄ dz profesor Ian Ker, jego najwiÄkszy znawca, opowiada nam o tym intelektualiĹcie i duszpasterzu, ktĂłry byĹ prorokiem wspĂłĹczesnego KoĹcioĹa. âKiedy nachodzÄ mnie wÄ tpliwoĹci dotyczÄ ce wiary, jego ĹwiÄtoĹÄ jest najlepszÄ oczywistoĹciÄ ich niedorzecznoĹciâ. Giuseppe Pezzini Zaledwie 9 lat po jego beatyfikacji, 13 paĹşdziernika w Rzymie papieĹź Franciszek zakoĹczyĹ proces kanonizacyjny Johna Henriego Newmana, wielkiego XIX-wiecznego angielskiego konwertyty. DziÄki uznaniu drugiego, ostatecznego, cudu Newman (1801-1890) zostaĹ pierwszym wspĂłĹczesnym angielskim ĹwiÄtym po ponad 300 latach. Przed nim trzeba powrĂłciÄ do Johna Kembleâa, ktĂłry zginÄ Ĺ ĹmierciÄ mÄczeĹskÄ w Hereford w 1679 roku, ostatniej z wielu ofiar schizmy Henryka VIII oraz trwajÄ cych pĂłĹtora wieku wojen domowych. Trudno jest przesadziÄ z doniosĹoĹciÄ Ĺźycia i myĹli Newmana oraz rozlegĹoĹciÄ ich wpĹywĂłw, od J.R.R. Tolkiena po Grahama Greena, od Christophera Dawsona po Josepha Ratzingera. KapĹan, wykĹadowca, teolog, polemista, kaznodzieja i wreszcie kardynaĹ, ale takĹźe powieĹciopisarz, poeta, dziennikarz, zaangaĹźowany intelektualista, a zwĹaszcza charyzmatyczny punkt odniesienia dla tysiÄcy osĂłb, zarĂłwno we wspaniaĹych latach jego mĹodoĹci w Oxfordzie, w ktĂłrych poĹwiÄciĹ Ĺźycie ruchowi tak naprawdÄ erygujÄ cemu ponownie KoĹcióŠanglikaĹski, jak i po trzÄsieniu ziemi, jakie wywoĹaĹo w KoĹciele katolickim jego nawrĂłcenie siÄ w 1845 roku, ktĂłry nie byĹ od razu gotowy przyjÄ Ä tak wolnÄ i oryginalnÄ postaÄ. RozmawialiĹmy o tym z ksiÄdzem Ianem Kerem, emerytowanym profesorem teologii na Uniwersytecie w Oxfordzie oraz bezdyskusyjnym Ĺwiatowym autorytetem w kwestii Newmana. Autorem setek publikacji, wĹrĂłd ktĂłrych najbogatszÄ i najbardziej fascynujÄ cÄ jest John Henry Newman â A Biography (niestety nieprzetĹumaczona jeszcze na jÄzyk polski).
Dlaczego przeciÄtny katolik powinien byÄ zainteresowany kanonizacjÄ wykĹadowcy akademickiego i teologa z Oxfordu? Newman byĹ wszystkim za wyjÄ tkiem zadufanego w sobie albo ĹźyjÄ cego w swoim Ĺwiecie akademika. Przez caĹe jego Ĺźycie duszpasterski skĹadnik towarzyszyĹ zawsze skĹadnikowi intelektualnemu i apologetycznemu i to wĹaĹnie jest jeden z aspektĂłw, ktĂłry osobiĹcie najbardziej mnie w nim zafascynowaĹ. Na przykĹad w Littlemore w latach kryzysu przed nawrĂłceniem Newman nie ma problemu z nauczaniem dzieci z ubogich okolicznych rodzin. Po swoim nawrĂłceniu wiele swojego czasu poĹwiÄciĹ aktywnoĹciom parafialnym zwiÄ zanym z oratorium na peryferiach Birmingham. Jednym z powodĂłw, dla ktĂłrych jego produkcja piĹmienna nie byĹa tak rozlegĹa, jak mogĹaby byÄ, byĹo to, Ĺźe codziennie przez dĹugie godziny zajmowaĹ siÄ bardzo obszernÄ korespondencjÄ listownÄ z setkami osĂłb wszelkiego pochodzenia spoĹecznego i kulturowego.
TakĹźe dwa cuda nie odnosiĹy siÄ w pierwszej kolejnoĹci do jego wielkoĹci intelektualnej. W Ĺźadnym razie. Katoliccy intelektualiĹci czÄsto nie modlÄ siÄ i zawsze mĂłwiĹem, Ĺźe potrzebowaliĹmy wiary i modlitwy prostych ludzi, aĹźeby Newman zostaĹ ĹwiÄtym. Diakon Jack Sullivan, beneficjent pierwszego cudu, poznaĹ Newmana, oglÄ dajÄ c film dokumentarny w telewizji; poruszyĹy go liczne i powaĹźne cierpienia raniÄ ce Newmana w jego Ĺźyciu, oraz wiara, ktĂłrÄ ĹźyĹ. Melissa Villalobos, ktĂłra otrzymaĹa drugi, decydujÄ cy cud, jest matkÄ siedmiorga dzieci. TakĹźe ona obejrzaĹa ten sam film dokumentalny, w ktĂłrym ja rĂłwnieĹź zabieraĹem gĹos, i byĹa zafascynowana wĹaĹnie tym, Ĺźe Newman nie przeĹźyĹ swojego Ĺźycia w wieĹźy z koĹci sĹoniowej, oraz aktualnoĹciÄ wyzwaĹ, ktĂłrym musiaĹ stawiÄ czoĹa. Kiedy potem powaĹźnie zachorowaĹa, zaczÄĹa modliÄ siÄ do Newmana.
JednoczeĹnie jednak dziedzictwo myĹli Newmana jest przeogromne, zwĹaszcza w teologii XX wieku. OczywiĹcie, a wasz Ruch jest jednym z wielu tego przykĹadĂłw. Kiedy spotkaĹem ksiÄdza Giussaniego wiele lat temu, w czasie jednego z zebraĹ waszych odpowiedzialnych, powiedziaĹ mi, Ĺźe uksztaĹtowaĹy go teksty Newmana w latach gimnazjum â o wiele wczeĹniej niĹź mnie! Newman naprawdÄ jest prorokiem wspĂłĹczesnego KoĹcioĹa i Ĺwiata. To wĹaĹnie on rozpoznaĹ poczÄ tki i efekty sekularyzacji oraz pojÄ Ĺ, Ĺźe KoĹcióŠbÄdzie musiaĹ stawiÄ jej czoĹa, zwĹaszcza przywracajÄ c centralne miejsce indywidualnemu spotkaniu z osobÄ Jezusa Chrystusa jako jedynÄ odpowiedziÄ na pragnienie peĹni kaĹźdego ludzkiego istnienia, jak to siÄ dzieje na przykĹad w przypadku nawrĂłcenia Kalisty, bohaterki jego piÄknej, czÄsto zapominanej powieĹci. Z tego oraz z innych powodĂłw jestem pewny, Ĺźe wczeĹniej czy później Newman zostanie ogĹoszony doktorem KoĹcioĹa.
W swoich ksiÄ Ĺźkach ĹÄ czy KsiÄ dz czÄsto Newmana z Soborem WatykaĹskim II: na czym polega ta wiÄĹş? Newman ĹÄ czy siÄ z Soborem WatykaĹskim II tak jak ĹwiÄty Robert Bellarmin z Soborem Trydenckim. W profetyczny sposĂłb Newman jest wielkim apologetÄ prawdziwej hermeneutyki Soboru â rozwoju doktryny w zupeĹnej ciÄ gĹoĹci.
Ale w jakim sensie Newman wyprzedza SobĂłr oraz KoĹcióŠposynodalny? PrzykĹadem jest idea organicznej komunii: dla Newmana KoĹcióŠnie jest dwumianem kleru i laikatu, ale jest Ĺźywym ciaĹem tych wszystkich, ktĂłrzy otrzymali chrzest Ĺw., tak jak mĂłwiÄ dwa kluczowe rozdziaĹy Lumen gentium. Ponadto Newman uprzedza pilnÄ potrzebÄ powrotu do badaĹ nad KoĹcioĹem pierwotnym, a zwĹaszcza Ojcami KoĹcioĹa; miaĹa ona staÄ siÄ zasadniczÄ potrzebÄ w myĹli takich intelektualistĂłw jak Henry de Lubac, ktĂłry miaĹ przeogromny wpĹyw na SobĂłr. Ale generalnie wiele kluczowych dokumentĂłw Soboru, takich jak Dei Verbum, Gaudium et spes oraz Nostra aetate znajdujÄ w jego tekstach zwiastun, a czÄsto takĹźe korektÄ do licznych wynaturzeĹ hermeneutycznych, ktĂłre niestety zostaĹy zaproponowane w latach posoborowych.
Czy proroctwo Newmana wiÄ Ĺźe siÄ jedynie z refleksjÄ teologicznÄ ? Innym waĹźnym elementem jest idea ruchu, ktĂłra zajmuje centralne miejsce zarĂłwno w Ĺźyciu, jak i w myĹli Newmana. W latach 30. XIX wieku, wraz z kilkoma przyjaciĂłĹmi i kolegami z Oxfordu, powoĹaĹ do Ĺźycia prawdziwy ruch (Oxford Movement â ruch oksfordzki wĹaĹnie). Inspiratorami byli profesorzy uniwersyteccy, a celem byĹo pokazanie albo odtworzenie teologii katolickiej wewnÄ trz KoĹcioĹa anglikaĹskiego, ale forma byĹa ruchowa, podobna pod wieloma wzglÄdami do formy nowych ruchĂłw powstaĹych w tym samym czasie, co SobĂłr WatykaĹski II. Na poczÄ tku wielu z jego towarzyszy mĂłwiĹo o koniecznoĹci zorganizowania komisji i strategii. Newman przeciwstawiĹ siÄ temu mocno, broniÄ c natomiast doniosĹoĹci osobistego wpĹywu (âpersonal influenceâ) jako prawdziwej metody propagowania prawdy.
Co to dokĹadnie oznacza? NajproĹciej, jest to idea, Ĺźe chrzeĹcijaĹstwo oraz kaĹźda âĹźywa ideaâ w ogĂłle rozpowszechniajÄ siÄ z osoby na osobÄ, w indywidualnej relacji za poĹrednictwem dynamiki atrakcyjnoĹci.
Co moĹźe powiedzieÄ Newman KoĹcioĹowi XXI wieku? Dla Newmana dwubiegunowoĹÄ tradycjonaliĹci-liberaĹowie nie dziaĹa. Swoim Ĺźyciem i swojÄ myĹlÄ pokazuje on natomiast, Ĺźe moĹźna byÄ konserwatystami, a jednoczeĹnie reformatorami, co wiÄcej, jest to konieczne. Newman mĂłwiĹ czÄsto, Ĺźe by mĂłc pozostawaÄ zawsze sobÄ , trzeba wciÄ Ĺź siÄ zmieniaÄ. To jest zadanie KoĹcioĹa oraz kaĹźdego chrzeĹcijanina.
KsiÄĹźe Profesorze, poĹwiÄciĹ KsiÄ dz Newmanowi caĹÄ swojÄ karierÄ akademickÄ . Jaki byĹ szczegĂłlny âosobisty wpĹywâ Newmana na KsiÄdza? Kiedy nachodzÄ mnie wÄ tpliwoĹci w sprawach wiary oraz tego wszystkiego, czemu poĹwiÄciĹem Ĺźycie, myĹlÄ o Newmanie. ZarĂłwno dlatego, Ĺźe nie baĹ siÄ on stawiaÄ czoĹa tym wÄ tpliwoĹciom i poĹwiÄciĹ duĹźo swojej intelektualnej energii kwestii, jak posiadaÄ rozumnÄ pewnoĹÄ, oraz relacji miÄdzy rozumem a wiarÄ w ogĂłle. Ale zwĹaszcza dlatego, Ĺźe kiedy nachodzÄ mnie wÄ tpliwoĹci, jego ĹwiÄtoĹÄ jest najlepszÄ oczywistoĹciÄ ich niedorzecznoĹci.
Giuseppe Pezzini, urodzony w Turynie w 1984 r., jest starszym wykĹadowcÄ na Uniwersytecie St. Andrews (Szkocja), gdzie wykĹada jÄzyk i literaturÄ ĹaciĹskÄ . ByĹ pracownikiem naukowym w Magdalen College w Oxfordzie oraz w Princeton. NapisaĹ eseje o Oscarze Wildzie i J.R.R. Tolkienie. ByĹ kuratorem wystawy o J.H. Newmanie, prezentowanej podczas Meetingu w Rimini w 2011 r.
Ian Ker (ur. 1942) jest kapĹanem i emerytowanym profesorem teologii na Uniwersytecie w Oxfordzie. Autor i redaktor ponad 20 ksiÄ Ĺźek o Newmanie, m.in. John Henry Newman â A Biography (1990), napisaĹ takĹźe The Catholic Revival in English Literature 1845-1961, Mere Catholicism oraz biografiÄ literackÄ i intelektualnÄ G.K. Chestertona. |