Ślady
>
Archiwum
>
2015
>
listopad / grudzieĹ
|
||
Ślady, numer 6 / 2015 (listopad / grudzieĹ) Pierwszy Plan. Jubileusz. Rok MiĹosierdzia Jedyna broĹ Rozpoczyna siÄ wielka droga Ĺaski. Rok ĹwiÄty, poĹwiÄcony miĹosierdziu, jest potrzebny tym bardziej teraz, po zamachach, ktĂłre zraniĹy Ĺwiat. PoniĹźej wÄdrĂłwka po refleksjach nad sĹowem âniemoĹźliwymâ dla czĹowieka, dla ktĂłrej punktem wyjĹcia jest zaproszenie PAPIEĹťA FRANCISZKA, otwierajÄ cego nas szeroko na doĹwiadczenie, ktĂłre jako jedyne jest potÄĹźniejsze od chaosu. Davide Perillo Jest potrzebny âbardziej niĹź wczeĹniejâ. WĹaĹnie tak powiedziaĹ arcybiskup Rino Fisichella, przewodniczÄ cy Papieskiej Rady do spraw Krzewienia Nowej Ewangelizacji, temu, kto tuĹź po masakrze w ParyĹźu pytaĹ go, czy moĹźe Jubileusz nie powinien byÄ odwoĹany. Zbyt duĹźe ryzyko, dla Rzymu i wiernych. Za duĹźy strach na myĹl o zgromadzeniu tak wielu ludzi w mieĹcie, ktĂłremu ISIS poprzysiÄga zatkniÄcie na nim swojej flagi. A tymczasem nie. WĹaĹnie ze wzglÄdu na fakty, ktĂłre miaĹy miejsce w ParyĹźu â a nastÄpnie w Mali â Rok MiĹosierdzia, tak upragniony przez papieĹźa Franciszka, jest âjeszcze bardziej naglÄ cÄ sprawÄ â, przypominaĹ praĹat, odpowiedzialny za przygotowania do tego wydarzenia. RozpoczÄ Ĺ siÄ w tych dniach podwĂłjnym otwarciem ĹwiÄtych Drzwi: 8 grudnia tych tradycyjnych w Bazylice Ĺw. Piotra, oraz tych nadzwyczajnych, naleĹźÄ cych do katedry w Bangi, w Republice Ĺrodkowej Afryki, ktĂłre PapieĹź otworzyĹ 29 listopada podczas swojej podróşy na Czarny LÄ d. ZamkniÄcie jest przewidziane na 20 listopada 2016 roku, w uroczystoĹÄ Chrystusa KrĂłla WszechĹwiata. W miÄdzyczasie odbÄdÄ siÄ pielgrzymki do Rzymu, Jubileusze dla róşnych grup (chorych, mĹodzieĹźy, duchowieĹstwaâŚ), gesty charakteryzujÄ ce kaĹźdy ĹwiÄty Rok, od zawsze. Ale takĹźe ĹwiÄte Drzwi otwarte w kaĹźdej diecezji, by daÄ moĹźliwoĹÄ wszystkim wiernym przeĹźycia Jubileuszu tam, gdzie sÄ (nawet w wiÄzieniu, zwaĹźywszy na to, Ĺźe PapieĹź zapragnÄ Ĺ nadaÄ godnoĹÄ ĹwiÄtych Drzwi nawet drzwiom wiÄziennych cel). Oraz miriady gestĂłw i momentĂłw, ktĂłre wydarzÄ siÄ na wszystkich peryferiach KoĹcioĹa, by pomĂłc wpatrywaÄ siÄ nieustannie w Chrystusa, w Oblicze miĹosierdzia, jak nazywa Go PapieĹź w Misericordiae vultus, bulli ogĹaszajÄ cej Jubileusz. UkazaĹa siÄ 11 kwietnia, umykajÄ c nieco uwadze po obrzÄdach Wielkiego Tygodnia. A Rok ĹwiÄty zostaĹ ogĹoszony miesiÄ c wczeĹniej. Komentarze zdÄ ĹźyĹy juĹź ucichnÄ Ä, a zaskoczenie osĹabnÄ Ä. W rezultacie prawdopodobnie maĹo kto przeczytaĹ ten tekst. Tymczasem warto do niego powrĂłciÄ, podkreĹlajÄ c niektĂłre fragmenty. PoniewaĹź przeglÄ dajÄ c go, moĹźna odnaleĹşÄ niezmierne bogactwo, poczÄ wszy od racji, dla ktĂłrej PapieĹź pomyĹlaĹ o podobnym geĹcie: âSÄ chwile, w ktĂłrych jeszcze mocniej jesteĹmy wzywani, aby utkwiÄ wzrok w miĹosierdziu, byĹmy sami stali siÄ skutecznym znakiem dziaĹania Ojca. Z tego wĹaĹnie powodu ogĹosiĹem Nadzwyczajny Jubileusz MiĹosierdzia jako peĹen Ĺaski czas dla KoĹcioĹa, by uczyniÄ Ĺwiadectwo wierzÄ cych jeszcze mocniejszym i skuteczniejszymâ*.
Grzech i przebaczenie. Celem jest wiÄc Ĺwiadectwo. A ĹşrĂłdĹem Ĺwiadectwa jest âutkwienie wzroku w miĹosierdziuâ. Patrzenie na Niego i uĹwiadomienie sobie daru, jakim On jest. Jest to zasadnicza, ponaglajÄ ca potrzeba, jakÄ odczuwa dzisiaj PapieĹź, najwaĹźniejsza. Zbiega siÄ ona z wkĹadem, jaki my, chrzeĹcijanie, moĹźemy daÄ Ĺwiatu. I decyduje o wiarygodnoĹci wiary, ktĂłra âweryfikuje siÄ na drodze miĹoĹci miĹosiernej i wspĂłĹczujÄ cejâ, jak czÄsto powtarza PapieĹź: âJest to kluczowe dla KoĹcioĹa oraz dla wiarygodnoĹci jego gĹoszenia, aby ĹźyĹ on i ĹwiadczyĹ w pierwszej osobie o miĹosierdziu. JÄzyk KoĹcioĹa i jego gesty powinny przekazywaÄ miĹosierdzie tak, aby wejĹÄ w gĹÄbiÄ serca ludzi i sprowokowaÄ ich do odnalezienia drogi powrotu do Ojcaâ. I zawsze tak jest, ale jeszcze bardziej wtedy, gdy zĹo staje siÄ bardziej ponure i bolesne. Przypomina o tym inny fragment z poczÄ tkowych paragrafĂłw: âNa ogrom grzechu BĂłg odpowiada peĹniÄ przebaczenia. MiĹosierdzie bÄdzie zawsze wiÄksze od kaĹźdego grzechuâ. Ponowna lektura tych sĹĂłw dzisiaj porusza, poniewaĹź wskazuje drogÄ. Ukazuje jedynÄ broĹ pozwalajÄ cÄ pokonaÄ chaos. Co wiÄcej, broĹ potÄĹźniejszÄ od chaosu. A sĹowo âpotÄĹźnyâ nie jest przypadkowe. MiĹosierdzie, przypomina Franciszek, cytujÄ c ĹwiÄtego Tomasza z Akwinu, bardziej niĹź âznakiem sĹaboĹciâ jest âprzejawem wszechmocnoĹci Bogaâ. Jest czÄĹciÄ Jego metody, sposobu, jaki wybiera, by nieustanie ofiarowywaÄ siÄ naszej wolnoĹci. Od zawsze, od kiedy ustanowione zostaĹo przymierze z czĹowiekiem (przepiÄkny jest paragraf, w ktĂłrym PapieĹź odwoĹuje siÄ do PsalmĂłw), aĹź po apoteozÄ, do peĹnego objawienia siÄ Jezusa: tylko doĹwiadczenie Jego obecnoĹci w Ĺwiecie pozwala Janowi przyznaÄ âpo raz pierwszy i jedyny na kartach Pisma ĹwiÄtegoâ, Ĺźe âBĂłg jest miĹoĹciÄ â. Dlatego Chrystus jest obliczem miĹosierdzia. W nim objawia siÄ ânatura Boga jako natura Ojca, ktĂłry nigdy nie uwaĹźa siÄ za zwyciÄĹźonego, dopĂłki nie sprawi, Ĺźe poprzez wspĂłĹczucie i miĹosierdzie zniknie grzech i pokonane zostanie odrzucenieâ, jak widaÄ na kartach Ewangelii: Syn marnotrawny, wdowa z Naim, powoĹanie Mateusza (od ktĂłrego Franciszek, jak sam przypomina, zaczerpnÄ Ĺ swoje motto: miserando atque eligendo, âspoglÄ dajÄ c na niego z miĹoĹciÄ , wybraĹ goâ). Nie ma innej drogi, innej moĹźliwoĹci, by âzwyciÄĹźyÄ odrzucenieâ okazywane przez ludzkie serce â by przyciÄ gnÄ Ä wolnoĹÄ, do koĹca â jak tylko dostrzeĹźenie pasji Chrystusa do nas. A to przede wszystkim dzisiaj, w tym historycznym momencie, ktĂłry, jak przypomina PapieĹź, cytujÄ c Jana PawĹa II, wydaje siÄ uczyniony specjalnie po to, by âsamÄ ideÄ miĹosierdzia odsunÄ Ä ma margines Ĺźycia i odciÄ Ä od serca ludzkiegoâ. Zaskakuje jeszcze jeden fakt. Definicje PapieĹźa nie sÄ skoĹczone. Nigdy nie ma zdania, ktĂłre raz na zawsze zamykaĹoby kwestiÄ (byĹoby to niemoĹźliwe w przypadku, jak przypominaĹ ksiÄ dz Giussani, sĹowa tak gĹÄboko zakorzenionego w Tajemnicy, Ĺźe âtrzeba by je wydrzeÄ z ludzkiego sĹownikaâ). Jest wiele definicji, czym jest miĹosierdzie, ale sÄ one jak okna, ktĂłre otwierajÄ siÄ na doĹwiadczenie miĹosierdzia w Ewangelii, a nastÄpnie w codziennym Ĺźyciu. OdsyĹajÄ do miejsc â momentĂłw â gdzie miĹosierdzie siÄ ukazuje. I gdzie, ukazujÄ c siÄ, otwiera niewyobraĹźalne perspektywy.
Poza sprawiedliwoĹÄ. PrzykĹad pierwszy z brzegu: sprawiedliwoĹÄ. Jest to jedna z najwaĹźniejszych potrzeb czĹowieka. Ale nie sposĂłb âpoĹÄ czyÄ jejâ z ideÄ radykalnego przebaczenia, zawsze moĹźliwego. A jednak âjeĹli BĂłg zatrzymaĹby siÄ na sprawiedliwoĹci, przestaĹby byÄ Bogiem i staĹby siÄ jak wszyscy ludzie, ktĂłrzy przywoĹujÄ szacunek dla prawa. SprawiedliwoĹÄ sama w sobie nie wystarczy, a doĹwiadczenie uczy, Ĺźe odwoĹywanie siÄ tylko do niej niesie ze sobÄ ryzyko jej zniszczenia. Z tego teĹź powodu BĂłg przekracza sprawiedliwoĹÄ miĹosierdziem i przebaczeniemâ, zawsze ofiarujÄ c grzesznikowi âkolejnÄ moĹźliwoĹÄ okazania Ĺźalu, nawrĂłcenia i uwierzeniaâ. I to wprowadza na Ĺwiat rzeczywistÄ moĹźliwoĹÄ przebaczenia, ânarzÄdzie zĹoĹźone w nasze kruche rÄce, abyĹmy byli w stanie osiÄ gnÄ Ä spokĂłj serca. PorzuciÄ Ĺźal, zĹoĹÄ, przemoc i zemstÄ â warunki konieczne do tego, by ĹźyÄ szczÄĹliwieâ.
Czas na zmianÄ. SÄ to sĹowa, ktĂłre odczytywane obecnie po raz kolejny, gdy jesteĹmy zanurzeni w takim a nie innym klimacie, wskazujÄ jeszcze cenniejszÄ drogÄ. Nie sposĂłb wyobraziÄ jÄ sobie, siedzÄ c tylko przy stoliku, ale jest ona moĹźliwa w wierze. My takĹźe moĹźemy rozpoczÄ Ä drogÄ, na ktĂłrej prosi siÄ nas, byĹmy byli âmiĹosierni jak Ojciecâ, zgodnie ze sĹowami bÄdÄ cymi â przypomina Franciszek â âmottemâ Roku ĹwiÄtego. MoĹźliwe staje siÄ takĹźe patrzenie na miĹosierdzie jako na âkryterium potrzebne do zrozumienia, kim sÄ Jego prawdziwi synowie. JesteĹmy wiÄc wezwani do Ĺźycia miĹosierdziem, poniewaĹź to nam zostaĹo najpierw udzielone miĹosierdzieâ. AĹźeby szybciej podÄ ĹźaÄ tÄ drogÄ , Ojciec ĹwiÄty daje bardzo praktyczne wskazĂłwki. Wzywa do intensywniejszego przeĹźycia najbliĹźszego Wielkiego Postu, âjako istotnego momentu w (âŚ) doĹwiadczeniu miĹosierdzia Bogaâ. Zaprasza do pielgrzymowania, ktĂłre jest âikonÄ Ĺźyciaâ i âbodĹşcem do nawrĂłceniaâ. PodkreĹla rolÄ sakramentu pokuty, ktĂłry âpozwala nam dotknÄ Ä wielkoĹci miĹosierdziaâ (âbyÄ spowiednikiem â przypomina PapieĹź â znaczy mieÄ udziaĹ w samej misji Jezusaâ). WysyĹa do róşnych diecezji na caĹym Ĺwiecie Misjonarzy MiĹosierdzia, ktĂłrym udziela âwĹadzy przebaczenia grzechĂłw zarezerwowanych dla Stolicy Apostolskiejâ. AĹź wreszcie wskazuje na koniecznoĹÄ ponownego odkrycia dzieĹ miĹosierdzia, wzglÄdem ciaĹa i duszy, poniewaĹź ostatecznie âto na ich podstawie bÄdziemy osÄ dzeni: czy daliĹmy jeĹÄ temu, kto jest gĹodny, czy daliĹmy piÄ temu, kto jest spragnionyâŚâ. Jest jednak jeszcze jedna kwestia, nad ktĂłrÄ trzeba siÄ zastanowiÄ, tym bardziej dzisiaj. Dotyczy relacji z judaizmem i islamem. MiĹosierdzie âwiÄ Ĺźe nasâ takĹźe z nimi, poniewaĹź Ĺźydzi i muzuĹmanie âuwaĹźajÄ miĹosierdzie za jeden z najwaĹźniejszych atrybutĂłw Boga. Izrael jako pierwszy otrzymaĹ to objawienieâ, tymczasem islam âpoĹrĂłd imion przypisywanych Stworzycielowi przywoĹuje szczegĂłlnie dwa sĹowa: MiĹosierny i LitoĹciwyâ. JakÄ drogÄ otwiera przypomnienie tego po wydarzeniach w ParyĹźu i w stolicy Mali, Bamako? To tylko podpowiedzi. Hipoteza pracy, ktĂłrÄ trzeba pogĹÄbiÄ, a przede wszystkim przeĹźyÄ. Ale wystarczÄ , by siÄ przekonaÄ, Ĺźe Jubileusz jest tym bardziej potrzebny, teraz. âTo jest wĹaĹnie czas sposobny na zmianÄ Ĺźycia! â przypomina PapieĹź. â To jest czas, aby pozwoliÄ dotknÄ Ä swe serceâ. (d@perillo14) * Bulla Misericordiae vultus cyt. za: w2.vatican.va.
POLECAMY Bulla Misericordiae vultus papieĹźa Franciszka, ogĹaszajÄ ca Nadzwyczajny Rok MiĹosierdzia Ostatni rozdziaĹ ksiÄ Ĺźki L. Giussaniego, S. Alberto, J. Pradesa, ZostawiÄ Ĺlady w historii Ĺwiata (Wydawnictwo Ĺw. KrzyĹźa, Opole 2011, s. 185â196). |