Ślady
>
Archiwum
>
2004
>
styczeĹ / luty
|
||
Ślady, numer 1 / 2004 (styczeĹ / luty) Bassano del Grappa. DwadzieĹcia jeden lat przyznawania miÄdzynarodowej Nagrody w dziedzinie kultury katolickiej Czas dojrzaĹoĹci duchowych synĂłw ksiÄdza Didimo W XXI edycji NagrodÄ SzkoĹy Kultury Katolickiej, powstaĹej z inicjatywy ks. Didimo Mantiero, przyznano przedstawicielom Ĺrodowiska bankowcĂłw, Hannie Gronkiewicz-Waltz i dyrektorowi Banku WĹoskiego Antonio Fazio. Alberto Savorana Dziennik ksiÄdza Didimo Mantiero, czĹowieka wielkiej wiary z Bassano, zmarĹego w 1991 roku, nosi tytuĹ Il volto piĂš vero [Prawdziwsze oblicze]. DziÄki umiĹowaniu Chrystusa autor zapiskĂłw zaĹoĹźyĹ wspĂłlnotÄ La Dieci. W nastÄpnych latach powstaĹ RzÄ d MĹodych i szkoĹa Kultury Katolickiej. DziĹ sÄ one doĹwiadczeniem gromadzÄ cym mĹodych i dorosĹych wokóŠdzieĹ wiary zwiÄ zanej z Ĺźyciem, animowanych przez Ruch. Ten ostatni potrafiĹ przejĹÄ przez piÄÄdziesiÄ t lat historii â Ĺwieckiej i koĹcielnej â zachowujÄ c poczÄ tkowÄ autentycznoĹÄ, dziÄki ktĂłrej jest kochany i bĹogosĹawiony przez Jana PawĹa II. Podobnie staĹo siÄ z MiÄdzynarodowÄ NagrodÄ Kultury Katolickiej, w 2003 r. odbyĹa siÄ jej XXI edycja. Pod mostem w Bassano przechodzili juĹź Nausola i Del Noce, kard. Ratzinger i Messori, Biffi i ks. Giussani, Corti i Muti. Tym razem przewodnictwem profesora Gianfranco Morra (nagrodzonego w 1983 r.), wybrano dwĂłch przedstawicieli miÄdzynarodowego Ĺrodowiska bankowcĂłw: dyrektora Banku WĹoskiego Antonio Fazio i HannÄ Gronkiewicz-Waltz byĹÄ dyrektor Narodowego Banku Polskiego, obecnie dyrektor Banku Europejskiego Odbudowy i Rozwoju. Obecni 15 listopada w Audytorium Instytutu Graziani w Bassano duchowi synowie ks. Mantiero, gĹĂłwni bohaterowie przedsiÄwziÄcia, Sergio Martinelli i Giovanni Scalco, redaktor ksiÄ Ĺźki ks. Didimo opublikowanej przez Wydawnictwo Rizzoli, byli wzorem dyskretnego towarzyszenia rozwijajÄ cemu siÄ wydarzeniu.
Bp Ardura: cenny wykĹad Na uroczystoĹÄ wrÄczenia nagrĂłd przybyĹ takĹźe bp Ardura sekretarz Papieskiej Rady Kultury. Stolica Apostolska od poczÄ tku angaĹźowaĹa siÄ w podtrzymywanie dzieĹa La Dieci. W sĹowie wstÄpnym do ceremonii goĹÄ podkreĹliĹ wyjÄ tkowoĹÄ wydarzenia âwyróşniajÄ cego siÄ w kulturze europejskiej, naznaczonej zagubieniem pamiÄci, agnostycyzmem praktycznym i indeferentyzmem religijnym, jasnym odwoĹaniem do katolicyzmuâ. Zdaniem bpa Ardury szkoĹa z Bassano wnosi cenny wkĹad âczyniÄ c gĹos kultury katolickiej sĹyszalnym na wszystkich areopagach trzeciego tysiÄ cleciaâ, nie pomijajÄ c Ĺrodowiska finansistĂłw i bankowcĂłw, o czym ĹwiadczÄ nagrodzeni, âktĂłrzy pomagajÄ odczytywaÄ mechanizmy zmian ekonomicznych w Ĺwietle wiary w Chrystusaâ. Raffaello Vignali, dyrektor Towarzystwa DzieĹ, mĂłwiĹ o âbliskim pokrewieĹstwie wewnÄtrznym z postawÄ ks. Didimo. Charyzmat przywoĹuje charyzmat, jednoĹÄ charyzmatĂłw cechuje caĹe Ĺźycie luduâ. Takie pokrewieĹstwo powoĹaĹo do Ĺźycia szkoĹÄ wzajemnej pomocy. DziaĹalnoĹÄ tej szkoĹy propagowali wspĂłlnie mieszkaĹcy Bassano i Towarzystwo DzieĹ.
Hanna Gronkiewicz-Waltz Hanna Gronkiewicz-Waltz zĹoĹźyĹa Ĺwiadectwo o swoim Ĺźyciu przechodzÄ c w zaprezentowanej wypowiedzi od czasĂłw ustroju komunistycznego przez okres SolidarnoĹci do upadku Muru i wejĹcia w struktury Europejskie. âJestem przekonana â powiedziaĹa â iĹź kaĹźdy z nas moĹźe wszÄdzie byÄ Ĺwiadkiem wiaryâ, takĹźe w Banku Narodowym, wĹrĂłd pieniÄdzy i transakcji zwiÄ zanych z inwestycjami. MĂłwiÄ c o zadaniu chrzeĹcijan w nowej Europie Gronkiewicz-Waltz zauwaĹźyĹa, ze bycie mniejszoĹciÄ nie musi prowadziÄ do zniechÄcenia. âDwa tysiÄ ce lat temu garstka mÄĹźczyzn i kobiet, uciekajÄ c z Jerozolimy przed przeĹladowaniami, zapoczÄ tkowaĹa chrzeĹcijaĹstwo na naszym kontynencie. Wytrwali w wierze zachowujÄ c nadzieje wbrew nadziei. WierzÄ, Ĺźe i nam dziĹ wystarczy nadzieiâ.
Antonio Fazio NastÄpnie poznaliĹmy Antonio Fazio. Po uczczeniu pamiÄci ĹźoĹnierzy polegĹych podczas âpeĹnienia misji pokojowejâ w Nassirii, wspomnieniu dokonanych niedawno zamachĂłw w synagogach istambulskich, Fazio zaprezentowaĹ lekcjÄ ekonomii. W wypowiedzi odwoĹaĹ siÄ do myĹli Ĺw. Tomasza z Akwinu, ulubionego przez siebie autora. âSpoĹeczeĹstwo opiera siÄ na sprawiedliwoĹci i prawdzie â sÄ one dostosowywaniem wynagrodzenia do wysiĹkĂłw i zasĹug. Praca to narzÄdzie efektywnego udziaĹu w Ĺźyciu spoĹecznym, dla rozwoju osĂłb i prawdziwego urzeczywistniania demokracjiâ. UmoĹźliwienie mĹodym odpowiedniego przygotowania do udziaĹu w Ĺźyciu spoĹecznym i podjÄcia pracy jest niezbÄdne. WyjaĹniĹ, Ĺźe gdy idzie o zasady ekonomiczne to âetyka nie jest czymĹ, co pojawia siÄ po zadziaĹaniu rynku, ale stanowi istotny element jego dobrego funkcjonowania. Przed wszystkim, co dotyczy dziaĹania gospodarki znajduje siÄ osoba. Nie jesy ona jednostkÄ âzamkniÄtÄ w poszukiwaniu wĹasnej korzyĹci, ale kimĹ otwartym na relacje z innymi i wspĂłlne dobroâ. Nie zabrakĹo refleksji o polityce. âKto jest wybrany do peĹnienia funkcji publicznej powinien speĹniaÄ jÄ wedĹug zdolnoĹci i zalet moralnych: secundum virtutemâ. Na koniec Fazio nawiÄ zaĹ do spraw jednoĹci Europy: âW obrazie Starego Kontynentu, takĹźe w waĹźnych dziaĹaniach zwiÄ zanych z pracami nad konstytucjÄ , rozpoznanie podstawowej wartoĹci, jakÄ jest przesĹanie chrzeĹcijaĹskie, nie moĹźe pozostawaÄ na uboczu, byÄ traktowane jako zagadnienie marginalneâ.
HoĹd dla La Dieci PrzyjmujÄ c zĹoty medal Gronkiewicz-Waltz podziÄkowaĹa za nagrodÄ powstaĹÄ z zaangaĹźowania maĹej grupy La Dieci. TwĂłrcy nagrody przypomnieli, Ĺźe pamiÄtajÄ , Ĺźe âChrystus nie zaĹoĹźyĹ wielkich partii, chciaĹ, by powstaĹy maĹe grupy, wprowadzajÄ ce w Ĺźycie Jego prawdÄ i przemieniajÄ ce niÄ Ĺwiatâ. Na zakoĹczenie uroczystoĹci przewodniczÄ cy SzkoĹy Kultury Katolickiej, adwokat Gabriele Alessio wyjaĹniĹ, Ĺźe âjedynÄ , znanÄ nam kulturÄ katolickÄ opisaĹ Ĺw. PaweĹ: ÂŤPostanowiĹem bÄdÄ c wĹrĂłd was nie znaÄ niczego wiÄcej jak tylko Chrystusa, i to ukrzyĹźowanegoÂť. IstotÄ tej nagrody i naszego stowarzyszenia jest wiara, czy moĹźe lepiej pragnienie, by wierzyÄ coraz gĹÄbiej. Decyduje rĂłwnieĹź pragnienie sĹuchania PapieĹźa nauczajÄ cego, Ĺźe âwiara, ktĂłra nie staje siÄ kulturÄ nie jest w peĹni przyjÄta, ani caĹkowicie przemyĹlana, czy doĹwiadczanaâ. Alessio przypomniaĹ: âtraktujemy tÄ nagrodÄ, podobnie jak kaĹźde nasze dziaĹanie, od zaangaĹźowania politycznego po wychowawcze, jako sĹuĹźbÄ KoĹcioĹowi i wyraz uznania dla kaĹźdego czĹowiekaâ.
Ks. Didimo Mantiero urodziĹ siÄ 21.06.1912 r. w Novoledo. W 1937 r. przyjÄ Ĺ ĹwiÄcenia kapĹaĹskie i rozpoczÄ Ĺ intensywnÄ dziaĹalnoĹÄ katechetycznÄ w Bassano della Grappa i w Valdagno. RealizujÄ c swĂłj projekt duszpasterski utworzyĹ w 1962 r. RzÄ d MĹodych. Jego metoda wychowawcza ma na celu przygotowanie mĹodzieĹźy do odpowiedzialnego zaangaĹźowania w Ĺźycie na wszystkich pĹaszczyznach. Opiera siÄ ona na katechezie i dziaĹalnoĹci stowarzyszenia La Dieci (DziesiÄciu). Ks. Mantiero inspirowany biblijnym opisem rozmowy Abrahama z Bogiem, w ktĂłrej BĂłg obiecaĹ ocaliÄ SodomÄ, jeĹli znajdzie w mieĹcie dziesiÄciu sprawiedliwych, zgromadziĹ osoby gotowe ofiarowaÄ Bogu jeden dzieĹ tygodnia za mĹodzieĹź parafii. Tak wĹrĂłd najstarszych i chorych powstaĹo nieformalne stowarzyszenie. DziaĹa ono z zachowaniem dyskrecji. W tym Ĺrodowisku w 1981 r. powstaĹa SzkoĹa kultury katolickiej, a w 1983 r. ufundowana zostaĹa narodowa, a potem miÄdzynarodowa nagroda. Ks. Didimo zmarĹ 13.06.1991 r.
DowiedziaĹem siÄ, Ĺźe w Bassano del Grappa pewien kapĹan zainicjowaĹ przyjaźŠchrzeĹcijaĹskÄ , opartÄ na naĹladowaniu Abrahama w jego dialogu z Bogiem, jakby prowokujÄ cym miĹosierdzie. W pierwszej chwili wydawaĹo siÄ to cudem. Natychmiast rozpoznaĹem typ doĹwiadczenia koĹcielnego wyraĹźajÄ cy w swojej wyjÄ tkowoĹci tradycjÄ, w ktĂłrej byĹem wychowywany od dziecka. âSynowieâ ksiÄdza Didimo Mantiero naleĹźÄ do moich najdroĹźszych przyjaciĂłĹ. Jestem wdziÄczny ksiÄdzu Didimo za stworzenie realnego bractwa stanowiÄ cego, poprzez dyskrecjÄ La Dieci, duszÄ RzÄ du MĹodych i SzkoĹy kultury katolickiej. DzieĹa te mĂłwiÄ wszystkim o piÄknie chrzeĹcijaĹskiego Ĺźycia. (L. Giussani w: Didimo Mantiero, Il volto piĂš.Diari, Bur, Mediolan 2002)
KomuĹ, kto spotkaĹ te stowarzyszenia trudno nie ulec ich urokowi i ĹźywotnoĹci, niema tu niczego ekscentrycznego, Ĺźadnego przymusu, Ĺźadnej ideologicznej zaciÄtoĹci. Jest natomiast chrzeĹcijaĹska radoĹÄ. Z radoĹci i mocy Ewangelii pochodzi ludzkie zaangaĹźowanie. (J. Ratzinger w: L. Grygiel, La âDieciâ di don Didimo Mantiero, San Paolo, Alba 1995)
|