Ślady
>
Archiwum
>
2015
>
lipiec / sierpieĹ
|
||
Ślady, numer 4 / 2015 (lipiec / sierpieĹ) Encyklika. Laudato si` WoĹanie stworzenia Ojciec PAOLO MARTINELLI, kapucyn i biskup pomocniczy archidiecezji mediolaĹskiej, dostrzega w encyklice Laudato siâ zaproszenie do ĹwiÄtoĹci. o. Paolo Martinelli Gest Boga i praca czĹowieka. PowrĂłt do zdumienia âdarowanymi rzeczamiâ: tylko w ten sposĂłb czĹowiek odnajduje swojÄ odpowiedzialnoĹÄ. Ojciec PAOLO MARTINELLI, kapucyn i biskup pomocniczy archidiecezji mediolaĹskiej, dostrzega w encyklice Laudato siâ zaproszenie do ĹwiÄtoĹci. PapieĹź, ktĂłry po raz pierwszy w historii KoĹcioĹa przyjÄ Ĺ imiÄ ĹwiÄtego z AsyĹźu, zatytuĹowaĹ swojÄ drugÄ encyklikÄ, Laudato siâ, nawiÄ zujÄ c do PieĹni brata sĹoĹce, uĹoĹźonej przez ĹwiÄtego Franciszka. Ojciec ĹwiÄty proponuje w niej konkretne odniesienia do dramatycznej sytuacji Ĺrodowiskowej (To, co wydarza siÄ naszemu domowi, 17â61), ktĂłra domaga siÄ ciÄ gĹej odpowiedzialnoĹci czĹowieka (163â201); wchodzi szczegĂłĹowo w sytuacjÄ na Ĺwiecie, w sprawy ekonomii i finansĂłw, ukazuje groĹşny wpĹyw zglobalizowanej technokracji, mĂłwi o powaĹźnej i rozpowszechnionej nierĂłwnoĹci dostÄpu do naturalnych zasobĂłw, zwĹaszcza w odniesieniu do najuboĹźszych. W tym wszystkim wyĹania siÄ ludzki pierwiastek kryzysu ekologicznego (101â136). Wszyscy musimy mu byÄ wdziÄczni za tÄ ewangelicznÄ ĹmiaĹoĹÄ. WaĹźne jest zrozumienie ĹşrĂłdĹa jego zaproszenia do nawrĂłcenia na ekologiÄ integralnÄ (137â162), domagajÄ cÄ siÄ autentycznej ludzkiej ekologii â mĂłwiĹ juĹź o niej wczeĹniej Benedykt XVI â oraz codziennego Ĺźycia (147â155). Na tych stronicach Franciszek zaprasza do wprowadzenia w czyn odwaĹźnych wyborĂłw, nowych stylĂłw Ĺźycia, trzeĹşwoĹci, solidarnoĹci i wspĂłĹdzielenia. U ĹşrĂłdeĹ tej propozycji znajduje siÄ Ewangelia stworzenia (62â100), poprzez ktĂłrÄ ĹwiatĹo wiary daje nam âwspaniaĹe motywacje, by zatroszczyÄ siÄ o przyrodÄ i najsĹabszych braci i siostryâ* (64), popierajÄ c wychowanie do gĹÄbokiej, ekologicznej duchowoĹci (202â246), bowiem âto, czego uczy nas Ewangelia, ma wpĹyw na nasz sposĂłb myĹlenia, odczuwania i Ĺźyciaâ (216).
ĹšrĂłdĹo nieporzÄ dku. BezpoĹrednie odniesienie do ĹwiÄtego Franciszka z AsyĹźu jest w tekĹcie encykliki staĹym ĹşrĂłdĹem przykĹadĂłw. Biedaczyna z AsyĹźu ukazuje nam, Ĺźe âekologia integralna wymaga otwartoĹci na kategorie wykraczajÄ ce poza jÄzyk nauk ĹcisĹych czy biologii i ĹÄ czy nas z istotÄ tego, co ludzkieâ (11). Franciszek z AsyĹźu jako zwolennik i Ĺwiadek braterstwa ze wszystkimi stworzeniami (221) zostaje zaprezentowany jako antyteza przesadnego indywidualizmu wspĂłĹczesnego czĹowieka. W tym kontekĹcie Ojciec ĹwiÄty odpowiada na nieracjonalne oskarĹźenia podnoszone w niektĂłrych Ĺrodowiskach kulturalnych, gdzie tradycja judeochrzeĹcijaĹska jest postrzegana jako ĹşrĂłdĹo Ĺlepego manipulowania przyrodÄ , gdyĹź czĹowiek zostaje postawiony na pozycji âpanaâ stworzenia. W rzeczywistoĹci biblijne opowiadanie przypomina nam, Ĺźe âludzka egzystencja opiera siÄ na trzech podstawowych, ĹciĹle ze sobÄ zwiÄ zanych relacjach: na relacji z Bogiem, z innymi ludĹşmi i z ziemiÄ â (66). BĂłg poleca czĹowiekowi, by troszczyĹ siÄ i opiekowaĹ stworzeniem. Pismo ĹwiÄte przedstawia ârelacjÄ odpowiedzialnej wzajemnoĹci miÄdzy czĹowiekiem a naturÄ . KaĹźda wspĂłlnota moĹźe wziÄ Ä z dĂłbr ziemi to, czego potrzebuje dla przeĹźycia, ale ma rĂłwnieĹź obowiÄ zek chronienia jej i zapewnienia, by nadal byĹa ona pĹodna dla przyszĹych pokoleĹâ (67). W takim sensie ekologiczny nieporzÄ dek jawi siÄ jako spowodowany raczej zapomnieniem o prawdziwej wizji biblijnej. PapieĹź przypomina, Ĺźe rzeczywistoĹÄ nie jest po prostu ânaturÄ â, ale stworzeniem: oznacza to, Ĺźe rzeczy nigdy nie sÄ czystÄ materiÄ do manipulowania. RzeczywistoĹÄ zawsze ma charakter daru. Tak samo ludzie â w naszym Ĺźyciu zaczyna panowaÄ nieĹad, kiedy przestajemy uznawaÄ siÄ za stworzenia. JednoczeĹnie koncepcja stworzenia w pewnym sensie odmityzowuje naturÄ. Tutaj papieĹź zwraca teĹź uwagÄ, Ĺźe w naszym Ĺźyciu zaczyna panowaÄ nieĹad, kiedy przestajemy uznawaÄ siÄ za stworzenia. TakĹźe praktykowany przez czĹowieka niekontrolowany konsumpcjonizm rzeczy wydaje siÄ wymagaÄ âod nich tego, czego w swej maĹoĹci daÄ nam nie mogÄ â (88). W istocie, stworzenia NieskoĹczonej Tajemnicy sÄ znakiem. WielkoĹÄ ĹwiÄtego Franciszka polega wĹaĹnie na tym, Ĺźe patrzy on na kaĹźde stworzenie poprzez jego relacjÄ z Bogiem: âFranciszek za kaĹźdym razem, kiedy spoglÄ daĹ na sĹoĹce, ksiÄĹźyc czy najmniejsze zwierzÄta, reagowaĹ Ĺpiewem, wĹÄ czajÄ c w swoje uwielbienie wszystkie stworzeniaâ (11). DosyÄ sugestywne wydaje siÄ wreszcie odniesienie do sakramentu jako powiÄ zania miÄdzy stworzonÄ rzeczywistoĹciÄ , pracÄ czĹowieka i dziaĹaniem Boga w czasie i przestrzeni. W istocie, w sakramentach stworzona rzeczywistoĹÄ staje siÄ wyrazem boskoĹci: âSakramenty sÄ uprzywilejowanym sposobem, w jaki natura jest przyjÄta przez Boga i przemieniona w poĹrednictwo Ĺźycia nadprzyrodzonegoâ (235). Dokonuje siÄ to zwĹaszcza w tajemnicy Eucharystii. W sakramentach zachodzi splot rzeczywistoĹci, âowocu ziemi i ludzkiej pracyâ, z dziaĹaniem Boga, ktĂłry czyni z chleba i z wina ciaĹo i krew Chrystusa. To pozwala nam dostrzec sakramentalny wymiar caĹego chrzeĹcijaĹskiego Ĺźycia i jego antropologicznej doniosĹoĹci: w rzeczywistoĹci ludzka praca i BoĹźe dziaĹanie spotykajÄ siÄ, zmierzajÄ c ku ponownemu zjednoczeniu wszystkich rzeczy w Chrystusie. StÄ d wyĹaniajÄ siÄ te przepiÄkne stronice encykliki, w ktĂłrej ukazuje siÄ trynitarski wymiar wszystkich stworzeĹ. CaĹe stworzenie nosi znamiÄ PrzenajĹwiÄtszej TrĂłjcy. FranciszkaĹski teolog Bonawentura, wspominany przez papieĹźa, stwierdza, Ĺźe przed zerwaniem spowodowanym grzechem czĹowiek mĂłgĹ kontemplowaÄ te znaki TrĂłjcy ĹwiÄtej we wszystkich rzeczach. W porzÄ dku: to spojrzenie powraca w spojrzeniu ĹwiÄtego.
UleczyÄ zerwanie. ZnaczÄ ce jest, Ĺźe, jak przypomina Ojciec ĹwiÄty, âprzeĹźywana przez ĹwiÄtego Franciszka z AsyĹźu harmonia ze wszystkimi stworzeniami byĹa interpretowana jako uzdrowienie tego zerwaniaâ (66). Ten, kto za sprawÄ Ĺaski odnalazĹ relacjÄ z Chrystusem, znĂłw siÄ zdumiewa darem rzeczy i odnajduje sens swojej odpowiedzialnoĹci. Encyklika zaprasza ostatecznie do tej ĹwiÄtoĹci. Jako do ideaĹu autentycznie ludzkiego i spoĹecznego.
* Encyklika Laudato siâ cyt. za: www.vatican.va.
âWiemy, Ĺźe wszystko moĹźe siÄ zmieniÄ. StwĂłrca nas nie opuszcza, nigdy nie cofa siÄ w swoim planie miĹoĹci, nie ĹźaĹuje, Ĺźe nas stworzyĹ. LudzkoĹÄ jest jeszcze zdolna do wspĂłĹpracy w budowaniu naszego wspĂłlnego domuâ. (Laudato siâ, 13)
âPo co przechodzimy przez ten Ĺwiat? (âŚ) W jakim celu pracujemy i walczymy? Dlaczego ta ziemia nas potrzebuje? Nie wystarczy wiÄc powiedzieÄ, Ĺźe musimy siÄ niepokoiÄ o przyszĹe pokolenia. Trzeba zdaÄ sobie sprawÄ, Ĺźe stawkÄ jest nasza godnoĹÄâ. (Laudato siâ, 160) |