Ślady
>
Archiwum
>
2015
>
maj / czerwiec
|
||
Ślady, numer 3 / 2015 (maj / czerwiec) Lektura na lato âCzĹowiek jest w peĹni sobÄ , jeĹli znajduje siÄ w relacji" PapieĹź Franciszek Encyklika Laudato si`. W trosce o wspĂłlny dom kard. Angelo Scola MoĹźe siÄ to wydawaÄ paradoksem, ale by rozmawiaÄ o ekologii, papieĹź w tej encyklice wzywa nas do nawrĂłcenia, to znaczy do uznania tego, kim naprawdÄ jesteĹmy, byĹmy wĹaĹciwie zrozumieli historyczne okolicznoĹci, w jakich OpatrznoĹÄ stawia przed nami i otwiera drogÄ do osobistej wolnoĹci oraz do ochrony wspĂłlnego dobra. NieprzyjÄcie obecnego w encyklice wezwania do nawrĂłcenia uniemoĹźliwi niechybnie jej odbiĂłr. Cóş to jest wiÄc za prawda o nas samych, do ktĂłrej uznania jesteĹmy wezwani, byĹmy naprawdÄ mogli zatroszczyÄ siÄ o nasz wspĂłlny dom? CzĹowiek jest w peĹni sobÄ tylko w relacji: z samym sobÄ , z innymi, z caĹym stworzeniem i z Bogiem. W ciÄ gĹoĹci tego, co zaproponowane zostaĹo przez jego poprzednikĂłw â nieprzypadkowo Franciszek rozpoczyna, podejmujÄ c nauczanie ĹwiÄtego Jana XXIII, bĹogosĹawionego PawĹa VI, ĹwiÄtego Jana PawĹa II i Benedykta XVI (bardzo liczne w caĹym tekĹcie sÄ odniesienia do dwĂłch ostatnich papieĹźy) â papieĹź chce ofiarowaÄ nam nauczanie spoĹeczne (15), wyraz mÄ droĹci chrzeĹcijaĹskiej wiary, odnoĹnie do tego, co z naciskiem nazywa ekologiÄ integralnÄ . W swoim nauczaniu nie zwraca siÄ tylko do chrzeĹcijan, ale do âcaĹej rodziny ludzkiejâ, poszukujÄ cej âzrĂłwnowaĹźonego i zintegrowanego rozwoju, poniewaĹź wiemy, Ĺźe wszystko moĹźe siÄ zmieniÄâ* (13). NawrĂłcenie na ekologiÄ integralnÄ â tak w skrĂłcie moglibyĹmy okreĹliÄ papieskie nauczanie w encyklice Laudato siâ. (âŚ)
Konieczna krytyka. Co jest ĹşrĂłdĹem kryzysu ekologicznego? (nr 100â136)? Trzeci rozdziaĹ encykliki wchodzi zdecydowanie w to, co moglibyĹmy nazwaÄ âantropologicznÄ stawkÄ â naszych czasĂłw. Chodzi o przezwyciÄĹźenie technokratycznego paradygmatu: âPodstawowy problem jest inny, jeszcze gĹÄbszy: chodzi o sposĂłb, w jaki faktycznie ludzkoĹÄ przyjÄĹa technologiÄ i jej rozwĂłj wraz z jednolitym i jednowymiarowym paradygmatemâ (106). Paradygmatem nieintegralnym wĹaĹnie. Albo, innymi sĹowy, paradygmatem, ktĂłry dÄ Ĺźy do zredukowania wszystkiego, co nie jest indywidualnym âjaâ, do przedmiotu podlegĹego wĹasnej dominacji. W ten sposĂłb szerzy siÄ indywidualistyczny i praktyczny redukcjonizm, niezdolny do integralnego spojrzenia na rzeczywistoĹÄ, ktĂłry prowadzi do âutraty sensu caĹoĹci, powiÄ zaĹ istniejÄ cych miÄdzy rzeczami, szerokiej perspektywy, sensu, ktĂłry staje siÄ bez znaczeniaâ (110). Dlatego papieĹź Franciszek, wyraĹşnie nawiÄ zujÄ c do nacisku, jaki Benedykt XVI kĹadĹ na koniecznoĹÄ poszerzania rozumu, zaprasza do âponownego poszerzenia spojrzeniaâ (112). Zasadniczy charakter relacji oraz prymat pracy sÄ dwoma fundamentalnymi czynnikami sprzyjajÄ cymi sprowadzeniu do wĹaĹciwych proporcji technokratycznego paradygmatu w duchu ekologii integralnej. (âŚ)
KoniecznoĹÄ wychowywania. Ekologiczne wychowanie i duchowoĹÄ (202â246) to tytuĹ ostatniego rozdziaĹu. Jako dobry pedagog papieĹź doskonale zdaje sobie sprawÄ w pierwszej kolejnoĹci z tego, Ĺźe ânie ma systemĂłw, ktĂłre caĹkowicie zniweczyĹyby otwarcie siÄ na dobro, prawdÄ i piÄkno czy teĹź zdolnoĹÄ do reakcji, jakÄ BĂłg nieustannie wzbudza w gĹÄbi naszych sercâ (205). Poza tym On wie, Ĺźe âprawa i przepisy nie wystarczÄ na dĹuĹźszÄ metÄ, aby ograniczyÄ zĹe zachowanieâ (211). W istocie, mĂłwienie o nawrĂłceniu i ekologii integralnej wprowadza kwestiÄ wolnoĹci i odpowiedzialnoĹci kaĹźdego (wymiar osobisty) i wszystkich razem (wymiar wspĂłlnotowy i spoĹeczny). NawrĂłcenie na ekologiÄ integralnÄ , âprzeĹamujÄ ce izolacjÄ i autoreferencyjnoĹÄâ, domaga siÄ zatem zmiany stylu Ĺźycia (208). Domaga siÄ oprĂłcz tego, by zasadnicze Ĺrodowiska wychowawcze â rodzina i chrzeĹcijaĹska wspĂłlnota w pierwszej kolejnoĹci â sprzyjaĹy nowym przyzwyczajeniom i trwaĹym cnotom opartym na darmowoĹci i wdziÄcznoĹci, przepeĹnionej miĹoĹciÄ ĹwiadomoĹci tego, Ĺźe nie jesteĹmy oddzieleni od innych stworzeĹ, odpowiedzialnej kreatywnoĹci, umiarkowaniu i pokorze (220â224). Do tego wszystkiego my, chrzeĹcijanie, jesteĹmy wychowywani przez Ĺźycie codzienne KoĹcioĹa, ktĂłremu rytm nadajÄ sakramentalne celebracje oraz â w zupeĹnie szczegĂłlny sposĂłb â niedzielna Eucharystia (233â237).
Wszystko jest powiÄ zane. Nauczanie papieĹźa Franciszka w tej drugiej encyklice (âŚ) rozĹwietla koniecznoĹÄ â ze wzglÄdu na gĹoszenie Ewangelii w naszych czasach â pokazania antropologicznych, spoĹecznych i kosmologicznych implikacji chrzeĹcijaĹskich tajemnic. (âŚ) Wszystko siÄ ze sobÄ ĹÄ czy, a to zachÄca nas do tego, byĹmy dojrzewali do duchowoĹci globalnej solidarnoĹci, âktĂłra emanuje z tajemnicy TrĂłjcy ĹwiÄtejâ (240). (z âPrzedmowyâ do encykliki Laudato siâ wydanej w Mediolanie przez Centro Ambrosiano) * Encyklika Laudato siâ cyt. za: www.vatican.va.
PAPIEĹť FRANCISZEK Encyklika Laudato siâ. W trosce o wspĂłlny dom Wydawnictwo M, KrakĂłw 2015
|