Ślady
>
Archiwum
>
2003
>
wrzesieĹ / paĹşdziernik
|
||
Ślady, numer 5 / 2003 (wrzesieĹ / paĹşdziernik) USA - Irak. SpoĹeczeĹstwo. Akcja AVSI na rzecz przetrwania kryzysu humanitarnego w Iraku Giampaolo Silvestri W nastÄpstwie kryzysu humanitarnego, ktĂłry wybuchĹ po upadku reĹźimu Saddama Husseina w Iraku, AVSI rozwaĹźyĹo moĹźliwoĹÄ pomocy temu krajowi. ZespóŠStowarzyszenia wybraĹ siÄ z misjÄ do Bagdadu od 6 do 9 maja 2003 r. majÄ c na celu okreĹlenie najpilniejszych potrzeb i pomocy w trudnoĹciach. Po zakoĹczeniu misji podróş, od 28 maja do 3 czerwca, odbyĹ dyrektor generalny AVSI, Alberto Piatti. TowarzyszyĹ on praĹatowi Cordes w podróşy apostolskiej do Iraku. W czasie ich przybycia sytuacja okazaĹa siÄ dramatyczna, w kraju panuje olbrzymie zamieszanie charakteryzujÄ ce siÄ zupeĹnym brakiem administracji paĹstwowej i nieustajÄ cÄ niepewnoĹciÄ , co pokazaĹy ostatnie zamachy terrorystyczne. Najbardziej niepokojÄ cymi znakami zapotrzebowania na pomoc w Bagdadzie, gdzie Ĺźyje 5 milionĂłw osĂłb, jest zupeĹny brak energii elektrycznej, zamkniÄcie 90% sklepĂłw i ustanie aktywnoĹci handlowo-produkcyjnej z obaw przed kradzieĹźÄ . Dodatkowo utrudniĹo Ĺźycie zamkniÄcie wszystkich bankĂłw i wszystkich aparatĂłw administracyjnych. Drastyczny upadek moĹźliwoĹci zakupu benzyny, spowodowany zarĂłwno problemami technicznymi jak i panujÄ ca spekulacjÄ , zamkniÄcie struktur szkolnych, dotÄ d caĹkowicie upaĹstwowionych za wyjÄ tkiem niektĂłrych ĹźĹobkĂłw, co spowodowane jest brakiem kadry. Ministerstwo i departament wychowania sÄ obecnie puste. Odnotowuje siÄ brak wielu nauczycieli, ktĂłrzy opuĹcili stolicÄ przed wybuchem wojny, doszĹo takĹźe do zniszczenia i zagarniÄcia wielu szkĂłĹ. Natychmiast okazaĹo siÄ, Ĺźe w kontekĹcie zniszczeĹ powojennych, ktĂłre tylko pozornie wydajÄ siÄ wymagaÄ wyĹÄ cznie pomocy materialnej wychowanie pozostaje problemem centralnym. AVSI zdecydowaĹo, aby interweniowaÄ w sektorze wychowania wspomagajÄ c wybrane ĹźĹobki w Bagdadzie, naleĹźÄ ce do KoĹcioĹa w Iraku. W odróşnieniu od innych, zupeĹnie opuszczonych, struktur szkolnych, chodzi o dziaĹania gotowe naprawdÄ otworzyÄ w krĂłtkim czasie chociaĹź niektĂłre pomoce infrastruktury. Przede wszystkim, chodzi tutaj o ĹźĹobek Casa del Bambino, koĹcióŠTrĂłjcy Patriarchatu Chaldejskiego, ĹźĹobek armeĹski i ĹźĹobek ĹaciĹski w Dora, mieszczÄ ce 300 dzieci. DziaĹalnoĹÄ wychowawcza, ktĂłrÄ KoĹcióŠpotrafiĹ obroniÄ i zachowaÄ podczas reĹźimu w Iraku jest przykĹadem wspĂłĹĹźycia realnego i moĹźliwego w ramach pokoju. Trud wychowawczy tworzy warunki do rozwoju w okresie demokracji i wolnoĹci, niemoĹźna ich eksportowaÄ z pomocÄ uĹźycia broni. |