Ślady
>
Archiwum
>
2004
>
lipiec / sierpieĹ
|
||
Ślady, numer 4 / 2004 (lipiec / sierpieĹ) KoĹcióŠWĹadza i sĹuĹźba. Ĺwiadek prawdy Z okazji urodzin PapieĹźa wydano ksiÄ ĹźkÄ WstaĹcie, chodĹşmy! To dĹuga refleksja nad powoĹaniem biskupa. Skierowany do wszystkich biskupĂłw tom jest bogaty w anegdoty zwiÄ zane z Jego doĹwiadczeniem w Krakowie. Andrea Tornielli Z okazji urodzin PapieĹźa wydano ksiÄ ĹźkÄ WstaĹcie, chodĹşmy! To dĹuga refleksja nad powoĹaniem biskupa. Skierowany do wszystkich biskupĂłw tom jest bogaty w anegdoty zwiÄ zane z Jego doĹwiadczeniem w Krakowie. TytuĹ ksiÄ zki WstaĹcie, chodĹşmy! NawiÄ zuje do sĹĂłw skierowanych przez Chrystusa do szczegĂłlnie wybranych i umiĹowanych uczniĂłw Piotra, Jakuba i Jana w ogrodzie Getsemani: ÂŤNie tylko On sam ma âpĂłjĹÄâ ku wypeĹnieniu tego, co zamierzyĹ Ojciec, ale rĂłwnieĹź oni z NimÂť. Publikacja ta jest pozycjÄ autobiograficznÄ Jana PawĹa II, czwartym tekstem od momentu jego wyboru na StolicÄ PiotrowÄ , w ktĂłrym WojtyĹa chce wspĂłĹdzieliÄ swoje doĹwiadczenie posĹugi biskupiej z wszystkimi braÄmi biskupami Ĺwiata. Tom zawiera dĹugÄ refleksjÄ o biskupstwie, bogatÄ w anegdoty, zwiÄ zane z dwudziestoletniÄ pracÄ duszpasterskÄ w Krakowie, najpierw biskupa pomocniczego (1958-1964), a później arcybiskupa i kardynaĹa (1964-1978). ÂŤDo roli pasterza z pewnoĹciÄ naleĹźy takĹźe upominanie. MyĹlÄ, Ĺźe w tym wzglÄdzie chyba za maĹo czyniĹem â pisze papieĹź WojtyĹa. Zawsze istnieje problem relacji miÄdzy wĹadzÄ a sĹuĹźbÄ . MoĹźe powinienem sobie wyrzucaÄ, Ĺźe nie doĹÄ prĂłbowaĹem rzÄ dziÄ. JakoĹ to wynika z mojego usposobienia. W jakiĹ sposĂłb moĹźna to jednak odnieĹÄ do woli Chrystusa, ktĂłry prosiĹ swoich ApostoĹĂłw nie tyle Ĺźeby rzÄ dzili, ile Ĺźeby sĹuĹźyli... Biskup musi sĹuĹźyÄ rzÄ dzÄ c i rzÄ dziÄ sĹuĹźÄ cÂť. ÂŤBiskupstwo â dodaje â niewÄ tpliwie jest urzÄdem, ale trzeba, aby biskup za wszelkÄ cenÄ walczyĹ, aby nie âzurzÄdniczaĹâ. Nie moĹźe zapomnieÄ, Ĺźe ma byÄ ojcemÂť. Jasne sÄ sĹowa poĹwiÄcone Ĺwiadectwu prawdy takĹźe za cenÄ Ĺźycia: ÂŤIstotnie nie wolno odwracaÄ siÄ od prawdy, zaprzestaÄ jej gĹoszenia, ukrywaÄ, nawet jeĹli jest to prawda trudna, a jej wyjawienie wiÄ Ĺźe siÄ z wielkim bĂłlem. âpoznacie prawdÄ, a prawda was wyzwoliâ (J 8, 32): oto jest nasze zadanie i zarazem nasze oparcie! W tej sprawie niema kompromisĂłw, ani oportunistycznego uciekania do ludzkiej dyplomacji. Trzeba daÄ Ĺwiadectwo prawdzie, takĹźe za cenÄ przeĹladowaĹ, nawet krwi, jak to uczyniĹ sam Chrystus i jak kiedyĹ zrobiĹ to mĂłj ĹwiÄty poprzednik w Krakowie, biskup StanisĹaw...Âť. 13 maja 1981 roku w zamachu na placu ĹwiÄtego Piotra, WojtyĹa zapĹaciĹ cenÄ krwi i cierpienia, urzeczywistniajÄ c sĹowa, ktĂłre sam napisaĹ w poemacie StanisĹaw: ÂŤSĹowo nie zmieniĹo, krew zmieniÂť.
JednoĹÄ wiary i rozumu Na innej stronie PapieĹź zaprasza biskupĂłw, aby nie byli tylko nauczycielami: ÂŤCzasami biskup Ĺatwiej dociera do dorosĹych bĹogosĹawiÄ c ich dzieci i poĹwiÄcajÄ c im trochÄ czasu. Jest to czasem cenniejsze, niĹź dĹugi wywĂłd o szacunku wobec sĹabszego czĹowieka. Dzisiaj potrzeba wiele wyobraĹşni, ĹźebyĹmy siÄ uczyli rozmawiaÄ o wierze i o sprawach najbardziej fundamentalnych dla czĹowieka. Potrzeba zatem wielu kochajÄ cych i myĹlÄ cych ludzi, bo wyobraĹşnia Ĺźyje z miĹoĹci i z myĹli, i sama karmi naszÄ myĹl i rozpala miĹoĹÄÂť. W nowej ksiÄ Ĺźce nie brakuje elementĂłw autobiograficznych, poruszajÄ cych bezpoĹrednio wiele tematĂłw charakteryzujÄ cych pontyfikat, jak na przykĹad jednoĹÄ wiary i rozumu: ÂŤW mojej lekturze i studium zawsze staraĹem siÄ harmonijnie ĹÄ czyÄ sprawy wiary, sprawy myĹlenia i sprawy serca. To nie sÄ osobne obszary. KaĹźdy przenika i oĹźywia pozostaĹe. W tym przenikaniu siÄ wiary, myĹli i serca szczegĂłlna rolÄ odkrywa zdumienie nad cudem osoby, na podobieĹstwo czĹowieka do Boga jedynego w TrĂłjcy, nad najgĹÄbszym zwiÄ zkiem miĹoĹci i prawdy, daru wzajemnego i Ĺźycia, ktĂłre z niego siÄ rodzi...Âť. Ponadto Jan PaweĹ II mĂłwi o swojej osobistej poboĹźnoĹci, na przykĹad o naboĹźeĹstwie do AnioĹa Stróşa: ÂŤMĂłj AnioĹ Stróş wie, co robiÄ. Moja wiara w niego, w jego opiekuĹczÄ obecnoĹÄ stale siÄ we mnie pogĹÄbia. ĹwiÄty MichaĹ, ĹwiÄty Gabriel, ĹwiÄty RafaĹ to ArchanioĹowie, ktĂłrych czÄsto na modlitwie przyzywamÂť. Kieruje sĹowa wdziÄcznoĹci do ĹwiÄtego Piusa X, ktĂłry decyzjÄ o obniĹźeniu wieku Pierwszej Komunii dzieci, umoĹźliwiĹ Wojtyle zbliĹźyÄ siÄ wczeĹnie do tego sakramentu. Kilka stron jest poĹwiÄconych Ĺwieckim, z ktĂłrymi z wielkim poĹźytkiem WojtyĹa wspĂłĹpracowaĹ. ÂŤJako biskup popieraĹem wiele inicjatyw wiernych ĹwieckichÂť. Później opisujÄ c i pochwalajÄ c róşne ruchy i bractwa PapieĹź dedykuje takĹźe trzy linijki CL: ÂŤZ ĹźywotnoĹci KoĹcioĹa we WĹoszech zrodziĹ siÄ teĹź ruch Comunione e Liberazione. Jego promotorem jest ks. praĹat Luigi GiussaniÂť.
W podróşy po Ĺwiecie Ciekawy jest rĂłwnieĹź sposĂłb w jaki Jan PaweĹ II rozwija motyw swoich pielgrzymek po Ĺwiecie: ÂŤPan BĂłg daĹ mi potrzebne siĹy, abym mĂłgĹ wiele tych krajĂłw odwiedziÄ... To ma bardzo wielkie znaczenie, bo osobisty pobyt w jakimĹ kraju, nawet w krĂłtkim czasie pozwala zobaczyÄ wiele. Poza tym te spotkania dajÄ moĹźliwoĹÄ bezpoĹredniego zetkniÄcia z ludem, co jest bardzo waĹźne zarĂłwno na poziomie relacji miÄdzyludzkich, jak i koĹcielnych. Tak byĹo rĂłwnieĹź w przypadku Ĺw. PawĹa, ktĂłry nieustannie byĹ w drodze. WĹaĹciwie, gdy siÄ czyta to, co pisaĹ do róşnych wspĂłlnot, czuje siÄ, Ĺźe on byĹ u nich, Ĺźe znaĹ ludzi w tych miejscach i znaĹ ich problemy. Tak samo jest to waĹźne w kaĹźdym czasie, rĂłwnieĹź dzisiaj. Zawsze lubiĹem podróşowaÄ, jest dla mnie jasne, Ĺźe papieĹź ma to niejako zadane przez samego ChrystusaÂť. |