Ślady
>
Archiwum
>
2004
>
lipiec / sierpieĹ
|
||
Ślady, numer 4 / 2004 (lipiec / sierpieĹ) KoĹcióŠIdÄ c z MaryjÄ KaĹźdego roku wielu mĹodych udaje siÄ na pielgrzymke na Jasna GĂłrÄ. SpotkaÄ poprzez MaryjÄ, dotykalnÄ obecnoĹc Boga, ktĂłry staĹ siÄ czĹowiekiem. DaÄ Ĺwiadectwo wĹasnej wierze. Wywiad z kard. Franciszkiem Macharskim, arcybiskupem Krakowa MichaĹ Orkisz KaĹźdego roku wielu mĹodych udaje siÄ na pielgrzymkÄ na JasnÄ GĂłrÄ. SpotkaÄ poprzez MaryjÄ, dotykalnÄ obecnoĹÄ Boga, ktĂłry staĹ siÄ czĹowiekiem. DaÄ Ĺwiadectwo wĹasnej wierze. Ks. Giussani w swojej ostatniej ksiÄ Ĺźce poĹwiÄconej KoĹcioĹowi napisaĹ: ÂŤBĂłg pozostanie czymĹ niepoznawalnym, czego nie zdoĹa wyjaĹniÄ Ĺźadne sĹowo czy mowa, jeĹli nie wprowadzi siÄ postaci Matki BoĹźej, wybranej przez samego Boga, aby uczyniÄ siebie rozpoznawalnym dla nas, owego sposobu Jego komunikowania siÄ czĹowiekowi poprzez âciepĹoâ jej Ĺona... toteĹź czĹowieczeĹstwo Maryi jest decydujÄ ceÂť. Co znaczy w osobistym doĹwiadczeniu KsiÄdza obecnoĹÄ Maryi, Matki Chrystusa i KoĹcioĹa? Wezwanie do zĹoĹźenia Ĺwiadectwa osobistego oczywiĹcie bardzo pobudza mojÄ âwyobraĹşniÄ odtwĂłrczÄ â. Jest to nie tyle wspomnienie, co powrĂłt do poczÄ tkĂłw, ktĂłre sÄ jak powrĂłt do korzeni, a te dajÄ o sobie znaÄ nieustannie â nawet boleĹnie, jak bĹogosĹawione zranienia. ObecnoĹÄ Maryi, Matki Jezusa i KoĹcioĹa â staĹa siÄ doĹwiadczeniem dziÄki skojarzeniu z dramatycznymi godzinami Jezusa w Getsemani. Maryja, niewidzialna w Getsemani, byĹa na pewno wiernie obecna âw duchuâ przy Jezusie, gdy On siÄ skarĹźyĹ: ânie mogliĹcie czuwaÄ ze mnÄ ?â. ByĹa pierwszÄ z CZUWAJÄCYCH, ktĂłrych w niepojÄty dla nas sposĂłb potrzebuje Jezus. Jak sprostaÄ dziĹ wezwaniu Jezusa, ktĂłry mĂłwi: âczuwajcie i mĂłdlcie siÄâ? Maryja jest nieustannÄ wspomoĹźycielkÄ , a wzywamy Jej: mĂłdl siÄ za nami teraz, gdy nas wzywa Jezus. â ObecnoĹÄ Maryi w KoĹciele jest nieustannym adwentowym oczekiwaniem na nowe âadwentyâ Jezusa, kaĹźdego czasu, nie tylko jubileuszowego. To oczekiwanie wymaga nieustannego otwarcia na nasze âterazâ, ktĂłre prowadzi do wielkiej godziny definitywnego spotkania. A moje osobiste czuwanie przy Jezusie? Ono znalazĹo nowy wyraz w moich czasach biskupich, gdy wnet po ĹwiÄceniach biskupich â otrzymanych 25 lat temu w Rzymie przez posĹugÄ Ojca ĹwiÄtego â zostawiĹem ryngraf z obrazem Matki Boskiej CzÄstochowskiej, dar od rodzicĂłw na I KomuniÄ ĹwiÄtÄ , w sanktuarium w Kalwarii k/Krakowa, na znak nieustannej proĹby do Maryi: fac me iuxta crucem tecum strae...
W nardzie polskim jednym z najbardziej imponujÄ cych Ĺwiadectw oddawanej Maryi czci, stajÄ cej siÄ sposobem Ĺźycia, jest doroczna pielgrzymka do Sanktuarium na Jasnej GĂłrze w CzÄstochowie. Jakie wartoĹci dla KsiÄdza i jego narodu ma dziĹ ten gest wiary? Pielgrzymowanie do Matki BoĹźej w CzÄstochowie, ktĂłre jest ikonÄ naszych polskich pielgrzymek, to powrĂłt do Jezusa, a bywa, Ĺźe powrĂłt bolesny i trudny. PowrĂłt trudny, bo przecieĹź chcemy siÄ wyrwaÄ z naszych grzesznych uwarunkowaĹ, przebiÄ siÄ przez pustynie â czÄsto tak zĹudnie uwodzÄ ce â naszych tolerowanych sĹaboĹci i grzechĂłw, do Jezusa. Idziemy do Maryi, a wiÄc i do Jezusa, ktĂłrego Ona nam okazuje przez swojÄ ofiarÄ Ĺźycia, niepokalanego grzechem. Pielgrzymkowe wÄdrowanie to nie sentymentalny odruch, bo ono wyraĹźa przekonanie, Ĺźe jest Ojciec, ktĂłry nas oczekuje i to wĹaĹnie dlatego, ĹźeĹmy nÄdzni, marnotrawni i zagubieni.
Na pielgrzymkÄ przybywa z roku na rok wiÄcej mĹodych z caĹej Europy... RĂłwnieĹź silna grupa Comunione e Liberazione uczestniczy w niej od wielu lat. Niedawno Jan PaweĹ II zwrĂłciĹ siÄ do mĹodzieĹźy: ÂŤUmocnieni EucharystiÄ , zjednoczeni w KoĹciele, akceptujÄ c wĹasne krzyĹźe, uczyĹcie by eksplodowaĹa wasza wiara w Ĺwiecie i ogĹaszajcie wszystkim boĹźe miĹosierdzie! Nie bĂłjcie siÄ zawierzyÄ w tej wÄdrĂłwce Chrystusowi. Dzisiaj na nowo pokĹadam wam mojÄ ufnoĹÄ, nadziejÄ KoĹcioĹa i spoĹeczeĹstwa! Nie lÄkajcie siÄ! NieĹcie wszÄdzie w porÄ i nie w porÄ (por. 2 Tm 4, 2) moc KrzyĹźa, aby wszyscy, rĂłwnieĹź dziÄki wam, mogli wciÄ Ĺź widzieÄ i wierzyÄ Odkupiciela czĹowieka!Âť. W Ĺwietle ksiÄdza doĹwiadczenia, czym jest to, co dzieje siÄ âwokóŠwzgĂłrza Jasnej GĂłryâ? Co siÄ dzieje przy wzgĂłrzu Jasnej GĂłry? W tym, co widzimy i czego doznajemy w wydarzeniu Jasnej GĂłry, jest promieniowanie BoĹźej transcendencji. â Po Wcieleniu, gdy SĹowo staĹo siÄ CiaĹem, trwajÄ ce objawianie siÄ Boga znajduje swĂłj wyraz w konkretnej przestrzeni Ĺwiata. Takim miejscem jest od 6 wiekĂłw Jasna GĂłra. AĹź âdotykalnyâ jest zwiÄ zek Wcielenia Syna BoĹźego z tajemnicÄ Oblubienicy Ducha ĹwiÄtego. Maryja, Dziewica â Matka i Jezus w Jej ramionach (zawsze w Jej sercu) sprawia, Ĺźe BĂłg Transcendentny, Inny, Nieopisany, staje siÄ, powtarzam, dotykalny, dziÄki Niepokalanej Matce, ktĂłra jest wzorem uobecniania siÄ niewidzialnej miĹosiernej MiĹoĹci, a taka jest funkcja KoĹcioĹa i jego dzieci, ĹwiÄte choÄ grzechem pokalane.
Dante w swoim Raju napisaĹ, Ĺźe Maryja jest ÂŤĹźywym ĹşrĂłdĹem nadzieiÂť.Po upadku muru w 1989 roku zdawaĹo siÄ, Ĺźe bliskie jest odrodzenie wszystkiego i Ĺwiat otworzy siÄ w koĹcu na nowa erÄ... Tymczasem pokĂłj zdaje siÄ wciÄ Ĺź odleglejszym zĹudzeniem. Co znaczy dziĹ âmieÄ nadziejÄâ czerpana z obecnoĹci Maryi? Maryja staĹa siÄ MatkÄ nadziei przez zrodzenie Syna, ktĂłry jest par exellence naszÄ NadziejÄ : surrexit Christus, spes mea. Ĺťywe ĹşrĂłdĹo nadziei, Maryja, obdarowuje kaĹźde pokolenie i kaĹźdego w jego historycznym uwarunkowaniu, Ĺźywa pewnoĹciÄ , Ĺźe BĂłg jest miĹoĹciÄ ! Matka Jezusa, ta WiernoĹÄ wyprĂłbowana w Nazaret i na Golgocie, skĹada nieustanne Ĺwiadectwo. Najwierniejsza cĂłrka Ojca Niebieskiego jakby w duchu Izajasza skĹadaĹa Ĺwiadectwo: choÄbym ja zapomniaĹa o Dziecku mojego Ĺźywota, Pan nie zapomni o Tobie! (por. Iz 49,15). âAncilla Dominiâ nieustannie mĂłwi caĹÄ swojÄ egzystencjÄ : w Nazaret, Betlejem, Kanie Galilejskiej, a zatem i dziĹ, to samo Ĺwiadectwo Oblubienicy i Matki â zakochanej w swoim Ojcu, Synu i Duchu: BĂłg jest miĹoĹciÄ ! Pan jest miĹosierny z pokolenia na pokolenie, a wiÄc takĹźe dziĹ w tobie i w twoim Ĺrodowisku. Ta ufnoĹÄ byĹa siĹÄ Maryi, ona byĹa âantenÄ â, ktĂłra i JÄ prowadziĹa, i otwieraĹa ludzkie serca na przyjÄcie Baranka, gdy On âstoi u drzwi i pukaâ. Jak dla Maryi w Nazaret, tak dziÄki Jej wstawiennictwu, mogÄ siÄ powtarzaÄ dla mnie powroty Pana, byleby Ĺwiadomie i pokornie, niezachwianie i z wiarÄ oczekiwaÄ na przychylnoĹÄ Boga.
W tych miesiÄ cach wiele siÄ dyskutuje o celowoĹci, czy lepiej umieszczeniu w europejskiej Karcie Konstytucyjnej odniesienia do chrzeĹcijaĹskich korzeni Europy. PrzybywajÄ c do CzÄstochowy, gdzie ĹÄ czÄ siÄ pielgrzymi z caĹego kontynentu, wydaje siÄ to problemem faĹszywym... ma siÄ bowiem zdecydowanÄ jasnoĹÄ co do ich przynaleĹźnoĹci. Co KsiÄ dz o tym myĹli? Europa chrzeĹcijaĹska nie zna granic! W drodze na JasnÄ GĂłrÄ Comunione e Liberazione stanowiĹa w naszych czasach awangardÄ wiosny mĹodego KoĹcioĹa wÄdrujÄ cego âz ziemi wĹoskiej do polskiejâ (tak mĂłwi nasz hymn narodowy). SkĹada ona Ĺwiadectwo o wioĹnie wĹrĂłd cywilizacyjnej zimy. Mija 50 lat od czasu, gdy Comunione e Liberazione potrafiĹa przekroczyÄ trudne bariery cywilizacyjne i ĹwiatopoglÄ dowe w sercu Italii: w liceach. DziĹ razem, za Waszym przykĹadem i z Wami, dajemy Ĺwiadectwo o chrzeĹcijaĹskim duchu kontynentu europejskiego.
Pielgrzymka do CzÄstochowy Jak co roku w pielgrzymce z Krakowa do CzÄstochowy uczestniczyĹa grupa Comunione e Liberazione. PielgrzymowaĹa gĹĂłwnie mĹodzieĹź rozpoczynajÄ ca lub koĹczÄ ca studia uniwersyteckie, podejmujÄ ca ten gest jako osobistÄ ofiarÄ w waĹźnym momencie Ĺźycia. 11 sierpnia, z proĹbÄ o rozpoznanie i zdolnoĹÄ podjÄcia wĹasnego powoĹania, dotarĹo na JasnÄ GĂłrÄ okoĹo 1000 osĂłb z WĹoch i Polski.
|