Ślady
>
Archiwum
>
2004
>
wrzesieĹ / paĹşdziernik
|
||
Ślady, numer 5 / 2004 (wrzesieĹ / paĹşdziernik) SpoĹeczeĹstwo Hiszpania nowy kraj misyjny Ostatnie wydarzenia w Hiszpanii ukazaĹy sĹaboĹÄ ĹwiadomoĹci caĹego narodu. Zanikanie toĹźsamoĹci chrzeĹcijaĹskiej w spoĹeczeĹstwie hiszpaĹskim odbija siÄ rĂłwnieĹź niebezpiecznie na sytuacji ludnoĹci hiszpaĹskojÄzycznej za oceanem, zarĂłwno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Ameryce ĹaciĹskiej... Jose Miguel Oriol Marcowe wydarzenia w Hiszpanii i reakcja na nie wiÄkszoĹci spoĹeczeĹstwa hiszpaĹskiego, wydobyĹy na ĹwiatĹo dzienne niektĂłre aspekty tego, co moĹźemy nazwaÄâ stanem ĹwiadomoĹci HiszpanĂłwâ. ByĹy one dotÄ d ukryte albo âuĹpioneâ, z powodu rosnÄ cego dobrobytu materialnego i sĹynnej âhiszpaĹskiej witalnoĹciâ (na poczÄ tku marca pisaĹ o tym amerykaĹski magazyn Time). UwidaczniajÄ ca siÄ na wiele sposĂłb ulegĹoĹÄ wobec radykalnego islamu â w chwili, gdy piszemy te sĹowa, kilka miesiÄcy po zamachu z 11 marca i po pierwszym politycznym zwyciÄstwie terroryzmu islamskiego nad zachodniÄ demokracjÄ , wyborach z 14 marca, prĂłbuje siÄ broniÄ sĹusznoĹci podjÄtych decyzji, za pomocÄ wymyĹlnych argumentĂłw â wskazuje na bardzo niskÄ samoocenÄ narodu hiszpaĹskiego. NarĂłd ten, mimo zewnÄtrznej âradosnej i beztroskiejâ ĹźywotnoĹci, zwiÄ zanej z niezaprzeczalnym postÄpem ekonomicznym, jaki dokonaĹ siÄ przez osiem lat rzÄ dĂłw Partii Ludowej, dopuĹciĹ siÄ zdrady naszej historii i tradycji, ktĂłra jest z pewnoĹciÄ pluralistyczna, a rĂłwnoczeĹnie jednolita i mocno zakorzeniona w wierze chrzeĹcijaĹskiej, przez wieki tworzÄ cej koĹciec narodu. ToĹźsamoĹÄ ta jest dzisiaj od dĹuĹźszego czasu deptana w prasie, kinie, sztuce, w telewizji i literaturze. Czyni tak wiÄkszoĹÄ naszych pisarzy i dziennikarzy. Dlatego dzisiaj Hiszpania jest najsĹabszym ogniwem Zachodu. Radykalny islam wyraĹşnie dostrzegĹ tÄ sĹaboĹÄ.
WpĹyw na sytuacjÄ za oceanem Mimo to Hiszpania pozostaje znaczÄ cym kulturowym noĹnikiem dla przyszĹoĹci wiary chrzeĹcijaĹskiej w caĹej PĂłĹnocnej i PoĹudniowej Ameryce. Dlaczego? dlatego, ze Hiszpania jako scena, na ktĂłrej rozgrywajÄ siÄ istotne wydarzenia, i lustro, w ktĂłrym nieustannie przeglÄ da siÄ kontynent amerykaĹski, a w szczegĂłlnoĹci hiszpaĹski katolicyzm, jako waĹźny, chociaĹź stopniowo tracÄ cy znaczenie aktor, wystÄpujÄ cy na tej scenie, faktycznie wciÄ Ĺź stanowi codzienny staĹy i historycznie znaczÄ cy punkt odniesienia, nie tyle na poziomie instytucjonalnym i koĹcielnym, co popularnym, masowym. Dzieje siÄ tak ze wzglÄdu na tysiÄ ce powiÄ zaĹ rodzinnych, wychowawczych, finansowych, politycznych, ekonomicznych, w dziedzinie przedsiÄbiorczoĹci, wspĂłĹpracy miÄdzy uczelnianej i dziaĹaĹ na rzecz rozwoju gospodarczego, a takĹźe ze wzglÄdu na obecnoĹÄ zakonĂłw i zgromadzeĹ misyjnych, Ĺrodki komunikacji itd. Ten Ĺwiat, liczÄ cy 300milionĂłwludzi mĂłwiÄ cych po hiszpaĹsku, powiÄ zanych ze sobÄ na wiele sposobĂłw, jest tym, co stanowi ludzkÄ bazÄ tak zwanej âHispanidadâ, czyli âhiszpaĹskoĹciâ, zjawiska, ktĂłre moĹźemy nazwaÄ âhiszpaĹskoĹciÄ â socjologicznÄ . Czy jednak Ĺźywa jest jeszcze koncepcja Hispanidad jako jednoĹci, jako historycznej wiÄzi z wĹasnÄ , zasadniczÄ katolickÄ toĹźsamoĹciÄ ? Nie. Ameryka hiszpaĹskojÄzyczna, podobnie jak Ameryka portugalskojÄzyczna, przeĹźywa proces (podobny do tego, jaki przeĹźywa sama Hiszpania) zniszczenia, rozbicia i osĹabienia swojej toĹźsamoĹci. GĹĂłwnym frontem tej batalii, na ktĂłrym rozstrzyga siÄ przyszĹoĹÄ, jest Meksyk. LiczÄ cy wraz z emigrantami ponad sto milionĂłw ludzi narĂłd meksykaĹski de facto jest dzisiaj najwaĹźniejszym narodem hiszpaĹskojÄzycznym.
Zastrzyk z zewnÄ trz Co zatem mogÄ zrobiÄ hiszpaĹscy chrzeĹcijanie, aby oĹźywiÄ tÄ hiszpaĹskoĹÄ? Bardzo niewiele. Dzisiejsze hiszpaĹskie chrzeĹcijaĹstwo jest wyczerpane, a jego najwaĹźniejszym priorytetem staĹo siÄ przeĹźycie. WaĹźne jest zatem, aby przynajmniej utrzymaÄ siÄ przy Ĺźyciu, trzeba teĹź pracowaÄ, uczyÄ siÄ i pielÄgnowaÄ z uwagÄ , roztropnoĹciÄ i zdecydowaniem swoje doĹwiadczenie w demokratycznym spoĹeczeĹstwie, na ktĂłrego uksztaĹtowanie chrzeĹcijaĹstwo bez wÄ tpienia miaĹo wpĹyw. Dzisiaj jednak to spoĹeczeĹstwo odrzuca chrzeĹcijaĹstwo i w sposĂłb miaĹźdĹźÄ cy, zarĂłwno w wymiarze sĹowa, jak i obrazu, prĂłbuje wyrugowaÄ je ze Ĺwiata kultury. Nie jest nowoĹciÄ to, Ĺźe Hiszpania â z punktu widzenia chrzeĹcijaĹskiego â jest krajem misyjnym. Dzieje siÄ tak juĹź od wielu lat, od czasĂłw poprzedzajÄ cych sĹynne âdemokratyczne przejĹcieâ, frankizm i wojnÄ domowÄ . Najbardziej zaangaĹźowana czÄĹÄ KoĹcioĹa hiszpaĹskiego podziela poglÄ d, Ĺźe aby hiszpaĹski katolicyzm mĂłgĹ rozkwitnÄ Ä na nowo, w harmonii z Soborem WatykaĹskim II, potrzebuje potÄĹźnego zastrzyku z zewnÄ trz, potrzebuje ĹwieĹźej krwi (wiary przeĹźywanej, rozumnej i wyraĹźanej). Jeszcze trzydzieĹci lat temu prawie nikt sobie nie wyobraĹźaĹ, Ĺźe Ăłw zastrzyk moĹźe pochodziÄ nie z Francji czy z Niemiec, tylko z WĹoch. Jest tak dlatego, Ĺźe katolicyzm wĹoski (albo przynajmniej jego czÄĹÄ) okazuje siÄ na poczÄ tku XXI wieku jedynÄ pozostaĹoĹciÄ chrzeĹcijaĹstwa, ktĂłra jest zdolna do nawiÄ zania znaczÄ cego dialogu ze wspĂłĹczesnym czĹowiekiem, do wzbudzenia intelektualnego zaciekawienia, moralnego zainteresowania, pragnienia wspĂłĹdzielenia swojej ludzkiej przygody.
ZnaczÄ ce kulturowo formy wyrazu Ks. Giussani jedna z kluczowych, obok wielkich papieĹźy, postaci podarowanych w ostatnich wiekach przez Boga KoĹcioĹowi na Ĺwiecie i we WĹoszech, ktĂłry potrafiĹ odnowiÄ i obudziÄ âinteresujÄ ceâ chrzeĹcijaĹstwo, nieprzypadkowo, juĹź wiele lat temu twierdziĹ, Ĺźe âtradycja albo w ogĂłle ludzkie doĹwiadczenie bÄdÄ moĹy stanowiÄ wyzwanie dla historii i przetrwaÄ upĹyw czasu tylko w tej mierze, w jakiej bÄdÄ one umiaĹy siÄ wyraĹźaÄ i udzielaÄ za pomocÄ formposiadajÄ cych swoistÄ godnoĹÄ i kulturowe znaczenieâ (Luigi Giussani, Il Movimento di Comunione e Liberazione. Conversazioni con Robi Ronza, Milano 1987, s. 13). Tego wĹaĹnie brakuje od dĹugiego, moĹźe nawet zbyt dĹugiego czasu, hiszpaĹskiemu katolicyzmowi. Hiszpania jest pierwszym misyjnym krajem, ten sposĂłb rozumienia i przeĹźywania chrzeĹcijaĹskiej wiary w spoĹeczeĹstwie hiszpaĹskim moĹźe siÄ przyczyniÄ do odnowienia amerykaĹskiej Hispanidad. |