Ślady, numer specjalny / 1997 (Biuletyn nr 2-3 (35-36) marzec-kwiecieĹ) Droga i przybytek CL w Dalmacji, na wybrzeĹźu Adriatyku. ZnaczÄ
ce zaproszenie ks. Negri z racji publikacji w Chorwacji ksiÄ
Ĺźek ks. Giussaniego: Ĺladami ludzkiego doĹwiadczenia oraz ZmysĹ Boga i czĹowiek wspĂłĹczesny. Publiczne, otwarte spotkanie z arcybiskupem diecezji zadarskiej Ivanem Prendja, ktĂłry mĂłwiĹ o pedagogii Ruchu.
Nie jakaĹ szczegĂłlna duchowoĹÄ w KoĹciele lecz droga wiary. âWydarzenia nie moĹźna zredukowaÄ do pewnej doktryny ani do pewnej moralnoĹci. MoĹźna je tylko spotkaÄâ.
Publikujemy notatki z drugiej czÄĹci wystÄ
pienia biskupa Prendja, ktĂłry zachwyciĹ jasnoĹciÄ
wykĹadu.
Comunione e Liberazione nie zamierza byÄ pewnÄ
szczegĂłlnÄ
duchowoĹciÄ
wewnÄ
trz KoĹcioĹa, lub jakÄ
Ĺ szczegĂłlnÄ
strukturÄ
lub stowarzyszeniem, lecz chce byÄ pewnÄ
pedagogiÄ
, âdrogÄ
â, âruchemâ, gotowym do wychowywania do doĹwiadczenia wiary. Ruch Komunia i Wyzwolenie wyodrÄbnia siÄ na polu kultury, misji i gestu charytatywnego.
Cechy charakterystyczne Ruchu sÄ
nastÄpujÄ
ce:
- ChrzeĹcijaĹstwo jest wydarzeniem, ktĂłre przenika w historiÄ poprzez osobÄ Chrystusa: Chrystus zmartwychwstaĹy, ktĂłry Ĺźyje rĂłwnieĹź dzisiaj, ktĂłrego siÄ rozpoznaje i ktĂłrego doĹwiadczenie jest moĹźliwe i ktĂłrego akceptuje siÄ i naĹladuje jako kogoĹ najdroĹźszego na Ĺwiecie. Wydarzenia nie moĹźna zredukowaÄ do jakiejkolwiek doktryny ani do pewnej moralnoĹci. Tutaj jest widoczna ĹwieĹźoĹÄ i dynamizm tego Ruchu: tak jak w zwyczajnym nauczaniu KoĹcioĹ uczy o wierze, tak CL w swojej katechezie mĂłwi o Wydarzeniu chrzeĹcijaĹskim.
- Aby przemierzyÄ dystans czasowy, ktĂłry dzieli nas od chwili wcielenia zostaĹ nam dany historyczny znak jego obecnoĹci, âmisteryjne ciaĹoâ, do ktĂłrego powinniĹmy przynaleĹźeÄ i ktĂłrym jest KoĹciĂłĹ. PrzystÄpujÄ
c (trwajÄ
c w) do KoĹcioĹa spotykamy Chrystusa ukrzyĹźowanego i zmartwychwstaĹego i Jego Ducha, ktĂłry dziaĹa w nas.
- KoĹcióŠz jego obliczem moĹźna spotkaÄ i rozpoznaÄ tam, gdzie czĹowiek Ĺźyje poprzez cud wspĂłlnoty (komunii) chrzeĹcijaĹskiej. Ta komunia oznacza, Ĺźe ludzie rozpoznajÄ
siÄ wyĹÄ
cznie w Jego imieniu i poprzez przylgniÄcie do Niego. WspĂłlnota chrzeĹcijaĹska realnie istnieje tylko jeĹli w danym Ĺrodowisku istnieje KoĹciĂłĹ.
- Ruch koĹcielny jest ĹźywÄ
tkanÄ
Ĺźywej wspĂłlnoty, ktĂłra jest karmiona i oĹźywiana organicznie wedĹug szczegĂłlnej pedagogii pewnego charyzmatu. Nie prowokuje konfliktĂłw z urzÄdem (chyba, Ĺźe w przypadku ludzkiej sĹaboĹci i ograniczeĹ) poniewaĹź dotyczy ostatecznego uszczegĂłĹowienia rzeczywistego nauczania.
- GĹÄboki sens kaĹźdego zebrania siÄ razem wierzÄ
cych, a wiÄc rĂłwnieĹź czĹonkĂłw Ruchu CL jest jeden: ĹźyÄ pamiÄciÄ
Chrystusa. Ĺťeby byĹa autentyczna ta pamiÄÄ musi byÄ caĹoĹciowa, tzn. wiara aktualizuje siÄ jako kultura, wychowanie, moralnoĹÄ, solidarnoĹÄ i jako pasja do obwieszczania Chrystusa kaĹźdemu czĹowiekowi.
- Ta pamiÄÄ Chrystusa moĹźe zrodziÄ siÄ tylko w trwaniu w przeĹźywanej wspĂłlnocie. Za pomocÄ
swego oblicza wspĂłlnota zmierza do tego, aby uĹatwiÄ gesty komunii widzialnej i rozpoznawalnej w spoĹeczeĹstwie.
- Comunione e Liberazione podtrzymuje zasadÄ posĹuszeĹstwa jako naĹladowanie Ewangelii. Aby poznaÄ i kochaÄ Chrystusa, aby ĹźyÄ jego pamiÄciÄ
, jest konieczne iĹÄ za, i bez reszty powierzyÄ siebie tej rzeczywistoĹci, ktĂłra pozwoliĹa tobie faktycznie Go spotkaÄ. Bez posĹuszeĹstwa kaĹźdy czĹowiek stawia siebie jako ostateczne kryterium, przynaleĹźÄ
c i sĹuĹźÄ
c raz jednemu raz drugiemu panu.
- Jakikolwiek ruch potrafi wyraziÄ wszystkie swoje bogactwa wĂłwczas, gdy istnieje reguĹa â âtowarzystwa kierowanegoâ â tzn. pewnego towarzystwa, ktĂłre przewodzi kaĹźdemu do jego Przeznaczenia, tj. do Chrystusa.
- To co jest charakterystyczne dla misjonarza to nie jest prosta konsekwencja wyboru (opcji) na rzecz toĹźsamoĹci chrzeĹcijaĹskiej, lecz jest to postawa, ktĂłra przyzwala na bycie formowanym przez tÄ toĹźsamoĹÄ. Tak pojmowana misyjnoĹÄ nie jest poza rzeczywistoĹciÄ
Ĺźycia, lecz jest Ĺźyciem godnym czĹowieka.
- KonkludujÄ
c trzeba powiedzieÄ, Ĺźe Comunione e Liberazione przedstawia siÄ jako droga i przybytek. Droga, po ktĂłrej kaĹźdy czĹowiek ciÄ
gle podÄ
Ĺźa i przybytek, w ktĂłrym kaĹźdy moĹźe odpoczÄ
Ä.
Tracce, 2`97, s. 12-13 |