Ślady
>
Archiwum
>
1997
>
Biuletyn (34) styczeĹ - luty
|
||
Ślady, numer 1 / 1997 (Biuletyn (34) styczeĹ - luty)
SĹownik Definicje kilku najbardziej popularnych sĹĂłw uĹźywanych w Ruchu CL ANARCHIA: idealizacja czĹowieka, jako ostatecznego trybunaĹu. Afirmacja samych siebie, aĹź do granic nieskoĹczonoĹci.
SUMIENIA GĹOS: WewnÄ trz ludzkiego ja krzyczy jakby pewien gĹos, ktĂłry ci mĂłwi ÂŤdobrzeÂť, albo ÂŤĹşleÂť. ĹwiadomoĹÄ swojego ja niesie ze sobÄ postrzeganie dobra i zĹa. ĹšrĂłdĹo naszego bytu wprowadza w nas wibracjÄ dobra i wskazanie na zĹo wyrzut sumienia z powodu zĹa. Jest wewnÄ trz nas pewien gĹos; ten, ktĂłry Biblia i Ĺw. PaweĹ okreĹlali jako: âprawo zapisane w sercachâ. NiezaleĹźnie od tego jak siÄ pojmuje i stosuje tego rodzaju kategorie dobra i zĹa nie sposĂłb ich stĹumiÄ (znieĹÄ, obaliÄ). SÄ to szyny na ktĂłrych Ten, ktĂłry nas stwarza, sprowadza na powrĂłt ku sobie naszÄ egzystencjÄ. To dobrze i sĹusznie, Ĺźe tak jest. Nie jesteĹmy wystawieni na ĹaskÄ czegokolwiek, to coĹ nieskoĹczenie cennego.
CIEKAWOĹÄ: OtwartoĹÄ peĹna pozytywnej afirmacji. Pierwotna sympatia do bytu, do rzeczywistoĹci; ogĂłlna hipoteza pracy, przy pomocy ktĂłrej natura przynagla czĹowieka do porĂłwnywania wszystkiego.
BĹÄD: BĹÄ d jawi siÄ jako taki, kiedy czĹowiek czuje siÄ zmuszonym, wskutek jego [bĹÄdu] logiki, do zapomnienia albo zanegowania czegokolwiek.
DOĹWIADCZENIA: Pokrywa siÄ z âprĂłbowaniemâ czegoĹ, przede wszystkim jednak z sÄ dem na temat tego, co siÄ prĂłbuje. To, co charakteryzuje doĹwiadczenie, to nie tyle sama czynnoĹÄ, ustalenie relacji z rzeczywistoĹciÄ w sposĂłb mechaniczny, ile zrozumienie czegoĹ, odkrycie znaczenia. Dlatego doĹwiadczenie zakĹada rozumienie sensu rzeczy. Bez zdolnoĹci do oceny czĹowiek nie moĹźe poczyniÄ Ĺźadnego doĹwiadczenia.
OCZYWISTOĹÄ: NieubĹagana obecnoĹÄ.
WIARA: To przylgniÄcie do czegoĹ, co potwierdza ktoĹ inny. Jest rzeczÄ rozumnÄ wierzyÄ, jeĹli istniejÄ ku temu odpowiednie motywacje (racje): pewnoĹÄ, Ĺźe dana osoba wie co mĂłwi i nie oszukuje mnie. Jest to wiÄc aplikacja metod pewnoĹci moralnej. Podstawowy gest wolnoĹci.
IDEOLOGIA: To koncepcja w ktĂłrej, zamiast uczyÄ siÄ od rzeczywistoĹci ze wszystkimi jej danymi i budowaÄ na niej, usiĹuje siÄ manipulowaÄ rzeczywistoĹciÄ , kierujÄ c siÄ wewnÄtrznÄ logikÄ pewnego schematu sfabrykowanego przez intelekt. Jest to totalitarna koncepcja czĹowieka faworyzowana przez wĹadzÄ. Konstrukcja teoretyczno-praktyczna rozwiniÄta na bazie pewnego zaĹoĹźenia (uprzedzenia), na bazie pewnego aspektu rzeczywistoĹci, ktĂłry moĹźe byÄ prawdziwy, lecz traktowany jest przez jakÄ Ĺ filozofiÄ albo prze jakiĹ projekt polityczny w sposĂłb jednostronny i absolutystyczny.
JA: Miejsce natury w ktĂłrym potwierdza siÄ (afirmuje siÄ) znaczenie wszystkiego.
NIEROZUMNA: Postawa, ktĂłra roĹci sobie prawo do wyjaĹnienia jakiegoĹ zjawiska w taki sposĂłb, Ĺźe w rezultacie nie przedstawia siÄ ona jako postawa adekwatna do wszystkich wchodzÄ cych w grÄ czynnikĂłw.
WOLNOĹÄ: Energia, ktĂłra obraca treĹciÄ przeszĹoĹci, wyzwalajÄ c odpowiedzialnÄ twĂłrczoĹÄ. WolnoĹÄ manifestuje siÄ jako doĹwiadczenie w naszej egzystencji, jako realizacja jakiejĹ potrzeby albo dÄ Ĺźenia, jako speĹnienie. WolnoĹÄ jawi siÄ naszym oczom jako satysfakcja caĹkowita (totalna), caĹkowite speĹnienie ludzkiego ja, albo jako doskonaĹoĹÄ. Jest zdolnoĹciÄ do celu, do totalnoĹci, do szczÄĹcia. Jest peĹnym urzeczywistnieniem siebie. Jest moĹźliwoĹciÄ , zdolnoĹciÄ speĹnienia siÄ, odpowiedzialnoĹciÄ za speĹnienie siÄ, czyli za osiÄ gniÄcie wĹasnego przeznaczenia. DÄ Ĺźenie caĹkowite do przeznaczenia. Tak wiÄc zdolnoĹÄ oznacza doĹwiadczenie prawdy o nas samych. To zdolnoĹÄ czĹowieka do ogarniÄcia Boga.
PAMIÄÄ: To strzeĹźenie doĹwiadczenia.
SĹOWA: Znaki, przy pomocy ktĂłrych czĹowiek identyfikuje okreĹlone doĹwiadczenia.
MODLITWA: DogĹÄbna ĹwiadomoĹÄ siebie, pogĹÄbiona aĹź do tego punktu, w ktĂłrym czĹowiek natrafia na KogoĹ Innego. Modlitwa jest jedynym gestem ludzkim, w ktĂłrym caĹkowicie realizuje siÄ wzniosĹoĹÄ czĹowieka.
TERAĹšNIEJSZOĹÄ: Tajemnicze i zachwycajÄ ce miejsce wolnoĹci.
ROZUM: Czynnik wyróşniajÄ cy ten poziom natury, ktĂłry nazywamy czĹowiekiem; to zdolnoĹÄ do zdawania sobie sprawy z rzeczywistoĹci wedĹug caĹoĹci jej czynnikĂłw. Rozum nie jest maszynÄ , ktĂłrÄ moĹźna odgrodziÄ od reszty osobowoĹci, powodujÄ c, Ĺźe dziaĹa on [rozum] sam jak mechanizm sprÄĹźynowy zabawki. Rozum tkwi wewnÄ trz caĹoĹciowej jednostki naszego ja, jest organicznie z niÄ zĹÄ czony. To w tym jednostkowym wydarzeniu natury ta ostatnia objawia siÄ jako operatywny wymĂłg wyjaĹnienia rzeczywistoĹci we wszystkich jej czynnikach tak, aby czĹowiek byĹ wprowadzony do prawdy rzeczy
OBJAWIENIE: W znaczeniu szerokim, bardziej ogĂłlnym, Ĺwiat jest objawianiem Boga, tajemnicy. RzeczywistoĹÄ jest znakiem. InterpretujÄ c ten znak ĹwiadomoĹÄ czĹowieka zauwaĹźa istnienie tajemnicy. W znaczeniu dosĹownym, objawienie nie jest wynikiem jakiejĹ ludzkiej interpretacji rzeczywistoĹci, lecz chodzi tu o moĹźliwy fakt realny, o ewentualne wydarzenie historyczne. W sensie ĹcisĹym oznacza odsĹoniÄcie tajemnicy poprzez czynnik historyczny, z ktĂłrym, w przypadku chrzeĹcijaĹstwa, tajemnica ta siÄ identyfikuje.
ZNAK: To rzecz, ktĂłrÄ siÄ widzi, dotyka, i ktĂłra, oglÄ dana i dotykana, porusza siÄ w stronÄ czegoĹ innego. To realne doĹwiadczenie, ktĂłre odsyĹa nas do czegoĹ innego. RzeczywistoĹÄ doĹwiadczalna, ktĂłra nabiera swego znaczenia, odsyĹajÄ c do innej rzeczywistoĹci. RzeczywistoĹÄ doĹwiadczalna, ktĂłrej wĹaĹciwe znaczenie, czyli odpowiednie do ludzkich oczekiwaĹ, jest czymĹ innym, jest znakiem tego czegoĹ innego.
ZNACZENIE: Uchwycony zwiÄ zek jakiejĹ rzeczy z caĹoĹciÄ , z czymĹ ostatecznym. Jest to zwiÄ zek, ktĂłry ustanawiasz wychodzÄ c z siebie samego, wychodzÄ c z danej chwili, wchodzÄ c w relacjÄ.
SAMOTNOĹÄ: Nie oznacza bycia samemu, lecz Ĺźycie pozbawione znaczenia.
ZDUMIENIE: To coĹ, co rozbudza w nas ostateczne pytanie: nie chodzi o jakÄ Ĺ zimnÄ konstatacjÄ, lecz o podziw peĹen pociÄ gu, jakby biernoĹÄ, ktĂłra w tym samym momencie rodzi w swoim Ĺonie pociÄ g.
SMUTEK: WedĹug definicji Ĺw. Tomasza to pragnienie brakujÄ cego dobra. Jest to iskra ktĂłra wyzwala siÄ z przeĹźywanej âróşnicy potencjalnejâ pomiÄdzy idealnym przeznaczeniem a niespeĹnieniem historycznym.
WARTOĹÄ: To caĹa rzeczywistoĹÄ, ktĂłra mieĹci siÄ w ludzkim horyzoncie. Nazywamy wartoĹciÄ przedmiot poznania o ile interesuje Ĺźycie rozumu. WartoĹciÄ jest poznana rzeczywistoĹÄ wĹaĹnie o ile interesuje, o ile jest czegoĹ warta.
PRAWDA: Korespondencja pomiÄdzy ĹwiadomoĹciÄ a rzeczywistoĹciÄ , co jest zgodne z naturÄ dynamiki rozumu.
|