Ślady
>
Archiwum
>
2002
>
Biuletyn nr 5
|
||
Ślady, numer specjalny / 2002 (Biuletyn nr 5) Kultura ĹwiÄto Epifanii Ikona chrztu PaĹskiego ks. Dariusz S. Klejnowski-Róşycki W ikonografii chrzeĹcijaĹskiej naleĹźy szukaÄ dokumentĂłw Tradycji KoĹcioĹa. Na pierwszym miejscu nalezÄ do nich pisma OjcĂłw (zwĹaszcza Apostolskich) i Pisarzy KoĹcioĹa, kolejnym ĹşrĂłdĹem jest liturgia, dokumenty KoĹcioĹa (zwĹ. papieskie, soborowe). NastÄpnie ikonografia chrzeĹcijaĹska, ktĂłra za pomocÄ obrazu przekazuje to, czego jÄzyk nie jest w stanie wyraziÄ. MoĹźna teĹź mĂłwiÄ o innych âpomnikach Tradycjiâ. Tradycja jest skĹadowÄ Objawienia BoĹźego obok Biblii. Tradycja jest to objawienie nie zapisane w PiĹmie ĹwiÄtym, choÄ faktycznie mogĹo byÄ spisane. IKONOGRAFIA JEST FORMÄ MALARSKÄ PRZEKAZU OBJAWIENIA.
DziĹ na Zachodzie, gdy mĹodzi zbierajÄ siÄ na modlitwÄ, rzadko kiedy gromadzÄ siÄ przed ĹwiÄtym obrazem czy rzeĹşbÄ z okresu pomiÄdzy renesansem a wspĂłĹczesnoĹciÄ . ChÄtnie natomiast wybierajÄ ikony. Czy jest to kwestia mody, postmodernistycznego gustu? WspĂłĹczesne powodzenie ikony wĹrĂłd gĹÄbokich przemian kultury jest szczegĂłlnÄ szansÄ otwartoĹci na orÄdzie Ewangelii w kodzie, ktĂłry wydaje siÄ nie byÄ tak odlegĹy od postmodernistycznego stylu komunikacyjnego. Przy niepokojach zwiÄ zanych z klasycznymi ujÄciami prawd zawartych w dogmatycznych sformuĹowaniach ikona moĹźe staÄ siÄ Ĺrodkiem nowego (choÄ wyprĂłbowanego juĹź przez chrzeĹcijaĹstwo) sposobu wprowadzenia w teologicznÄ gĹÄbiÄ misterium chrzeĹcijaĹskiego: ukazywaniem Oblicza Jezusa Chrystusa.
Epifania to ĹwiÄto, ktĂłre zawiera 4 wÄ tki treĹciowe: 1 . Jest to wydarzenie Chrztu Jezusa; 2. BoĹźe Narodzenie; 3. PokĹon MagĂłw ze Wschodu; 4. Cud w Kanie Galilejskiej. ĹaciĹska Liturgia Godzin w Antyfonie do PieĹni Zachariasza z Objawienia PaĹskiego wyĹpiewuje: âDzisiaj siÄ KoĹcióŠzĹÄ czyĹ z Chrystusem, swoim OblubieĹcem, * ktĂłry go z grzechĂłw obmyĹ w Jordanie; / biegnÄ mÄdrcy z darami na krĂłlewskie gody, / a woda przemieniona w wino cieszy biesiadnikĂłw, / allelujaâ. Antyfona do PieĹni Maryi podkreĹla takĹźe te same wÄ tki. Czyli mamy do czynienia z tajemnicÄ , ktĂłra koncentruje jak w soczewce wydarzenia róşne pod wzglÄdem czasowym. Jednak ĹÄ czy je Objawienie: BĂłg ukazuje siÄ Ĺwiatu, zarĂłwno rodzÄ c siÄ, jak teĹź ukazujÄ c siÄ narodom pogaĹskim, w mocnym objawieniu caĹej TrĂłjcy ĹwiÄtej w momencie Chrztu, jak rĂłwnieĹź rozpoczynajÄ c swojÄ publicznÄ dziaĹalnoĹÄ w Kanie Galilejskiej, dokonujÄ c cudu. Ikony ukazujÄ nie jakiĹ epizod z Ĺźycia ZaĹoĹźyciela ChrzeĹcijaĹstwa, ale misterium, czyli Wydarzenie, ktĂłre dokonuje siÄ zawsze w najgĹÄbszych pokĹadach istnienia kaĹźdego z nas, ukazujÄ ce sens nas samych i caĹego wszechĹwiata. Misterium to rzeczywistoĹÄ, ktĂłrej gĹÄbiÄ bÄdziemy przez caĹe wieki niewyczerpanie odkrywaÄ. Dlatego czas takĹźe w ikonie nie ma takiego wielkiego znaczenia. NajczÄĹciej w ikonografii Epifanii przedstawiany jest Chrzest Pana Jezusa. Na Ikonie Chrztu w centrum kompozycji Jezus jest nagi (odziany w nagoĹÄ Adama) Ĺub â zaleĹźnie od wariantu â jedynie z perisonium, daleki od splendoru staroĹźytnych wĹadcĂłw w bogatych szatach. Jest Drugim Adamem, Bogiem, ktĂłry staĹ siÄ z miĹoĹci synem Adama, aby go dĹşwignÄ Ä z gĹÄbin otchĹani. Stoi jako mÄĹźczyzna w Ĺrednim wieku z dĹugimi, spadajÄ cymi na plecy wĹosami, oraz krĂłtkÄ brodÄ . Otoczony wodami Jordanu ma nieco pochylonÄ w pokorze gĹowÄ, prawÄ rÄkÄ bĹogosĹawi wodÄ â ĹźywioĹ, ktĂłry jak pustyniÄ, zamieszkiwaĹy duchy nieczyste, dokonujÄ c swoistego egzorcyzmu, przygotowuje jÄ do tego, by staĹa siÄ wodÄ chrztu, ktĂłra kaĹźdego z nas obmyĹa z grzechu i zjednoczyĹa mistycznie z Chrystusem mocÄ Ducha ĹwiÄtego. Woda wtedy zmieniĹa swe znaczenie â z bÄdÄ cej obrazem Ĺmierci (potop, demony), staje siÄ âĹşrĂłdĹem wody Ĺźywejâ (P 21,6; J 4,14). Jest zarĂłwno grobem jak i Ĺonem (ĹmierÄ starej i zrodzenie nowej rzeczywistoĹci). W drugiej dĹoni Jezus trzyma swĂłj zwĂłj, lub trzyma jÄ opuszczonÄ zasĹaniajÄ c nieco swÄ nagoĹÄ. U stĂłp Chrystusa w wodach Jordanu ukazane sÄ dwie personifikacje Jordanu i morza ilustrujÄ c starotestamentalne sĹowa: âMorze to widziaĹo i uciekĹo, Jordan swĂłj bieg odwrĂłciĹâ. Wody Jordanu z obu stron otoczone sÄ wysokimi skaĹami, sÄ jakby pĹynnÄ otchĹaniÄ , grobem. Obok BoĹźego Narodzenia i ZstÄ pienia do OtchĹani ikonÄ Chrztu moĹźna zaliczyÄ do pasyjnych. Te gĹÄbiny otchĹani sÄ zasugerowane przez OdmÄty wĂłd, ktĂłre w biblijnej symbolice oznaczajÄ miejsce przebywania siĹ nieczystych, ciemnoĹci. Chrystus Pan â pokorny SĹuga PaĹski â w wodach Jordanu podeptaĹ pychÄ piekielnego Smoka, WÄĹźa starodawnego, i obmyĹ nas z grzechĂłw. OtchĹaĹ wĂłd w ikonie Chrztu jest podobna do otchĹani piekieĹ z ikony Zmartwychwstania. To co później stanie siÄ ceremoniÄ wstÄ pienia do KoĹcioĹa: chrztem, ma swoje korzenie w wydarzeniu nad Jordanem. ChoÄ sam Chrystus nie potrzebowaĹ chrztu, to nie ustanowiĹ on tylko wzoru sakramentu, w Jego chrzcie widzimy zapowiedĹş UkrzyĹźowania i Zmartwychwstania. Po prawej stronie Chrystusa, na skraju skalistego brzegu, stoi Jan Chrzciciel. PrawÄ rÄkÄ chrzci Jezusa, a lewÄ wyciÄ ga w kierunku symbolicznie przedstawionego Boga Ojca (w niektĂłrych trzyma zwĂłj). Na Boga teĹź kieruje wzrok, tylko na nielicznych ikonach patrzy na Jezusa. Patrzy w niebo, bo kontempluje w Jezusie Jego BĂłstwo i sĹucha gĹosu Ojca, widzi teĹź goĹÄbicÄ. Jan Chrzciciel odziany jest w poszarpany pĹaszcz, narzucony na skĂłrÄ wielbĹÄ dziÄ . Ma ascetycznÄ wychudzonÄ twarz, dĹugie poszarpane wĹosy i charakterystycznÄ wielokosmykowÄ brodÄ. Po przeciwnej stronie, na brzegu stojÄ anioĹowie w róşnokolorowych szatach (od dwĂłch do czterech, zazwyczaj trzech, utrzymujÄ c caĹÄ scenÄ w symbolice trynitarnej). PeĹni czci w lekkim pokĹonie majÄ zasĹoniÄte szatami rÄce. JeĹli jest czwarty anioĹ â to najczÄĹciej podobnie jak Chrzciciel patrzy w kierunku symbolicznie przedstawionego Boga Ojca. SymbolizujÄ i obrazujÄ oni sĹowa Ĺw. PawĹa: âWszyscy, ktĂłrzy zostaliĹcie ochrzczeni w Chrystusie, przyoblekliĹcie siÄ w Chrystusaâ. (Gal 3,27) W gĂłrnej czÄĹci ikony zazwyczaj przedstawiany jest fragment krÄgu, wyobraĹźajÄ cy otwierajÄ ce siÄ niebiosa. Symbolizuje to obecnoĹÄ Boga Ojca. Z krÄgu wychodzi jeden promieĹ energii boskiej (oznaczajÄ cy jednÄ istotÄ Boga), ktĂłry oĹwieca goĹÄbicÄ, bÄdÄ cy symbolem ĹwiÄtego Ducha. W późniejszych przedstawieniach pojawia siÄ dĹoĹ Ojca, a w XVII w. juĹź odziany w biaĹe szaty BĂłg Ojciec (jest to jednak przedstawienie niekanoniczne: Ojca nie wyobraĹźa siÄ w formie cielesnej). GoĹÄbica â symbol Ducha ĹwiÄtego wprowadza teĹź w misterium Potopu i goĹÄ bka niosÄ cego gaĹÄ zkÄ oliwnÄ , znak pokoju. Uobecnia siÄ tu takĹźe misterium Stworzenia Ĺwiata, gdy Duch unosiĹ siÄ nad wodami, by zrodziÄ Ĺźycie â teraz unoszÄ c siÄ nad wodami Jordanu sprawia narodziny nowego stworzenia. PromieĹ wychodzÄ cy od goĹÄbicy w kierunku gĹowy Chrystusa zazwyczaj dzieli siÄ na trzy blaski, co wskazuje na udziaĹ Trzech OsĂłb w ekonomii zbawienia. Czasem na ikonie moĹźna znaleĹşÄ tekst: âTen jest mĂłj Syn umiĹowany, w ktĂłrym mam upodobanieâ. Ikonograficzne wyobraĹźenia ĹwiÄta Chrztu PaĹskiego pojawiĹy siÄ juĹź w III w., oparte na relacjach Ewangelii. Z czasem dochodziĹy do tego wÄ tki apokryficzne róşne w poszczegĂłlnych KoĹcioĹach. Stabilny kanon uksztaĹtowaĹ siÄ w Bizancjum w VIII-IX w. wzbogacajÄ c przedstawienie opisĂłw ewangelicznych tekstami liturgicznymi.
1. AĹź do IV w. Narodzenie i Chrzest Pana Jezusa ĹwiÄtowano tego samego dnia. W Antiochii rozdzielenie tych ĹwiÄ t nastÄ piĹo w 326 r.
KoĹcióŠodczytuje z kart Ewangelii, Ĺźe Ten sam, ktĂłry jest SĹowem (Logosem) Ojca jest w nie mniejszym stopniu jego Obrazem (IkonÄ ). StÄ d istnienie teologii wizualnej pojmowanej nie tylko jako pouczenie, ilustracja, ale uobecnienie. Podobnie jak w SĹowach Pisma ĹwiÄtego, tak jest obecny Jezus w ikonie, ktĂłra sĹuĹźy do modlenia, do sprawowania liturgii, ktĂłrÄ wierni sÄ bĹogosĹawieni, ktĂłrÄ caĹujÄ .
|